Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Jun 2010 Posts: 127 Location: Itanhaém SP Brazilië
Posted: Fri 06 Jan 2012, 23:08 Post subject: Hoe haal ik meer uit mijn Canon 50D
Ik heb ruim een jaar met een canon 450D gefotografeerd in RAW en was zeer tevreden over de fotokwaliteit maar minder over de snelheid en AF. Nu ben ik overgestapt op een 50D en heb een heel aantal foto's gemaakt onder verschillende licht omstandigheden met vrijwel dezelfde instellingen, 4-0-0-0 (standaard wat verscherping de rest neutraal), de belichting wat overbelicht op de 50D waar ik op de 450D 1/3 moest onderbelichten. Tot nu toe vind ik de foto's met de 50D minder levendig. Dit is voor mij zichtbaar op de onbewerkte foto's in RAW (DPP). Moet ik iets aan mijn instellingen veranderen om dezelfde "vibrance" te krijgen of is de sensor van de 450D gewoon beter?
Heeft iemand advies?
groeten Ronald _________________ Canon 50D met 300 F4
Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Jun 2010 Posts: 127 Location: Itanhaém SP Brazilië
Posted: Sun 08 Jan 2012, 0:50 Post subject:
Ik zal het uitproberen om de witbalans anders in te stellen. Heb inmiddels ook wat meer contrast en verzadiging en kleurtoon verhoogd en dat geeft al wat betere resultaten. Het lijkt of de in camera aanpassing andere resultaten geeft dan de nabewerking in de RAW converter (?). Alvast bedankt voor de reakties, ik ben er nog niet helemaal uit maar het begint er al wat meer op te lijken... adviezen zijn welkom.
Het was ook een verschil tussen de 40d en de 7d.
Het duurt een tijdje voor je je camera leert kennen.
Zelf wil ik zoveel mogelijk de camera laten doen. Maar gelukkig kun je achteraf de kleuren goed bijstellen.
Succes.
Groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Joined: 17 Jan 2006 Posts: 33 Location: San Pedro, Misiones, Argentina
Posted: Sun 08 Jan 2012, 16:46 Post subject:
Natuurlijk kun je in RAW achteraf de witbalans veranderen, maar als je in de witbalans fotografeert die meestal de beste resultaten geeft dan scheelt dat computerwerk en kun je de resultaten sneller beoordelen.
Gender: Male Age: 41 Joined: 15 Feb 2010 Posts: 28 Location: bathmen
Posted: Mon 09 Jan 2012, 16:51 Post subject:
Als je je witbalans goed hebt ingesteld.Dan heb je ook ninder snel last van ruis!! _________________ Canon 50d
300mm f4
1.4 extender
Ander Canon glaswerk
Feisol statief
Posted: Thu 12 Jan 2012, 20:50 Post subject:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb wat betere resultaten en m.n. de micro adjustment werkt erg goed om de lens en TC goed af te regelen in combinatie met de camera. Ik moet zeggen dat de scherpte met de 1.4 TC niets te wensen overlaat nu, het was een aanpassing van +14. Langzaam maar zeker gaat het in de goede richting, detaillering is erg goed.
Posted: Wed 18 Jan 2012, 0:26 Post subject:
Ik ben eruit. In mijn niet aflatende onwetendheid had ik niet in de gaten dat de vorige eigenaar de camera op Adobe RGB had gezet.
Ik heb dat niet gecontroleerd en dan krijg je van die fletse foto's op je sRGB scherm. Bedankt voor alle reakties...
Posted: Wed 18 Jan 2012, 7:27 Post subject:
Lijkt me verstandig om de instellingen van de camera op RGB te laten. Is een ruimere kleurruimte als sRGB. Enkel de instellingen van je bewerkingsprogramma moet je aanpassen dat die de kleuren weergeeft van het bronbestand en niet enkel sRGB als standaard. _________________ all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Posted: Fri 24 Feb 2012, 12:56 Post subject:
Wil nog even toevoegen, na enkele duizenden foto's te hebben genomen met de 50D en foto's te hebben gemaakt met beide camera's van een diverse onderwerpen (RAW) dat de Canon 450D meer diepte, contrast en detail geeft en de betere fotokwaliteit.
Zonder de technische details te kennen vermoed ik dat dat vooral zit in de "per pixtel" scherpte. Bij de 50D is er een meer diffuus beeld. Hij levert geen slechte foto's maar mist net die diepte en dynamische beeld wat m.i. zo belangrijk is bij vogel fotografie. De 50D is een heerlijke camera om mee te werken, snel, prima AF en veel instelmogelijkheden maar laat het m.i. helaas afweten op pure fotokwaliteit. Ik ga een opvolger zoeken die beide in huis heeft.. _________________ Canon 50D met 300 F4
Dit kan ik me haast niet voorstellen. De 50D is een duurdere camera dan de 450D. Misschien heb je een slecht exemplaar maar het mag absoluut niet zo zijn dat deze camera minder presteerd dan een 450D.
Zou hem laten nakijken.
Posted: Sat 25 Feb 2012, 14:21 Post subject:
Als je wat verder op internet rondkijkt zul je op diverse plaatsen dezelfde conclusie vinden. De kwaliteit per pixtel is blijkbaar een stuk beter bij de 450D waardoor je meer diepte, contrast en dynamiek in je foto krijgt. Het zijn minieme verschillen en wellicht stoort niet iedereen zich daar aan, maar na enkele tien duizenden foto's met de 450D en daarna enkele duizenden met de 50D gemaakt te hebben is het verschil duidelijk bij de totaal indruk van de foto en eindresultaat.
De prijs van een camera zegt niet alles over de uiteindelijke fotokwaliteit en ik had het ook liever anders gezien want de camera eigenschappen van de 50D zijn uitstekend, ergonomisch, snel, goede AF, gewoon een fijne camera om mee te werken maar helaas, op het meest vitale onderdeel laat hij het m.i. afweten. Het ligt er ook maar precies aan hoe hoog je de lat legt en welke lens je gebruikt en welk type foto je voorkeur heeft. Voor een ander kan het dan ook een uitstekende camera zijn, ik mis dat sprankelende in de foto die de 450D wel geeft. Met CS5 en DPP kun je wel het een en ander aanpassen maar je kunt geen contrast en tekening toevoegen wanneer het niet vastgelegd is door de sensor.
PS. Mijn conclusie: wil je een high-end foto voor weinig geld en vindt je het niet erg om wat meer foto's te moeten schieten dan is de 450D dé camera. Ondanks de onbetrouwbare AF (hij zit er regelmatig naast) en de lage frame rate maakt zij geweldig fraaie foto's.
De 50D heeft een superieure AF en prima frame rate maar de foto's halen het niet bij de top notch foto's van de 450D. Ik gebruik nu beide, als ik op pad ben in slecht licht neem ik de 50D omdat de AF betrouwbaarder is en je vogels in donkere struiken nog prima kunt fotograferen. Met beter licht is het altijd de 450D voor het hoger estisch gehalte van de foto.
Posted: Sat 16 Jun 2012, 4:07 Post subject:
Update van mijn gevecht met de 50D.
Ik ben de hoge resolutie van de 50D gaan waarderen en met goed licht en voldoende contrast van het onderwerp maakt hij een uitstekende foto. Met weinig licht en weinig contrast van het onderwerp heeft hij moeite om voldoende contrastrijk beeld weer te geven. Ik ben geen kenner van sensoren maar het zou me niet verbazen dat de kleine foto diodes (hoge pixteldichtheid) pas bij voldoende licht echt goed gaan werken (threshold) om een goed contrast te laten zien.
Mijns inziens heeft deze sensor een tweeslachtig karakter, onder de goede omstandigheden een erg fraaie resolutie en beneden een bepaald niveau aan licht krijgt hij het moeilijk om voldoende contrast weer te geven. Dat uit zich bij mij als een wat diffuus beeld en vraagt veel bewerking om dat op te krikken. In het geheel genomen ben ik wel veel meer tevreden met de resultaten nu ik de beperkingen ken. _________________ Canon 50D met 300 F4
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum