Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Verzekeren
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 9:25    Post subject: Verzekeren
Hoi allen,

Een eerder onderwerp op dit forum ging een wat off-topic kant op over het verzekeren van je apparatuur. Ik wil daar wel wat over zeggen maar dan in dit nieuwe onderwerp.

Sinds een aantal maanden loop ik met 10k euros op mijn nek door bos en hei. hmm...eigenlijk vooral wad en uiterwaarden, maar ok. Ik heb eens goed om mij heen gekeken en ben toch uitgekomen bij Interpolis waar ik ook al de rest van mijn verzekeringen heb lopen. De kostbaarheden verzekering. Voor fotoapparatuur betaal je 20 euro per 1000 euro verzekered bedrag. De premie is echter maar de premie. Het ging en gaat mij vooral om de polisvoorwaarden. Wat is gedekt en vooral wat niet? En wat voor afschrijvingsmodellen worden gebruikt?

Interpolis is daar duidelijk in. Bij een claim wordt de dagwaarde bepaald. Is die waarde minder dan 40% van de nieuwwaarde dan wordt de dagwaarde uitgekeerd, anders de nieuwwaarde.

Interessant is dan hoe de dagwaarde wordt bepaald. Hier heb ik mijn Rabobank contactpersoon expliciet laten bellen naar Interpolis en die hebben mij verzekerd dat naar ieder object apart wordt gekeken en als dan blijkt dat een objectief veel minder snel afschrijft dan een camera dan is dat ook hun conclusie. Je hebt altijd recht op de mening van een onafhanklijk expert bij dagwaarde bepaling. Dat was voor mij erg belangrijk.

Mijn camera en lens zijn op serienummer verzekerd. Dat betekent dat op die polis alleen die 2 objecten zijn verzekerd. Als ik over een paar jaar mijn camera zou vervangen moet ik dus weer even naar bank om de oude eruit te halen en de nieuwe erin te laten zetten. De rest van wat ik bij mij heb (verrekijker etc) zit bij een kostbaarheden buitenshuis verzekering bij Centraal Beheer. Hier heb ik voor een vastbedrag een verzekering lopen los van specefieke objecten.

Voor de kostbaarheden verzekering van Interpolis mag ik mijn spullen niet "beroepsmatig" gebruiken. Ik mag dus geen claim leggen als ik voor een commerciele opdracht in het veld zit. Dat speelt bij mij (nog) helemaal niet. Alle schade/verlies/diefstal is gedekt. Alleen als Interpolis grove nalatigheid kan aantonen heb ik een probleem.

Conlusie: voor 200 euro per jaar (180 voor mij inclusief de kortingen omdat ik meer verzekering daar heb lopen) zijn mijn camera en lens uitstekend verzekerd.

De genoemde "buiten de deur" verzekering van Interpolis is voor ons allen op Birdpix geen optie. Die probeerden ze mij ook te verkopen. Kost maar 7 euro per jaar. Maar heeft maar een dekking tot (geloof ik) 250 euro.

Wellicht overbodig maar een reisverzekering keert alleen uit als je daadwerkelijk een overnachting elders hebt tijdens de schade.

Als ik minstens één van jullie iets nieuws heb verteld of een beetje heb kunnen helpen ben ik al tevreden met dit korte schrijven. Wink

groet

Gerrit Jan

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:02    Post subject: Re: Verzekeren
Gerrit Jan Klop wrote:
Wellicht overbodig maar een reisverzekering keert alleen uit als je daadwerkelijk een overnachting elders hebt tijdens de schade.
En daar komt nog bij dat meeste reisverzekeringen een erg laag maximumbedrag hanteren voor foto-apparatuur. Mijn doorlopende Postbankreisverz. gaat bv maar tot 750 Euro. Net als jij heb ik dus een kostbaarheden verzekering ernaast afgesloten. In mijn geval bij Unive (kan alleen als je daar al verzekeringen hebt lopen en dat geeft dan iid ook weer korting). Premie is hetzelfde maar bij mij wordt niet de dagwaarde, maar gewoon het verzekerd bedrag uitgekeerd (uiteraard alleen bij total-loss of vermissing). Pas 1 x van de verzekering gebruik hoeven maken; mankement aan de IS van mijn 300 mm net buiten de garantieperiode. Ik had mijn geld eerder terug dan mijn lens Smile

Rudi Debruyne

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:14    Post subject:
Als je als beheerder van deze site (of een vertegenwoordiger die door Daan wordt gemachtigd) naar de verzekeringsmaatschappijen stapt met de vraag om als "organisatie" zo'n verzekering aan je "leden" te kunnen voorleggen, dan ben ik ervan overtuigd dat "zij" hiervoor staan te springen. Vervolgens enkele maatschappijen tegen elkaar uitspelen en je kan aan BPers een "BPverzekering" aanbieden waar a) de BPer goedkoper af is b) er een cent voor BP aan over blijft c) een service kunt bieden waar iedereen directe feed-back krijgt mét goeie communicaiemogelijkheden.

Het is zomaar één van mijn meerdere (commerciële) gedachten. Sommigen worden daar zelfs voor gehonoreerd, ik bied ze gewoon aan Wink

groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:30    Post subject:
Ah, de verkoper aan het woord... Wink

Maar alle gekheid op een stokje, het lijkt me een uitstekend idee. De andere pix-sites zou je hier dan ook nog bij kunnen betrekken. Alleen is het natuurlijk wel de vraag of a) dit veel extra werk met zich meebrengt voor Daan en Jan-Willem, en b) of zij hier op zitten te wachten. Maar, nogmaals, met het idee is niets mis, lijkt me.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

BUTEO11

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:49    Post subject: verzekeren
Misschien ook een goede tip;

Via de NVN, een overkoepelende vereniging van natuurfotoclubs en hun leden, is een zeer goede verzekering te krijgen.
Zeer aantrekkelijk qua prijs en vele voorvallen verzererd. Wereldwijd!
Kijk maar eens op www.nvnfoto.nl onder de kop VERZEKERING.

Jaap Blom

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 12:01    Post subject:
Voorwaarde voor een kostbaarheden-verzekering bij Interpolis is wel dat je ook daar je inboedel verzekering hebt lopen (helaas).

groet, Jaap
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 13:02    Post subject: Re: verzekeren
BUTEO11 wrote:
Misschien ook een goede tip;

Via de NVN, een overkoepelende vereniging van natuurfotoclubs en hun leden, is een zeer goede verzekering te krijgen.
Zeer aantrekkelijk qua prijs en vele voorvallen verzererd. Wereldwijd!
Kijk maar eens op www.nvnfoto.nl onder de kop VERZEKERING.

Voorwaarde is wel dat je lid van die club moet zijn/worden.

Wellicht kunen Bird/Nederpixers een eigen vereniging vormen, de VIP-betaling (eventueel iets verhoogd) is basis voor lidmaatschap.

Ik ben nu overigens bij Centraal Beheer verzekerd, maar moest wel een specificatie opgeven van het te verzekeren bedrag.

Hans

Walter Soestbergen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 13:22    Post subject:
Misschien is de NOS ook wel iets?

premie per 1000 euro

Wereld 2.30%
Europe 1.60%
Nederland 1,45%

Zij verzekeren alles tegen nieuwwaarde/aanschafwaarde. Voor gebruikte lenzen geld overhandig een aankoopbon en of taxatie raport en dit wordt voorgelegt aan de verzekering ter acceptatie!

De waarde die word geaccepteerd is ook de waarde die wordt uitgekeerd met de volgende eigenrisico:

Met een eigen risico per gebeurtenis van 200 euro of laten vallen / stoten een eigen risico 250 euro.

Niks dagwaarde of iets dergelijks.

Ook bij de NOS worden je spullen op Serienummer verzekerd. Hiervan krijg je ook een overzicht!

@Gerrit Jan Klop

Quote:
Interessant is dan hoe de dagwaarde wordt bepaald. Hier heb ik mijn Rabobank contactpersoon expliciet laten bellen naar Interpolis en die hebben mij verzekerd dat naar ieder object apart wordt gekeken en als dan blijkt dat een objectief veel minder snel afschrijft dan een camera dan is dat ook hun conclusie. Je hebt altijd recht op de mening van een onafhanklijk expert bij dagwaarde bepaling. Dat was voor mij erg belangrijk.

Als je dit niet zwart op wit hebt heb je er niks aan! Hoe wil je dit hard maken als zich iets voordoet?

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 14:32    Post subject:
Ik heb voor de NVN verzekering gekozen, puur omdat de verzekerde waarde te allen tijde wordt uitgekeerd. Er vindt geen taxatie plaats en geen natte-vinger-werk. Het enige is dat ze bij aanmelding van een nieuw item kijken of de gekozen verzekerde waarde reëel is, dus geen EUR 5,000 voor een 50/1,8.

En overigens is er een periode geweest dat de verzekering ook voor niet leden beschikbaar was. Wellicht komt dat (rond het festival in februari) nog wel een keer?
Back to top
Reply with quote

Niels de Vos

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 16:50    Post subject:
Dat zou idd heel mooi zijn, want ik heb een poos geleden ook daar rondgesnuffeld, maar je moet ook echt goede foto's maken voordat je lid kunt worden... Sad

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

Chris Schenk

PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 21:15    Post subject:
Niels,

Om lid te worden van een bij het NVN aangesloten vereniging is het niet noodzakelijk dat je goede foto's maakt. Sterker nog, zelfs al zou je helemaal niet kunnen fotograferen dan kun je nog lid worden!

Chris
Back to top
Reply with quote

johanvw

PostPosted: Tue 11 Sep 2007, 7:07    Post subject:
Chris Schenk wrote:

Sterker nog, zelfs al zou je helemaal niet kunnen fotograferen dan kun je nog lid worden!

Chris

De NVN heeft inderdaad een hele aantrekkelijke verzekering, maar volgens mij zitten zij niet te wachten op een horde "slapende" leden die alleen lid worden vanwege een verzekering. De meeste aangesloten verenigingen stellen eisen om aangesloten te zijn (bijvoorbeeld: minimaal 10 foto's inleveren voor bepaalde onderwerpen).

De Fotobond ( http://www.fotobond.nl ) is wat makkelijker: je wordt persoonlijk lid, waarna je hun verzekering afsluit. Ook bij deze verzekering vindt op gegeven moment uitbetaling plaats op basis van de dagwaarde.
Mijn voorkeur zou zonder meer naar de verzekering van de NVN uitgaan!

gr. Johan
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Tue 11 Sep 2007, 14:54    Post subject:
Jammer dat voorkeuren gaan zonder omschrijving van de verzekering? Hoe is hierop nu een conclusie uit op te maken?

Quote:
€19 per €1000 verzekerd bedrag voor Europa dekking
€5 per €1000 verzekerd bedrag extra voor (tijdelijke!) werelddekking.
€29 per €1000 verzekerd bedrag voor Werelddekking.
Minimaal te verzekeren objecten: 2.
Opgegeven waarde is verzekerdbedrag, zonder waardeverlies!
Ruime dekkingsvoorwaarden.

Bovenstaande komt van de NVN verzekering welke is onder gebracht bij Nationale Nederlanden!

De ruime dekkingsvoorwaarden zijn nergens terug te vinden! Je moet lid worden / zijn om gebruik te kunnen maken van deze verzekering.

Premie is duurder dan NOS met vergelijkbare verzekerings opties.

Waar zitten de niet benoemde voordelen?

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Tue 11 Sep 2007, 16:14    Post subject:
ToXiQ wrote:
Misschien is de NOS ook wel iets?

Kun je hier ook je spullen verzekeren wanneer je een hobbyist bent die op geen enkele wijze relaties heeft met de omroep of aanverwante bedrijven?

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Tue 11 Sep 2007, 17:22    Post subject:
Ik zat eind vorig jaar met hetzelfde vraagstuk als Gerrit Jan. je loopt met een vermogen rond en je zal maar beroofd worden! Of alles zou maar uit huis gestolen worden.

Iedereen kan daar zijn foto spullen verzekeren!

Je geeft eerst op wat je verzekerd wilt hebben + wat de waarde is van de spullen. Dit moet je doen aan de hand van serienummers en aankoop bewijzen of een taxatie van de betreffende lens / camera!

Dit wordt dan voorgelegt aan de verzekering en daarna krijg je een bevestiging dat eea is geaccepteerd en krijg je een acceptgiro voor de verzekerings premie!

Ikzelf had eerst bij hen de polisvoorwaarden opgevraagt.

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 24 Sep 2007, 21:09    Post subject:
Ik vraag me af of birdpix nog iets gaat doen met het geweldige idee van Rudi, daar ik eigenlijk ook wel op zoek ben naar een goede verzekering waar de dagwaarde van een lens niet na 4 jaar gehalveerd is Question Question

johanvw

PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 6:31    Post subject:
ToXiQ wrote:
Jammer dat voorkeuren gaan zonder omschrijving van de verzekering? Hoe is hierop nu een conclusie uit op te maken?

Quote:
€19 per €1000 verzekerd bedrag voor Europa dekking
€5 per €1000 verzekerd bedrag extra voor (tijdelijke!) werelddekking.
€29 per €1000 verzekerd bedrag voor Werelddekking.
Minimaal te verzekeren objecten: 2.
Opgegeven waarde is verzekerdbedrag, zonder waardeverlies!
Ruime dekkingsvoorwaarden.

Bovenstaande komt van de NVN verzekering welke is onder gebracht bij Nationale Nederlanden!

De ruime dekkingsvoorwaarden zijn nergens terug te vinden! Je moet lid worden / zijn om gebruik te kunnen maken van deze verzekering.

Premie is duurder dan NOS met vergelijkbare verzekerings opties.

Waar zitten de niet benoemde voordelen?

mvgr Walter

Ook na 10 jaar krijg je de opgegeven (nieuw)waarde uitgekeerd.
Dit alles wel natuurlijk op basis van aankoopbonnen.
De verzekeringsvoorwaarden zijn hier te vinden: http://www.nvnfoto.nl/verzekering/verzvoorw.pdf
Hiermee vind ik de NVN een goede optie.
Het zou mij heel wat waard zijn als birdpix zo'n verzekering in huis zou halen!

gr. Johan
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 10:42    Post subject:
Johan schreef:
Quote:
De verzekeringsvoorwaarden zijn hier te vinden: http://www.nvnfoto.nl/verzekering/verzvoorw.pdf

gr. Johan

Ik vraag me af of dit wel klopt. Ik ben via deze verzekering verzekerd en de enige keer dat ik er gebruik van heb moeten maken vertelde de schade expert die bij mij op bezoek kwam dat ze nieuwwaarde vergoede tot het moent dat het verzekerde nog maar 40% van zijn aanschafwaarde waard is. In de praktijk betekent dit dat een fotolens, telescoop en verrekijker vele jaren boven die grens zullen blijven. Voor een camera en andere gerelateerde zaken ligt dit dus heel anders.

Groeten Michel
Reply with quote

johanvw

PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 11:00    Post subject:
Hallo Michel,

Het zou de moeite waard zijn om dit nog een keer uit te zoeken.......
Al eerder werd aangehaald wat op de website van de NVN staat, nl:

"Opgegeven waarde is verzekerdbedrag, zonder waardeverlies!"

Heb jij de mogelijkheid om e.e.a. via de NVN na te gaan of deze quote juist is?

gr. Johan
Back to top
Reply with quote

bertina

PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 19:15    Post subject:
Even een oud, naar mijn idee nooit afgerond topic, naar boven gehaald. Ik ben op dit moment druk bezig om een fotoverzekering te kiezen. Aangezien je op het NVN festival in februari ook gebruik kunt maken van de NVNverzekering, zonder lid te zijn is mijn oog daarop gevallen.
Nu lees ik dat de vezekerde waarde alleen wordt uitgekeerd als je de aankoopbon kunt overhandigen.
Maar ik koop veel tweedehands op MP en daar heb ik geen aankoopbonnen van. Ik vraag mij af wat ik hier aan kan doen? Het gaat om redelijk dure lenzen en ik vind het zonde als ik die niet zou kunnen verzekeren, omdat ik geen aankoopbon heb.

Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag en ik ben benieuwd of er al wat met Rudi zijn idee is gedaan!

[b]Dit alles wel natuurlijk op basis van aankoopbonnen.[/b]

gr. Johan[/quote]
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 20:41    Post subject:
bertina wrote:
Even een oud, naar mijn idee nooit afgerond topic, naar boven gehaald. Ik ben op dit moment druk bezig om een fotoverzekering te kiezen. Aangezien je op het NVN festival in februari ook gebruik kunt maken van de NVNverzekering, zonder lid te zijn is mijn oog daarop gevallen.
Nu lees ik dat de vezekerde waarde alleen wordt uitgekeerd als je de aankoopbon kunt overhandigen.
Maar ik koop veel tweedehands op MP en daar heb ik geen aankoopbonnen van. Ik vraag mij af wat ik hier aan kan doen? Het gaat om redelijk dure lenzen en ik vind het zonde als ik die niet zou kunnen verzekeren, omdat ik geen aankoopbon heb.

Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag en ik ben benieuwd of er al wat met Rudi zijn idee is gedaan!

gr. Johan
[/quote]

Zou dat echt zo zijn dat je na 10 jaar de nieuwprijs terug krijgt ??

Lijkt mij niet echt geloofwaardig voor een verzekerings maatschappij,die willen geld verdienen en niet uitgeven.

15 jaar geleden werd mijn autoruit kapot geslagen en camera en lens gestolen.

Ik naar politie ect........ aan het eind zei de verzekering,je had je spullen in je kofferbak moeten leggen in een kluisje en een klasse 1 alarm,heb dus niks terug gekregen,ja een punthoofd.

Heb wel goede berichten over NOS gehoord,maar kan me het gewoon niet voorstellen,datje na jaren de nieuwwaarde terug krijgt,weet iemand hoe dat echt zit ?
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 21:40    Post subject:
bertina wrote:

gr. Johan

Ik ben hier druk mee bezig en i.p. al rond. Het zal echter nog een maand duren voor het gepresenteerd wordt.
In principe zijn het de (zeer goede) voorwaarden van de NOS Apparatuurverzekering, maar dan met nog eens 10% collectiviteitskorting of een flink verlaagd eigen risico. Nog even geduld dus......
Back to top
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 21:51    Post subject:
HJDT wrote:
Johan schreef:
Quote:

gr. Johan

Ik vraag me af of dit wel klopt. Ik ben via deze verzekering verzekerd en de enige keer dat ik er gebruik van heb moeten maken vertelde de schade expert die bij mij op bezoek kwam dat ze nieuwwaarde vergoede tot het moent dat het verzekerde nog maar 40% van zijn aanschafwaarde waard is. In de praktijk betekent dit dat een fotolens, telescoop en verrekijker vele jaren boven die grens zullen blijven. Voor een camera en andere gerelateerde zaken ligt dit dus heel anders.

Groeten Michel

Ligt eraan hoe het verzekerd is. Ik heb een kostbaarhedenverzekering voor mijn apparatuur. Bij total loss kan ik een nieuwe lens gaan halen welke wordt vergoed. Dus geen afschrijving.

Is het spul gewoon verzekerd onder de inboedel (dus geen aanvullende verzekering afgesloten), dan heb je pech en kan het zijn dat je de dagwaarde krijgt.

Doodles

PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 22:20    Post subject:
De NVN verzekering betaalt de verzekerde waarde uit, ook na 10 jaar. Voor die waarde betaal je ook je premie. Wel moet de verzekerde waarde kloppen met de werkelijkheid, dus geen 2.000 euro voor een 50/1,8.

Dat je de aankoopbonnen moet hebben is nieuw voor me. Als de verzekerde waarde eenmaal is geaccepteerd is dat hetgene wat je er voor krijgt. Wellicht heeft die aankoopbon er mee te maken dat men zeker wil weten dat je die camera/lens in je bezit had en gaat het niet zozeer om de waarde die er op staat?
Back to top
Reply with quote

vanmarle

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 23:28    Post subject:
Ik ben zelf lid van de vereniging van natuurfotografen, afdeling Nijmegen, NVN is het overkoepelend orgaan.

Je hoeft niet goed te kunnen fotograferen om lid te worden, interesse en enthousiasme is belangrijker. Er zijn leden die met een heel eenvoudig compactcameraatje op stap gaan en er zijn (semi)professionals bij met bijbehorende apparatuur.

Zelf heb ik ook deze verzekering via de NVN. Begin vorig jaar heb ik de camera, met converter en 500 mm laten vallen. De converter was kaduuk en de camera had ook averij opgelopen, hoewel mijn sluiter al niet lekker liep, had ik het idee dat dit na de val nog erger was geworden. Ik heb dit ook eerlijk verteld aan de verzekering en daar werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Ik kon mijn spullen gewoon laten repareren, zolang ik onder de aankoopwaarde bleef. Ik heb dit ook allemaal vergoed gekregen en hoefde ook niet ellenlang op mijn geld te wachten.

groeten, Pauline[/quote]

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum