Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Buizerds lokken door voeren... Mag het?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 10:58    Post subject:
Moeilijk
Je komt op de binnenweggetjes nog wel eens een aangereden haas of zo tegen. Middenop de weg! Je ziet het uit de verte al, omdat er eksters en kraaien in zitten te plukken.
Er rijden ook auto's, soms best hard. Gevaar voor de haas die het niet meer navertelt en voor de eksters en kraaien die het volgende slachtoffer kunnen worden.
En een potentieel hapje eten voor een buizerd die er zijn voordeel ook wel mee zou willen doen.
Ik heb wel eens de neiging: sleep het dooie beest naar de berm, zet je auto een stukje verderop neer en wacht op wat er komt.
Acceptabel denk ik op de lijkenlucht aan je handen na Very Happy .
In het veld kom je veel tegen, en ook met 300 mm kun je behoorlijk interessante foto's maken. Niet helemaal beeldvullend, maar er mankeert niets aan een stukje omgeving er bij. Daar gebruik van maken heet creativiteit. Bij fotografie is dat noodzakelijk.
Maar je doel zal zijn: roofvogels - beeldvullend.
(Tip: zoek een groter soort roofvogel: de vale gier! Op naar de Pyreneeën, naar de vele foces, waar je met 300 mm de beesten makkelijk en nagenoeg beeldvullend op de foto kunt krijgen. )
Dan heb je wat meer geduld nodig, en alweer een dosis creativiteit. Het neerleggen van aas is een idee, het verschuiven van bestaand aas of daarbij wachten, een andere mogelijkheid. Maar als je toch bereid bent te wachten tot het beest op de goede plek komt, dan zou je ook door van te voren te observeren en een eigen buizerd te leren kennen of zo, een mooie plek kunnen opzoeken waarvan je hebt ervaren dat ie er graag komt zitten. Eerlijk gezegd denk ik dat ie net zo snel, of zelfs eerder, op een hem vertrouwd stekkie komt zitten, dan wanneer hij op een willekeurig ergens neergelegd aas afkomt. Ook om daarvoor een goede plek uit te zoeken zul je hem toch eerst goed moeten kennen.
Zoiets he.
Dus het kan - naast het al aangegeven nadelige effect - ook gewoon verspilde moeite zijn om het zo te doen. Jouw slangen zijn gewend om aangeboden voer te eten.
Buizerds en andere roofvogels eigenlijk niet.
En mijn eigen ervaring is dat juist op de meest onverwachte momenten de leukste vogels vlak voor je lens komen zitten.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

JDirks

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 12:03    Post subject:
Dank je wel voor je antwoord Josephine!
Echter klopt het niet dat ik roofvogels beeldvullend zou willen vastleggen, liever niet zelfs.
Maar er zit nog een behoorlijke stuk tussen hetgeen wat ik nu heb gedaan, je hebt de foto's gezien, en tussen een beeldvullende foto. Als ik daar ergens tussenin kan zitten, dan heb ik mijn doel al behaald.
Ik weet dat ik enorm beperkt ben door de lens die ik heb, en daar zal ik me bij neer moeten leggen, en dat geeft ook verder niets.
In de toekomst zal dit hopelijk veranderen door de aanschaf van een nieuwe lens, vermoedelijk de Nikkor 300mm F4 icm teleconverters.

Ik snap tevens dat buizerds niet gewend zijn aan het feit dat ze gevoerd worden, maar dat wil ik ook niet bereiken. Ik wil zeker niet dat ze gewend raken aan het feit dat ze gevoerd worden en daardoor zelf niet meer zouden gaan jagen.
Echter zijn buizerds, zoals inmiddels door meerdere mensen gezegd, opportunisten die met regelmaat aas eten, dus of je er nou een keer een dood konijn neerlegt, zou in mijn ogen geen verschil moeten maken.

De buizerd leren kennen is inderdaad ook een optie, een hele goede zelfs. Dat is nu dus ook hetgeen waar ik in eerste instantie aan wil gaan werken, en het neerleggen van aas kan eventueel op de langere termijn en wellicht is het uiteindelijk zelfs helemaal niet nodig.
In het gebied waar ik heenga, zitten met zekerheid 2 koppels buizerds, 2 torenvalken (of het een koppel is weet ik niet) en standaard een ruigpootbuizerd. Tevens heb ik al meerdere, of steeds dezelfde, sperwers gezien, dus het gebied is zeker 'geschikt' en beschikt over voldoende onderwerpen en daardoor heb ik ook de mogelijkheid om de dieren 'beter te leren kennen'.
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 Tele-Macro (1:2)
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 15:36    Post subject:
Quote:
Niet lullig bedoeld, maar een 'normale' vogel doet me wat minder

En denk je dat het misschien niet handig is om eerst eens te oefenen op een "normale" vogel, zodat de kans dat je een acceptabele foto maakt als je de kans krijgt om een roofvogel te fotograferen zich voordoet? Het min of meer automatisch weten wat te doen als je je droomonderwerp voor je lens krijgt is namelijk niet echt vanzelfsprekend.
Ik denk dat ik mijn eerste kans op een Reuzenzwartkopmeeuw in zomerkleed niet zou verprutsen, omdat ik al heel wat foto's van andere meeuwen heb gemaakt. Als ik met fotograferen zou wachten totdat de droomsoort voor mijn lens kwam.... Oei, zou wel eens een teleurstelling kunnen worden.
Back to top
Reply with quote

René D.

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 18:55    Post subject:
Even inhaken hierop:
Ik fotografeer al heel wat jaartjes en mijn advies is:
Geduld, geduld, geduld. (en een beetje geluk)
Ik had afgelopen vrijdag geluk:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=303844

Tja soms heb je van die momenten ...................

Gr. René

Nogmaals: geduld

JDirks

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 19:56    Post subject:
leo snellink wrote:
Quote:
Niet lullig bedoeld, maar een 'normale' vogel doet me wat minder

En denk je dat het misschien niet handig is om eerst eens te oefenen op een "normale" vogel, zodat de kans dat je een acceptabele foto maakt als je de kans krijgt om een roofvogel te fotograferen zich voordoet? Het min of meer automatisch weten wat te doen als je je droomonderwerp voor je lens krijgt is namelijk niet echt vanzelfsprekend.
Ik denk dat ik mijn eerste kans op een Reuzenzwartkopmeeuw in zomerkleed niet zou verprutsen, omdat ik al heel wat foto's van andere meeuwen heb gemaakt. Als ik met fotograferen zou wachten totdat de droomsoort voor mijn lens kwam.... Oei, zou wel eens een teleurstelling kunnen worden.

Nee, ik denk niet dat dat handig is daar ik het nu er niet van in zie.
Fotografie is in het algemeen een hobby van mij en heb al duizenden foto's gemaakt, dus het is niet zo dat ik nieuw ben in de fotografie. In de vogelfotografie wel, dat klopt. Maar in hoeverre verschilt dit met fotografie in het algemeen? Naar mijn idee, fototechnisch, niets. Het grote verschil is dat je hier werkt met onderwerpen die niet altijd meewerken en dat je er gewoon veel geduld voor moet opbrengen, maar verder zie ik weinig verschillen.
Mocht de kans zich dan ook voordoen, zal ik zeker de foto niet verkloten door een gebrek aan kennis of whatever.

René D. wrote:
Even inhaken hierop:
Ik fotografeer al heel wat jaartjes en mijn advies is:
Geduld, geduld, geduld. (en een beetje geluk)
Ik had afgelopen vrijdag geluk:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=303844

Tja soms heb je van die momenten ...................

Gr. René

Nogmaals: geduld

Dank je wel voor je reactie René!
Geduld is zeker 1 van de belangrijkste dingen binnen deze tak van de fotografie, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat zit bij mij gelukkig wel goed.
Geluk is daarnaast iets wat je ook zeker nodig hebt, maar helaas kan je daar zelf vrij weinig aan doen. Ja, vele uren doorbrengen in het veld om de kans op geluk enigszins te vergroten.
Had jouw foto inderdaad gezien! Prachtig!
Echter zie ik ook hoe die gemaakt is (met 700mm), dus dat vind ik geen hele goede vergelijking met mijn situatie Wink
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 Tele-Macro (1:2)
Back to top
Reply with quote

Art

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 21:05    Post subject:
Het enige waar ik voer aanbied is in de tuin en pak daar geregeld een soort mee om te fotograferen.
Ideaal om te oefenen.
verder voer ik niet en fotografeer ik wat ik tegen kom of wat zich aanbied.
Ik heb op mijn site (vind ik) best geslaagde Buizerd foto's tussen zitten, en ik kan je vertellen, ik heb er jaren geduld voor moeten opbrengen.
Vorig jaar had ik ineens geluk op Ameland, alwaar een Buizerd op een haas zat.
Ik ben van mening dat je met de apparatuur die jij hebt en vooral veel geduld, het best voor elkaar moet kunnen krijgen om je doel te bereiken, zonder aas of voer aan te bieden.
Ik ben geen professionele fotograaf, het is voor mij niet meer dan een schitterende hobby, die ik uitoefen puur voor de ontspanning. Er kan nog een boel verbeterd worden aan mijn foto's, maar de foto's die ik heb zijn allemaal met passie, geduld en met goed om me heen kijken tot stand gekomen.
De waterspreeuw ben ik echt met het doel te fotograferen gaan opzoeken, overige foto's allemaal met wandelen, rondrijden, of ergens zitten wachten op wat zich aanbied.

En geloof me dan komt die Buizerd vanzelf wel een keer.
En ja je zult ook geregeld zonder foto's thuis komen, dat is nou het mooie aan deze hobby.
Je zult dan zien dat je door de jaren heen een mooie collectie op kunt bouwen.

Art
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 22:37    Post subject:
Quote:
Je kunt absoluut stellen dat er sprake is van een ethisch vraagstuk. Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik het zelf zou willen doen. Liever niet, maar waarom wil ik het eigenlijk niet? Waarschijnlijk omdat ik het niet nodig heb; als er een functie aan die foto's zou zitten zou ik er anders over denken, en dus misschien wel uiteindelijk hetzelfde als jij? Niet alleen de vogels zijn ons lief, en al zeker niet alleen de camera.
Ik zou het een ander in ieder geval niet willen verbieden. Als ik me niet vergis maakt birdpix die keuze ook niet, dat klopt toch? Zolang het niet in beeld is bedoel ik.

In de eerste plaats is iets gebieden of verbieden voorbehouden aan de autoriteiten. Birdpix heeft geen enkele bevoegdheid op dit gebied. Wij kunnen wel invloed uitoefenen door duidelijk te maken hoe wij erover denken. Wat betreft het toelaten van foto's. In veel gevallen is niet aan de foto's te zien of deze wel conform onze faq en gedragscode zijn gemaakt. De gebruiker wordt wel gevraagd aan te geven of deze zich aan deze regels heeft gehouden. Wij moeten dus afgaan op het beeld zoals dat wordt aangeboden en de verklaring van de fotograaf. Wel zijn we als moderatorteam alert te zijn op malversaties en soms komt het voor dat wij informatie opduikelen dat we worden belazerd. In dat geval volgt een waarschuwing of een ban. Dus als een foto er door komt omdat we het niet op de foto kunnen zien, dan betekent dat niet dat we dat goedvinden. De reden om geen foto's van zaadeters op een voederplaats te accepteren is meer van esthetische aard, en daar zijn we ook wat minder precies in.

@Jdirks
Konijnen en (wilde) eenden zijn wel degelijk beschermde diersoorten. Lees het maar na in de wet. Alleen als ze gedomesticeerd zijn (d.w.z. in gevangenschap geboren en opgegroeid), dan worden ze niet als beschermde diersoort gezien. Dus als je een verkeersslachtoffer wilde eend, of konijn vervoerd dan ben je in principe in overtreding.

Quote:
Vogels mogen dus niet gevoerd worden? Dus al die mensen die in het bos een voerplek hebben, zouden hier geen foto's mogen plaatsen? Dan zijn er heel wat mensen die dat toch voor elkaar gekregen hebben.

Zie mijn uitleg hierboven. Of je zaadeters voert moet je zelf weten. Maar foto's van vogels op strooivoer kunnen wij weigeren. Belangrijkste reden hiervoor is dat in de wintermaanden de website volloopt met vogels op foeilelijke groene pindanetjes. En om slimmeriken zoals jij maar gelijk voor te zijn accepteren we geen foto's van vogels die overduidelijk op aangeboden voer aan het foerageren zijn.

Quote:
Wat is er niet natuurlijk aan de restanten van een aangereden eend of konijn (zoals eerder werden genoemd)? En wat is er niet natuurlijk aan een rat/muis? Allemaal dieren die in Nederland gewoon voorkomen en met regelmaat op het menu van de buizerd komen.

Laten we niet vervallen in woordenspelletjes. Ik denk dat je een aangereden wilde eend of konijn als natuurlijke voedselbron zou kunnen beschouwen. Maar je mag niet van Birdpix verwachten dat wij dit onder de gebruikers gaan promoten, want dat betekent dat wij gebruikers aanmoedigen om een overtreding te begaan (zie mijn uitleg van de wet boven). Hoe zou jij het vinden, wanneer ik jou dat had geadviseerd en je vervolgens een proces verbaal aan je broek krijgt? Met niet natuurlijke voedselbron, bedoel ik in zijn algemeenheid door de fotograaf aangeboden voedsel. Voedsel wat de vogel niet had kunnen benutten zonder tussenkomst van de fotograaf.

Quote:
Ik snap, uit dat oogpunt, het standpunt ook wel. Echter vind ik het jammer dat je er hier dus openlijk voor uitkomt dat je je mede-fotografen niet vertrouwd met dit soort dingen, je bent immers bang dat het de spuigaten uitloopt.

In de rijke historie van Birdpix en Nederpix zijn wel een paar fraaie voorbeelden te vinden. Helaas moeten we gezien de huidige massaliteit van de natuurfotografie rekening houden met ongewenst gedrag. Je gaat bovendien voorbij aan het feit dat er veel meer natuurfotografen in Nederland rondlopen dan die zich hier bekend maken, maar hier wel de tips en trucs ophalen.

Quote:
Dat is inderdaad een 'ethisch vraagstuk' (hoe zwaar wil je eraan tillen zeg? wow!), waar ieder zijn/haar eigen mening over heeft.
En ja, ik zou dieren kweken om ze vervolgens als aas te laten dienen. Waarom niet? Ik heb daar geen problemen mee. Jij eet, vermoedelijk, toch ook dagelijks je stukje vlees? Leg mij het verschil dan eens uit. Het vlees dat wij consumeren is ook afkomstig van dieren die puur om deze redenen gefokt/gekweekt worden, enkel omdat wij zo nodig vlees moeten eten. Vlees is niet noodzakelijk voor de mens, dus ook dit is puur ter bevordering van 'ons eigen geluk'.

Ik heb alleen maar gesteld dat dit een ethisch vraagstuk is en daarbij een aantal kritische vragen geformuleerd die je bij dit vraagstuk kan stellen. Ik heb mijzelf zulke vragen ook in de loop der jaren gesteld en ben tot de conclusie gekomen dat het niet nodig is om op de door jou voorgestelde manier een buizerd te fotograferen.
Jij komt kennelijk tot een andere conclusie, maar waarom stel je ons dan al die vragen, als je toch niet bereid bent je te laten overtuigen?
De argumenten die je verder gebruikt raken wat mij betreft kant noch wal. Als jij je eigen handelen wenst te rechtvaardigen met het mogelijk onethisch handelen van een ander persoon, ga je gang. Maar volgens mij ben je verantwoordelijk voor je eigen ethische afwegingen. Je denkt toch niet echt dat je Buizerds van een verkeersdood kunt redden door ze door jou afgeslachte konijnen aan te bieden? En je denkt toch niet dat die Buizerds alleen langs de weg zitten omdat daar wel eens een doodgereden dier te vinden is? Je zou beter moeten weten.
Wat betreft de verkeersslachtoffers zou het veel effectiever zijn, wanneer de wegbeheerders verplicht gesteld worden om kadavers van de weg te halen en die naar een veilige plaats te vervoeren en daarvoor dus een permanente ontheffing krijgen. Dan hoef jij geen konijnen af te maken en worden er veel meer vogels gered. Misschien valt er dan nog wat te profiteren voor de vogelfotograaf.
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 23:32    Post subject:
"Nee, ik denk niet dat dat handig is daar ik het nu er niet van in zie.
Fotografie is in het algemeen een hobby van mij en heb al duizenden foto's gemaakt, dus het is niet zo dat ik nieuw ben in de fotografie. In de vogelfotografie wel, dat klopt. Maar in hoeverre verschilt dit met fotografie in het algemeen? Naar mijn idee, fototechnisch, niets. Het grote verschil is dat je hier werkt met onderwerpen die niet altijd meewerken en dat je er gewoon veel geduld voor moet opbrengen, maar verder zie ik weinig verschillen.
Mocht de kans zich dan ook voordoen, zal ik zeker de foto niet verkloten door een gebrek aan kennis of whatever."

Er zitten natuurlijk weldegelijk grote verschillen in het fotograferen van algemene dingen en het fotograferen van vogels. Als je in je "even voorstellen" forumbericht zegt dat je sinds augustus 2010 bezig bent met fotografie, zou ik je aanraden om gewoon naar de tips van ervaren fotografen die hierboven staan te luisteren en veel te gaan oefenen in plaats van te reageren alsof je al 30 jaar fotograaf bent. Het maakt mij niet uit,maar als je op zo'n manier reageert op tips denk ik dat je er bij volgende topics stukken minder zal ontvangen. (of het is geschreven taal die ik op een verkeerde manier interpreteer,dat kan ook).

Om terug te komen op je vraag: volgens de wet mag je geen dooie beesten vervoeren,verslepen of wat ook maar. Ook mag je dan dus geen roofvogels voeren,aangezien je er niet mee mag slepen. Je kan een mail naar de vogelbescherming sturen,maar ik denk dat die je ongeveer hetzelfde gaan vertellen als wat Marcel hierboven heeft gedaan. Als je graag Buizerd of Torenvalk wil fotograferen,zou je eens met de auto langs de oostvaardersplassen of het lauwersmeer kunnen gaan,daar zitten er genoeg die op zn tijd ook nog wel eesn mee willen werken. Zelfs met 300mm kun je dan nog best aardige foto's maken, alleen is het probleem dat die beesten altijd op paaltjes gaan zitten en er maar weinig mooie paaltjes te vinden zijn in nederland[/quote]

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 21 Feb 2012, 9:08    Post subject:
dank voor je verdere toelichting marcel.

(vanzelfsprekend is het type 'verbieden' dat ik doe een ander dan het type 'verbieden' dat de wet doet en dat birdpix doet. Toch zijn de vormen van 'verbieden' door birdpix, maar vooral die van mezelf veel directer dan het wettelijke verbod. Pas als je een verbod ook accepteert en aanvaardt, of als je er mee geconfronteerd wordt zul je je er naar gedragen. De kans dat je de wet leest, of een handhaver tegenkomt is veel geringer, dan de kans dat je foto niet op birdpix wordt geplaatst, of de kans dat je met je eigen geweten wordt geconfronteerd... de waarde van een discussie op birdpix is erg groot wil ik hiermee zeggen, de moeite die jij je hier getroost is de moeite waard...).
Reply with quote

John

PostPosted: Tue 21 Feb 2012, 18:00    Post subject:
Ik zou een keer naar de plompe toren in zeeland rijden daar zitten ze 3 meter voor je neus
Sigma 105mm 2.8
HBN-Gimbal Head.
Gitzo Statief
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Sat 25 Feb 2012, 4:48    Post subject:
Naardermeer zitten er langs het boerenweggetje wel meer dan 20 en sommigen blijven zitten. Daar heb je aan 300mm genoeg.
Volgens een boer daar zijn diegenen die blijven zitten afkomstig uit het hoge noorden en daardoor minder schuw. Die man ziet dat al 60 jaar die zal het wel weten.
Back to top
Reply with quote

h.reulen

PostPosted: Sat 25 Feb 2012, 20:59    Post subject:
dus: gewoon een plek zoeken waar je een schuiltent goed; en met toestemming, kunt opzetten. Verkeersslachtoffers zijn er genoeg om als aas te dienen. Dan moet het ook met een 300 mm lukken om buizerden te fotograferen. Wel, zogauw de buizerd aanwezig is, opletten met bewegen van de lens. Is wel dat birdpix het voeren van vogels als regel niet toestaat. Dat buizerden overigens veel vergiftigd worden is een feit maar dat het neerleggen van aas de buizerd zou stimuleren om eerder ook vergiftigd aas te eten, begrijp ik niet. De buizerd is immers al een aaseter en is daarom bij vergiftiging een gemakkelijk slachtoffer.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 25 Feb 2012, 21:26    Post subject:
Quote:
dus: gewoon een plek zoeken waar je een schuiltent goed; en met toestemming, kunt opzetten. Verkeersslachtoffers zijn er genoeg om als aas te dienen.

Uit de uitgebreide toelichting hierboven blijkt dat slepen met aas niet mag in Nederland. Dus niet doen. Het is ook helemaal niet nodig. De vraagsteller heeft ondertussen een prachtige foto weten te maken zonder te voeren. Een foto die ik zelf graag gemaakt zou hebben.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=304557

Met geduld kom je een heel eind.

.

williamstegink

PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 7:10    Post subject:
het mag idd niet maar het is ook af te raden als je weet wat hier in het noorderbos is gebeurd. daar stond een gezin naar de 2 buizerds te kijken en, werd er een buizerd gek van dus agresie en viel bijna het kind uit het gezin aan dus niet doen zoieso zou ik zeggen. het zijn en blijven wilde roofvogels je kan gekke dingen verwachten.
groetjes william

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote

Hans Tamminga

PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 9:53    Post subject:
Vooral in de winter kom je wel eens een dode eend of meerkoet tegen welke is aangereden en op de rijweg ligt.
Omdat de weg een gevaarlijke plek is voor oa buizerds stop ik als dat mogelijk is en werp het karkas ver in de berm of over een slootje zodat de buizerd ed netjes en veilig kan opruimen wat "de mens" het dode dier heeft aangedaan.

Mvrgr. Hans
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 11:03    Post subject:
lijkt me helemaal niks mis mee Hans, ik doe hetzelfde met een onbezwaard gemoed...
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum