Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Micro adjustment
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 15:15    Post subject:
Korandoke wrote:
kanon wrote:
een vraag die onbeantwoord is gebleven: wat te doen met grote telelenzen, aangezien je 50x objectief afstand moet houden.....

volgens mij klopt dit niet, denk dat dit geldt voor korte lenzen.
denk ook eerder dat je bv een 500mm afregelt op de korste instel afstand, het is deze afstand dat je het meest gebruikt.
micro a. regelt maar een paar cm, dus heeft het weinig zin deze 500mm af te regelen op 25 meter daar je dan een dof hebt van 40 cm ongeveer.

grts

Uit ervaring weet ik, dat je antwoord (helaas) niet klopt. Ik heb een 500 mm gecallibreerd op een korte instelafstand: prima scherp, maar op oneindig was alles out of focus!
Wanneer je nu op oneindig (dus grote afstand) probeert te callibreren dan is de schaal nauwelijks afleesbaar. Toch zijn de foto's in het veld gemaakt niet gestoken scherp, sterker: wazig.
m.vr.gr. Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 21:42    Post subject:
Even een afspraak maken bij een CPS service centrum. Kost een paar tientjes (of als CPS member helemaal niets), en de boel daar laten afstellen. Heb het begin deze maand ook gedaan met mijn 1DMKIII en 600mm (en extenders). Heeft wel geholpen. Met de 1,4x extender kan ik nu eindelijk ook scherpe foto`s maken Very Happy
Met de 2x extender blijft het behelpen, maar die werkt weer wel goed op de 70-200mm 2.8. Zijn er 2 uur mee bezig geweest, het is dus niet iets wat je "even" doet.

Groet,
Ruud

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 22:16    Post subject:
bedankt voor jullie antwoorden.
het gaat me er vooral om dat ik net een nieuwe lens heb gekocht die veel last van frontfocus lijkt te hebben.
maar ik ga hem morgen even verder testen en anders ruil ik hem om voor een ander exemplaar.

Korandoke

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 4:44    Post subject:
[/quote]

Uit ervaring weet ik, dat je antwoord (helaas) niet klopt. Ik heb een 500 mm gecallibreerd op een korte instelafstand: prima scherp, maar op oneindig was alles out of focus!
Wanneer je nu op oneindig (dus grote afstand) probeert te callibreren dan is de schaal nauwelijks afleesbaar. Toch zijn de foto's in het veld gemaakt niet gestoken scherp, sterker: wazig.
m.vr.gr. Henk-Jan[/quote]

Bij een probleem met front- of backfocus stelt de lens te dichtbij, of juist verder dan het punt waarop je de autofocus laat scherpstellen. Hoe dichterbij je scherpstelt, hoe sterker het effect van ongewenste onscherpte zal zijn. Een centimeter op 5 meter afstand is met een 500mm lens niet te missen, een centimeter op 25 en meer meter kan je normaal niet waarnemen.

grts

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum