Gender: Male Age: 56 Joined: 19 Dec 2010 Posts: 9 Location: oostburg
Posted: Mon 16 Jan 2012, 18:40 Post subject: welk statief en schommelkop voor mijn nikon 500mm?
Na alle info die ik heb gekregen heb ik besloten de nikon 500 f4 aan te schaffen.Nu zit ik nog met de vraag welk statief en welke schommelkop hier ik het beste bij kan kopen.Een vriend van me had het over benro is volgens hem goed en niet extreem duur.Wie kan mij iets meer informatie geven. _________________ Nikon D 300s 2x
Nikon D 3
Nikkor 24-70 2.8
Nikkor 105 2.8
Nikkor 300f/4
Nikkor 500f/4
sigma 150/500
Benro carbon statief en schommelkop
Lowepro aw 600
Goed om te horen dat je de keuze hebt kunnen maken wat betreft de lens! Hier zul je zeker geen spijt van krijgen.
Wat betreft het statief en de schommelkop.
Ik weet niet hoeveel je voor beide over hebt, maar Gitzo maakt erg goede statieven. Een (groot) nadeel is wel weer dat ze aan de prijzige kant zijn.
Wel is het zo dat je er heel lang mee kunt doen.
De schommelkoppen van Benro zijn volgens mij wel goed. Andere goede merken voor een schommelkop zijn bijvoorbeeld: Wimberly en Jobu.
Anderen (met gebruikerservaring) zullen hier meer over kunnen vertellen.
Het beste kun je de Gitzo GT5541LS nemen met een Wimberley WH-200, al het andere is gewoon minder van kwaliteit,
gr. Harry _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Posted: Mon 16 Jan 2012, 19:22 Post subject:
Gitzo Carbon en Wimberley is ook mijn advies.
Draaggewicht van het statief minimaal 3x het gewicht van de combi die er op komt (dus ca. 18kg).
Ik zou naar de winkel gaan met de combi, stel het geheel op en schud even aan de poten.
Beweegt het?
Kies zwaarder.
Stabiliteit VOOR ALLES. Zeker als je met TC's aan de gang gaat.
1mm beweging op het statief is meters mis op afstand (of een bewogen plaat....).
Heb de jobu schommelkop erop is een stukje goedkoper en zeker niet minder. kan nog iets meer kg dragen dan de wimberly.
Voor mij was het niet eens een financiele overweging om voor de 2e keer voor de jobu tre kiezen. (de eerste kon niet zwemmen helaas) _________________ nikon spul
Gender: Male Age: 52 Joined: 14 Jun 2009 Posts: 95 Location: Haaksbergen
Posted: Mon 16 Jan 2012, 19:27 Post subject:
Voor mijn 500f4 gebruik ik een jobu bwg pro schommelkop en is van prima kwaliteit, prijzen liggen zo rond de 400 euro en is net zo goed van kwaliteit ( misschien wel beter ) dan een wimberly.
Succes en veel plezier met de 500, een erg goede keus hij bevalt mij prima
Gr, marco _________________ Nikon/Kenko/Gitzo/Jobu
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 17 Jan 2012, 8:32 Post subject:
als je er ooit mee wilt gaan reizen...
een sidekick op een balhoofd is dan interessant. Op zich is de echte Wimberley een stuk beter (stabieler en wendbaarder) dan een balhoofd met sidekick. Maar het is voldoende stabiel voor mijn foto's ... Ook nog eens, het balhoofd is weer net iets stabieler dan de Wimberley. Dus sidekick er af in extreme situaties en je bent weer prima bezig.
Ook nog eens, met balhoofd en sidekick heb je altijd een statief bij je waar je iets anders mee kan dan alleen teletoeteren.
Op PIXMANIA (dit jaar op 3 maart meen ik) heb ik de spullen van, was het Redged (?) in handen gehad op hun stand, dat leek me niet teleurstellend. Maar, als het met de hand goed lijkt, dan kan het nog alle kanten op... dus neem je zwikkie mee naar Pixmania.
Oeps, het heet PixPierience... _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 66 Joined: 10 Aug 2005 Posts: 55 Location: London
Posted: Tue 17 Jan 2012, 12:33 Post subject:
Er zijn verschillende mogelijkheden. Redged, Wimberley, Jobu en Induro maken allemaal goede schommelkoppen.
Ik heb recentelijk een schommelkop getest, de zogenaamde lensmaster en ik moet zeggen dat het een uitstekende optie is en zeer betaalbaar. Bovendien staat de eigenaar volledig achter zijn produkt (made in Britain).
De schommelkop kost pak weg EURO 160. Je kunt de test lezen op mijn facebook pagina, even naar beneden scrollen
Daar ik regelmatig voor zaken ben in Nederland en jij hebt interesse, wil ik hem best voor je meenemen als dat scheelt in de kosten.
Rene de Heer
www.naturepics.co.uk _________________ Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum