ricklin wrote: |
Dit is een antwoord dat ik niet echt verwacht had. Betekent dit dat dit voor elke extender geldt, of alleen bij de minder dure extenders? Indien ik voor een vast brandpunt ga, is de 400/5,6 dan beter dan mijn huidige 100-400 4,5?
Indien ik voor een lichtsterke lens ga is de prijs in één keer een stuk duurder (€5600,- voor de 4.0, €6780,- voor de 2.8) Ik dacht dat ik eindelijk goed geschoten had. Onze hobby is juist tijdens wandelen vogels te schieten. Ik heb vaak het idee dat ik met de 100-400 tekort schiet. Is het dan zo dat als ik de €5600,- er niet voor over heb, er geen andere optie is om op mijn manier te fotograferen? Groet, Richard |
Kan iemand mij voorlichten of de kwaliteit van een 400/5,6 beter is dan de kwaliteit van een 100-400/4,5? Indien dit wel zo is, is het prijsverschil overbrugbaar. |
oeps, en een kleine fout, Jan moet natuurlijk Ad zijn :oops: :oops: :oops: |
bart.k wrote: |
De Sigma 50-500 is f6.3 op 500 mm, met 1.4 converter kom je op 700 mm f9, de Canon 100-400 zoom is f5.6 op 400 mm, met 1.7x Tamron converter kom je dan op 680 mm f9. In beide gevallen komt er nog maar heel weinig licht op de sensor, en is autofocus beroerd, maar zoals je ziet is er nauwelijks verschil.
Ook is het geen toeval dat de Sigma in de winkel niet nauwkeurig focust met converter, velen raden het gebruik van converters op deze lens af, ga er maar niet vanuit dat dit buiten beter gaat. Verder moet je eens een paar keer een degelijk statief meeslepen tijdens je wandelingen, en enkele foto´s met manual focus maken, dan merk je pas hoe onhandig en vooral traag dit is. Van mij mag je zoveel vergelijkbare lenzen kopen als er in je rugzak passen, maar ik raad je toch aan om eerst eens wat te experimenteren met je huidige lens en converter(s), dit is een stuk goedkoper dan meteen een nieuwe lens te kopen. (In mijn PA vind je een foto van het afplakken van een converter) Als je dan toch geld kwijt moet, koop dan een vaste 300 of 400, die zijn iets scherper en sneller dan zoomlenzen, en kunnen daardoor iets beter gebruikt worden met (afgeplakte) converters. Succes, Bart. |
sendendanceman wrote: |
De 50-500mm is natuurlijk een prima lens voor de leuke amateur vogelfotograaf en zeer geschikt voor deze hobby en is voor veschilende kamera merken te verkrijgen.
Zo kun je ook eens kijken naar een ander body waar deze lens op past zo als BV op de Olympus E3 die een cropfactor 2x heeft waar door de sigma gelijk een brandpuntafstand krijgt van 100-1000mm F6.3 plus dat de E3 nog een in stabilisatie syteem van Max 5 stoppen in zijn body heeft zitten sla je 2 vliegen in een klap. Het is natuurlijk maar een sugestie want omschakelen van merk is natuurlijk ook weer prijzig. veel plezieer met je keuze in iedergeval. groetjes jeroen |