Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Goedkoopste aanbieder(s) top, maar service, en rechten ?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 9:38    Post subject:
Hoi JoopG

Wat je zegt zou wel eens heel erg raak kunnen zijn . Een rechtszaak kost gemiddelt zo.n € 3000 heb ik mij eens laten vertellen . een brief laten schrijven door een jurist € 300 . En zo loopt het aardig op . En inderdaad
de moeite , energie en tijd en extra kosten zijn soms de moeite niet waard . Daarom ga ik voor minder dan € 300 ook niet over de grens kijken , of het moet een niet service gevoelig product zijn .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 10:35    Post subject:
(In dit geval is er nog helemaal geen sprake van juridische brieven, meen ik me te herinneren. De soep is nog niet eens lauw.)

Overigens, Ray, als je op internet een begrijpelijke tekst wil schrijven voor mensen met HBO-niveau moet je schrijven voor MBO-niveau. Internet is lastiger lezen. Vraagt om een eenvoudige formulering....

(wie heeft een makkelijk woord voor formulering? .... Smile ).
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 11:25    Post subject:
peter wijn wrote:
(In dit geval is er nog helemaal geen sprake van juridische brieven, meen ik me te herinneren. De soep is nog niet eens lauw.)

Overigens, Ray, als je op internet een begrijpelijke tekst wil schrijven voor mensen met HBO-niveau moet je schrijven voor MBO-niveau. Internet is lastiger lezen. Vraagt om een eenvoudige formulering....

(wie heeft een makkelijk woord voor formulering? .... Smile ).

Peter, ik zal het opvatten als een compliment gezien de enige diploma's die ik heb zwemdiploma's betreffen en ik al vrij snel na het afmaken van de lagere school aan de slag ben gegaan als opperman/leerling stratenmaker (je weet wel, die over het algemeen niet-opgeleide jongens die je langs de kant van de weg op hun knieën ziet zitten met steentjes in de handen en die met bloed, zweet en tranen hun uiterste best doen om de door de mede-burgers veel bewandelde straten netjes te plaveien).

Ik schrijf zoals ik schrijf om in minder zinnen te kunnen samenvatten waar ik in het andere geval nog eens een paar honderd karakters nodig zou hebben om tot eenzelfde uitleg te komen, niet meer en niet minder.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 11:47    Post subject:
Hoi peter

Nou , wat denkje van uiteenzetting ? . En Ray. Stratenmaker of aardbolstoffeerder . Is gewoon een mooi . Maar zwaar VAK . Eigenlijk een HBO opleiding . Al ziet men dit vaak niet zo .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 13:20    Post subject:
Leo wrote:
Hoi peter

Nou , wat denkje van uiteenzetting ?

Ik begrijp precies wat je bedoelt Leo maar sommigen prefereren het wat cryptisch te brengen en anderen zeggen het liever gewoon recht voor z'n raap. Gezien het onbreken van een glazen bol in het arsenaal van middelen waar ik me van kan bedienen blijft het altijd maar een beetje gissen naar de juiste context in geval van dergelijke input waarbij ik me persoonlijk liever bedien van de recht voor z'n raap methode zonder daarbij te aanmatigend te willen zijn Idea

Leo wrote:
En Ray. Stratenmaker of aardbolstoffeerder . Is gewoon een mooi . Maar zwaar VAK . Eigenlijk een HBO opleiding

Ik zou niet zo ver willen gaan als een vergelijking met een HBO opleiding maar dit vak (of liever 'ambacht') heeft inderdaad veel meer voeten in de aarde dan menigeen zou vermoeden. Dat is iets waar velen pas achter komen als ze zelf 'ns een stukje moeten plaveien en die tegels maar nooit op gelijke hoogte willen uitkomen en vervolgens na een paar regenbuien nog meer ongelijkheden in hoogte gaan vertonen Mr. Green
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 14:11    Post subject:
Hoi ray

Dat laats wilde ik niet zeggen , Maar waren wel mijn gedachten . Laat ik het zo zeggen . De ziekenhuizen zouden vol liggen als er geen goede straaten makers waren . Wink . Daarom laat ik maar een straten maker
onze oprit betegelen . blijven ze in ieder geval opz,n plek liggen Dancing .
Nu nog de juiste kandidaat weten te vinden . als mede ook een tegelzetter
voor mijn 70m2 hardtsteen .,die een deze weken op ons afkomt . #Milti

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 17:59    Post subject:
Hoi Leo,

Het verdient zeker aanbeveling om een (beroeps) stratenmaker voor een dergelijke klus in te huren, tegenwoordig zijn er ook een boel 'gelegenheids' stratenmakers die ongetwijfeld een graantje willen meepikken maar die lang niet zo goed hun werk (kunnen) doen als de gerenomeerde ambachtslieden op dit gebied. Hetzelfde geldt uiteraard voor de tegelzetter die je nodig hebt, er zit nogal wat kaf en koren door elkaar op de markt, echter moet je er nog wel vele jaren tegenaan kijken.

Ik kan het je zelf niet aanbieden omdat ik tijden geleden de rubberen hamer al aan de wilgen heb gehangen maar je vind vast de juiste kandidaat wel Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Astel

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 18:14    Post subject: goedkoopste aanbieder(s)
hoi Ray
even een tip voor als je ooit weer een lens wilt aanschaffen, op 500m afstand van Foka zit op de Hoogstraat Photex en de eigenaar daarvan is Arthur vd Graaf een zoon van de eigenaar van foto van der Graaf een fotozaak die al decennia in Rotterdam bekend is dus die het vak met de paplepel heeft binnen gekregen daar staat service en klantvriendelijkheid nog hoog in het vaandel voor vaak maar een paar euro's duurder als K.E
en Foka wordt je daar nog echt als klant behandeld en mocht er eens wat aan de hand zijn met je apparatuur dan wordt er in ieder geval alles maar dan ook alles aan gedaan om je tevreden te stellen.

mvrgr A.Stellenaar
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 18:35    Post subject:
Door bij de goedkoopste aanbieder te kopen gooi je in feite je eigen glazen in wat betreft service. De kleintjes, die wel service geven en begaan zijn, verdwijnen op die manier...
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 18:43    Post subject:
Dank je wel voor de tip Astel, in een dergelijk geval betaal ik graag iets meer en ik zal er zeker 's een praatje gaan maken met het oog op eventuéle toekomstige aankopen. Ik heb het hele gebeuren van de afgelopen dagen al naast me neer gelegen maar ik zal ervoor waken dat dit me niet zomaar weer zal overkomen. Ik heb al de gewoonte opgedaan om de verkopers de oren van het hoofd te vragen inzake allerhande fotogerelateerde zaken maar dat zal vanaf nu wel een nog wat intensievere aangelegenheid worden i.v.m. garantie en coulantie.

Bas Breetveld wrote:
Door bij de goedkoopste aanbieder te kopen gooi je in feite je eigen glazen in wat betreft service. De kleintjes, die wel service geven en begaan zijn, verdwijnen op die manier...

Dat is zomaar waar Bas maar in eerste instantie zijn we toch vrijwel allemaal geneigd om in ons eigen zak te kijken aleer we een aankoop doen.

Gelukkig kunnen we leren van onze fouten Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 18:52    Post subject:
Ik vind het jammer dat je de naam van de firma niet noemt, zodat nog meer mensen naar zo'n zaak gaan. Ik kan het mij wel voorstellen dat je er problemen mee hebt omdat je de lens gerepareerd moet hebben.
Wanneer dit soort bedrijven blijven handelen zonder service mag dat gezegt worden. Een claim van derving of wat dan ook is onwaarschijnlijk, omdat jij dit vind en je ervaring is en jouw mening. Iedereen wil verkopen, alleen service hebben ze niet geleerd want dat kost geld dus gaan ze maar op de blaren zitten.
Wat heeft Canon voor een antwoord gegeven op deze vraag? Je hebt toch een garantie bewijs en je kan rechtstreeks naar Canon om de lens te laten repareren, toch? Staat bij Canon op de site deze firma genoemd? Zoja kan je Canon hierop aanspreken. Ik weet zeker dat Canon niet gelukkig is met dit soort ongein.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 18:52    Post subject:
Ray, Je frustratie is vooral gelegen in het feit dat de verkopers van de bewuste winkel zo achteloos met jouw probleem omgingen. Dat nadat jij, met torenhoge verwachtingen, een klein vermogen hebt uitgegeven.
Of dit wel of niet zo was gelopen, de afloop van het probleem zal hetzelfde zijn geweest als je bij een servicegerichte zaak had gekocht. Welke winkelier geeft er even een nieuwe lens mee die hijzelf niet kan claimen bij Canon? Dan zou hij/zij zelf verlies lijden door een dergelijke actie. De marges zijn klein hoor.
Dat je lens nu gerepareerd wordt zou ikzelf niet erg vinden. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij nu zorgvuldiger geassembleerd dan dat ze bij Canon doen.

Succes,

Bas
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 19:41    Post subject:
@Froggies, als je even het hele artikel leest zul je zien dat ik al tot de 'Canon-top' heb doorgestoten om mijn (vermeende) recht te behalen. Canon houd de poot stijf en gezien het feit dat ze exact binnen de marges van de wet handelen heb ik niets te klagen voor wat betreft het garantierecht. En je hebt gelijk wanneer je het hebt over 'direct bij Canon aankloppen voor reparaties', echter daar is het nu sowieso te laat voor zoals je (wellicht) al gelezen hebt.

@Bas, indien de verkoper en de man van de service-afdeling (die overigens wel een gradatie beleefder plachte te zijn dan zijn verkopende collega) even de tijd hadden genomen om mij gewoon netjes te woord te staan en de vermelding van het probleem even getoetst hadden, zoals gebruikelijk naar mijn mening, had het al een veel positievere ervaring kunnen zijn. Als ze daarbij ook even de moeite hadden genomen om de heersende (wettelijke) maatstaf en richtlijnen uit te leggen had ik wellicht niet gaan staan te springen van blijdschap maar had ik het wel veel beter kunnen plaatsen en was ik waarschijnlijk stukken beter in staat geweest om het naast me neer te kunnen leggen. Waar het op neerkomt is dat de winkelier ronduit onbeschoft is geweest waarbij deze totaal niet bereid is geweest om één en ander even fatsoenlijk aan me uit te leggen. Sterker nog, zoals ik al eerder aangegeven heb heeft de verkoper wel tot driemaal toe gezegd dat het allemaal te lang duurde naar zijn mening ("we staan hier onze tijd mee te verdoen!").

Bas Breetveld wrote:
Dat je lens nu gerepareerd wordt zou ikzelf niet erg vinden. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij nu zorgvuldiger geassembleerd dan dat ze bij Canon doen.

Bas...laten we wel zijn, we hebben het hier over een lens die 1100+ EUR gekost heeft en waar nog geen 700 foto's mee gemaakt zijn, notabene een lens uit de L-klasse van amper een maand oud Idea

Je gaat bijv. toch ook geen nieuwe auto kopen om al direct na een paar weken de motor of het differentieëel te moeten laten vervangen ? en dan jezelf gelukkig prijzen met de niet getoetste theorie dat de auto door toedoen van de garage waarschijnlijk beter zal worden dan dat het voertuig uit de fabriek kwam omdat de garage meer aandacht aan het plaatsen van de onderdelen zou besteden ?! Rolling Eyes

Alles goed en wel maar laten we even realistisch blijven in dit verhaal en daarbij veronderstellen dat ik de lens heb gekocht om naar willekeur te kunnen gebruiken op mijn fototoestel, en niet om de lens na enige weken van gebruik alweer voor een paar weken te moeten missen.

Als je me een hart onder de riem wilt steken zeg dan liever dat het waarschijnlijk een erg mooie zomer zal worden, dat is een stuk realistischer Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 0:30    Post subject:
Ray, ik heb vernomen, dat het een erg mooie zomer wordt. Dancing

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 9:10    Post subject:
R.D. wrote:

Je gaat bijv. toch ook geen nieuwe auto kopen om al direct na een paar weken de motor of het differentieëel te moeten laten vervangen ? en dan jezelf gelukkig prijzen met de niet getoetste theorie dat de auto door toedoen van de garage waarschijnlijk beter zal worden dan dat het voertuig uit de fabriek kwam omdat de garage meer aandacht aan het plaatsen van de onderdelen zou besteden ?! Rolling Eyes

Groeten, Ray

Ik stel voor dit vraagstuk voor te leggen aan de heer Wijn of aan andere mensen die per se Frans of Italiaans willen rijden Cool
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 9:35    Post subject:
Verleden jaar ben ik ook bij F.K binnengestapt omdat ze een 70-200 op voorraad hadden. Het was op een drukke vrijdagavond en was snel weg na mijn aankoop.

Daarna heb ik F.K nog een aantal malen bezocht met het plan een 500mm of een 200-400 aan te schaffen. Dus we hebben het niet over een compact camera , al doet hun tekst vermoeden dat het niet uitmaakt welk artikel je aanschaft. Service......

Zelden of nooit heb ik een dergelijke lamlendige houding van personeel aangetroffen. Ze nemen even de moeite om naar de vitrine te lopen, frommelen het gevraagde objectief in je handen en lopen gewoon weer weg. Doelgerichte vragen weten ze niet of nauwelijks te benantwoorden. In eerste instantie dacht ik dat het aan de (vrij jonge) verkoper lag, dus klampte ik een ouder persoon aan.

Jammer, deze man maakte een totaal uitgebluste indruk en toen ik vertelde dat ik dertig jaar terug bij F.K mijn apparatuur kocht, vanwege het vakkundige personeel, brak de klaagzang los. “Ach meneer dat is verleden tijd, tijden zijn veranderd, we leveren uit voorraad en alleen de prijs is nog belangrijk.” Zo ging de beste man nog even door en daarna sjokte hij richting balie, om daar vervolgens wat om zich heen te kijken. Enigszins ontdaan heb ik het pand verlaten.

Op een 1.4 converter en verrekijker na (ook op voorraad) is het bij de aanschaf van de 70-200 gebleven.

Dan K.E. Beter? Ach daar is het veelal ook gewoon dozen schuiven en als je het treft heb je een goede verkoper die verstand heeft van zaken. Zo ook de motivatie is beter. Service gaat gewoon via de importeur.

Waar ik wel moeite mee heb ik het prijsbeleid. Zo kocht ik in december 2007 twee D300 voor 1949 per stuk. K.E. was op dat moment een van de weinige die ruim uit voorraad konden leveren. Daar hebben zo ook lekker gebruik van gemaakt. Toen na een tweetal maanden de D300 ruim te leveren was dumpten K.E. de body voor ruim 350 euro minder. Inmiddels voor 460 euro minder. Dit is een behoorlijk afschrijving naast de normale afschrijving. Volgens K.E. was de inkoopprijs verlaagd.

Ik heb daar met Nikon nl een stevige mailwisseling over gehad, die stellig beweren dat de inkoopprijs niet is veranderd. In eerste instantie had ik een manager aan de lijn die het vergelijk maakte met een supermarkt, die ook onder de inkoopprijs verkoopt om klanten te lokken. Daarna ben ik nog door een (hoger?) iemand gebeld van Nikon nl en die schoof het weer naar de leverancier. Ik heb hem onder de neus gewreven dat met een dergelijke marktstrategie het voor mij wel duidelijk is waarom ik steeds meer grijs langs de sportvelden, bij natuurfotografen en persjongens zie. Mijn vraag waar het prijsverschil van ruim 2000 euro met een 500mm van Nikon en Canon in kwaliteit tot uitdrukking kwam, bleef helaas onbeantwoord en had een mond vol tanden tot gevolg. Overigens sprak deze man niet meer over de fotografie als specifiek segment maar gooide hij het op de hoop van consumentenelektronica . Alleen de witgoedsector ontbrak er nog aan.

Mijn ervaring na een jaar shoppen bij de grotere jongens is dat het tegenwoordig alleen nog om omzet draait, service en vakkennis afhankelijk kan zijn van een toevalligheidfactor. Er leuke 123tjes worden gespeeld tussen importeurs en de wat grotere leveranciers.

Mijn les is niet te snel meer kopen, dat er aan service een prijskaart hangt.

Nu laat ik producten uit de U.S.A. of Hongkong over komen. Een 200-400 waar ik hier 5895 euro voor heb betaald koopje daar omgerekend voor 3400 euro. Reken daar v.a.t en btw bij dan ben je nog een stuk voordeliger uit.

Als ik de eerste manager van Nikon mag geloven koop ik straks mijn fotoapparatuur bij AH. Dus niet ik wacht op de Aldi Shocked Very Happy Rolling Eyes

Ray, Ik hoop dat je snel weer in het bezit komt van een goed werkend exemplaar.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 9:42    Post subject:
Hoi Ray

Ik zou toch heel sterk denken aan een systeem overstap . Als canon de zaak niet netjes oplost . € 1100 euro is een hele smeer met geld .
En wat de zomer betreft over 5 maanden kan je vertellen of we een mooie zomer hadden of niet , Maar wat is mooi Very Happy .

groetjes]
@leo
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 9:48    Post subject:
Hey Leo,
Overstappen naar Nikon kost je nog veel meer. Ze hebben ook geen 400 5.6. Als je ooit nog een dikke 500 mm wil kopen betaal je je bont en blauw. Lees ook de bijdrage van Huib Tom hierboven over Nikon!

De laatste tijd zijn er heel wat van Nikon naar Canon overgekomen en die heb ik nog niet horen klagen.
Ook klaagt Ray nog niet over Canon, maar over de service van de winkelier waar hij gekocht heeft.

gr
Job
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 10:04    Post subject:
Ik meen dat de grote overstap van Nikon naar Canon onder de profs alweer van een paar jaar terug is, ten tijde van de vorige editie van de Olymische spelen. De belangrijkste reden voor de profs was de service. Bij Nikon was je in een dergelijke case je lens een paar maanden kwijt omdat ie in het buitenland gerapareerd werd. Of dat nog zo is weet ik niet.

BTW, de zomer is hier al begonnen, ik zie een stukje blauwe lucht Very Happy We gaan naar buiten Wink
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 10:23    Post subject:
@Bas, waar ik het over heb zijn birdpix en Nederpix fotografen.
gr
Job
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 10:25    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik stel voor dit vraagstuk voor te leggen aan de heer Wijn of aan andere mensen die per se Frans of Italiaans willen rijden Cool

Ik heb geen problemen. Bovendien is Comfort nog altijd een Frans woord Cool

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 11:08    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Ray, ik heb vernomen, dat het een erg mooie zomer wordt. Dancing

Kijk, da's nog 's een opsteker #X-mas

@Huib, bedankt voor het delen van je ervaring met de genoemde winkeliers, erg positief klinkt het allemaal weliswaar niet maar een positieve bijdrage aan het behoeden van (enkele) anderen zal het zeker zijn.

Achteraf bezien, mede aan de hand van jouw verhaal, maakt het in principe dus weinig uit bij welke van de twee grote merken je uiteindelijk uitkomt. De service en de coulantie waar zij zich van bedienen liggen ogenschijnlijk niet al te ver uit elkaar en het komt er mede op neer dat het wellicht verstandiger zou kunnen zijn om dergelijk kostbare apparatuur vanuit het buitenland te bestellen zonder tussenkomst van de reguliere distributiekanalen omdat je je een hele bak met geld bespaart zelfs wanneer je al de invoerrechten en de verzendkosten mee rekent.

Het geeft flink wat stof tot nadenken wanneer de aangeboden ervaringen, voorkomend in deze discussie, naast elkaar worden bezien en het zal zeker van gewicht zijn bij eventuéle toekomstige aankopen op dit gebied, en niet alleen in het geval waar het mij betreft mag ik wel speculeren.

@Leo, gezien er over het (aankomende) mooie weer alleen nog maar gespeculeerd kan worden is het dus van een nog groter belang de juiste kandidaat te vinden voor het toepassen van je straatbeslag. Zo voorkom je in ieder geval dat je je door de tuin moet verplaatsen d.m.v. de hinkstapsprong in geval dat er wat meer vocht uit de lucht komt vallen dan waar je op gehoopt of op gerekend had #Silly
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 11:38    Post subject:
@ Ray,

Even helemaal off-topic:
In je profiel staat dat je programmeur bent, ik dacht altijd dat dat iets met computers te maken had en niet met stratenmaken?
gr
Job
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 11:54    Post subject:
Naturepix wrote:
@ Ray,

Even helemaal off-topic:
In je profiel staat dat je programmeur bent, ik dacht altijd dat dat iets met computers te maken had en niet met stratenmaken?
gr
Job

Job, ik begrijp de verwarring dus zal ik het proberen uit te leggen Smile

Voor ik begon met programmeren ben ik allereerst met straatstenen in de weer geweest, vervolgens heb ik een tijdje met koffie, nootmuskaat en pinda's gesjouwd bij een overslagbedrijf, daarna ben ik in de agrarische sector beland alwaar ik het edele vak van komkommersnijder heb geleerd om vervolgens weer bij een stratenmaker aan de slag te gaan.

Vanuit hobbymatige interesse ben ik toen gaan leren uit allerhande boeken inzake programmeertalen en inmiddels schrijf ik alweer tien jaar programmacode zodoende dus de stap(pen) van stratenmaker naar programmeur verklarend.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 12:04    Post subject:
Aha, t is me helemaal duidelijk. Je bent duidelijk van alle markten thuis!
gr
Job
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum