Ten aanzien van de geschreven en ongeschreven regels op birdpix. In de faq staat onder punt 6 dat de moderators specifieke plaatsgegevens kunnen verwijderen omwille van de veiligheid en de gezondheid van de vogels.
Dat houdt in dat al bij de opzet van birdpix gemeend is dat het de plaatsaanduiding informatie toevoegt aan het beeld en dus aan het forum. Ik vind de uitleg van Arie Ouwerkerk, waar en wanneer hij op het wad fotografeert, bijvoorbeeld uiterst leerzaam, maar voor de beste plekjes moet je toch bij Arie zelf wezen. Die plaatsaanduiding staat daar dus niets voor niks. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat Birdpix uitsluitende een vogelfotoforum is. Voor veel mensen is het ook een vraagbaak over waar en wanneer je een bepaalde soort kunt vinden, al dan niet om deze te fotograferen. Als dat géén kwaad kan voor de soort laten we daar dan ook niet moeilijk over doen.
Maar dat houdt ook in dat als je een foto publiceert op Birdpix dat je zelf even nadenkt of het verstandig is om de plek algemeen bekend te maken. Als ik bijvoorbeeld Zoetermeer invul, dan kan je zoeken totdat je een ons weegt, maar dan vind je de locatie heus niet als je die niet kent. En als je dan zelf consequent bent dan ben je ook terughoudend met het doorvertellen van de plek aan een andere vogelaar/fotograaf.
De laatste tijd is er een toenemende tendens op birdpix om fotografieplekken niet meer te vermelden. Ik vind dat dit op een aantal punten sterk wordt overdreven. Ik vind het bijvoorbeeld volstrekt onzinnig om de locatie van de meest gefotografeerde IJsvogel in Nederland, voor de niet ingewijden, de kijkhut de Poelruiter bij de OVP, niet meer te vermelden. Nu lees ik "Flevoland", "Nederland", "OVP" en "Gelderland". Ik zou liever aanmoedigen dat dergelijke veilige fotografieplekken voor zo'n soort wel vermeld worden, zodat andere kwetsbare plekken gevrijwaard blijven van vogelfototoeristen, of nog erger.
Marcel