Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogelkijkhutten, spotters en DSLR's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 21:07    Post subject: Vogelkijkhutten, spotters en DSLR's
Hallo alle,

Voor het eerst wil ik eens gaan fotograferen vanuit één van de vogelkijkhutten die her en der bij en in natuurgebieden staan maar ik weet niet zo goed wat ik hier van kan verwachten eigenlijk.

Hoe staan vogelspotters, die zich wellicht ook in en nabij deze hutten bevinden, bijv. tegenover het verschijnsel 'dslr' en het 'spiegelgeluid' tijdens het afdrukken ? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij werd verzocht hiermee te stoppen i.v.m. het eventueel afschrikken van vogels of dergelijk wild ?

En/of is het een kwestie van 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' bij de vogelkijkhutten, m.a.w. bestaat er een bepaalde gedragscode onderling, een ongeschreven regelgeving wellicht ?

Ik lees en leer graag van jullie ervaring(en) op dit gebied, ik ben nog zo groen als gras waar het kijkhutten betreft Embarassed
Back to top
Reply with quote

Naturepix

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 21:21    Post subject:
Door dat aan de spotter in kwestie te vragen maak je 10 keer zoveel geluid als met een paarspiegelopklappen! dat zal een rechtgeaard vogelspotter dus niet doen!
gr
Job
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 21:24    Post subject:
ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich daarover beklaagde.

dus wees gerust. Wink

groeten Lesley

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 22:14    Post subject:
Naturepix wrote:
Door dat aan de spotter in kwestie te vragen maak je 10 keer zoveel geluid als met een paarspiegelopklappen! dat zal een rechtgeaard vogelspotter dus niet doen!
gr
Job

Da's mooi Smile heb ik meteen m'n eerste tip te pakken: preferabel niet praten bij het betreden van de hut, en logisch als je er over na gaat denken Idea

Lesley van Loo wrote:
ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich daarover beklaagde.

dus wees gerust. Wink

groeten Lesley

Geweldig! ik was er eigenlijk al op beducht maar het schijnt dus nogal mee te vallen.

Bedankt voor het delen van jullie ervaring op dit gebied Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 22:21    Post subject:
ook niet te hard stampen (als er een houten vloer inzit). Als je op'een rustige manier binnenkomt zal niemand je iets verwijten! Veel fotoplezier!
gr
Job
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 22:31    Post subject:
Naturepix wrote:
ook niet te hard stampen (als er een houten vloer inzit). Als je op'een rustige manier binnenkomt zal niemand je iets verwijten! Veel fotoplezier!
gr
Job

Dat was ik al niet van plan maar toch bedankt voor het advies, opdat ik maar veel mooie vogels mag spotten en dito foto's mag maken, thx Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 07 Feb 2008, 22:34    Post subject:
in de hutten waarin ik tot dusver ben geweest was het vaak erg gezellig, als er al meer mensen waren, en werd er uitbundig gekeuveld over alle tot dusver genoten waarnemingen...als er 'niets bijzonders' te zien was...en dat gebeurt ook echt...komen vaak de verhalen over eerdere waarnemingen los...kortom ...een prima plek om veel te leren van meer ervaren vogelaars

veel plezier!

Peter
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 0:08    Post subject:
P.Teune wrote:
in de hutten waarin ik tot dusver ben geweest was het vaak erg gezellig, als er al meer mensen waren, en werd er uitbundig gekeuveld over alle tot dusver genoten waarnemingen...als er 'niets bijzonders' te zien was...en dat gebeurt ook echt...komen vaak de verhalen over eerdere waarnemingen los...kortom ...een prima plek om veel te leren van meer ervaren vogelaars

veel plezier!

Peter

Dat klinkt op zich al heel gezellig, al hoop ik wel dat er zat te zien zal zijn natuurlijk Laughing

Dank je voor de reaktie Peter Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 0:12    Post subject:
Mijn ervaring in diverse vogelhutten in Nederland is dat de meeste fotografen zich beter weten te gedragen als groepen vogelspotters. De fotografen houden zich rustig en praten gedempt, zodra er een groep vogelspotters (een mannetje of 10 - 15) binnenkomt lijkt het de Albert Cuijp markt wel. De een brult nog harder als de ander. Kan je wel weer inpakken, de rest van de dag zie je niets meer. Er zijn uiteraard ook wel mensen die zich wel rustig houden, maar die zijn zeldzaam.
Maar het is vaak wel gezellig, zeker als je regelmatig dezelfde mensen tegenkomt.

Groet,
Ruud

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 7:05    Post subject:
rudoveen wrote:
De fotografen houden zich rustig en praten gedempt, zodra er een groep vogelspotters (een mannetje of 10 - 15) binnenkomt lijkt het de Albert Cuijp markt wel. De een brult nog harder als de ander. Kan je wel weer inpakken, de rest van de dag zie je niets meer. Er zijn uiteraard ook wel mensen die zich wel rustig houden, maar die zijn zeldzaam.

Shocked ....kijk, da's nou minder eh Shocked *ondergetekende bereid zich geestelijk voor en stoft gelaten doch vastberaden de rol spotters-kneveltouw af alvorens op pad te gaan*

Dank je voor de 'waarschuwing' rudoveen, ik kan dan alleen maar hopen dat ze (de 'terreur-spotters' #evil ) 'mijn hut' zullen overslaan Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 9:01    Post subject:
rudoveen schreef:
Quote:
De fotografen houden zich rustig en praten gedempt, zodra er een groep vogelspotters (een mannetje of 10 - 15) binnenkomt lijkt het de Albert Cuijp markt wel. De een brult nog harder als de ander. Kan je wel weer inpakken, de rest van de dag zie je niets meer. Er zijn uiteraard ook wel mensen die zich wel rustig houden, maar die zijn zeldzaam

Klopt, ik heb dit ook meegemaakt in Friesland. Hard praten, lachen. Allemaal heel gezellig hoor maar je ziet niks meer. Dat komt denk ik, omdat de spotters vogels op grote afstanden zien.

Laats kreeg ik van een spotter te horen: "Jullie fotografen willen altijd maar dichterbij en dan verstoren jullie ze" Klopt volgens mij niet want fotografen willen geen vluchtende vogels maar juist vogels die naar je toe komen.

Een beetje meer geven en nemen ......

Marc
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 10:54    Post subject:
Overigens, de meeste "vogelspotters" vinden het toch prettiger als je ze vogelaar noemt Smile Om de een of andere reden heeft de media het woord "vogelspotter" bedacht, maar dat hoort toch meer bij vliegtuigspotters...

Kan ook weer de nodige ergernis voorkomen Wink

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 11:09    Post subject:
Ach, whats in a name Very Happy
Ik fotografeer hoofdzakelijk vogels, ben ik dan een vogelgraaf????

Groet,
Ruud

guidomeeuw

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 12:38    Post subject: vogelhutten
Hallo Ray e.a.,
Mens erger je niet is een alom bekend gezelschapsspel maar ook een lijfspreuk om je niet te laten storen door wat anderen doen. Hoe luidruchtig anderen ook kunnen zijn, het is veel gezonder je daar niets van aan te trekken en je eigen gang te gaan. Word je oud bij!
Zonder paternalistisch over te komen valt het me verder op dat je mensen indeelt in vogelspotters, vogelfotografen enz. Door mensen in hokjes te stoppen schep je verdeeldheid. Dat is het begin van het conflict en dan vooral in jezelf.
Vogelliefhebbers om me heen ontmoet ik in alle soorten en maten en vaak vind ik dit nog boeiender dan de vogels waar ik naar kijk.
Zelf ben ik een stilteliefhebber en zoek de plekjes waar anderen niet komen. In Groningen kan je nog uren lang dwalen zonder een mens tegen te komen.
Bij de beroemde kijkhut aan de Ezumakeeg zit ik vooral in avond vaak urenlang te kijken naar roerdompen, zilverreigers enz. zonder in de verste verte een mens te ontdekken.
Van de week in de kijkhut Friescheveen, vlakbij mijn woonplaats, met z'n drietjes tijdenlang naar de Groningse Zeearend gekeken en gefotografeerd, die daar fantastisch aan het jagen was. Ja dan moet ik ook vroeg in de middag een plaatsje veroveren op het bankje bij het kijkhut. Maar gek genoeg kwam er verder niemand opdagen.
Zou zeggen, kom eens naar Groningen en schiet je plaatjes in onze hutten.
Groeten
Guido Meeuwissen

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 19:07    Post subject: Re: vogelhutten
Kashmar wrote:
Klopt, ik heb dit ook meegemaakt in Friesland. Hard praten, lachen. Allemaal heel gezellig hoor maar je ziet niks meer. Dat komt denk ik, omdat de spotters vogels op grote afstanden zien.

Wel, ik heb vandaag m'n eerste vogelkijkhut (van binnen) gezien tijdens m'n eerste bezoek aan de Ackerdijkse Plassen maar ik heb een paar uur alleen in de kijkhut gezeten, heerlijk op het gemak de takjes verzamelende Aalscholverkolonie fotograferend Smile Wat me wel opviel was het afval dat in de hut aanwezig was, een dertigtal lege bierblikjes, allerlei merken uitgetrapte peuken, snoeppapiertjes, plastic zakjes etc. etc. (om nog maar te zwijgen van de a la graffiti ingekerfde lelijke woorden en ziektes Rolling Eyes ). De enige vogelspotters (eh...vogelaars) die ik heb gezien bevonden zich op de metalen uitkijktoren (lees: platform) en deze heb ik m'n verrekijker maar geleend omdat ze een chronisch gebrek vertoonden aan optische middelen en met toegeknepen ogen een kolonie waterkippen probeerden te bespieden #Robot

Arjen Drost wrote:
Overigens, de meeste "vogelspotters" vinden het toch prettiger als je ze vogelaar noemt Smile Om de een of andere reden heeft de media het woord "vogelspotter" bedacht, maar dat hoort toch meer bij vliegtuigspotters...

Kan ook weer de nodige ergernis voorkomen Wink

Groetjes, Arjen

De vogelliefhebbers die ik heb gezien hadden daar ogenschijnlijk geen last van gelukkig toen ik dat 'woord' liet vallen, het was gezellig en nog leerzaam ook, thermoskan erbij, kopje koffie geschonken, alles peis en vree Smile Toch bedankt voor de tip, ik zal er een volgende keer zeker rekening mee houden maar ik geef de voorkeur aan het woord 'vogelliefhebber' boven 'vogelaar', dat klinkt net even wat gepaster en heeft ook betrekking tot mezelf.

guidomeeuw wrote:
Hallo Ray e.a.,
Mens erger je niet is een alom bekend gezelschapsspel maar ook een lijfspreuk om je niet te laten storen door wat anderen doen. Hoe luidruchtig anderen ook kunnen zijn, het is veel gezonder je daar niets van aan te trekken en je eigen gang te gaan. Word je oud bij!

Ik kwam hier met deze vragen omdat ik vooral anderen niet tot last wilde zijn tijdens het fotograferen en ga sowieso altijd wel m'n eigen gang, ik schiet niet zo snel in de stress #morning

guidomeeuw wrote:
Zonder paternalistisch over te komen valt het me verder op dat je mensen indeelt in vogelspotters, vogelfotografen enz. Door mensen in hokjes te stoppen schep je verdeeldheid. Dat is het begin van het conflict en dan vooral in jezelf.

Gaf ik die indruk ? Ik ben wel de laatste om mensen in te hokken (ben ik van mening). Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt maar het had puur ten doel om een differentiatie te maken tussen de fotograferende vogelliefhebber en de beschouwende vogelliefhebber teneinde de vraagstelling te verduidelijken.

guidomeeuw wrote:
Van de week in de kijkhut Friescheveen, vlakbij mijn woonplaats, met z'n drietjes tijdenlang naar de Groningse Zeearend gekeken en gefotografeerd, die daar fantastisch aan het jagen was. Ja dan moet ik ook vroeg in de middag een plaatsje veroveren op het bankje bij het kijkhut. Maar gek genoeg kwam er verder niemand opdagen.
Zou zeggen, kom eens naar Groningen en schiet je plaatjes in onze hutten.
Groeten
Guido Meeuwissen

Klinkt helemaal geweldig! Ik kom vast nog wel een keer die kant op bij de juiste gelegenheid, de Zeearend fotograferen staat hoog in m'n verlanglijst #Popcornsmile bedankt voor de tip!

Bedankt voor de reacties!

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum