Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke telescoop?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 18:42    Post subject: Welke telescoop?
Ik heb mijn Outdoorclub T80 de deur uit gedaan en ben op zoek naar een betere telescoop.

Ik weet dat de Leica's, Zeisses, Swarovski's en Kowa's goed zijn, maar ik heb geen 2000 euro liggen Wink Ook geen 1000 overigens. Maximum is 500 euro, maar liever zo tussen de 300 en 400 euro. Ik kwam zelf uit op de Bynolyt S80, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Prijs moet overigens inclusief occulair zijn, toch wel een minimaal maximum van 40x, vooral scherpte en lichtsterkte zijn natuurlijk heel belangrijk.

Deze Nikon 50 ED-A: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/228..._parelmoer.html met 20-45x occulair: http://www.foto-konijnenberg.nl/product/22...ulair-25-5.html is misschien ook wel een optie. Wel duurder, maar wat vinden jullie van het kwaliteitsverschil? En twijfel ook wel over de maximumvergroting, 45x is mss wel wat weinig. Maar heb geen 20-60x occulair oid gezien voor deze scope.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 19:18    Post subject:
Als je geld hebt is een leica apo televit 77 een aardige optie . Maar op scooppix .nl is deze vraag beter op zijn plaats denk ik .

succes en groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 19:29    Post subject:
Leo wrote:
Als je geld hebt is een leica apo televit 77 een aardige optie . Maar op scooppix .nl is deze vraag beter op zijn plaats denk ik .

succes en groetjes
@leo

Ik gok dat die niet binnen het budget valt wat ik hierboven noemde.
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 19:40    Post subject:
digiscooppix.nl Wink

Waarom doe je de T80 weg? Ik heb die ook en ben er toch wel tevreden mee... Confused
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 20:15    Post subject:
Pieter Cox wrote:
digiscooppix.nl Wink

Waarom doe je de T80 weg? Ik heb die ook en ben er toch wel tevreden mee... Confused

Ik denk dat het optisch en qua scherpte beter kan dan de T80, vooral als je een beetje inzoomt wordt het snel slecht.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 16:24    Post subject:
Ik kan tweedehands een Nikon 80A krijgen met 27x oculair voor 350 euro. Brengt me aan het twijfelen. Vraag me af of de 80A veel beter is dan de 50 ED of de Bynolyt S80, ook omdat het geen ED versie is en of hij wel een omhoogwijzende en geen recht oculair heeft, want dat lijkt me niet lekker kijken. Ook moet ik er dan nog een zoomoculair bij kopen om tot minstens 45x vergroting te komen. Zit ook een beetje te twijfelen of digiscoping een optie is, kan ik daar bijvoorbeeld mijn Sony A300 DSLR voor gebruiken en hoeveel adapters heb je nodig? En hoeveel keer zoom moet je hebben om boven mijn 400mm telelens uit te komen? En kan je met een zoomoculair ook digiscopen? En wat voor zoomoculairs zijn er voor de 80A? Vind ze alleen voor de 50 en 82 versie en hele andere typenamen.
Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 18:49    Post subject:
Ik denk dat je voor dit soort vragen beter terecht kunt op Digiscooppix

Peewee

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 19:28    Post subject:
Hoi Theo

De ED50 is een hele goede telescoop. Lekker compact en met een prima beeld. Laatste keer dat ik bij Foto rooijmans (budel) was hadden ze die in de aanbieding. Nu zie ik niets meer staan op hun site maar even bellen kan natuurlijk altijd. Waar je wel op moet letten als het om vergrotingsfactoren gaat bij Nikon is op welke telescoop je het oculair zet. De 20-45x die jij noemt heeft op de 50ED " maar" een vergroting van 13-30 ipv 20-45. Voor juiste vergrotingen zie bijgaande link.
http://www.nikon.com.sg/pagearticle.php?pageid=87#MC%20Eyepieces%20for%20Fieldscopes

Je vraagt je ook af of die 45 wel voldoende is. Ik denk dat voor een relatief klein kijker als deze 45 als zoom ruim voldoende is omdat er toch al releatief weinig licht binnen komt. Nog meer vergroting levert meestal een minder beeld op. Wel groter maar minder detail. Ik heb zelf een Nikon 82ED met een 30x groothoek en daarnaast een 25-75x zoom oculair. De 30x groothoek zit er 95% van de tijd op wegens het super heldere/scherpe beeld en uiteraard het brede blikveld.

Succes met je zoektocht.

Groet Peter
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 20:27    Post subject:
Peewee wrote:
Hoi Theo

De ED50 is een hele goede telescoop. Lekker compact en met een prima beeld. Laatste keer dat ik bij Foto rooijmans (budel) was hadden ze die in de aanbieding. Nu zie ik niets meer staan op hun site maar even bellen kan natuurlijk altijd. Waar je wel op moet letten als het om vergrotingsfactoren gaat bij Nikon is op welke telescoop je het oculair zet. De 20-45x die jij noemt heeft op de 50ED " maar" een vergroting van 13-30 ipv 20-45. Voor juiste vergrotingen zie bijgaande link.
http://www.nikon.com.sg/pagearticle.php?pageid=87#MC%20Eyepieces%20for%20Fieldscopes

Je vraagt je ook af of die 45 wel voldoende is. Ik denk dat voor een relatief klein kijker als deze 45 als zoom ruim voldoende is omdat er toch al releatief weinig licht binnen komt. Nog meer vergroting levert meestal een minder beeld op. Wel groter maar minder detail. Ik heb zelf een Nikon 82ED met een 30x groothoek en daarnaast een 25-75x zoom oculair. De 30x groothoek zit er 95% van de tijd op wegens het super heldere/scherpe beeld en uiteraard het brede blikveld.

Succes met je zoektocht.

Groet Peter

Ow, goed dat je het zegt. Dan kom ik dus op dit oculair uit: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=3727 "maar" 40x en toch 259 euro, met scope erbij zo'n 600 euro, wordt me wat prijzig, dus ik denk dat deze scope dan afvalt en ik toch meer richting de bynolyt scopes ga waar het oculair er tenminste gewoon inzit.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 20:47    Post subject:
Theovv wrote:

Ow, goed dat je het zegt. Dan kom ik dus op dit oculair uit: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=3727 "maar" 40x en toch 259 euro, met scope erbij zo'n 600 euro, wordt me wat prijzig, dus ik denk dat deze scope dan afvalt en ik toch meer richting de bynolyt scopes ga waar het oculair er tenminste gewoon inzit.

Kun je doen maar ik heb het vermoeden dat de ED50 optisch wel een betere scope is. Heeft wel minder licht en dat is voor digiscopen een nadeel. Je kunt ook nog eens Rooijmans bellen en vragen wat ze in de aanbieding hebben. De ED50 met groothoekoculair was in de aanbieding. Zelf ben ik een liefhebber van een vast groothoek oculair ipv zoom. Groothoek is meestal ook wat makkelijker voor digiscopen (minder vignetting). Algemeen advies is om de mogelijke kandidaat telescopen naast elkaar te vergelijken. De verschillen zijn soms erg groot. Succes.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 21:15    Post subject:
Peewee wrote:
Theovv wrote:

Kun je doen maar ik heb het vermoeden dat de ED50 optisch wel een betere scope is. Heeft wel minder licht en dat is voor digiscopen een nadeel. Je kunt ook nog eens Rooijmans bellen en vragen wat ze in de aanbieding hebben. De ED50 met groothoekoculair was in de aanbieding. Zelf ben ik een liefhebber van een vast groothoek oculair ipv zoom. Groothoek is meestal ook wat makkelijker voor digiscopen (minder vignetting). Algemeen advies is om de mogelijke kandidaat telescopen naast elkaar te vergelijken. De verschillen zijn soms erg groot. Succes.

Minder licht is idd een nadeel, dat hangt van de diameter van de lens en de coatings af denk ik? Dan is het zonde om bijna het dubbele uit te geven voor een niet eens veel betere scoop. Het is jammer dat er nergens op internet een goede tweedehands scoop te vinden is.

Overigens is een groothoek vast oculair geen optie, mss goed voor digiscoping, maar niet handig met vogels kijken, hoogstens als extra erbij.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 21:28    Post subject:
Theovv wrote:
Het is jammer dat er nergens op internet een goede tweedehands scoop te vinden is.

Overigens is een groothoek vast oculair geen optie, mss goed voor digiscoping, maar niet handig met vogels kijken, hoogstens als extra erbij.

Theo

Op internet zit ik weel op www.birdforum.net . Daar is wel een sectie met 2e hands (classifieds) maar dan moet je lid zijn. (kan in een paar minuten) . Nadeel is dat bijna alles in USA of UK te koop wordt aangeboden. Dat kun je dus niet van te voren testen. zie link http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=284

Je schrijft dat een vast oculair niet handig is met vogels kijken. Ik vrees dat ik dat niet met je eens bent. Ik gebruik bijna niet anders en dat is niet alleen voor digiscopen. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de nikon zoomoculair niet uitblinkt in een groot blikveld. Een nadeel van zoom is dat je na in/uit zoomen veelal weer moet scherpstellen. Ander nadeel vind ik dat inzoomen lang niet altijd het gewenste effect heeft. Hetgeen je ziet wordt wel groter maar je krijgt niet altijd meer detail. Vooral als er niet zo veel licht is. Voordeel van een groothoek is dat je blikveld erg groot is en je dus snel je vogel in beeld hebt als je die met het blote oog of verrekijker ergens ziet zitten of vliegen. M. a.w. Ik heb de vogel al vaak in beeld terwijl anderen nog lopen te kl@@ten om em te vinden.

Succes Peter.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 10 Feb 2009, 21:51    Post subject:
Peewee wrote:
Theovv wrote:
Het is jammer dat er nergens op internet een goede tweedehands scoop te vinden is.

Theo

Op internet zit ik weel op www.birdforum.net . Daar is wel een sectie met 2e hands (classifieds) maar dan moet je lid zijn. (kan in een paar minuten) . Nadeel is dat bijna alles in USA of UK te koop wordt aangeboden. Dat kun je dus niet van te voren testen. zie link http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=284

Je schrijft dat een vast oculair niet handig is met vogels kijken. Ik vrees dat ik dat niet met je eens bent. Ik gebruik bijna niet anders en dat is niet alleen voor digiscopen. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de nikon zoomoculair niet uitblinkt in een groot blikveld. Een nadeel van zoom is dat je na in/uit zoomen veelal weer moet scherpstellen. Ander nadeel vind ik dat inzoomen lang niet altijd het gewenste effect heeft. Hetgeen je ziet wordt wel groter maar je krijgt niet altijd meer detail. Vooral als er niet zo veel licht is. Voordeel van een groothoek is dat je blikveld erg groot is en je dus snel je vogel in beeld hebt als je die met het blote oog of verrekijker ergens ziet zitten of vliegen. M. a.w. Ik heb de vogel al vaak in beeld terwijl anderen nog lopen te kl@@ten om em te vinden.

Succes Peter.

Wat voor vergroting heeft jouw groothoekoculair dan? En heeft het groothoekaspect alleen met de vergroting te maken? Of heb je ook oculairen met dezelfde vergroting die niet "groothoek" zijn? (zoja, dan moet ik dat in de gaten houden).

Ik heb wat digiscooppix bekeken van de Nikon 80A en vind dat tegenvallen qua scherpte, ruis, grofkorreligheid. Ik denk dat de mooie digiscooppix met hele dure scopes zijn gemaakt en dat dat niet gaat lukken met een scope van rond de 500 euro, dus misschien dat ik het maar bij mijn telelens moet houden alhoewel dat wel jammer is qua vergroting. Maar dan kan ik de keuze van de scope en oculair in ieder geval baseren op alleen het vogels kijken.

Ik heb in ieder geval Foto Rooijmans even gemaild.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 13:11    Post subject:
Er is weer een nieuwe kandidaat bij Razz Wel iets aan de dure kant, maar wel een Kowa Smile

Kowa TSN-601 met 20-60x zoomocculair voor 599 euro, tweedehands, wel uit een fotozaak.

Wat is jullie mening?
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 16:43    Post subject:
Ik denk dat ik een scheiding moet gaan maken tussen fotograferen en vogels kijken. Het is natuurlijk super om de vogel zo dichtbij te kunnen krijgen met je scope, maar ik krijg steeds meer het idee dat je echt een goede dure scope met een goed oculair en camera moet hebben om optisch mooie en scherpe foto's te kunnen maken en dan ben je voor 1000 euro nog niet klaar. Dus het fotograferen moet ik denk ik maar bij mn telelens houden, veel minder zoom, maar wel een hogere kwaliteit en betere scherpte.

Wat betreft het vogels kijken twijfel ik tussen 2 scopes. De Kowa TSN-601 met 20-60x zoomoculair voor 599 euro tweedehands bij een fotozaak of de Nikon Spotting Scope 82A met 38x wide oculair voor 460 euro bij Foto Rooijmans. Daar kan ook nog een 20-60x zoomoculair bij voor 100 - 150 euro, maar volgens deze winkel gaat daardoor de kwaliteit van de scope wat achteruit. Vraag is dan of een vast oculair van 38x handig is en genoeg vergroot en ook een groot genoeg beeldveld geeft.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 20:57    Post subject:
De Kowa scopes zijn over het algemeen goed. Je ziet ze veel in het veld. Ik denk dat je voor je zelf inderdaad een keuze moet maken. Wil je hoge kwaliteit foto`s maken moet je investeren in een goede kijker en dan kom je toch in de 2000 + Euro reeks. Dan nog een fatsoenlijke camera en ga zo maar door.
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en aangezien ik meer fotograaf als vogelaar ben heb ik een goedkope scoop gekocht en geïnvesteerd in fotoapparatuur. Heb er nooit spijt van gehad.
Digiscopie is een verdomd lastige tak van sport. Vogelfotografie ook, maar is "makkelijker" onder de knie te krijgen. Vergeet het fotograferen van vogels op grote afstand, is met een scoop niet te doen en met een fotocamera ook niet. Het lijkt heel mooi 60x vergroting maar wat denk je in de zomer met luchttrillingen door de warmte? Je krijgt geen fatsoenlijke foto. Het belangrijkste is naar mijn idee je verdiepen in het gedrag van vogels, hun biotoop en je daaraan aanpassen. Dat vergt tijd, erg veel tijd maar dat betaald zich terug....
Veel succes met je keuze.

Groet,
Ruud

Theovv

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 21:02    Post subject:
rudoveen wrote:
De Kowa scopes zijn over het algemeen goed. Je ziet ze veel in het veld. Ik denk dat je voor je zelf inderdaad een keuze moet maken. Wil je hoge kwaliteit foto`s maken moet je investeren in een goede kijker en dan kom je toch in de 2000 + Euro reeks. Dan nog een fatsoenlijke camera en ga zo maar door.
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en aangezien ik meer fotograaf als vogelaar ben heb ik een goedkope scoop gekocht en geïnvesteerd in fotoapparatuur. Heb er nooit spijt van gehad.
Digiscopie is een verdomd lastige tak van sport. Vogelfotografie ook, maar is "makkelijker" onder de knie te krijgen. Vergeet het fotograferen van vogels op grote afstand, is met een scoop niet te doen en met een fotocamera ook niet. Het lijkt heel mooi 60x vergroting maar wat denk je in de zomer met luchttrillingen door de warmte? Je krijgt geen fatsoenlijke foto. Het belangrijkste is naar mijn idee je verdiepen in het gedrag van vogels, hun biotoop en je daaraan aanpassen. Dat vergt tijd, erg veel tijd maar dat betaald zich terug....
Veel succes met je keuze.

Groet,
Ruud
Bedankt Rudo, de foto's blijf ik lekker maken met mijn Sony A300 en Sigma 120-400mm DG APO F4.5-5.6 HSM lens en de telescoop gebruik ik lekker voor het vogelskijken. Ik heb 3 scopes in mn hoofd, de Nikon RAIII 82A, de Nikon ED 50 en de Kowa TSN-601. Ik denk dat ik zaterdag er 1 of 2 ga bekijken (hangt af van het assortiment van die winkel).

Je krijgt mss met een telelens wel wat minder vogels goed op de foto, maar je hebt dan wel betere foto's, en dat is toch mijn streven, liever 5 topfoto's dan 50 redelijk goede (alhoewel ik toe moet geven dat mijn fotografie skills nog niet zo goed zijn dat ik alleen maar hele goede foto's maak Wink)
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 23:15    Post subject:
Nou, het is wel weer balen. Nadat ik eerst net te laat was voor een tweedehands Zeiss telescoop kreeg ik net te horen dat vandaag net de laatste Kowa TSN-601 verkocht is... balen dus, want hij kan niet meer besteld worden. Hopelijk dat deze winkel nog een leuk alternatief kan bieden en anders wordt het waarschijnlijk toch een Nikon (RAIII 82A of ED 50).
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Thu 12 Feb 2009, 19:03    Post subject:
Onafhankelijke test van de Bynolyt S80, klinkt goed:

Presented are test results of the low-budget achromatic Bynolyt Spacelyt S-80 telescope in comparison with the top quality superachromatic Zeiss Diascope 85 T*FL telescope.

Both the Bynolyt S-80 and the Zeiss telescope are sturdy, well built telescopes, which can stand rough treatments.

The Bynolyt S-80 has a fixed 20-60x eyepiece with sufficient eye relief to oversee the whole field of view while wearing spectacles.

The Bynolyt S-80 and the Zeiss Diascope telescopes are both waterproof and filled with dry nitrogen gas to prevent the optical components inside from fogging. The S-80 comes with a protective cap which is screwed over the 20-60x eyepiece onto the housing of the telescope and provides excellent protection of the eyepiece against dust and moisture during transport.

The Bynolyt Spacelyt S-8 telescope is equipped with Porro prisms. This makes the prism housing bulkier, but Porro prisms have the advantage that they yield a very good optical performance at a much lower price than the optically much more complicated Schmidt roof prisms,

The field of view of the Bynolyt S-80 is smaller with 32 m/1000m at 20x and 15 m/1000 m at 60x.

At magnifications of 20-50x the image quality of the Bynolyt S-80 is good: the image is sharp and clear up to the very edge of the image. However, there are clearly some leftovers of colour dispersion, which show up as a coloured line along sharp structures in the image. This is common also for more expensive achromatic telescopes. At magnifications of 50-60x the image becomes rather soft and gets a sort of fuzziness.

The total light transmission of both telescopes was measured with a light detector which has the same spectral response curve as the human eye. The measured values were corrected for the field of view. The transmission numbers listed in the table (1) are obtained from measurements performed under exactly the same experimental circumstances and they are therefore suited for comparison purposes. The data show that the total light transmissions of the Bynolyt S-80 and the Zeiss Diascope 85 are the same. At very low light levels the Bynolyt S-80 can compete well with the Zeiss Diascope as far as distinguishing small structures is concerned. That is a compliment for the optics and the coating quality of the S-80.

The comparison of the Bynolyt Spacelyt with the top-quality Zeiss Diascope 85 T* FL shows that the Bynolyt Spacelyt S-80 is certainly not swept from the optical battlefield, since it offers a nice optical and mechanical quality at a very attractive low price. It performs just as well as quite a few much more expensive achromatic telescopes. If one really wants top quality, one has to pay. Then the Zeiss Diascope is an obvious choice.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Thu 12 Feb 2009, 19:40    Post subject:
Theovv wrote:

Wat voor vergroting heeft jouw groothoekoculair dan? En heeft het groothoekaspect alleen met de vergroting te maken? Of heb je ook oculairen met dezelfde vergroting die niet "groothoek" zijn? (zoja, dan moet ik dat in de gaten houden).
.

Theo

Ik heb een 30 X groothoek. (De 30xDS=Digiscoop versie) Je aanname klopt dat er oculairs zijn met de zelfde vergrotingsfactor maar die toch een minder breed blikveld hebben. Groothoek is een relatief begrip want er is niet exact aan te geven wanneer iets groothoek is en niet (zover ik weet). Waar het om gaat is dat je weet hoeveel graden het blikveld is. Wordt ook wel eens omschreven als hoeveel meter breed je kunt kijken op een afstand van 1000m . In de nikon link die ik je eerder gaf staan dit soort cijfers vermeld. Bij andere telescoop/oculair combinaties moet je deze cijfers ook kunnen vinden. Dan weet je tenminste hoeveel je te zien krijgt bij welke vergroting.

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Ruud. digiscopen is een lastige tak van sport en als je erg goede foto;s wilt maken dan denk ik dat je met een goede telelens/DSLR combi beter uit de voeten kunt. Als je nu een scope zoekt voor alleen kijken dan zou ik de ED50 nog even op je lijstje laten staan. Deze is optisch erg goed maar uiteraard wat minder als je bv in de schemering wilt gebruiken omdat er maar een 50mm objectief op zit. Als dat geen probleem is dan raad je aan deze eens te proberen. Als je perse een zoomoculair wilt dan kun je misschien Nikon beter laten varen. Dat oculair is niet niet super. Optisch prima maar t.o.v. de rest van de top echt een erg klein blikveld. Succes

Peter
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Thu 12 Feb 2009, 19:54    Post subject:
Peewee wrote:
Theovv wrote:

.

Theo

Ik heb een 30 X groothoek. (De 30xDS=Digiscoop versie) Je aanname klopt dat er oculairs zijn met de zelfde vergrotingsfactor maar die toch een minder breed blikveld hebben. Groothoek is een relatief begrip want er is niet exact aan te geven wanneer iets groothoek is en niet (zover ik weet). Waar het om gaat is dat je weet hoeveel graden het blikveld is. Wordt ook wel eens omschreven als hoeveel meter breed je kunt kijken op een afstand van 1000m . In de nikon link die ik je eerder gaf staan dit soort cijfers vermeld. Bij andere telescoop/oculair combinaties moet je deze cijfers ook kunnen vinden. Dan weet je tenminste hoeveel je te zien krijgt bij welke vergroting.

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Ruud. digiscopen is een lastige tak van sport en als je erg goede foto;s wilt maken dan denk ik dat je met een goede telelens/DSLR combi beter uit de voeten kunt. Als je nu een scope zoekt voor alleen kijken dan zou ik de ED50 nog even op je lijstje laten staan. Deze is optisch erg goed maar uiteraard wat minder als je bv in de schemering wilt gebruiken omdat er maar een 50mm objectief op zit. Als dat geen probleem is dan raad je aan deze eens te proberen. Als je perse een zoomoculair wilt dan kun je misschien Nikon beter laten varen. Dat oculair is niet niet super. Optisch prima maar t.o.v. de rest van de top echt een erg klein blikveld. Succes

Peter

Bedankt voor je reactie Smile Wil idd een zoom, de Bynolyt S80 heeft dit blikveld:
The field of view of the Bynolyt S-80 is smaller with 32 m/1000m at 20x and 15 m/1000 m at 60x Alleen zegt me dat niet zoveel.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Fri 13 Feb 2009, 14:40    Post subject:
Theovv wrote:
Wil idd een zoom, de Bynolyt S80 heeft dit blikveld:
The field of view of the Bynolyt S-80 is smaller with 32 m/1000m at 20x and 15 m/1000 m at 60x Alleen zegt me dat niet zoveel.

Hoi Theo

Ik weet niet precies wat je niet zo veel zegt dus ik doe een poging wat duidelijkheid te verschaffen. De bynolyt is blijkbaar een 20 -60 X zoom oculair. Als je em zet op 20 X zie je 32 M breed op 1000 meter afstand en voor 60 X zie je 15M. Als je inzoomt op 30 X dan zal dat ergens er tussenin liggen. Ik schat bij 30 X (bij rechtlijnig interpoleren) 27,75 meter is. Of dat veel of weinig is, is uiteraard relatief. Je zou eens moeten kijken en dan vergelijken. Mijn 30 X groothoek heeft op mijn scope (82ED) een blikveld van 42m. Dat is dus 14,25 meter meer. Maar aangezien oppervlake berekend wordt door Pi X straal in het kwadraat betekend dit dat ik met mijn combinatie zo'n 2,3 x zo'n groot oppervlakte zie dan de zoom van bynolyt bij 30 X vergroten. Dat scheelt dus best veel. (Maar de bynolyth kan zoomen en dat kan mijn groothoek weer niet)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Fri 13 Feb 2009, 14:46    Post subject:
Peewee wrote:
Theovv wrote:
Wil idd een zoom, de Bynolyt S80 heeft dit blikveld:

Hoi Theo

Ik weet niet precies wat je niet zo veel zegt dus ik doe een poging wat duidelijkheid te verschaffen. De bynolyt is blijkbaar een 20 -60 X zoom oculair. Als je em zet op 20 X zie je 32 M breed op 1000 meter afstand en voor 60 X zie je 15M. Als je inzoomt op 30 X dan zal dat ergens er tussenin liggen. Ik schat bij 30 X (bij rechtlijnig interpoleren) 27,75 meter is. Of dat veel of weinig is, is uiteraard relatief. Je zou eens moeten kijken en dan vergelijken. Mijn 30 X groothoek heeft op mijn scope (82ED) een blikveld van 42m. Dat is dus 14,25 meter meer. Maar aangezien oppervlake berekend wordt door Pi X straal in het kwadraat betekend dit dat ik met mijn combinatie zo'n 2,3 x zo'n groot oppervlakte zie dan de zoom van bynolyt bij 30 X vergroten. Dat scheelt dus best veel. (Maar de bynolyth kan zoomen en dat kan mijn groothoek weer niet)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Bedankt Peewee, voor de uitleg Smile Ik snap wel wat de cijfers inhouden maar had niet meteen een idee of dat nou een heel smal beeld of gemiddeld was. Maar vergelijken met jouw oculair scheelt het idd wel aardig.

Het 20-60x zoomoculair van Kowa:

Model TSE-Z9B
Magnification 20x-60x, Zoom
Real Field of View 1.9-1.4 degrees
Apparent Field of View 38-56 degrees
Exit Pupil Diameter 3.3-1.7mm, 3.0-1.5mm
Relative Brightness 10.9-2.9, 9.0-2.3
Eye Relief 18.5-15mm
Field of View at 1000yds/m 33.2-24.4m/yds

Dat is dus op 20x niet veel beter dan de S80, op 60x scheelt het wel heel veel. Maar dit zijn yards, dus dat is maar 915 meter en geen 1000.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 22:14    Post subject:
Na een grondige research en vorige week het bekijken van de Kowa 661 en de Meopta S1 75 ben ik vandaag naar Budel afgereisd om bij Foto Rooijmans de Bynolyt T80 ED te bekijken. Deze kwam op papier na veel uitzoekwerk en gesprekken met kenners er het beste uit, maar ik wilde hem natuurlijk wel zelf testen.

Bij Foto Rooijmans is daar alle ruimte voor, ze hebben een behoorlijk aanbod, goede testmogelijkheid, hele scherpe prijzen (mijn set was bijvoorbeeld 300 euro goedkoper dan bij House of Outdoor) en vooral een hele goede service. Ik heb de Bynolyt uitgebreid vergeleken met de Nikon 80a III en de Leica APO 62 en op basis van naam en prijs had ik verwacht dat de Bynolyt hier als slechtste uit de bus zou komen na een optelsom van helderheid, kleurechtheid, correctie van de chromatische aberratie en scherpte maar ik was verbaasd. Ik vond geen noemenswaardig verschil tussen de Bynolyt en de Leica, behalve misschien dat de Leica op de minimale vergroting (16x voor Leica en 20x voor Bynolyt) een heel klein tikkie scherper was, maar ook de Bynolyt was haarscherp. De Nikon vond ik ook niet beter, behalve misschien dat hij qua kleur wat koeler was en dit iets frisser overkwam, maar dat was na heel lang heen en weer kijken door beide scopes. De T80 ED is me erg meegevallen en ik heb deze dan ook gekocht met een 20-60x zoomocculair erbij en ben er erg blij mee. Ik ga hem binnenkort eens lekker in het veld uitproberen.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp en informatie! Smile
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 7:42    Post subject:
Hoi Theo

Heel goed om scopes met elkaar te vergelijken. Het is toch vaak een persoonlijke smaak die de doorslag geeft. Heel veel plezier ermee.

Groet Peter
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum