Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 01 Sep 2019, 9:43 Post subject: Maandopdracht september 2019: foto van een steltloper
Josephine is met het volgende voorstel gekomen.
De volgende opdracht wordt wat mij betreft: STELTLOPERS
En daarmee bedoel ik de ruime groep van langpoters die in de ANWB vogelgids bovenaan de bladzij het woordje "steltlopers" hebben staan! en ruimer natuurlijk, voor wie in het buitenland is om aan zijn inzending te werken.
Foto's gemaakt vanaf 1 september 2019 tot en met 26 september kunnen in het maanopdrachtalbum geüpload worden. Op 27 september komen de foto's online en kunnen de foto's genomineerd en becommentarieerd worden. Op 30 september worden de winnaars bekend gemaakt.
De foto's mogen alleen in de aangegeven periode gemaakt zijn, en iedere geregistreerde gebruiker kan maximaal 1 foto aanbieden.
Gender: Male Age: 37 Joined: 27 Jul 2016 Posts: 1585 Location: Krimpen aan den IJssel
Posted: Sun 01 Sep 2019, 13:16 Post subject:
Een leuke soortgroep in de trektijd! Sommige soorten zullen lastig zijn voor sommige provincies, maar scholeksters, ooievaars en kieviten zijn toch vrijwel overal wel te vinden.
Gender: Male Age: 37 Joined: 27 Jul 2016 Posts: 1585 Location: Krimpen aan den IJssel
Posted: Sun 01 Sep 2019, 14:19 Post subject:
"De steltlopers is een verzamelnaam van verscheidene vogelfamilies, behorende tot de orde der steltloperachtigen. In het gewone taalgebruik kan de term ook wel gebruikt worden voor vogels uit de ooievaarachtigen en de kraanvogelachtigen."
Maar je hebt gelijk, een ooievaar behoort officieel tot de waadvogels.
Dacht ik toch dat het voor iedereen wel makkelijk haalbaar zou zijn .... Nou, het is mijn opdracht, dus ik zeg: ruimte voor interpretatie - al bevestig je een paar stelten aan een mus en krijg je hem er toe een stukske te lopen of maak je gebrek van een extreem perspectief. Ik reken het goed.
grtz, josephine
Ik hou wel van Steltlopers. Is niet altijd makkelijk, maar is de uitdaging zeker waard.
En zelf vind ik het niet erg om er voor de MO op uit te moeten trekken, als het in eigen buurt niet te doen is.
Voor mij zou het overigens geen probleem moeten zijn om steltlopers te vinden.Maar daarmee heb je nog niet meteen een mooie foto.
Ik vind het een leuke MO en ik ga er weer voor.
Groet, Erna _________________ CANON EOS R6 met 100-500mm
Posted: Mon 02 Sep 2019, 8:13 Post subject: MO
Een leuke opdracht Josephine, hier in de polder zou het te doen zijn.
Grutto op een boeren hek in het September zonnetje , thuis even de rouwe randjes er van af en inzenden maar......was het maar zo simpel. Die grutto zou wel lukken en dat bijschaven ook nog wel. Maar dan zou het zenuwslopende wachten beginnen. Komt de inzending bij BP wel binnen ? In de polder staan overigens ook veel wilgen, en daar hang ik mijn camera ff in. Na het debacle van de vorige MO lijkt mij dat even het beste . Zeker toen ik mijn inzending gewoon aanbood voor het VA/TA werd die voor "straf" in het communicatie album geplaatst. Ik ben er wel ff klaar mee. Wel jammer want je opdracht spreek mij wel aan.
Ik lees bij de foto van jacolienl dat haar reigerfoto niet mee mag doen voor de maandopdracht omdat het geen steltloper is. Josephine pleit hierboven voor een ruime interpretatie. Kan iemand uitsluitsel geven? _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Uitsluitsel kan ik natuurlijk niet geven, maar ik zou het wel heel vreemd vinden als een Reiger mee mag doen, als het onderwerp van de MO 'Steltlopers' is. Hoe lang de 'stelten' van een Reiger ook zijn, ze vallen niet onder de 'Steltlopers'.
Zie je, de mods hebben daar best gelijk in. Natuurlijk merk ik op dat het wat mij betreft allemaal mag - maar het klopt natuurlijk niet, een reiger of een ooievaar of een mus met stelten aan zijn poten gebonden.
Hebben we niet allemaal de ANWB vogelgids in huis? Daar kom je toch het hoofdstuk steltlopers tegen - achter de kraanvogels en de trappen, bladzij 122 ongeveer, dat zal afhangen van de druk. Daarnr zie je alle steltlopers die mee doen, en boven aan elke bladzij zie je dan in klein kapitaal het woord steltlopers naast het bladzijnummer.. Dat zijn ze! Wie vanuit verweggistan wil inzenden, heeft een ruimere keuze, maar die zullen ook niet met ooievaars of struisvogels aankomen, stel ik me zo voor.
Het is eigenlijk leuker he, echte steltlopers. Kievitten, die heeft iedereen toch wel ergens in een weiland zitten? Goudplevieren? Snippen? Jammer dat ik niet wat eerder won, dan had je nog kans op mooie kemphanen in vol ornaat. Pech!
Het lukt vast wel.
grtz, josephine
Dan is het nu duidelijk. Jammer dat dat pas duidelijk wordt als de inzenddatum in zicht is. Te zien aan enkele andere foto's die nu in het VA staan, was ik niet de enige die de steltlopers wat breder interpreteerde. Nu heb ik geen competitieve inzending helaas, terwijl ik dacht van wel.
Geen echt probleem overigens hoor, iedereen veel succes en ik ben benieuwd wat er komt.
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp hier dus niets van.
Hoezo "jammer dat het pas zo laat duidelijk wordt"? Volgens mij was dit juist een zeer eenduidige opdracht, die vanaf de start duidelijk was. Iedereen kan in elk vogelboek vinden wat wel en niet onder steltlopers valt.
En er zijn zo veel soorten steltlopers. Waarom zou je dan toch foto's willen inleveren van soorten die daar niet onder vallen?
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Fri 27 Sep 2019, 0:49 Post subject:
De foto's van de maandopdracht staan online. Tot en met 29 september kunnen de foto's becommentarieerd en genomineerd worden. Op 30 september worden de winnaars bekend gemaakt. Veel plezier.
Gender: Male Age: 59 Joined: 31 Dec 2011 Posts: 168 Location: Lievelde
Posted: Fri 27 Sep 2019, 6:24 Post subject: MO steltloper
Slechts 1 pagina foto's...… toch een beetje weinig vind ik. Voor mij springen er 4 foto's duidelijk uit. Ben benieuwd welke van die 4 het gaat winnen. Ik heb overal een kort commentaartje geschreven. _________________ canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Posted: Fri 27 Sep 2019, 6:51 Post subject:
Ik heb de hele maand niet één foto gemaakt. Of slecht weer, of andere verplichtingen. Maar ik zal wel de inzendingen van een commentaartje voorzien.
Groeten Vincent _________________ 2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Niet echt heel veel inzendingen maar wel een hoge kwaliteit foto's zie ik. Ik heb ze allemaal van commentaar voorzien en ga me nu bezinnen over de nominaties die ik ga geven. Da's echt lastig deze keer!
grtz, josephine
Posted: Sat 28 Sep 2019, 14:39 Post subject:
Misschien iets minder inzendingen dan anders (veel slecht weer, niet overal steltlopers), maar de gemiddelde kwaliteit ligt hoog. Ik had een duidelijke top 2, met een persoonlijke favoriet. Over mijn derde nominatie moest ik wat langer nadenken. Ik ben benieuwd. En hopelijk kan ik zelf komende maand ook weer wat inzenden.
Groeten Vincent _________________ 2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum