Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Plaats invullen bij foto?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 22:46    Post subject: Plaats invullen bij foto?
Naar aanleiding van wat recente discussies kwam bij mij het volgende idee boven:
Is het niet mogelijk om de plaats bij een foto alleen te tonen aan geregistreerde BP'ers, of leden die een minimaal items gepost hebben?

Als er opzettelijk onjuiste informatie of een heel globale indicatie (bijv. provincie) bij de plaats ingevuld wordt, heb ik persoonlijk overigens liever dat er niets staat.

Groet,
Jan

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 16 Aug 2007, 22:54    Post subject:
Als je er niets zet wordt het wel lastig voor de moderators om te weten in welk album een foto geplaatst moet worden. Als je echt bang bent dat er gekke dingen gebeuren met de informatie, vind ik de provincie of het land voldoende, maar bij Nederlandse foto's kun je in de meeste gevallen via waarneming.nl of dutchbirding ook wel aan genoeg info komen om de vogel tot op de meter nauwkeurig te vinden. En als je een vogel hebt gevonden waarvan je het exclusieve gebruik wenst te hebben, dan fotografeer je je toch suf en wacht met het plaatsen totdat de vogel gevlogen is.
Back to top
Reply with quote

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 1:40    Post subject:
Goed dat je dit naar het forum verplaatst hebt, Jan. Ik ben het met je eens dat onjuiste of vage info contraproductief is en zal inderdaad totdat er meer duidelijkheid (van de moderatie) en een betere oplossing is het plaats-veld niet meer invullen. Aan de andere kant heeft Leo nmm een valide punt dat "plaats" een redelijk essentiële info bij een foto kan zijn.

Wat mij, opbouwend, de beste optie lijkt voor pix is contact opnemen met de webmasters van waarneming.nl, uitzoeken hoe precies googlemaps geïmporteerd kan worden met daarbij het systeem van mogelijk embargo. Daarmee wordt pix up-to-date met de moderne techniek én kan iedereen tevreden zijn, lijkt me.
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 8:08    Post subject:
Het kan ook anders: gewoon geen plaatsnaam invullen. Bp is een fotosite en geen waarneming.nl; in principe maakt het niks uit waar de plaat geschoten is (we weten wat er kan gebeuren als een locatie van een aardige soort bekend wordt). Mijn voorstel: vul het land in en meer niet. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Nogmaals, het draait om de plaatjes en niet om de waarneming.
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 8:12    Post subject:
@ Luc,

In theorie heb je helemaal gelijk, maar ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat veel BP'ers soortenjagers zijn. En als er dus ergens een mooie soort relatief eenvoudig te platen is, zullen er veel gegadigden zijn om die postzegel ook aan de verzameling toe te voegen. Voorbeelden genoeg lijkt me zo, inclusief hetgene jij impliciet noemt.

Voor mij hoeft er ook niet meer dan een land bij te staan, maar ik denk dat BP op dat punt bijzonder verdeeld zal zijn.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 8:55    Post subject:
Om het voor iedereen even duidelijk te maken; dit is de aanleiding voor de zoveelste BP commotie.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=106141
Ga er verder niet meer op in maar voor mij persoonlijk is het zo dat als zaken als Google Maps, op welke manier dan ook, aan Birdpix worden toegevoegd, ik weg ben. Dat is beslist geen dreigement maar een uiting van een zaak waar ik principeel als natuurliefhebber niet achter kan staan.
Of ben ik nu weer bezig met mijn 'inner circle'? Embarassed
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 9:40    Post subject:
Soortenjagers kunnen hun hart ophalen op dutchbirding.nl en de vogeltak van waarneming.nl. Mensen die dus van massafotografie, postzegels verzamelen en kuddegedrag houden moeten vooral daar gaan kijken, gezellig met zijn 100-en een woestijntapuitje fotograferen! Maar birdpix is toch echt een fotosite en geen atlas of "where-to-find"-gids. Hier zie je de resultaten, variërend van vele noesten uren voorbereiding tot een simpel kiekje. Het zou aardig zijn om dat vooral niet uit het beeld te verliezen.
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 10:24    Post subject:
Ten aanzien van de geschreven en ongeschreven regels op birdpix. In de faq staat onder punt 6 dat de moderators specifieke plaatsgegevens kunnen verwijderen omwille van de veiligheid en de gezondheid van de vogels.

Dat houdt in dat al bij de opzet van birdpix gemeend is dat het de plaatsaanduiding informatie toevoegt aan het beeld en dus aan het forum. Ik vind de uitleg van Arie Ouwerkerk, waar en wanneer hij op het wad fotografeert, bijvoorbeeld uiterst leerzaam, maar voor de beste plekjes moet je toch bij Arie zelf wezen. Die plaatsaanduiding staat daar dus niets voor niks. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat Birdpix uitsluitende een vogelfotoforum is. Voor veel mensen is het ook een vraagbaak over waar en wanneer je een bepaalde soort kunt vinden, al dan niet om deze te fotograferen. Als dat géén kwaad kan voor de soort laten we daar dan ook niet moeilijk over doen.

Maar dat houdt ook in dat als je een foto publiceert op Birdpix dat je zelf even nadenkt of het verstandig is om de plek algemeen bekend te maken. Als ik bijvoorbeeld Zoetermeer invul, dan kan je zoeken totdat je een ons weegt, maar dan vind je de locatie heus niet als je die niet kent. En als je dan zelf consequent bent dan ben je ook terughoudend met het doorvertellen van de plek aan een andere vogelaar/fotograaf.

De laatste tijd is er een toenemende tendens op birdpix om fotografieplekken niet meer te vermelden. Ik vind dat dit op een aantal punten sterk wordt overdreven. Ik vind het bijvoorbeeld volstrekt onzinnig om de locatie van de meest gefotografeerde IJsvogel in Nederland, voor de niet ingewijden, de kijkhut de Poelruiter bij de OVP, niet meer te vermelden. Nu lees ik "Flevoland", "Nederland", "OVP" en "Gelderland". Ik zou liever aanmoedigen dat dergelijke veilige fotografieplekken voor zo'n soort wel vermeld worden, zodat andere kwetsbare plekken gevrijwaard blijven van vogelfototoeristen, of nog erger.

Marcel
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 10:40    Post subject:
Een heerlijk genuanceerde stellingname van Marcel, ik sluit mij daar volledig bij aan.

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 11:49    Post subject:
zal ik dan ook nog even hier in het forum vermelden waar je volgend voorjaar moet zijn voor die makkelijke blauwborst, dat weten nl. ook al heel veel mensen.

vind dit geen goede aktie van je Marcel, er zijn mensen die het proberen nog een beetje in de hand te houden wat betreft de hoeveelheid mensen in die hut en wat doe jij: je zet het er doodleuk even bij met nog net geen routebeschrijving. Confused

maar als we hier op het forum tips geven aan iemand hoe hij het beste een ijsvogeltje zou kunnen fotograferen wordt het weggehaald omdat het mensen te makkelijk wordt gemaakt en verkeerde ideeën zou kunnen opwekken.

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 12:27    Post subject:
Marcel

Heerlijk duidelijk en kan mij daar geheel in vinden.

Pieter
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 12:28    Post subject:
Wat de ijsvogel betreft gaat het dus niet om de bescherming van die ene vogel, maar om het welzijn van de fotograaf?

Ik zie niet in waarom bij die ijsvogel (om bij dat voorbeeld te blijven) de lokatie geheim moet blijven. De fotografen (of dat er nu twee of 45 zijn) blijven in de hut en de vogel heeft er niet meer of minder last van.

Bij de blauwborst is het een ander verhaal omdat daar hele hordes fotografen vrijuit door een gebied gingen struinen, waar vogel en gebied onder (kunnen) lijden.

Ik denk dat eenieder gezond verstand moet gebruiken bij het al dan niet vermelden van plaatsgegevens. Marcel verwoordt het prima, en het voorbeeld van de info die Arie meegeeft, is een heel goed voorbeeld om te onderschrijven waarom BP in eerste aanleg heeft besloten een plaatsbepaling bij de foto's op te nemen.

Laten we deze discussie proberen te voeren zonder op de man te spelen, dat is nergens voor nodig en voegt niets toe.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 12:52    Post subject:
Quote:
Bij de blauwborst is het een ander verhaal omdat daar hele hordes fotografen vrijuit door een gebied gingen struinen

ja, ja het wordt steeds erger, binnenkort is het verhaal zo verdraait dat 10.000-den nietsontziende fotografen achter een blauwborst aanrenden dwars door de moestuin van de koninging. Very Happy

Quote:
Wat de ijsvogel betreft gaat het dus niet om de bescherming van die ene vogel

de informatie zou ook bij de verkeerde mensen in handen kunnen vallen.
weet je nog een tijd terug over de vogels op marktplaats, zaten daar ook geen ijsvogels tussen.

ik weet het: je kan er toch wel achter komen waar een bepaalde soort zit, maar laten we het dan tenminste proberen te beperken en bv. alleen doorgeven aan "vertrouwde personen" (voor zover je dat natuurlijk kan bepalen), dan heeft birdpix tenminste zijn best gedaan.
daarom vind ik dit op zich wel een goed idee:
Quote:
Is het niet mogelijk om de plaats bij een foto alleen te tonen aan geregistreerde BP'ers, of leden die een minimaal items gepost hebben?

Doodles

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 13:14    Post subject:
Quote:

Lijkt me op zich geen verkeerde suggestie, maar ook relatief eenvoudig te omzeilen door mensen die echt kwaadwillend zijn. Je verbergt je op BP immers nog steeds achter een virtueel karakter. Bij mij is dat bijvoorbeeld duidelijk, maar wie zegt me bijvoorbeeld dat jij niet eigenlijk Frits van Oranje heet en dagelijks door de moestuin van de koningin banjert op zoek naar gemakkelijker blauwe borstjes?
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 13:15    Post subject:
Ik onderschrijf de stelling van Marcel.
Waarom doen we allemaal zo krampachtig, want de BPers zitten ook allemaal op Waarneming.nl en dutchbirding.nl te kijken. Als er een bijzondere vogel in de krant of TV (vorig jaar de groene reiger en dit jaar de blaauwborst) dan stuiven ook de BPers erop af getuige de inzendingen. Dus niet zo hypocriet zijn. Shocked

Hans

Arjen Drost

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 13:57    Post subject:
Quote:

Ik vraag me af wat je hiermee probeert te voorkomen/verhelpen. Het versterkt alleen het "inner circle" gevoel wat er kennelijk heerst (al dan niet terrecht). En als alle birdpix fotografen die hier dus foto's gepost hebben op een bepaalde vogel in een kwetsbaar milieu afgaan, dan wordt het er nog behoorlijk druk hoor... En ondanks dat hier iedereen vaak wel doet alsof men het beste met de vogel voor heeft, zullen er hier ook zeker mensen zijn die veel over hebben voor een vogel (nee, ik weet geen namen, maar bij zo'n grote community heb je die altijd).
Dus ik denk niet dat je daar veel mee opschiet.

Ik sluit me dus ook bij Marcel aan, zit een soort op een plek waar je hem/haar toch nauwelijks kunt verstoren (naar wat ik begrepen heb die ijsvogel), zet dan gewoon de juiste plaats erbij. Is een vogel meer kwetsbaar (of z'n habitat), hou het dan vaag.

Groeten, Arjen (die best precies wil uitleggen waar die Rosse Franjepoten zaten hoor Wink).
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 14:37    Post subject:
Quote:
die best precies wil uitleggen waar die Rosse Franjepoten zaten hoor

weet je wat, ik rij wel gewoon met je mee. Very Happy

Arjen Drost

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 15:02    Post subject:
Lesley van Loo wrote:

Very HappyVery HappyVery Happy
Ik vrees alleen dat je met alleen een auto niet zover komt hoor Wink
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 15:04    Post subject:
Lesley van Loo wrote:
Quote:
die best precies wil uitleggen waar die Rosse Franjepoten zaten hoor

Er staat "zaten" en dat is verleden tijd. Die Franjepoten zijn al weg Laughing

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 16:19    Post subject:
Volgens mij bedoelt Arjen dat het een heel eind zwemmen is en dat je maar beter anti-ijsberenzalf mee kunt nemen!

Maar terug naar het onderwerp: ik kies voor het niet schrijven van de locatie waar de soort is gefotografeerd. Alleen mensen die ik vertrouw neem ik mee als dat wordt gevraagd. Noem het een inner circle als je wilt, maar wat ik belangrijker vindt is dat de vogel centraal staat en niet de fotograaf.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 19:21    Post subject:
appels en peren worden veelvuldig door elkaar gehaald

Dat mensen hun favorite plekjes wat minder open met elkaar delen lijkt me logisch als je ervaart dat dit voor je zelf of de natuur tot nadelen leidt. Om iedere vogel op elk parkeerterrein te beschermen lijkt me overbodig.

Dat het het beste zou zijn als iedereen (tenminste de beginners) hun plezier beginnen op minder kwetsbare plekken Plekken die niet alleen makkelijk te bereiken zijn, maar ook nog eens geweldig ingericht, lijkt me ook logisch. Dus inderdaad, op naar Poelruiters ijsvogels, Zouweboezem-wester purperreigers en IJmuider-drietenen en nieuw nieuw nieuw: een Nieuw-Beertaner zwarte ooievaar.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 16:13    Post subject:
Even een voorbeeld:
Ik heb een klein bosperceel gevonden waar ik altijd wel reëen tegenkom.
Wanneer ik dit b.v. op Nederpix aan de "grote klok" ga hangen, ben ik bang dat ik daar niet meer 4 uur lang kan struinen zonder andere mensen tegen te komen. Wink
Ik heb ook een mooie stek gevonden waar IJsvogels af en aan vliegen.
Waarschijnlijk voor heel veel mensen een onbekende plek.
Graag wil ik dit toch zo houden. Laughing

Groeten Aad Verkuijl

Hans Gerhardt

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 16:28    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Even een voorbeeld:
Ik heb een klein bosperceel gevonden waar ik altijd wel reëen tegenkom.
Wanneer ik dit b.v. op Nederpix aan de "grote klok" ga hangen, ben ik bang dat ik daar niet meer 4 uur lang kan struinen zonder andere mensen tegen te komen. Wink
Ik heb ook een mooie stek gevonden waar IJsvogels af en aan vliegen.
Waarschijnlijk voor heel veel mensen een onbekende plek.
Graag wil ik dit toch zo houden. Laughing

Groeten Aad Verkuijl

Aad, je bedoelt toch niet het hertenkamp in het Kralingse Bos? Laughing Trouwens ik zag van de week weer (na tijden) een fouragerend ijsvogeltje langs de Ringvaartplas (oostzijde).

Groeten,

Hans

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 17:55    Post subject:
@ Hans, het is een bospeceel in Noord-Brabant. Voor mij het dichtsbijzijnde om leuke waarnemingen te doen. (Ook wat vogels betreft)

De damherten van het Kralingse bos vind ik toch maar niet zo spannend. Laughing

Voor IJsvogels in de buurt ga ik vaak naar Het Bergse bos. Op diverse plaatsen al een paar waargenomen.

Ook de Ringvaart is niet ver weg. Ik woon nl. in Prinsenland. Had wel een vermoeden dat ze daar ook voorkomen. Mooie plas voor vogels.

Groeten, Aad Verkuijl

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum