Quote: |
Laten we onze aandacht richten op grote zaken zoals hij aangeeft (het slachten van grienden) en voor ons nog belangrijker: de voorjaarsjacht op Malta waarbij tienduizenden vogels uit de lucht geschoten worden zodat wij niet eens te kans krijgen ze te verstoren in Nederland. |
Gewoon even brullen naar dat fu..... eiland waar het woord verstoren tot cultureel erfgoed is verheven. Een noodzakelijkheid om volwassen te worden......
|
Neem eens de tijd om een paar uur op één plek in de natuur te blijven zitten en turf dan de momenten waarop de vogels verstoord worden.... |
Een gedegen voorbereiding kost dagen, soms weken en levert vaak pas op het laatst moment resultaat op. Door (bijvoorbeeld) een tent gaandeweg steeds dichterbij te plaatsen, regelmatig gedrag te bekijken en dan pas te gaan fotograferen, verstoor je gegarandeerd minder dan wanneer je op goed geluk het veld in gaat en met een plaatje MOET thuiskomen. Dat voorbereiden ook tot betere resultaten leidt is even bijzaak in deze discussie.
|
Ron van Elst wrote: |
Doodles (beroeps! verdient dus geld met natuurfotografie) schreef: |
Maar ga je in een gebied 100km van huis een vogel fotograferen die je nooit eerder hebt gezien, dan is de kans groter dat je (onbewust?) iets verstoort, dan wanneer je zowel gebied als individuele vogel goed kent. Achter die stelling durf ik wel te blijven staan.
|
@leo
of je plaatst ze wel, en je geeft er bij aan hoe lang je er gestaan hebt. |
In het veld wordt die grens zeker overschreden wanneer de vogel wegvliegt, alarmeert of andere alarmsignalen afgeeft. |
Martlive wrote: |
Goed verhaal |
Wat hier niet goed gaat is dat Alexander wel alle ruimte neemt om op deze website, genaamd Birdpix, te beweren dat het beleid van Birdpix, gebaseerd op de FenF wet, niet deugt, maar met geen enkel steekhoudend argument komt waarom dat beleid voor hem niet acceptabel is. |
Ik verklaar dat deze foto zonder verstoring, zonder overtreding van de flora- en faunawet en zonder geluidsdrager is gemaakt: |
ik zal ook stoppen met fluiten of fluit vrolijk verder maar plaats de foto ergens anders V.w.b. de flora en fauna wet.......die is inderdaad ZEKER ook anders te interpreteren wat niet weg neemt dat BP terecht zijn eigen regels mag opstellen |
Wie vaak verdedigd heeft wellicht ook wat te verdedigen??? Ik vind het persoonlijk overtrokken maar nogmaals het goede recht van BP |
Alexander Koenders wrote: |
... Als de weg erg goed is aangelegd dienen er zich mogelijk te veel automobilisten aan met allerlei excessen tot gevolg. Op dat moment roept de wegenbouwer dat het absoluut niet aan hem ligt?? Dit laatste vind ik struisvogelpolitiek... |
maar ook het feit dat wij steeds de locatie weer aangeven waar zich een onderwerp bevind. Daar is BP redelijk uniek in maar resulteert dan wel in makkelijker volggedrag |
(Overigens lijkt het mij, dat regelmatig een hele dag in hetzelfde hutje/tentje vertoeven nu niet echt natuurbeleving is, maar meer scoringsdrang.) |
peter wijn wrote: |
wat heeft het kijken en waarderen - nominaties - wat je op birdpix doet, nou te maken met verstoring buiten in het veld?
dat begrijp ik niet freek en aad. je maakt een foto toch voor je plezier, en niet om er mee te scoren op birdpix. Een van mijn meest genomineerde foto´s is er eentje van een keizerarend in oman. Zou er iemand zijn die denkt dat ik een reis van een dag of 12 maak enkel om wat nominaties bijeen te harken. Ik vind het hartstikke leuk als mensen aangeven dat ze van een foto genoten hebben, maar dáárvoor verstoor je geen vogels, dat geloof ik niet. Volgens mij gewoon uit gebrek aan kennis, ... ... of uit een gebrek aan reflectie wat jouw gedrag is op de vogel en de omgeving en de mensen die na jou komen, .... ... of uit een gebrek aan zelfbeheersing, ... ... of natuurlijk uit een combinatie daarvan. Ik denk dat mensen die in een hutje gaan zitten/liggen in zijn algemeenheid minder verstoren dan mensen die dezelfde tijd tussen de vogels rondstruinen, scoringsdrang of niet. |