Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Croppen en resolutie ivm fotoformaat.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 11:55    Post subject: Croppen en resolutie ivm fotoformaat.
Ik wil binnenkort wat foto's laten afdrukken. Met het aanmaken binnen PS-elements van een niet-gecropte foto heb ik geen probleem. Gewoon in de pulldown van "Afbeelding" kiezen voor "Vergroten/verkleinen" en daarna resolutie 300 invullen, vervolgens het formaat in cm aangeven en klaar is kees.

Maar als ik wil croppen komt een ander probleem om de hoek kijken. Namelijk, hoe weet ik tot hoever ik mag croppen zonder dat de kwaliteit van de foto daaronder lijdt? Ik kan bij het croptool aangeven dat ik bv 15x10 cm wil hebben en daar ook 300 dpi bij invullen. Maar hoe weet ik of de crop die ik vervolgens laat uitsnijden niet te weinig pixels gaat bevatten?

Hoe doen jullie dat, zijn daar vuistregels voor?

Jan

Doodles

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 12:50    Post subject:
Jan,

Als je een 10x15cm print wil, staat dat gelijk aan ongeveer 4x6 inch. 300PPI (niet DPI) betekent 300 pixels per inch. Dus zou je bestand 1200x1800 pixels moeten zijn.

Als je na croppen te weinig pixels hebt kun je altijd nog upsizen, hoewel dat maar beperkt werkt natuurlijk. Je kunt niet inbeperkt pixels bijverzinnen zonder dat de kwaliteit eronder gaat lijden.

Hopelijk beantwoordt dit je vraag.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:34    Post subject:
10x15 kost vrij weinig, dus je kunt er een testje aan wagen hoe ver je kunt gaan.

Ik heb voor 40x60 cm afdrukken 6 Mpixel bestanden gebruikt D70 (wel foto's van uitstekende scherpte). Volgens mij had ik nog wel verder kunnen gaan.
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:35    Post subject: Re: Croppen en resolutie ivm fotoformaat.
Jan Hendriks wrote:
Ik wil binnenkort wat foto's laten afdrukken. Met het aanmaken binnen PS-elements van een niet-gecropte foto heb ik geen probleem. Gewoon in de pulldown van "Afbeelding" kiezen voor "Vergroten/verkleinen" en daarna resolutie 300 invullen, vervolgens het formaat in cm aangeven en klaar is kees.

Maar als ik wil croppen komt een ander probleem om de hoek kijken. Namelijk, hoe weet ik tot hoever ik mag croppen zonder dat de kwaliteit van de foto daaronder lijdt? Ik kan bij het croptool aangeven dat ik bv 15x10 cm wil hebben en daar ook 300 dpi bij invullen. Maar hoe weet ik of de crop die ik vervolgens laat uitsnijden niet te weinig pixels gaat bevatten?

Hoe doen jullie dat, zijn daar vuistregels voor?

Jan

Het is helemaal niet nodig om in PS(E) 300 dpi/ppi in te vullen. Het gaat alleen om de resolutie. Invullen hiervan heeft alleen zin als je zelf gaat printen. Hoe hoger de resolutie hoe beter de afdruk, maar je kunt nog steeds prima afdrukken krijgen van 10x15 van een bestand van 1200x1600 pixels.
Alleen de resolutie is dus van belang.
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:37    Post subject:
Volgens mij kun je aardig ver gaan. Ik heb een camera van vijf megapiixel. daar zit nog een conv op ook. Ik heb daarmee deze foto 60x80 af laten drukken. Haarzuiver.
http://www.pbase.com/jacoottevanger/image/68774831

Jaco

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:41    Post subject:
Bedankt Doodles! Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Dat formaat 1200x1800 pixels krijgt de foto automatisch als ik 4x6 inch crop bij 300ppi. Maar dat wil nog niet zeggen dat er ook inderdaad voldoende pixels in de uitsnede zitten want hoe groot of hoe klein ik ook crop op 4x6 inch, er komt altijd 1200x1800 pixels uit.

Maar als ik een aldus gemaakte, erg kleine crop, op 1200x1800 bekijk ziet het er niet uit. Er moet dus nog iets zijn waaraan je tijdens het croppen kunt zien of de kwaliteit voldoende behouden blijft. Misschien de grootte in Kb's van het resultaat bestand?

Ik mis waarschijnlijk nog ergens de clou. Crying or Very sad

Jan

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:47    Post subject:
Oeps, ik zie ineens een heleboel antwoorden. Ik ga daar even doorheen, maar een ding wil ik al opmerken. Daan, ik moet een enkele keer een foto aanleveren voor een verhaaltje in een blaadje van onze vogelvereniging en daar wordt toch 300ppi gevraagd.

Dat blaadje wordt niet geprint maar gedrukt. Gelden daar dan dezelfde regels voor als bij printwerk? En gelden die regels dus niet wanneer je foto's door een centrale laat afdrukken?

Jan

Doodles

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:48    Post subject: Re: Croppen en resolutie ivm fotoformaat.
digidaan wrote:
[

Het is helemaal niet nodig om in PS(E) 300 dpi/ppi in te vullen. Het gaat alleen om de resolutie. Invullen hiervan heeft alleen zin als je zelf gaat printen. Hoe hoger de resolutie hoe beter de afdruk, maar je kunt nog steeds prima afdrukken krijgen van 10x15 van een bestand van 1200x1600 pixels.
Alleen de resolutie is dus van belang.

300 PPI is de "embedded" resolutie, 1200x1800 is de pixelresolutie. Beiden zijn dus resolutie, alleen een ander soort...dit even om verwarring te voorkomen...

Wat Peter aangeeft klopt ook wel. 300PPI wordt als resolutie genomen voor "fotokwaliteit" afdrukken, maar mijn eigen ervaring is dat 150PPI ook een meer dan voldoende beeld oplevert. 1200x1800 kan dan een prima 20x30cm print opleveren.

@Jan

Ik denk dat jouw beeldbewerkingsprogramma automatisch upsizet. Dus als jouw crop minder dan 1200x1800 pixels bevat, dan extrapoleert het programma naar dat aantal pixels, en verzint er dus eigenlijk pixels bij.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:49    Post subject:
de foto's van 10x15 zul je op 10x15 cm gaan bekijken. De pixels zijn op papier veel kleiner dan op je scherm.
Op de achterkant van je camera (klein scherm) ziet een matige foto er soms ook nog uitstekend uit, terwijl die op een groter beeldscherm onvoldoende tekening kan blijken te hebben.

ik denk dat dat je clou is.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 14:55    Post subject:
Jan Hendriks wrote:
Oeps, ik zie ineens een heleboel antwoorden. Ik ga daar even doorheen, maar een ding wil ik al opmerken. Daan, ik moet een enkele keer een foto aanleveren voor een verhaaltje in een blaadje van onze vogelvereniging en daar wordt toch 300ppi gevraagd.

Dat blaadje wordt niet geprint maar gedrukt. Gelden daar dan dezelfde regels voor als bij printwerk? En gelden die regels dus niet wanneer je foto's door een centrale laat afdrukken?

Jan

De centrale heeft de resolutie als variabele. Je levert bijvoorbeeld een 1200x1800 bestand aan en geeft aan dat je dat wil afdrukken op 20x30. Dan doet de centrale dat en past de resolutie aan naar 150PPI. Bepaalde uploadprogramma's berekenen dit al bij het doorzenden (bijv Hema en AH) en geven middels een kleurenbalkje aan of je foto geschikt is om op dat formaat te printen.

Helaas kijken die programma's ook naar bestandsgrootte, waar ze dat niet zouden moeten doen. Een foto van een witte reiger tegen een blauwe lucht kent weinig variatie en is dus een klein bestand in termen van Kb. Als de Hema me dan vertelt dat die niet groot kan worden geprint moet je dat negeren en lekker toch doen Smile
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 16:28    Post subject:
Bedankt allen, ik begrijp uit de antwoorden dat ik niet al te zwaar aan de resolutie moet tillen. Het steekt kennelijk niet zo nauw met een 100Kb'tjes meer of minder. Wink

Jan

HJDT

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 16:34    Post subject:
Ik heb al eens foto's op 10x15 laten afdrukken die niet groter waren dan 800x600 en dat leverde goede afdrukken op. Tuurlijk is dat geen kwaliteit om de foto groter af te drukken maar als je niet hoger gaat dan dat is het zeker te doen.

Groeten Michel
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 16:52    Post subject:
HJDT wrote:
Ik heb al eens foto's op 10x15 laten afdrukken die niet groter waren dan 800x600 en dat leverde goede afdrukken op. Tuurlijk is dat geen kwaliteit om de foto groter af te drukken maar als je niet hoger gaat dan dat is het zeker te doen.

Groeten Michel

Als je het terugrekent kom je op ongeveer 150PPI, en dat inderdaad nog prima te doen.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Fri 08 Dec 2006, 20:04    Post subject:
Het maximale wat er nog goed uit zag met een 2,6 MP camera (2000x1300 pixels) is 3 x 2 meter!
Wie daaraan twijfelt, moet gewoon even naar de Beekse Bergen gaan. Daar zijn een hoop foto's te vinden als met die resolutie.

Ik heb vorige week wat printjes gekregen van 4MP en 12MP foto's. Deze zijn afgedrukt op 60x90 cm. Is ook niets mis mee getuige de vele tientallen reacties op de prints.

Afdrukken van foto's van onze website (zeer zwaar gecomprimeerd en verkleind) die daar 10-15KB zijn, werden van een schermprint uitgesneden en als foto aangeboden aan een printservice. De foto's zien er prima uit.

Moest enige weken geleden een 75x50 cm print van de Hema leveren. Kwam van een 2,6MP camera en de website van de Hema gaf in het rood aan dat het niet goed zou gaan.
Is een prima print geworden waar de klant erg blij mee was.

Zo zie je maar weer. Gewoon proberen.

Groet
Marco

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 08 Dec 2006, 20:15    Post subject:
Panthera wrote:
Het maximale wat er nog goed uit zag met een 2,6 MP camera (2000x1300 pixels) is 3 x 2 meter!
Wie daaraan twijfelt, moet gewoon even naar de Beekse Bergen gaan. Daar zijn een hoop foto's te vinden als met die resolutie.

OK, bij het afdrukken van foto's is dus een ruime tolerantie mogelijk. Waar ik nog mee zit is hoe daar door drukkers van bladen, tijdschriften, kranten, etc. over wordt gedacht. Ik hoor vaak dat die heel hoge eisen stellen aan de resolutie.

Jan

Panthera

PostPosted: Fri 08 Dec 2006, 21:35    Post subject:
Vroeger (wij fotograferen sinds 1998 digitaal) deden drukkers daar inderdaad vaak heel moeilijk over. Een foto van 1280x1024 (die hebben we overigens op A0 = 120x80cm) kon bijvoorbeeld niet groter dan op postzegelformaat worden afgedrukt. Nonsens natuurlijk, zeker ook omdat de opdrachtgever de foto toch op A5 in een boekje wilde hebben en dan ook kreeg. De drukkers zullen toen vaak versteld hebben gestaan van hun eigen spullen.

Tegenwoordig gaan de drukkers steeds meer met hun tijd mee en ontdekken dat het allemaal best wel meevalt. Toch heb je nog een aantal 'oermensen'. Die hebben het nog niet ontdekt en zullen het ook niet ontdekken. Daar zijn inmiddels al te veel jaren overheen gegaan.

Veel succes en wijs ze gerust op de foto's in de Beekse Bergen. Een beter bewijs is er niet.

Groet
Marco

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum