Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

starterset tele-zoom

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 20:53    Post subject: starterset tele-zoom
beste mensen,

ik fotografeer een tijdje nu met de panasonic fz18 compactcamera.
dit is opzich best leuk, maar aan sommige dingen irriteer ik mij toch wel. em daarvoor wil ik overstappen naar spiegelreflex.

- als eerste de iso waarden
bij mijn huidige camera's kun je eigenlijk niet hoger dan iso 100 of je foto is al redelijk verprutst. ik wil dus een hogere iso kunnen gebruiken zonder teveel ruis te krijgen
- ten tweede is de auto focus veeel te langzaam en de vogel al weg voordat er scherpgesteld is
- ten derde werkt de optische kijker voor geen meter, want je ziet er totaal niks door, omdat het gedigitaliseert is
- ten vierde zou ik graag nog verder willen kunnen inzoomen, omdat ik bijna altijd tever wegsta en als ik ga croppen de foto snel niet mooi wordt (ruis en onscherpte die ik er niet uit krijg)

als starterset wil ik graag een telezoom lens
ik heb gehoord dat een lens met een vaste brandpuntsafstand iets betere kwaliteit geeft, maar op dit moment vind ik een zoomfunktie belangrijker. (misschien dat ik later een telelens vaste brandpunt koop)

verder een converter erbij voor de extra zoom

en ten derde heb ik voor deze camera gekozen, omdat een vriend hem ook heeft en deze goed aan mijn eisen voldoet en niet duur is

nu is er 1 dingen wat ik niet snap.
ik heb gelezen dat als je een convertor gebruikt je autofocus niet meer werkt bij een diafragma groter dan f 5,6
betekent dit dat hij niet meer werkt bij f8 of dat hij bij f2.8 niet weer werkt?

dit is mijn keuze:
omschrijving aantal prijs subtotaal del
Sigma 170-500mm F5.0-6.3 Apo DG Nik/Fuj € 745,00
Sigma Converter 2X EX DG Apo Nikon € 222,00
Nikon D80 Digitale Spiegelreflex Camera € 449,00

wat vinden jullie ervan?
ik zou graag binnen de 1500 euro blijven.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:06    Post subject:
De autofocus zal niet optimaal werken bij diafragmagetallen groter dan 5,6 in combinatie met een teleconverter. Bijvoorbeeld bij een F4,0 lens en een 1,4 tc wordt de effectieve maximale lensopening F5,6 en zal de autofocus nog optimaal werken. Bij gebruik van een 2,0 tc verlies je nog een stop extra en wordt de maximale lensopening F8,0 en zal de AF erg traag en minder nauwkeurig worden.
In jouw geval met toepassing van een 2x converter op een lens met een kleinste opening van F6,3 zal de maximale lensopening F13,0 worden... Reken dan maar niet meer op autofocus en ook niet op scherpe beelden!
Over het algemeen wordt het gebruik van converters bij zoomlenzen zonder vast diafragmagetal niet aangeraden!
In jouw geval en met jouw budget zou ik kiezen voor de sigma 50-500. Hier heb ik veel meer mooie platen van zien langskomen als de door jouw genoemde lens.

Groet,

Michel
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:17    Post subject:
Je bent me net voor Michel. Had hetzelfde antwoord......
Vergeet de 2x converter op zoomlenzen. Er is al heel veel over geschreven in het forum. Even zoeken en er gaat een wereld voor je open Very Happy

groet,
Ruud

rnbflavour

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:22    Post subject:
ok nu snap ik wat er bedoeld wordt.

maar over de zoom.
mijn fz18 kan tot 500mm

toch heb ik pas een zilvermeeuw full frame als ik op minder dan 2 meter afstand ben.

dat betekent een koolmees op zon 1 meter afstand
op 99% van de keren is dat beestje dan allang weg.

en aangezien ik geen schuiltent heb en ook niet van plan ben te gebruiken vraag ik mij af hoe anderen dit doen
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:32    Post subject:
Nou, in de meeste spiegelreflexcamera's zit nog een cropfactor. Die zit niet in de compactcamera's. Hierdoor wordt je telebereik nog iets groter.
Ik zou inderdaad zeggen... vergeet die converter, dan houd je weer wat geld over. Dat geld kun je mooi gebruiken voor een 50-500. Die is kwalitatief ietsje beter dan de 170-500...

Verder succes met je keuze. Kijk ook goed naar de camera's. Ga niet blindelings af op die van je vriend. Camera's moet je goed in investeren, die kunnen een hele tijd mee.

groet,
Jaco

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:39    Post subject:
Jaco Ottevanger wrote:
Nou, in de meeste spiegelreflexcamera's zit nog een cropfactor. Die zit niet in de compactcamera's. Hierdoor wordt je telebereik nog iets groter.
Ik zou inderdaad zeggen... vergeet die converter, dan houd je weer wat geld over. Dat geld kun je mooi gebruiken voor een 50-500. Die is kwalitatief ietsje beter dan de 170-500...

Verder succes met je keuze. Kijk ook goed naar de camera's. Ga niet blindelings af op die van je vriend. Camera's moet je goed in investeren, die kunnen een hele tijd mee.

groet,
Jaco

je hebt gelijk wat betreft de camera's
ik ga ook nog zeker naar andere camera's kijken.

wat betreft de lens
je zegt liever een 50-500 dan 170-500

maar ik fotografeer altijd op 500mm
waarom zou ik dan die 50-120mm gedeelte willen? als ik daar ook nog eens meer voor moet betalen?
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 21:41    Post subject:
Jaco Ottevanger wrote:

groet,
Jaco

hoeveel is die cropfactor dan? en waarvoor zit die erin?
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 5:34    Post subject:
Quote:
wat betreft de lens

waarom zou ik dan die 50-120mm gedeelte willen? als ik daar ook nog eens meer voor moet betalen?

Het blijkt dat de 50-500 scherper is op het laatste stuk (450-500mm) Dat is ook de enige reden waarom hij jou wordt aangeraden en waarschijnlijk ook iets duurder is.
Er zijn diverse cropfactoren in de markt:
Canon 1,6
Nikon 1,5
Olympus 2,0
Hierbij hebben de bovenste twee merken het grootste aanbod aan lenzen (eigen merk en derden) op telegebied.
Kijk voor de keuze van de camera niet alleen naar pixels en cropfactor maar ook naar de andere prestaties: snelheid (beeldjes per seconde), buffergrootte (hoeveel opnamen achter elkaar kan ik maken in RAW), ISOprestaties (hoe veel ruis is zichtbaar bij hogere ISOinstelling), baterijprestatie (hoeveel opnamen kan ik maken met één accu), bedieningsgemak (welke ligt fijn in de hand en heeft de duidelijkse menustructuur), sensorreiniging (wel of niet), materiaal body (metaal/plastic), etc. Voor vogelfotografie is vooral snelheid belangrijk, zowel van de camera als instelling (dus hoge isomogelijkheid)!

Michel
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 8:26    Post subject:
Mies wrote:
Quote:
wat betreft de lens

Het blijkt dat de 50-500 scherper is op het laatste stuk (450-500mm) Dat is ook de enige reden waarom hij jou wordt aangeraden en waarschijnlijk ook iets duurder is.
Er zijn diverse cropfactoren in de markt:
Canon 1,6
Nikon 1,5
Olympus 2,0
Hierbij hebben de bovenste twee merken het grootste aanbod aan lenzen (eigen merk en derden) op telegebied.
Kijk voor de keuze van de camera niet alleen naar pixels en cropfactor maar ook naar de andere prestaties: snelheid (beeldjes per seconde), buffergrootte (hoeveel opnamen achter elkaar kan ik maken in RAW), ISOprestaties (hoe veel ruis is zichtbaar bij hogere ISOinstelling), baterijprestatie (hoeveel opnamen kan ik maken met één accu), bedieningsgemak (welke ligt fijn in de hand en heeft de duidelijkse menustructuur), sensorreiniging (wel of niet), materiaal body (metaal/plastic), etc. Voor vogelfotografie is vooral snelheid belangrijk, zowel van de camera als instelling (dus hoge isomogelijkheid)!

Michel

bedankt Smile

ik heb op marktplaats gezien dat de 50-500 voor zowel canon als nikkon een aantal keer wordt aangeboden voor een mooie prijs Smile

waar kan ik vinden hoeveel ruis je ziet op een foto bij welke camera?
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 12:15    Post subject:
De sigma lenzen spelen vals. We zeggen tegen de camera dat het 5.6 is, terwijl het 6.5 is. Daardoor werkt die wel. Met een converter heb je grote kans dat je lens gaat hunten, en dat die dus niet scherp steld. Wat je kan proberen is een kenko converter, die geven nl geen informatie door. Maar denk dat je met een 6.5 lens echt kwaliteit gaat inleveren.
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 12:29    Post subject:
Nagtie wrote:
De sigma lenzen spelen vals. We zeggen tegen de camera dat het 5.6 is, terwijl het 6.5 is. Daardoor werkt die wel. Met een converter heb je grote kans dat je lens gaat hunten, en dat die dus niet scherp steld. Wat je kan proberen is een kenko converter, die geven nl geen informatie door. Maar denk dat je met een 6.5 lens echt kwaliteit gaat inleveren.

ik ben dus van plan geen convertor te gaan gebruiken als ik foto's maak
ALLEEN dus om een vogel van afstand te determineren (wat je normaal met een spottingscope zou doen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum