Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Paarse randen bij digiscoping

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Apr 2005, 18:45    Post subject: Paarse randen bij digiscoping
Sinds ort heb ik een Kowa TSN 821 M.

bij veel foto's krijg ik een 'paarse' randen om vogels en takken, weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Ik mis nog wel een stepdown ring voor de adapter waardoor ik mijn camera handmatig voor de scope moet houden (en dat werkt niet echt natuurlijk).

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Apr 2005, 21:54    Post subject: Re: Paarse randen bij digiscoping
reneadelerhof wrote:
Sinds ort heb ik een Kowa TSN 821 M.

bij veel foto's krijg ik een 'paarse' randen om vogels en takken, weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Ik mis nog wel een stepdown ring voor de adapter waardoor ik mijn camera handmatig voor de scope moet houden (en dat werkt niet echt natuurlijk).

Het ligt aan de telescoop. De 821 is de niet-kleur gecorrigeerde en volgens mij hebben de niet kleurgecorrigeerde KOWA telescopen hier het meest last van. Dit blauw-paarse (en groene) effect wordt chromatische abberatie genoemd. Het treedt het sterkts op bij sterkte contrasten (dus bij zwart-wit vogels, en scherpe luchten het meest)
I.p. kun je hier dus niets aan doen, behalve achteraf bewerken met een fotobewerkingsprogramma.
Er zijn verschillende programma's waar je wat mee kunt, maar ik maak gebruik van Photoshop, waarmee je heel redelijk het effect kunt verminderen.
Ik doe dit als volgt: je gaat naar het menu 'image', vervolgens 'adjustments', 'Hue/saturation'. Je krijgt dan een menuutje en selecteert bij edit: magentas. Dan schuif je de saturatie naar bijv. -80 en ook de lightness naar -80 (maar dit hangt sterk af van de foto).

Naast photoshop zijn er ook andere programma's, maar ik krijg de beste resultaten met PS. Als je in google zoekt op "chromatic abberation" of "chromatische abberatie", zie je oneindig veel info hierover.

Overigens moet gezegd worden dat de CP 4500 zelf ook behoorlijk last heeft van Chr. abb., waardoor het effect versterkt wordt.
Marijn maakt ook gebruik van de 821 en hij maakt prima platen met deze scope, wellicht dat hij nog tips heeft.
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 8:13    Post subject:
Hallo, ik heb trouwens ook de TSN-821.
Ik ben er tevreden over hoor, maar het schijnt inderdaad dat dit verschijnsel bij fluorite minder optreed. Als de vogel voor een (vooral) grijze/witte lucht zit valt het erg op. Bij een blauwe lucht geloof ik minder. Natuurlijk kun je ook vogels op ooghoogte fotograferen, dan worden de foto's vaak interressanter en heb je minder last van de paarse randjes. Ik ben benieuw wat Marijn ons nog kan vertellen.

@Daan, hierom ben jij toch naar TSN823 gegaan?
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 11:14    Post subject:
jw90 wrote:
@Daan, hierom ben jij toch naar TSN823 gegaan?

Yep, dat was de belangrijkste reden.
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 11:56    Post subject:
bedankt voor de tips digidaan, het bewerken met PS gaat goed!
Cool
De paarse randen verschijnen idd alleen bij contrasterende beelden Sad

Eerder:
Back to top
Reply with quote

Marijn

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 15:07    Post subject:
Ja, lastig die chromatische aberratie...

In het begin wist ik me er ook weinig raad mee, maar nu gaat het wel. Dit zijn de dingen waar je volgens mij op moet letten (veel is al gezegd):

- Zorg dat je je cameralens precies recht en parallel aan je oculairlens op je oculair zet, als je geen adapter/ring hebt (ik heb ook maar wat geimproviseerd met een rubber tussenringetje). Iedere afwijking hiervan zorgt dat de kleuren nog meer gebroken worden en er nog meer CA ontstaat.

- Zoom niet in met je telescoop en als het even kan zo min mogelijk met je camera. Dit alles komt de helderheid van het beeld en de kleurweergave ten goede.

- Probeer direct, hard zonlicht te vermijden. 's Ochtends of in de namiddag fotograferen dus, of bij bewolkt weer, werkt meestal het prettigst.

- Pas op met vogels met witte veerpartijen (en in mindere mate zwarte). Onderbelicht altijd en corrigeer dit later in PS! Witte luchten zijn ook een probleem. Kies dus als het kan je standpunt zo, dat de achtergrond niet te sterk contrasteert met de vogel.

- Probeer in CA-gevoelige situaties dichtbij je onderwerp te komen. Heel leuk, een plaatje van een vogel met meer omgeving erop, maar relatief is de hoeveelheid CA kleiner hoe groter je de vogel in beeld hebt, en dus makkelijker weg te werken!

- Bewerking in PS. Hangt erg af van de foto in kwestie, dus er is geen algemeen recept te geven (zou makkelijk zijn..), maar hier toch wat puntjes:
Meestal zijn de boosdoeners magenta, blauw en groen. Je kunt dit checken door de verzadiging van deze kleuren eens (per stuk) op te voeren tot 100%. Verzadiging van de ongewenste kleuren vervolgens terugschuiven tot je de CA niet meer ziet. Van magenta en blauw ook de helderheid flink terugschuiven (maar niet meer dan nodig, hoe minder hoe beter). Van groen de helderheid juist opvoeren (tot bijv. 30%), omdat het groen zich juist binnen lichte gebieden manifesteert, terwijl blauw en magenta (meestal) aan de donkere kant zitten!
Echter, als een van deze kleuren ook werkelijk in de vogel of de achtergrond aanwezig is, dan kan moet je natuurlijk anders te werk gaan. Selecteer dan eerst het gebied met de CA (met gewoon lassootje, doezelaarwaarde op bijv. 10 zetten) en pas dan het bovenstaande toe. Het kan ook nog wel eens helpen om met het pipetje in een stukje met CA te klikken (inzoomen met Ctrl-+!) en evt. het kleurbereik wat te beperken (schuiven met die streepjes en driehoekjes van het kleurenbalkje), zodat je precies de CA-kleur kunt bewerken. En tot slot kun je, zeker in hele erge gevallen, ook nog met de kloonstempel aan de gang gaan (en dus stukken CA zorgvuldig wegklonen met vergelijkbare stukjes afbeelding die daar geen last van hebben).
Ten overvloede misschien..: voor de beste resultaten dit soort bewerkingen allemaal toepassen op het originele bestand, niet op een verkleinde en/of gecomprimeerde versie.

Succes ermee.

PS Wat ik me nog afvraag: zou de 821M optisch beter zijn dan de oudere 821?
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 15:28    Post subject:
Erg bedankt voor je duidelijke verhaal Marijn!
Je geeft oplossingen voor veel van de voorkomende problemen.

De step-down ring die ik nodig heb om mijn camera aan de adapter de schroeven is nog niet bij de winkel binnengekomen, dus het wachten is daarop. dit ringetje zorgt er ook voor dat de camera-lens recht op het oculair komt te staan.

Ik heb geen vergelijkt tussen de M-serie en de oude serie van de TSN-821, dus ik weet het optische verschil ook niet.

Eerder:
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum