Bedankt voor je reactie, Peter,
Bedoel je dat het technisch onmogelijk is om als je twee meter van de draad afstaat en de vogels fotografeert, de draad op foto niet kan minimaliseren?
Zonder draad is practisch onmogelijk, dat betekent dat ik me in de volière moet begeven en dan is er slechts vluchtgedrag.
Als je bedoelt dat ik beter vogels in de natuur zou fotograferen (zonder draad), dan sluit ik dat helemaal niet uit, integendeel zelfs.
Ik ga elke dag wandelen door de groenste plekjes van mijn buurt en weet exact waar de staartmezen, de vinken, de roeken, de tortels, de houtduiven, de kraaien, de pimpelmezen, de koolmezen, de eksters en de kraaien zitten. Ik zie sommigen hun nesten maken van dag tot dag.
Soms zie ik één of ander gedrag (bv gevecht tussen ekster en een tortel en de ekster vliegt weg met een ei) dat ik dikke spijt heb dat ik het niet kan vastleggen. Of de sperwer die tot viermaal toe in mijn tuin jacht maakte op mussen en tortelduiven. Hij is enkele dagen geleden weer overgevlogen en denk dat hij nog wel zal komen deze zomer.
Ik moet dit in stapjes leren en vond dat ik maar best in een eerste fase met mijn eigen vogels kon beginnen. In mijn tuin buiten de volière zijn er ook genoeg foto-onderwerpen: padden, kikkers, insecten, tortels, mussen... De vijver waar ik in vis is, daar heb ik de oever aan de overkant nog niet van gezien.
In een winkel gaan ze me op een zachte of op een harde manier bedotten, dat weet ik. En me inschrijven voor een cursus elementaire fotografie is mijn ding niet.
Bedankt in elk geval voor je reactie.