Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Nieuwe lens (bigma) en gelijk n technisch vraagje

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Patrick Lemmens


Gender: Male
Age: 47
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 124
Location: Herkenbosch
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 8:36    Post subject: Nieuwe lens (bigma) en gelijk n technisch vraagje
Beste allen,

Ik heb n beetje een technisch vraagje wat waarschijnlijk al vaak is gesteld maar toch, ik probeer het gewoon.

Met dank aan Paul Cools en aan zijn ouders voor de lekkere koffie van zaterdag een nieuwe lens aangeschaft, de BIGMA. Over de eerste resultaten was ik zelf zeker niet ontevreden maar qua bewerking is er wat flink fout gegaan.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=81255

Zelf had ik dit niet gezien op mn laptop en vervolgens toen ik m geplaatst had zich ik (natuurlijk wel het probleem). Verscherping van ruis lijdt (volgens mij) tot dit probleem, toch?

Maar dan de echte vraag. Af en toe waren de plaatjes wat soft, (ik begrijp wel dat ik 'gestoken scherp' niet zal redden maar toch zou ik daar graag wat op vinden. Overigens was dit ook in licht winderige omstandigheden (wel op statief (dwz, liggende op telescoop op (SLIK) statief) en dan ook nog eens zwartwitte beesten (kuifeenden). ps: maakt het veel verschil als de lens steunt op de scoop op goed statief of daadwerkelijk OP statief zit?

Hoe kan ik deze softness zoveel als mogelijk voorkomen, ISO opschroeven en dan met het ruisprobleem zitten of toch het diafragma wat verder knijpen?

Ik hoor graag jullie reactie hierop (Ik ben vooral benieuwd op welke manier Els, Alexanderd, Hans en anderen die optimale scherpte uit hun Bigma halen).
Natuurlijk moet ik nog veel gaan testen , en de eerste indruk is overigens : superlens.


Groetjes,

Patrick Lemmens
_________________
Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Back to top
Reply with quote
 
viewmasterqueen


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2006
Posts: 38

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 8:47    Post subject:
wat ik heb begrepen, moet je bij voorkeur diafragmeren tot zef F8.0; liever niet geheel open op 5.6.

en de ISO zo laag mogelijk houden; camera goed stil en sluitertijd zo snel mogelijk.

dat is een lastige combinatie misschien, zeker in wat donker weer, maar dit zijn de ideale instellingen.

leuke plaat trouwens hoor; doet een beetje aan Loch Ness denken Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Lemmens


Gender: Male
Age: 47
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 124
Location: Herkenbosch
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 10:33    Post subject:
Moest ik ook direct aan denken.

Foto was ook aardig scherp, maar na lichte crop en ietsje bijscherpen bleef helaas dit 'gedrocht' over, maar zal binnenkort nog eens opnieuw (of niet.....) bewerken.

Bedankt alvast voor het antwoord. Ben benieuwd of Els etc. deze mening / ervaring delen.

Groet,

Patrick
_________________
Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 47
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 10:51    Post subject:
Misschien ten overvloede, maar denk je er ook aan ruisvermindering op de achtergrond toe te passen (bij hoge ISO) en verscherping alleen op het onderwerp toe te passen?

Als je wil mag je me de grote jpg toesturen en dan wil ik wel eens kijken wat ik er van kan maken.
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 49
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 11:06    Post subject:
Ik wilde hetzelfde voorstellen als Doodles. Misschien ten overvloede Patrick maar heb je alle instellingen op je camera op neutraal staan (contrast, verscherping verzadiging) ?? Dit is overigens niet van belang als je in RAW schiet.
Stuur je grootste bestand maar op dan kan ik er ook naar kijken.
Wat betreft je vraag over het statief: ik zou altijd zorgen dat je een 500 mm op een statief zet. Alleen in gunstige lichtomstandigheden krijg je goede resultaten uit de hand, word het licht wat minder dan lukt het je al heel snel niet meer om de maximale scherpte te halen.


Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst




Joined: 18 Nov 2004
Posts: 28

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 11:13    Post subject:
Hallo Patrick, gefeliciteerd met je nieuwe lens en je zal er ongetwijfeld mooie plaatjes mee gaan maken.
Ik lees het bovenstaande en het zijn eigenlijk twee verschillende vragen.
Ten eerste de ruis heeft met de nabewerking te maken en niet met de lens.
Ik ga door op je andere vraag over de lens.

Zelf ben ik heel tevreden over deze lens, nu heb ik het voordat ik de Sigma 50-500 APO had ook met veel minder gedaan. Voor mij was het een grote vooruitgang (en betaalbaar voor me). Ik lees op het forum ook negatieve verhalen, maar ik ben er positief over en krijg daarom vrijwel wekelijks een aantal persoonlijke berichtjes met vragen over de lens, die ik helaas niet altijd meer beantwoord (zijn er gewoon teveel).

Nu ben ik altijd al een zoomlens gewend en kan aardig daarmee overweg.
Een zoomlens blijft een zoomlens!
Een goed resultaat behaal je als je het onderwerp redelijk vol in beeld hebt op de 500 mm.
Zit het onderwerp verderweg en ga je helemaal uitzomen, kom je eigenlijk vaste milimeters te kort. Het onderwerp mist dan de scherpte die je hebt als het dichterbij zit. Daar zijn natuurlijk de vaste lenzen geschikt voor. Een converter zou je kunnen proberen, maar daar win je geen scherpte mee, wel de vogel dichterbij, maar tegelijkertijd de vogel wat vlak en weinig detailering. Gewoon geduld hebben en wachten tot de vogel dichterbij komt.
Het allerbeste resultat haal je als je kan terugzomen van 500 mm naar 400 mm.
Als je mijn foto's bekijkt zijn het ook 100% foto's en niet of nauwelijks gecropt.
Zo dichtbij zat de vogel dus, 3 a 4 meter voor een kleine en 5 a 6 meter een wat grotere vogel.
Ook niet afhankelijk zijn van 1 opname, meestal is de eerste opname die ik maak ook niet geheel scherp. Bij de tweede opname kan ik een klein beetje nafocussen op bijvoorbeeld kop/oog.

Ik heb je voorbeeld van de aalscholver bekeken en kan naar aanleiding hiervan niet zo goed oordelen.
Mijn eerste gedachte, zit net te ver weg voor een zoomlens (vlakke vogel). Tweede gedachte, ruis is ontstaan door nabewerking en crop.
Patrick, ik hoop dat je aan dit verhaal wat hebt.
Groetjes Els
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Lemmens


Gender: Male
Age: 47
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 124
Location: Herkenbosch
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 11:18    Post subject:
Hee Michel en Doodles,

vwb. verscherping: Ik heb verscherping van het totaalplaatje toegepast ........ (fout dus)
despeckle had ik gedaan.

Instellingen staan neutraal, kortom ik denk combinatie van verscherpte overmatige ruis en nog wennen aan de Bigma.

vwb. statief: een van de overwegingen om de bigma aan te schaffen (zonder IS/ OS) was dat ik toch nagenoeg altijd statief bij me heb voor de scoop. Maja dan zal ik toch maar even het toestel eropzetten ipv. op de scoop rusten he Very Happy

Alvast bedankt en ik kijk wel of ik eraan denk een dezer dagen het plaatje een te sturen danwel te herbewerken. In t weekend gelukkig weer wat tijd om te 'oefenen'. Tja als je nooit hebt kunnen diafragmeren komen nu pas die vragen he Wink


Els: Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Hier heb ik zeker wat aan.


Groetjes,

Patrick
_________________
Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 49
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 11:30    Post subject:
Hoi Patrick,

Ik pas ook vrijwel altijd verscherping toe p de hele foto dus het is niet pertinent fout. Ik krijg vrijwel nooit opmerkingen over de ruis in mijn foto's zelfs niet als ik op 400 ISO heb geschoten en extreem verscherpt heb.
Bekijk deze foto eens http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=27908, geschoten op ISO800 sluitertijd 1/15 (zonder IS) en nog heel veel aan moeten doen om toonbaar te maken (echt superveel verscherpen), en het is ook nog eens een redelijke crop. Het resultaat is meer dan goed volgens mij.

Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 61
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 21:41    Post subject: Hoi Patrick
De vraag over de tips en tricks met de BIGMA zijn denk ik al volledig door Els beantwoord. Hoe dichterbij je bij het onderwerp bent hoe beter het resultaat. Ook ik probeer nog steeds te vaak foto's van vogels op genomen op grote afstand door te croppen presenteerbaar te maken maar verlies dan altijd fors aan kwaliteit. Enerzijds omdat ik maar 5.6 mil pixels heb anderzijds vanwege dat afvlakkend effect wat Els heeft aangegeven. Als ik dichtbij genoeg ben maakt het bij mijn lens niet zo heel veel meer uit of ik op 500 of 400 mm de foto schiet maar dat lijkt per Bigma sterk te verschillen.
De torenvalken die ik upload zijn bijna allemaal zo goed als fullframe en door de vele foto's is er dan wel eentje goed gedetailleerd terug te vinden. Het feit dat de meeste op mooie zonnige dagen zijn genomen geven een hogere sluitertijd en daarmee een scherpere foto. Met minder licht verlies je snel kwaliteit bij levende dieren en bewegende voorwerpen. De Bigma heeft nu eenmaal veel licht nodig. Jezelf aanleren zoveel mogelijk foto's te maken van het onderwerp (bursten) geeft een betere kans op 1 goede foto maar ik moet toegeven dat ook ik nog steeds een valse vorm van zuinigheid heb overgehouden aan het filmpjestijdperk Very Happy
Belangrijker dan al het voorstaande is het kennen van de plekken en het leren benaderen van je onderwerp. Het opbrengen van geduld om te wachten totdat het onderwerp naar je toekomt is nog verre weg het beste. Ik was vroeger echter een slechte visser dus....... Wink Toch doen. Kijk maar naar Els.

IK hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes toe.


Alexander
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum