JHvS wrote: | ||
Zo is de situatie dus echt helemaal niet!!! Ik zal even de situatie uitvoerig schetsen, voor er nog meer onzin de wereld ingeholpen wordt. Er kijkt daar echt niemand tuinen in... Alle tuinen zitten achter hoge schuttingen, daar kun je niet inkijken hoor! Het stuk "tuin" waar de vogel wel eens in zat is een volkstuintje in een stuk duin (wat verboden toegang is: met toestemming van de eigenaren zijn daar alleen op de tweede dag mensen wezen kijken). De vogel zit in een stuk wandelduin – de enige mensen die last hebben van het gedrag van sommige vogelaars die zich niet netjes gedragen zijn mensen die de vogel willen zien! (zelfs parkeerruimte is er genoeg: moet je 's in de zomer naar Zandvoort gaan...). De vogel verstopt zich door alle drukte (voornamelijk in het weekend: doordeweeks kun je er bijna alleen staan) – en iedereen verliest: de mensen die hem alleen willen zien, de mensen die een foto willen maken en de vogel ook, maar wellicht nog het minst: diep in de struiken zijn ook bessen en insecten te vinden! En blijkbaar (hij zit er nu al zeker twee-en-een-halve week) doet hij het daar prima, ondanks alle heisa om hem heen. Een leuke "vogelervaring" is het met zo'n chaos misschien niet echt meer (ik vond het ook niet echt prettig) – gelukkig maakte voor mij de soort veel (nee: alles) goed. En voor veel bezoekers die niet zo nodig een plaatje hoeven te scoren is het ook nog 's gezellig bijkletsen ja. Dat zou je dan wat verderop kunnen gaan doen, maar daar staat niet iedereen bij stil (dus dan vraag je dat even vriendelijk...) Rustig blijven zitten – je ziet het aan de commentaren bij de foto's (Gerard Schouten, Hans Gebuis, Martijn Bot) – werkt het beste. Heeft iedereen dat nou eindelijk door!? Hopelijk zijn dit de laatste woorden die er aan vuilgemaakt hoeven te worden, Jan Hein |
Dirk-Jan wrote: |
Volgens mij is er maar een verstoring en dat is die van de populatie vogelaars. Vogels zijn bekwaam genoeg om een keuze te maken omtrent hun biotoop. Het vogeltje heeft niet voor niets de reis in z'n eentje gemaakt. Wordt het hem te druk, dan vertrekt ie wel weer. |
Strix wrote: |
Zelf heb ik een aantal jaren gefokt met kamhoenders. De jongen hiervan zijn verzot op meelwormen en in de (fok)literatuur stond inderdaad geschreven dat meelwormen schade aan kunnen richten. Wat ik deed (en nog steeds doe) is de meelwormen door de midden te knippen. De vogels eten het dan nog net zo graag.
Groet, Minne. |