Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Boshutten in NL
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 19:26    Post subject:
Dag Charly,
Ik snap het wel dat dit wellicht wat vreemd over komt; het heeft echter geen enkele commerciele reden. Ik zit nu eenmaal zo in elkaar dat ik zoveel mogelijk onder controle wil houden en mensen die naar hut 1 of 2 komen krijgen dan ook smorgens eerst een persoonlijke uitleg. Hoe het gaat, wat kan en wat niet kan. Ik draag dan ook graag wat zaken over waar ik een mening over heb. Denk aan het voeren met pindakaas of pinda's in het voorjaar. Omdat hut 3 ook voor mij een behoorlijk stuk rijden is zou het de prijs voor de fotograaf alleen maar verder opvoeren; daar is niemand blij mee. Daarom kunnen naar deze hut mensen gaan die reeds ervaring bij hut 1 en 2 hebben. Die overigens ook niet bepaald weg gegooid geld zijn.
Binnenkort is hut 4 ook af en komt er een soort van arrangement waarbij je in een aantal dagen meerdere hutten kunt doen. Dat scheelt dan weer.
En ja, ik wist dat hut 3 erg in trek zou komen en vond het naar mijn klanten toe wel netjes om hen enige voorrang te verlenen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 20:26    Post subject:
Marco Simonis wrote:
De hutten van Han, tja, wie kent ze niet.

Ik ken ze niet.
Ben ook eigenlijk niet van plan ze te gaan kennen ook. Voor mij gaat er eigenlijk niets boven natuurbeleving IN de natuur. Dan maar géén gelikte (soms 'eenheidsworst') foto's uit deze hutten.
De bestaande vogelkijkhutten/schermen geven mij in elk geval voldoende gelegenheid.
Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote

Ian Velthuis

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 20:29    Post subject:
Han Bouwmeester wrote:
Denk aan het voeren met pindakaas of pinda's in het voorjaar.

Hoi Han,

Mag ik vragen wat er dan mis is met pindakaas? (of lees ik nu niet goed?)

(Zelf nooit gedaan trouwens.)
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 20:37    Post subject:
Reest wrote:
Marco Simonis wrote:
De hutten van Han, tja, wie kent ze niet.

Ik ken ze niet.
Ben ook eigenlijk niet van plan ze te gaan kennen ook. Voor mij gaat er eigenlijk niets boven natuurbeleving IN de natuur. Dan maar géén gelikte (soms 'eenheidsworst') foto's uit deze hutten.
De bestaande vogelkijkhutten/schermen geven mij in elk geval voldoende gelegenheid.
Groet
Rinus

De hutten van Han staan ook in de natuur. De meeste kijkhutten zijn vaak niet geschikt voor fotografie, tegen het licht, te kleine luikjes ed.
En het gaat hier om fotografie en Han en ook anderen voorzien in een behoefte. Ik vindt zeggen dat de hutten van oa Han geen natuur is wel wat neerbuigend en elitair. Feit is gewoon dat kijkhutten in natuurgebieden zoals de OVP ook alleen maar kijkhutten zijn. Buiten dat bij bv een bestaande hut in de " natuur" zoals bv de Poelruiter maken ze soms ruzie wie er het eerst was en komen er ook wandelaars. Naar vogels kijken en trachten te fotograferen terwijl er een blaffende hond op de achtergrond staat is voor mij geen natuurbeleving. En dan heb ik het nog niet eens over tuig wat de boel in de fik steekt of op andere manieren de boel verpest.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 20:52    Post subject:
Ach mensen; het leuke van natuurfotografie is toch dat het allemaal zoveel persoonlijke smaken kent? Zo heeft ieder zijn beleving bij zijn manier van fotograferen; prima toch? En volgens mij hebben een aantal mensen enorm last van de hitte gezien de reacties die ik (ook per mail) krijg.
Het blijkt in elk geval dat de hutten in een behoefte voorzien en dat mensen er dolgelukkig weer uitkomen; dat is mijn grote voldoening naast het inzamelen van geld voor doelen waar we samen voordeel van hebben. En inderdaad; het is en blijft echt natuur in optima forma; ik heb geen dieren aan touwtjes zitten:-)) En niemand wordt gedwongen om er gebruik van de maken.
Aangaande de pindakaas: De vogelpindakaas is prima maar wat doen 9 van de 10 mensen als die pot leeg is? Juist, de goedkoopste pindakaas van de Aldi kopen. Deze pindakaas barst van het zout en andere troep wat, vooral buiten de koude winterdagen, erg slecht is voor vogels. Helemaal als ze hun jongen er mee voeren. Zelfde geldt voor pinda's. Een ideaal voer voor bv eekhoorns maar stop er mee zodra vogels jongen hebben. De ouders brengen de pinda's naar hun jongen die ze volledig doorslikken. Hun magen kan dat nog niet verteren met alle gevolgen van dien.
Geen verwijt mensen; alleen een van de tips.

Verder gaat dit topic inderdaad heel ergens anders over, heb ik mij ook schuldig aangemaakt, dus voor dit onderdeel ik laat het hier even bij.
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Thu 25 Jul 2013, 20:53    Post subject:
Digihop wrote:
Ik vindt zeggen dat de hutten van oa Han geen natuur is wel wat neerbuigend en elitair.

Je gebruikt grote woorden, die ik niet heb gebezigd en ook niet heb bedoeld. Een cursus 'begrijpend' lezen is misschien op zijn plaats?

Mensen die in de fameuze hutten van HB en/of anderen willen gaan fotograferen, moeten dat zeker doen.
Ik gaf míjn mening en ik heb zeker geen antipathie tegen het gebruik van deze hutten.

Groet en veel plezier met het vervolg van deze discussie (...) en vooral met het maken van mooie foto's.

Rinus
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 19:46    Post subject:
Je hebt het over natuurbeleving in de natuur met nadruk op natuur. Dat heb je liever. Zijn jouw woorden.
Die natuur bij de bestaande kijkschermen en hutten.
Je zegt het niet maar als je een beetje tussen de regels leest vindt je die commerciële hutten geen natuur. Je vindt het te gelikt.
Dus die cursus begrijpend lezen tja ach tja
Back to top
Reply with quote

demuncp

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Oct 2013, 9:26    Post subject:
Beste vogelfotografen,

zelf ben ik een voorstander van foto's gemaakt vanuit een vaste fotohut. Ik begrijp en respecteer de kritiek die op deze wijze van fotografie soms geuit wordt, reden dat ik fan ben is eenvoudig, je verstoort bijna niet, je laat de vogels (ja ok je lokt ze wel) uit eigen beweging dichterbij komen. Ik ben zeker niet de enige fan, vandaar dat ik het idee heb opgenomen om een fanpage te starten over hutfotografie. Ik besef dat er al veel fanpages zijn mbt vogelfotografie. Bedoeling is te starten met het delen van foto's genomen vanuit een vaste fotohut, de focus zal liggen op hutten opgericht in de Benelux maar sluit niet uit dat er ook foto's aanbod komen genomen vanuit fotohutten buiten de Benelux.

Er zal altijd een verwijzing zijn naar zowel de fotograaf als ook naar de hut (zonder prijs geven van locatie uiteraard) waar de foto werd genomen. Wie prachtige foto's heeft genomen vanuit een hut en deze wil delen kun je me ze altijd bezorgen, demunck1@telenet.be

Breng gerust eens een bezoekje aan de fanpage die pas deze week is gestart,
Groeten Pascal, Beveren (België), https://www.facebook.com/Hutfotografie

Almanbrother

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Oct 2013, 10:33    Post subject:
Ian Velthuis wrote:
Han Bouwmeester wrote:
Denk aan het voeren met pindakaas of pinda's in het voorjaar.

Hoi Han,

Mag ik vragen wat er dan mis is met pindakaas? (of lees ik nu niet goed?)

(Zelf nooit gedaan trouwens.)

Er zijn fotografen die nog steeds gewone supermarkt-pindakaas als lokvoer gebruiken. Daar zit (teveel) zout in wat niet goed is voor vogels.
Ik weet dat o.a. vivara eigen vogelpindakaas verkoopt, zonder zout.

Groet,
Aldert
Back to top
Reply with quote

okido

PostPosted: Thu 17 Oct 2013, 20:38    Post subject:
Die pindakaas van Vivara e.d. is behoorlijk kostbaar, Albert Heijn verkoopt zoutloze pindakaas voor 1,50 per pot.

Korandoke

PostPosted: Thu 17 Oct 2013, 22:09    Post subject:
demuncp wrote:
Breng gerust eens een bezoekje aan de fanpage die pas deze week is gestart,
Groeten Pascal, Beveren (België), https://www.facebook.com/Hutfotografie

dacht nu eerder foto's te zien van de hut zelf, dan de foto's van de vogels op de locatie genomen, de vogels kan ik hier zien

grts

Digihop
Guest

PostPosted: Thu 17 Oct 2013, 23:25    Post subject:
Ja maar zo doe je ook ideeen op wat er allemaal uit een hut te fotograferen is en vooral ook in veel gevallen waar. Hoe die hutten eruitzien is minder belangrijk.
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 1:06    Post subject:
Digihop wrote:
Ja maar zo doe je ook ideeen op wat er allemaal uit een hut te fotograferen is en vooral ook in veel gevallen waar. Hoe die hutten eruitzien is minder belangrijk.

welke vogels er te zien zijn hangt volgens mij niet van de hut af, maar de habitat en streek waar de vogel zich op houd op een bepaalde periode van het jaar.

voor u is dat misschien minder belangrijk hoe de hut eruit ziet en de opstellingen zijn. voor mij althans niet.
zo leer je ook hoe een ander de vogel op zijn manier benadert.

demuncp

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 13:12    Post subject:
Eerste bedoeling is inderdaad om gewoon foto's te delen genomen vanuit vaste hutten en een overzicht te geven van wat waar kan gefotografeerd worden.

Ook is er begonnen met een soort van fiche die een omschrijving geeft over de diverse hutten, de draft ervan staat reeds in de vorm van een PDF file in de fanpage (naast de I like button Smile).

Indien zou blijken dat de interesse naar de beschrijving van de diverse hutten groot is kunnen we uiteraard hier ook iets met doen en uitbreiden op deze fanpage. Alle tips van hoe dit beter uit te werken altijd meer dan welkom, sta open voor feedback.

Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten Pascal - https://www.facebook.com/Hutfotografie

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 13:30    Post subject:
Hier hebben we toch niet een aparte website voor nodig?
Er worden plenty foto's uit hutten hier geplaatst. Draadjes over hutten zijn er ook genoeg en kunnen altijd worden uitgebreid.
Als daar behoefte aan is.

Rinus
Back to top
Reply with quote

demuncp

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 14:06    Post subject:
Dat klopt er is inderdaad geen aparte website voor nodig is gewoon leuk om te doen en om eerlijk te zijn welke hobbyist heeft geen persoonlijke website dat ook niet echt nodig is. Trouwens dit is een facebook fanpage en niet echt een website hetgeen iets gemakkelijker is ivm delen van dezelfde hobby.

Maar inderdaad ik ga akkoord niet echt een noodzaak eerder leuk.
Groeten Pascal

Henri van Vliet

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 15:37    Post subject:
Hallo Pascal,
Ik vind het een erg leuk initiatief (want gratis reclame)
Maar ik denk dat er best veel mensen geďnteresseerd zijn in hoe een hut en haar setting eruit zien. Sommige hutten zijn niet echt ingericht voor het fotograferen van vogels. Zij hebben kleine openingen of kijken uit op setting in plaats van deze op ooghoogte, of zelfs lager, te hebben.
Ook is het best belangrijk waar de hut staat. Staat deze op de hei of in een bos. Is er water bij de hut ? Wordt er dagelijks gevoerd ? En zo kan je nog wel wat vragen verzinnen die je graag beantwoord wil hebben voordat je naar de hut vertrekt. Misschien daar toch maar wat aandacht aan schenken ?

Op je facebookpagina zag ik ook enkele foto's gemaakt bij privehutten. Hutten die niet te huur zijn, en ook niet voor anderen te gebruiken zijn. Dat voegt in mijn ogen niet heel veel toe.

Last edited by Henri van Vliet on Fri 18 Oct 2013, 17:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Marco Simonis

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 17:11    Post subject:
Hoi pascal,

Ik ben al heel lang met boshutten bezig.
Ik heb echter weinig verstand van computers en sites, maar ik denk dat er beter een vrienden groep kan worden aangemaakt op FB.
Hier kan men de ervaringen delen en evt als moderator misbruik bannen. Ook zal het toegankelijker zijn voor buitenlandse hutten beheerders, zie de hutten van Mate Bence in Hongarijen.

Prive Hutten,
Mijn ervaring is tot nu toe, als je een serieuze fotograaf bent en regelmatig in commerciele hutten zit, komt het wel goed na een PB.
Toevallig zit ik morgen met G.Visser in de hut van Glenn Vermeersch, dus er zijn altijd opties.

Gr,
marco

demuncp

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 17:30    Post subject:
Dag Marco,

En toevallig heb ik zondag gepland mbt hut Glenn Smile

Marco Simonis

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 17:36    Post subject:
Kijk, dat bedoel ik.
Veel succes Zondag.

Gr,
Marco

eelcojj

PostPosted: Fri 18 Oct 2013, 22:06    Post subject:
Denk dat dat een eeuwige discusssie blijft. De een werkt graag vanuit een hut, en de ander niet. Allebei prima. Ik kan me in de opvatting van Reest wel vinden. Ik test zelf wel eens, om uit de voorpagina, de foto's te kiezen welke in mijn ogen uit een hut genomen zijn. in 80% van de gevallen blijkt dit te kloppen. Prachtige foto's hoor, daar niet van. Maar ik zie persoonlijk liever foto's uit een niet voor opgezette setting.

Gr. Eelco
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Sat 19 Oct 2013, 5:39    Post subject:
Korandoke wrote:
Digihop wrote:

welke vogels er te zien zijn hangt volgens mij niet van de hut af, maar de habitat en streek waar de vogel zich op houd op een bepaalde periode van het jaar.

voor u is dat misschien minder belangrijk hoe de hut eruit ziet en de opstellingen zijn. voor mij althans niet.
zo leer je ook hoe een ander de vogel op zijn manier benadert.

Dat zal jd mij niet horen zeggen. Wat ik bedoel is dat als je bv een kruisbek wil fotograferen en jd ziet op die fanpagina in welke hut die is gemaakt dat wel erg handig is. En commerciele hutten daar hebben we het toch over zijn wel goex ingrricht voor fotografie. Anderz is het gauw klaar.
Back to top
Reply with quote

Ruud Schouten

PostPosted: Thu 07 Nov 2013, 11:57    Post subject:
Hutten fotografie zo ik ook wel eens een aantal keer willen doen.
Gewoon lekker rustig zitten in een hut en kijken wat er komt.
Nu kan ik naar de beroemde hutten van Han in het Oosten van het land. Maar aangezien ik in de kop van Noord Holland woon en dat net een beetje te ver weg is om een paar keer te gaan. Maar gaan wil ik zeker.

Ik vroeg me af of er ook hutten te huur zijn in Noord Holland waar ik een ochtendje kan zitten.
Back to top
Reply with quote

Marco Simonis

PostPosted: Thu 07 Nov 2013, 15:51    Post subject:
Hoi Ruud,

Ik zou gewoon even contact opnemen met Han, hij weet een goed hotel wat is afgestemd op een vroeg vertrek ect.
Ik woon in Den- Haag en is het ook 180 km rijden, en dan 2 dagen met hotel is goed te doen hoor.

Gr,
Marco

demuncp

PostPosted: Thu 07 Nov 2013, 15:56    Post subject:
Ken Nederland en de afstanden niet zo goed, maar Han Bouwmeester hutten zijn uiteraard top en er is ook Menno Schaefer die een hut heeft in Spaarnwoude, https://www.facebook.com/Hutfotografie?ref=hl

Groeten Pascal

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum