Posted: Tue 17 Jan 2012, 13:06 Post subject: AF probleem Canon 500mm F4
De AF van mijn Canon 500 F4 doet sinds gisteren erg vreemd.
De ene keer focust hij wel en de andere keer niet.
Als ik dan een klein tikje tegen de lens geeft doet hij het weer, ook als ik een klein beetje aan de focusring draai doet hij het meestal weer.
Met mijn andere lenzen (o.a. 70-200 F4)geen probleem en werkt alles goed.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Gender: Male Age: 66 Joined: 10 Aug 2005 Posts: 55 Location: London
Posted: Tue 17 Jan 2012, 13:13 Post subject:
Het kan aan de contact punten liggen die zorgen voor de communicatie tussen lens en camera. ik zou deze is goed schoonmaken, wellicht dat dat het probleem oplost.
Rene de heer _________________ Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik heb de contact puntjes heel licht opgeschuurd en weg waren de problemen. _________________ Canon 1 D mark II
Canon 30 D.
Canon EF 400mm 5.6 .
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent
@ Rene ik heb de contactpunten schongemaakt met een lensdoekje.
Er was niets aan te zien maar ik heb het toch maar gedaan en ja hoor probleem opgelost.
@Joppie alle schroefjes gecontroleerd en die zaten allemaal vast.
@Wim Waarmee heb jij ze heel licht opgeschuurd dan, met heel fijn schuurpapier?
Ja met heeeel fijn schuurpapier _________________ Canon 1 D mark II
Canon 30 D.
Canon EF 400mm 5.6 .
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 17 Jan 2012, 20:30 Post subject:
als een droog doekje niet werkt, dan een druppel alcohol of lenscleaner op dit doekje en dat zou zeker genoeg moeten zijn.
Niet meer doen dan genoeg is zou ik zeggen.
(heel licht schuurpapier is ook goed om de coating van de lens te verwijderen als je infrarood of uv-fotografie wilt bedrijven... ) _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 51 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Tue 17 Jan 2012, 20:49 Post subject:
Quote:
(heel licht schuurpapier is ook goed om de coating van de lens te verwijderen als je infrarood of uv-fotografie wilt bedrijven... Wink )
dat laatste is natuurlijk een grapje van onze heer Wijn. Kerel, sommigen hebben jou hoog zitten! Die gaan meteen hun schuurtje in, ... waar dat papier ligt. Met alle gevolgen van dien.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 17 Jan 2012, 22:41 Post subject:
serieus hoor,
er zijn mensen die er speciaal een lens voor kopen
en ook een D200 even naar Beverwijk brengen om wat filters voor het sensor te laten verwijderen.
maar uh, ik heb het meer gehoord over 50mm f1,8 (e-serie) en groothoeklenzen dan over langere lenzen. _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 61 Joined: 11 May 2010 Posts: 147 Location: Angeren
Posted: Wed 18 Jan 2012, 0:00 Post subject:
Hallo Ferry, ik had vandaag toevallig ook AF problemen. Soms deed hij het wel soms niet.Denk zelf dat het door de kou komt. Ik heb een half uurtje met -2 graden buiten gefotografeerd. Straks nog even geprobeerd, en alles deed het weer naar behoren. Batterijen werken ook erg traag met koud weer, dus ik denk dat kou wel eens de oorzaak kan zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Gr. Jos.
Klopt Jos kou is vocht en dat zorgt voor slecht kontakt.
`s morgens even de kontakten (ook van de accu) nalopen en dan zal je geen probleem hebben. _________________ Canon
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum