Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

7D MarkII en de ' oude ' 100-400 lens ervaringen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 0:19    Post subject: 7D MarkII en de ' oude ' 100-400 lens ervaringen
Na 2 maanden oefenen met de 7D2 en heel weinig scherpe foto's gebeld met de fotozaak en het ligt dus aan mijn oude 100-400 lens, daarmee benut je maar een klein deel van de 7D2, advies is een andere lens, geopperd werd de lens omruilen met iets bijbetalen voor een 400 5.6 maar ik wil eigenlijk geen andere lens of de nieuwe 100-400 maar voor nu is daar geen budget voor, ben ik nu zo dom geweest om te denken dat het een ideale combinatie was of hadden ze me erop moeten wijzen dat het niet ging lukken met de oude 100-400 lens, iemand ervaringen of tips Question
Back to top
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 9:17    Post subject: 7D2 en 100-400 I
Hallo Ella,

In andere forums is ook een gelijke discussie aan de gang. Ik zelf heb ook de kombi die jij hebt en heb de kamera met al mijn lenzen naar DSP gebracht (zit in Nederland in Nederweert bijvoorbeeld) en heb de lenzen op mijn kamera laten optimeren. Nu werkt hij goed aan mijn 7D2.
Als je de 7D2 nieuw hebt gekocht heb je zowiezo de mogelijkheid gratis je lenzen op je 7D2 te laten optimeren (tenminste in Duitsland het geval).

De oorzaak dat desondanks de 7D2 meer kan dan de 100-400 toelaat, schijnt in de software van de lens te zitten. De nieuwe 100-400II bv. schijnt veel sneller zijn fokuspunt te kunnen vinden en daardoor kommen de mogelijkheden van de 7D2 beter tot zijn recht. Een kennis van mij heeft deze nieuwe lens en ik kan hem binnenkort eens testen. Ben echter al zo ver dat ik deze snellere lens graag zou willen hebben.

Tja, de 100-400 I kan goed werden aan de 7D2, een justage is misschien de oplossing.

groeten vanuit een regenachtig Hückelhoven

Alwin
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 13:13    Post subject:
?
Als je met een oude 7D goede foto's kreeg (je foto's hier, zoals die kiekendief), dan zou het toch wonderlijk zijn als je bij de zelfde omstandigheden met de nieuwe mindere foto's krijgt?

het lijkt me de moeite waard om beter te kijken wat er aan de hand is. Zoals Alwin aangeeft.

misschien lukt het je om je probleem iets beter te beschrijven?
wat is dat 'weinig scherpe foto's' ?
De reactie van de fotozaak ziet er in eerste instantie uit als flauwekul.

succes
Reply with quote

Ella

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 13:45    Post subject:
Bedankt voor de reacties Alwin en Peter

Ik ga morgen naar de fotozaak terug om de camera en lens op elkaar te laten afstemmen, maar ik moest daar niet al teveel van verwachten. en anders maar naar DSP toe kijken of dat verbetert.

Weinig scherpe foto's zijn foto's waar een soort van waas overheen lijkt te liggen, echt nergens kan je iets van scherpte zien, van dichtbij gaat het goed zeg 10 meter maar daarna die waas noem ik het maar, vooral de vliegfoto's zijn zo, inmiddels heb ik alle standen van de camera geprobeerd en het helpt allemaal niets.

Ik heb ook een reactie van Canon gehad en daar zojuist een voorbeeld foto heengestuurt, ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
Back to top
Reply with quote

Chris van Rijswijk

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 13:47    Post subject:
Huur eens een andere lens bij bijvoorbeeld Kamera-Express. Voor een paar euro weet je wat het resultaat is van je body op een andere lens. Dat voorkomt wellicht teleurstelling als je een andere lens gaat aanschaffen.

Maar heb je geen last van back- of frontfocus? Dit kun je uitsluiten door te kalibreren bij Chipclean (of elders of dit zelf uitvoeren).

Over de 7d II, zie ook http://www.birdshooting.nl/index.php/blog/92-testopnames-canon-eos-7d-mark-ii

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 14:50    Post subject:
Ella,

Ok, al iets meer infos die je geeft.

Vraagje
- AI Servo of AI one Shot?
- IS op Standje 2?

Zoals gezegd er gaan veel discussies hier in Duitsland over hetzelfde thema. Er schijnt "iets" te zijn mbt. AI Servo en AI One Shot. Dat "iets" is echter nog niet erg gespecificeerd.
Bij AI Servo schijnen de fotos iets minder scherp te zijn. Wat het nou precies is, heb ik ook niet definitief in schrift gezien en of het aan de kamera ligt of aan instellingen, geen Idee.
Ook is er dan natuurlijk de vraag welke Case heb je gebruikt voor Ai Servo?
Dan nog prioriteit op focus bij het eerste en de navolgende fotos?

Tja, eerste stap die ik zou doen is justage van lens en kamera.

Alwin
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 16:03    Post subject:
in je pa - persoonlijke album - kun je als je wilt foto's zetten, met de exif er bij (iso, sluitertijd, diafragma, bij je vorige foto's zat dat er gewoon in), en vermelden of en zo ja hoeveel je gecropt hebt. (eventueel zowel gecropt als ongecropt). Je kunt ook foto's op een andere website hier linken.

dan kunnen 'we' meekijken en misschien zien wat voor waas het is. bewegingsonscherpte, scherpstelprobleem, of misschien iets anders, een hortende vibratiereductie (IS) kun je meen ik herkennen.

Alwin vraagt ook om de instelling van het autofocussysteem die je gebruikt. Dat zou normaliter niet tot gekkigheden mogen leiden. Het zou eigenlijk niet kunnen dat de software van een nieuwe camera oudere typen lenzen niet ondersteunt. Dat zou tenminste in het boekje bij de camera (of de cd-rom) aangegeven moeten zijn. Onder compatibiliteit oid.

(Foto's van vliegende beesten is natuurlijk sowieso niet de meest eenvoudige sport in de winter, mogelijk bij weinig licht).

sowieso succes
Reply with quote

Canonvogel

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 17:05    Post subject:
Benieuwd wat Canon voor reactie geeft op de foto .
Bij deze Camera kan de lens afgesteld worden op de camera ( Af-fijnafstelling per objectief. )
Heb dit zelf bij Chipclean laten doen .
Na afspraak kun je er opwachten en zie je ook wat er aangedaan wordt .
Lees de volgende link hierover maar even door .

http://www.lenscalibratie.nl/

MvG. Jaap.

Ella

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 17:25    Post subject:
Alwin, Al Servo en IS standje 2 bedoel je op de lens ? die staat op 1 eigenlijk altijd.

Case 1 meestal nadat het niet lukte heb ik andere geprobeerd, zo ook met de trackgevoeligheid enz

Ik had een paar foto's gestuurd naar Canon, kreeg uitgebreid antwoord van ze, maar nu willen ze foto's vanaf statief met dezelfde omstandigheden van de 7D en de 7D2 met de lens

Ik zal even een paar foto's neerzetten, misschien zegt de Exif jullie iets meer, alleen wat verkleind voor de rest niets aan gedaan.
Dit zijn de beste de rest de meeste zijn al verwijderd

https://flic.kr/p/rwaGm9

https://flic.kr/p/qBsHvf
Back to top
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 18:56    Post subject:
Hallo Ella,

De IS op je lens heeft 2 standen.
Stand 2 = FOUTJE Stand 1 is een stabilisatie in 2 richtingen (horizontaal en verticaal).
Stand 1 = FOUTJE Stand 2 is in een richting en wordt gebruikt voor panning of vervolgen van bv. een vliegend objekt zoals een vogel.

Dann heeft de 7D2 de mogelijkheid de zone meeting door te voeren bij de AF.
In deze positie neemt de kamera het meest voorst liggende punt van een objekt en stelt daarop scherp.
Dit AF punt kun je centraal zetten als uitagangspunt maar de rest doet de kamera voor je.
In het geval wat jij laat zien "vogel op blaue lucht" zou deze AF meeting die zijn die denk ik naast de 65 punts meeting die zou zijn, die ik zou kiezen.
Eerlijk gezegd is het mij ook nog niet echt gelukt een goede scherpe foto te maken omdat ik ook nog veel aan het uitproberen ben, maar de AF guideline die voor de 7D2 verkrijgbaar is (engels en duits) zegt eigenlijk ook wat ik net heb geschreven.
CASE 1 zou eigenlijk moeten lukken omdat de vogel ja geen wilde bewegingen maakt als hij vliegt.
Je EXIFS van je fotos tonen dat je Spotmeting hebt gebruikt -> mijn mening is dat dit niet de goede meetmethode is en daardoor ook een probleem zijn kan net als de 1/500s. Erg kort.
De blauwe Kiekendief bv. die je hebt gemaakt en te zien is in je fotos die je hebt geplaats, daar heb je een 1/2500 gekozen (of de kamera). Dat is misschien erg kort, maar beter. De foto als resultaat zegt dit ja ook.
(kriujg het niet voor elkaar de link te plaatsen, sorry)

Maar, ik zou beginnen met een justage van je lens op de kamera. Ik ben bij DSP in Mönchengladbach geweest (bij mij om de hoek), maar die zitten ook in Nederweert.
Ik weet ja niet waar je woont, maar misschien is er in de buurt een Canon punt of Canon Service punt waar je heen kunt gaan.

Ken je overigens de AF Guide voor de 7D2?
Klik link en het wordt gedownload als PDF file.
http://www.brochures.canon-europe.com/getFile.php?productid=9090&languageid=-1

Alwin

(gewijzigd 12 maart 2015, dankejewel George !)

Last edited by Alwin on Thu 12 Mar 2015, 15:41; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

jan katsman

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 19:00    Post subject:
Nou Ella,

Schrale troost: ik wilde dat de vluchtfoto's van mij deze scherpte hadden. Ik kom niet in de buurt met de 7D II en m'n 300 mm + 1,4 tc. Met de 500 mm. trouwens ook niet. Servo AF is NOOIT SCHERP bij mij.
Meestal gebruik ik spotmeting, maar bij vluchtfoto's zonemeting, ingesteld via C-1 en C-2 op de programmaknop.

Groetjes,

Jan

Last edited by jan katsman on Tue 10 Mar 2015, 21:24; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

deBeer

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 19:26    Post subject:
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 7DII en de 400 f5,6 lens.
Met mijn vorige camera (70D) geen enkel probleem met vliegbeelden.
Met de 7DII geen scherpe vliegfoto kunnen maken. Toen de nieuwe 100-400II (die nu weer in de verkoop gaat) gekocht en het probleem was als sneeuw voor de zon verdwenen. Geen idee wat het probleem nou veroorzaakte.

LFR

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 21:23    Post subject:
In de handleiding van de 100-400 lens staat er dat de lens enkel op Full Frame camera's werk met een extender.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100-400mm-f-4.5-5.6-L-IS-USM-Lens-Review.aspx
en daar op Owner's manuel klikken.

Ella

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 22:04    Post subject:
Ik ga eerst de camera en lens bij de fotozaak laten afstellen kijken of dat wat verbetert, Alwin Nederweert is ongeveer aan de andere kant van Nederland voor mij.
Ik ga aan de hand van jullie tips nog wat meer instellingen proberen en voor Canon nog wat testfoto's maken, alleen stilstaande dingen lukken dus wel en ook met extender gaat het dan goed.

deBeer in ben benieuwd waarom je de nieuwe 100-400 weer verkoopt?
Back to top
Reply with quote

deBeer

PostPosted: Tue 10 Mar 2015, 22:49    Post subject:
Ella wrote:
Ik ga eerst de camera en lens bij de fotozaak laten afstellen kijken of dat wat verbetert, Alwin Nederweert is ongeveer aan de andere kant van Nederland voor mij.
Ik ga aan de hand van jullie tips nog wat meer instellingen proberen en voor Canon nog wat testfoto's maken, alleen stilstaande dingen lukken dus wel en ook met extender gaat het dan goed.

deBeer in ben benieuwd waarom je de nieuwe 100-400 weer verkoopt?

Omdat ik een 500 f4 L IS II ga kopen.

Sieg

PostPosted: Wed 11 Mar 2015, 1:35    Post subject:
Het is een probleem dat bij velen voorkomt met de 7DII

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?PHPSESSID=c628d4be7978ad8383455529136d5984&topic=23580.0

grts
Sieg

Alwin
Guest

PostPosted: Wed 11 Mar 2015, 7:35    Post subject:
Sieg,

Ik heb echter nog nooit gezien dat een nieuwe kamera na een korte tijd niet iets heeft wat niet lukt. 7D, 70D, 7D2, 1D3 en ga zo maar door.

De nieuwe kameras hebben zoveel dingen die nog beter zijn, maar eerst begrepen dienen te worden. Maar eventjes van een "oude" naar een "nieuwe" kamera is niet altijd zo eenvoudig als het soms lijkt.
Dit soort discussies als in Canonrumors ken ik ook van enkele duitse forums overigens.

Tip: proberen, proberen, proberen.
Justage van de lenzen op de kamera is echter in veel gevallen al een goede oplossing.

Alwin
Back to top
Reply with quote

Sieg

PostPosted: Wed 11 Mar 2015, 12:12    Post subject:
@ Alwin,

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, mij moet je het niet uitleggen.
Ik heb eind vorig jaar een maand lang de 7DII uitvoerig mogen testen en had er geen enkele problemen mee.
Het is nu ook geen toestel dat zo moeilijk te begrijpen is toch.

Op mijn site staan trouwens enkele opnames van Dodaars die gemaakt zijn toen met de 7DII en mijn lens (600mm f4 L IS II + extender 1,4x type III)
Geen enkel probleem met de scherpte en tevens handheld, dus geen statief of rijstzak gebruikt.

En ik moet zeggen dat ik verrast was van de AF snelheid van dat toestel, uiteraard is de 1Dx nog een deel sneller en accurater en is de beeldkwaliteit een heel pak beter, maar dan speel je in een totaal andere prijsklasse.

Zelf ben ik nog aan het twijfelen om me een 7DII bij aan te schaffen. De 1,6 crop is soms wel interessant.
En voor dat bedrag kan je niet sukkelen, beter en sneller zul je niet kunnen kopen in die prijsklasse.

grts
Sieg

Ella

PostPosted: Wed 11 Mar 2015, 18:59    Post subject:
Ik oefen me suf Surprised maar vraag wat tips en of ervaringen omdat het niet lukt, gelukkig mag dat op forums en dat de camera voor jou appeltje eitje is Sieg wil toch niet zeggen dat een ander niets meer mag vragen en het ging me ook om de camera en de oude 100-400 lens maar goed het bezoek aan de fotozaak was eigenlijk droevig, ga maar met je oude setje aan de gang of ruil de 100-400 in voor de nieuwe Rolling Eyes dat was het in het kort.
Back to top
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Wed 11 Mar 2015, 19:33    Post subject:
Hi Ella,

Dat is een belachelijke reaktie van de fotozaak!
Is er niet een officiele Canon zaak of zo in de buurt waar je heen kunt gaan? Of anders toch eens met DSP in Nderweert praten.
Het is een kombi die gaat de 7D2 met een 100-400 Versie I !!

Alwin
Back to top
Reply with quote

Grinco

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 14:18    Post subject:
Alwin wrote:
Hallo Ella,

De IS op je lens heeft 2 standen.
Stand 2 is een stabilisatie in 2 richtingen (horizontaal en verticaal).
Stand 1 is in een richting en wordt gebruikt voor panning of vervolgen van bv. een vliegend objekt zoals een vogel.

Alwin

Zonder op tenen te willen staan, het is net anders om. stand 1 is stabilisatie in beide richtingen en stand 2 is alleen horizontaal.
Begon aan mijn zelf te twijfelen dus maar even opgezocht.

Groet George.
Back to top
Reply with quote

Sieg

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 14:36    Post subject:
Ella wrote:
Ik oefen me suf Surprised maar vraag wat tips en of ervaringen omdat het niet lukt, gelukkig mag dat op forums en dat de camera voor jou appeltje eitje is Sieg wil toch niet zeggen dat een ander niets meer mag vragen en het ging me ook om de camera en de oude 100-400 lens maar goed het bezoek aan de fotozaak was eigenlijk droevig, ga maar met je oude setje aan de gang of ruil de 100-400 in voor de nieuwe Rolling Eyes dat was het in het kort.

Ik had het ook niet tegen U toch ? U verstaat mij volledig verkeerd.

Als je er totaal geen scherpe foto's mee kunt maken zal er toch iets mis zijn.
Heb je al op een statief geprobeerd en scherpstellen op iets stilstaand.
Zo'n foto wil ik dan wel eens zien en dan kan er gezegd worden hier of er iets verkeerd is met het toestel.
Geen scherpe opnames kunnen maken van een vogel in de vlucht wil daarom nog niet zeggen dat er iets scheelt met het toestel.

Mvg
Sieg

peter wijn

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 14:54    Post subject:
Ken je iemand anders met een 7Dii? Die kan je vragen of je jouw lens op die camera kunt uitproberen. Daar had die winkelier ook wel even aan mogen denken...

Uitgangspunt: De leverancier van de camera moet gewoon een goede camera leveren.
Probleem. Hoe kom je er achter wat er mis is. Hoe maak je hard dat er echt iets mis is.

Een van de methoden is door te kijken op deze site of anderen het probleem herkennen, ja één herkenning maar geen reden bekend, en je wordt verwezen naar aandere sites.

Maar je zult toch ook zelf duidelijk moeten maken aan de leverancier/winkelier wat precies jouw probleem is. Misschien lees ik slecht, maar ik zie nog niet waar het probleem precies ligt. Een niet scherpe foto kan aan duizend dingen liggen... nu ja, zo erg is het ook weer niet.

Sowieso succes.
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 15:39    Post subject:
Hallo George,

Oeppssss, je hebt gelijk. Embarassed Embarassed
Heb daar iets verwisseld.
Al gewijzigd !

Bedankt
Back to top
Reply with quote

LFR

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 20:24    Post subject:
Misschien nog eens herhalen dat er duidelijk in de users manuel van de 100-400 lens staat dat ze niet compatibel is met een extender op een crop camera!
De voorbeeldfoto's zijn met een crop camera genomen en met een extender.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum