Hoi;
Inderdaad geen domme vraag, de antwoorden die je krijgt zijn m.i. niet de oplossing voor je probleem, die is er namelijk (eigenlijk niet). Volgens mij doel je op het feit dat bij normaal belichtte onderwerpen de lucht vaak kleurloos (grauw) oogt. Dit is het gevolg van het feit dat de grote dynamiek in het beeld niet geheel door een digitale 'gevangen'kan worden. De laatste generaties films zijn daar nog steeds beter in.
Bij het bepalen van de belichting zullen vogelfotografen veelal gebruikmaken van spotmeting of centrumgerichte lichtmeting, alles natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die het gebruikte type camera biedt. Gevolg is dat het onderwerp waarop is scherpgesteld goed belicht is (de vogel!) maar dat in de lichte partijen (de lucht als die te zien is) alle contrast weg is (overbelicht) en de donkere partijen idem (onderbelicht en daardoor alle zwart dichtgelopen). Dit valt vooral op wanneer er veel omgeving is meegefotografeerd. Daarom lijken close-up foto's ook al gauw beter. Dat komt doordat de belichting over het gehele beeld uniform is. Je kunt voor lichtmeting op het hele oppervlak kiezen (vaak matrix-meting genoemd), maar dat geeft vaak onbevredigende resultaten omdat dan juist de vogel die je wilde fotograferen net iets onder of overbelicht is. Probeer e.e.a. maar eens uit op verschillende partijen in het beeld dat je wilt schieten. Focus op de lucht, druk je focus/lichtmeet lock knop in en maak een foto van de voorgrond of ieder ander donkerder gedeelte in het beeld dat je wilt samenstellen. Je zult al gauw merken wat et gevolg is.
Er bestaan een paar truuks om er iets aan te doen. De simpelste is standaard iets onderbelichten, dat werd/wordt met diafilm altijd al gedaan (voor beter ctrast en doortekening). Dat geeft meteen de reden aan waarom je (ondanks het meerwerk bij de 'nabehandeling' van je foto's) zou moeten kiezen voor RAW. Daarbij is de belichting namelijk nog goed aan te passen De tweede is bracketing. Afhankelijk van de instelling die je kiest neem je dan meerde foto's onder dezelfde omstandigheden van je onderwerp en kiest dan achteraf (op basis van oordeel en histogram) de beste. Als je onderwerp statisch is ( wat bij vogels vrijwel nooit opgaat) kun je nog verder gaan door een aantal van deze foto's in speciale programma's samen te voegen (PS biedt deze mogelijkheid ook), waardoor de diverse lichte en donkere delen kunnen worden samengesteld uit de verschillend belichtte foto's uit de bracketing serie. Deze nieuwe vorm van fotografie wordt HDR fotografie genoemd (googlen op HDR geeft je al snel voldoende info en voorbeelden), en is zelfs mogelijk met één foto als uitgangspunt.
Je kunt ook filters gebruiken. Een polarisatiefilter filtert alle weerkaatste licht eruit, kleuren worden dieper, contrast rijker, vooral in luchtpartijen. Bij extreme verschillen tussen licht en donker kun je een grijsfilter met verloop toepassen, waardoor je de lichte partijen als het ware wat 'afremt', kleurenfilters geven nog weer grappige effecten.
Ik zou niet al te snel spreken van een euvel. De tegenwoordige digitale camera's zijn behoorlijk goed, zelfs de goedkoopste. Als je twijfelt over het correct weergeven van kleurpartijen met een specifieke camera dan neem je gewoon een aantal foto's van alleen strakblauwe lucht, of alleen witte wolken. Als dat er goed uitziet is er niets aan de hand. En bedenk ook even op wat voor monitor je het resultaat aan het bekijken bent. Dat maakt ook al snel heel wat verschil.
_________________
Nikon D70; D200 en Nikkor-lenzen