Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

vogel geluiden!
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 11:35    Post subject: vogel geluiden!
Hallo
Ik ben nieuw hier op het forum, maar had gelijk wel een vraag.
Ik zie veel mensen die met een mobieltje met vogel geluiden vogeltjes lokken.
Kan iemand mij vertellen waar ik die geluiden, kan kopen/downloaden. Via google gezocht, maar daar heb ik geluiden gevonden die toch niet echt mooi helder klinken.
Groet Niels
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 13:10    Post subject:
Niels het lokken van vogels met geluid is wettenlijk verboden. Het gebruik van geluid om vogels mooier voor de camera te krijgen wordt op Birdpix dan ook niet getollereerd. Natuurlijk zie je het niet direct aan de foto, maar bij twijfel door moderatoren of bij signalen uit het veld wordt er navraag gedaan en maatregelen getroffen!
Naast de maatregelen door birdpix kan je bij een ontmoeting met een opsporingsambtenaar ook een forse bekeuring krijgen!

Michel
Reply with quote

Remco Gulien

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 15:08    Post subject:
Mies wrote:
Niels het lokken van vogels met geluid is wettenlijk verboden. Het gebruik van geluid om vogels mooier voor de camera te krijgen wordt op Birdpix dan ook niet getollereerd.
Michel

Alleen gebruikt half birdpix wel geluid. Kom ze vaak genoeg tegen in het veld met geluid Rolling Eyes Ga verder geen namen noemen maar het gebeurd vaker dan men denkt

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

david ruijs

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 16:21    Post subject:
Half Birdpix lijkt me overdreven.

Groet David.
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 17:59    Post subject:
sorry dat wist ik niet.
Ik zie het overigens wel echt heel veel gebeuren!
En inderdaad zijn dat vaak leden van birdpix.....
Zodoende dacht ik dat ik het ook wel kon doen!
Maar het mag dus niet, dan ga ik het ook niet doen denk ik!
Reply with quote

Richard Burgmeijer

PostPosted: Fri 22 Aug 2008, 19:52    Post subject: geluid
Half Birdpix lijkt me overdreven.

Groet David.

Nou, driekwart dan maar.

Richard
Back to top
Reply with quote

Wim De Cock

PostPosted: Sat 23 Aug 2008, 7:26    Post subject:
Via dit forum werden geregeld luidsprekers te koop aangeboden. Bij mijn weten werden nooit reacties gegeven die wezen op het onwettig gebruik hiervan. Vreemd.
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

PostPosted: Sat 23 Aug 2008, 9:49    Post subject:
Er stond alleen bij dat het verboden was deze in het broed seizoen te gebruiken... Wat niet meer dan logisch is natuurlijk...

Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Sat 23 Aug 2008, 22:35    Post subject:
er staat niets over broed seizoen hoor?
Reply with quote

valentijn86

PostPosted: Sun 24 Aug 2008, 22:25    Post subject:
als het wettelijk verbode is
waarom mogen de jagers wel gebruiken?
en waarom mogen de winkel's verkopen?
en ik ken paar natuurfotograven die het wel gebruiken en boswachters ook.
stomme onderwerp.

Remco Gulien

PostPosted: Sun 24 Aug 2008, 22:29    Post subject:
Nagtie wrote:
er staat niets over broed seizoen hoor?

Quote:
Uitdrukkelijk wordt verzocht voorzichtig met het gebruik van geluid om te gaan vooral in het vogelbroedseizoen. Dit om de rust en privacy van de dieren niet te verstoren. Bij aanschaf worden daar afspraken over gemaakt. Buiten het broedseizoen om is het echter een ideale manier om vogels voor uw lens te krijgen.

Van een gebruiker die deze speakers hier te koop aanbood.
Volgens mij mogen deze inmiddels ook niet meer worden verkocht/aangeboden hier op birdpix

Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 6:43    Post subject: Verbodsartikelen Flora & Faunawet
Hieronder vind je de verbodsartikelen uit de Flora & Faunawet:

Planten:

Artikel 8: Het is verboden planten, behorende tot een beschermde inheemse plantensoort,
te plukken, te verzamelen, af te snijden, uit te steken, te vernielen, te beschadigen, te
ontwortelen of op enigerlei andere wijze van hun groeiplaats te verwijderen.

Dieren:

Artikel 9: Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te
doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen;

Artikel 10: Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort,
opzettelijk te verontrusten;

Artikel 11: Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of
verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te
beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren;

Artikel 12: Het is verboden eieren van dieren, behorende tot een beschermde inheemse
diersoort, te zoeken, te rapen, uit het nest te nemen, te beschadigen of te vernielen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je Artikel 10 letterlijk neemt gaat het hier dus alleen om beschermde inheemse soorten die je niet mag verstoren. Andere algemenere soorten worden hier niet genoemd en zouden dus wel gelokt mogen worden.

Ik denk dat iedereen met gezond verstand wel weet wanneer die wel of niet gebruik kan maken van vogelgeluiden en ALTIJD het belang van het dier (of het nu een vogel of ander beest is) voorop stelt. Helaas blijven er altijd uitzonderingen.......

Mijn visie:

- Vogelgeluiden in het broedseizoen ? Nooit doen.
- Lokken van beschermde soorten? Ook niet doen dus... want Artikel 10.

Overigens maak ik geen gebruik van lokkastjes / mp3 spelers of andere artikelen. Ik betrap me er echter wel eens op om zelf te fluiten om de attentie van de vogel te krijgen.... Embarassed
Back to top
Reply with quote

john.bre

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 9:37    Post subject:
mobieltje s zijn het populairste, want dan kun je nog zeggen dat het een beltone was.(gehoord en gezien in een bekende nederlandse vogelkijkhut).
groeten john
Reply with quote

Patrick van der Velde

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 10:04    Post subject: Re: Verbodsartikelen Flora & Faunawet
Ron van Elst wrote:
Als je Artikel 10 letterlijk neemt gaat het hier dus alleen om beschermde inheemse soorten die je niet mag verstoren. Andere algemenere soorten worden hier niet genoemd en zouden dus wel gelokt mogen worden.

Betrek dit maar op de vogels in nederland. Dan weet je wat je met je geluidjes kunt.

Even een uitleg over artikel 10
Het opzettelijk verontrusten van dieren behorende tot een beschermde inheemse diersoort met allerlei voorhanden middelen om ze bijvoorbeeld uit hun verblijfplaats te verwijderen of anderzeids naar plekken te lokken (e.d.) is niet toegestaan. Het gaat hierbij om het OPZETTELIJK uitvoeren van VERSTORENDE HANDELINGEN die nadelig kunnen zijn of hun gedrag op dat moment dermate veranderd. Het kan soms voorkomen dat een soort behorende tot een inheemse beschermde diersoort wordt verstoord, zonder dat daarbij sprake is van OPZET. Het plegen van onderhoud aan een gebouw kan bijvoorbeeld verstoring veroorzaken zonder dat hier opzet in het spel is.

Ga je dieren lokken met geluiden dan is het niet je bedoeling om dieren te verstoren of verontrusten maar je weet dat een logisch gevolg is of kan zijn dat je het dier verontrust of verstoord. Derhalve ben je dus schuldig als je doet.

Eigenlijk is elke vorm van lokken met behulp van geluid al verstoren. In artikel 10 wordt onderscheid gemaakt tussen inheems beschermd en niet inheems beschermd. Als je dit op vogels gaat betrekken en ook nog eens naar de wet luistert dan kun je je lokgeluidjes dus wel vergeten.

Dit allemaal volgens de wet maar we weten allemaal dat er dieren gelokt worden. Dit doe je op eigen risico en niemand is verantwoordelijk behalve jij. Van een ieder wordt verwacht dat hij of zij op een verantwoordelijke en verstandige manier om gaat met de natuur en ik denk dat dit belangrijk is om in je achterhoofd te houden, hoe graag je die foto ook wilt hebben.

Wie de schoen past..... Smile
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote

valentijn86

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 10:15    Post subject:
oh ja en dieren verjagen met geluid dan?
en dat mag dan wel he
terwijl ze wel op hun leef gebied zitten.

het blijf een stom onderwerp

GESLOTEN ZAAK

Patrick van der Velde

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 10:20    Post subject:
valentijn86 wrote:
oh ja en dieren verjagen met geluid dan?
en dat mag dan wel he
terwijl ze wel op hun leef gebied zitten.

het blijf een stom onderwerp

GESLOTEN ZAAK

Ieder dier is in principe beschermd tenzij die op de vrijstellingslijst wordt gezet/ daar een ontheffing voor is. Dus tenzij anders aangegeven.

En dan mogen die dieren wel verjaagd worden (op basis van de vrijstellingslijst en/of een ontheffing) door middel van geluid oid Smile
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 10:59    Post subject:
Omdat alle in Nederland van nature in het wild voorkomende vogels beschermd zijn is artikel 10 van toepassing op alle soorten.

Het is dus niet zo dat het lokken van vogels met geluid letterlijk verboden is, maar als je artikel 10 ruim opvat dan is dat wel zo. Immers je laat het geluid van de vogel horen om de aandacht van de vogel te krijgen en je weet dat zoiets verstorend kan werken. Dat betekent dat er sprake is van opzet als de vogel inderdaad verstoord wordt. Deze ruime opvatting wordt ook toegepast in onze gedragscode.

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1626

Tijdens het broedseizoen is artikel 11 van de wet ook van toepassing. In Nederland is het gewoonte geworden, dat verstoring tijdens het broedseizoen belangrijker gevonden wordt dan buiten het broedseizoen. In ieder geval zijn er dan twee verbodsbepalingen van toepassing.

Jagers hebben het recht om bepaalde artikelen van de flora- en faunawet, voor bepaalde soorten en handelingen te overtreden. De belangrijkste is uiteraard het doden van bepaalde beschermde diersoorten. Volgens mij valt daar het gebruik van lokgeluiden nadrukkelijk niet onder. Dus dat jagers dat wel zouden mogen is onjuist.

En dan is er nog het verschil wat er in de praktijk gebeurt en wat verboden is. In de praktijk zal het lokken van vogels met geluiden binnen en buiten het broedseizoen zelden of nooit bestraft worden, omdat deze bepalingen door niemand gehandhaafd worden. Probeer maar eens te bewijzen dat iemand met het afspelen van een geluidsopname, opzettelijk een vogel heeft verstoord. Omdat dergelijke zaken voor een openbaar ministerie volstrekt oninteressant zijn zullen ze bovendien niet eens in behandeling genomen worden. Het resultaat is dat er met grote regelmaat opzettelijke overtredingen van artikel 10 plaatsvinden.

Dan wordt de vraag gesteld, waarom er dan wel boxjes en dergelijke te koop aangeboden worden. Uiteraard is dat niet verboden. Het gebruik van de boxjes, kan zoals het voorgaande blijkt wel verboden zijn. Maar het gebruik kan ook toegestaan zijn wanneer iemand een ontheffing heeft om de boxjes te gebruiken, bijvoorbeeld voor het verrichten van (ring)onderzoek, of wanneer er géén sprake is van opzettelijke verontrusting. Het probleem met de wetgeving is namelijk dat niemand weet wanneer je bij een vogel van verontrusting moet spreken. Dus door sommige vogelaars/fotografen/deskundigen wordt het kortstondig laten horen van het geluid van een soort om de aandacht van de vogel te vragen niet als verontrusting opgevat, voor anderen is iedere bewuste inmenging van de mens in het leven van de vogel een verontrusting. Uiteindelijk moet ieder voor zich bepalen, wat hij/zij kan en wil verantwoorden, maar er rekening mee moeten houden dat de mogelijkheid bestaat dat hij/zij aangesproken kan worden op het overtreden van een wetsartikel. Wat anderen wel of niet doen is daarbij irrelevant.

Alleen op birdpix leggen we de grens voor onze gedragscode wat scherper, want als 100 fotografen achtereenvolgens een kortstondige verstoring aanvaardbaar vinden, zal de vogel wel degelijk verstoord kunnen worden.

Marcel
Reply with quote

Patrick van der Velde

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 11:06    Post subject:
Helemaal mee eens Smile
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 12:32    Post subject:
Zelfs bij mensen die ringonderzoek doen moet het gebruik van geluid als lokmiddel expliciet in de ringvergunning staan. Er zijn gevallen bekend van (zeer ervaren) ringers die hun vergunning kwijt zijn geraakt doordat ze geluid gebruikten (in de najaarstrektijd) en ze gecontroleerd werden bij hun activiteiten!
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 13:09    Post subject:
Back to top
Reply with quote

talo01

PostPosted: Fri 13 Feb 2009, 12:40    Post subject: Re: vogel geluiden!
Nagtie wrote:

Kan iemand mij vertellen waar ik die geluiden, kan kopen/downloaden. Via google gezocht, maar daar heb ik geluiden gevonden die toch niet echt mooi helder klinken.
Groet Niels

www.vogelgidsmobiel.nl
afbeeldingen en mp3 vogelgeluiden[/url]
Back to top
Reply with quote

Erwin2

PostPosted: Sun 10 May 2009, 23:04    Post subject:
Mies wrote:
Niels het lokken van vogels met geluid is wettenlijk verboden. Het gebruik van geluid om vogels mooier voor de camera te krijgen wordt op Birdpix dan ook niet getollereerd. Natuurlijk zie je het niet direct aan de foto, maar bij twijfel door moderatoren of bij signalen uit het veld wordt er navraag gedaan en maatregelen getroffen!
Naast de maatregelen door birdpix kan je bij een ontmoeting met een opsporingsambtenaar ook een forse bekeuring krijgen!

Michel

Volgens mij is het lokken van vogels met geluid niet verboden, maar niet gewenst, tenzij je de Flora- en faunawet heel ruim wil interpreteren (en als ecoloog heb ik al vele beoordeling in dit kader gedaan). Overigens is dit niet meer verstorend dan al die twitchers en fotografen die zdoor ons kleine kikkerlandje banjeren om al die resterende natuur vast te leggen voor het nageslacht.

Het afspelen van vogelgeluid wordt ook als inventarisatie-methode gebruikt voor een aantal vogelsoorten, o.a. door SOVON.

Doorgaans moet er heel wat gebeuren om een AID'r erbij te halen. Ik heb nu al diverse misstanden meegemaakt waarbij leefgebied werd vernietigd of ernstige verstoring optrad van een beschermde soort (o.a. dassen) en de AID daarop bijzonder slecht in actie kwam, of helemaal niet. Zelfs een ecologisch adviesbureau in Zwolle, die 'zwaar' beschermde soorten in een aquarium hield werd niet aangepakt.

Gr.

Erwin Very Happy

oktopus

PostPosted: Thu 21 May 2009, 20:20    Post subject: lokken met geluid
Het lokken van vogels met geluid is verstorend, omdat broedvogels doorgaans een eigen territorium zitten. De vogel merkt ineens dat er een ander mannetje luidkeels kenbaar zit te maken dat dit ZIJN territorium is, en dat is natuurlijk iets waar je als vogel op in moet grijpen.

Als dit eenmalig gebeurt zal de verstoring wel meevallen, maar ik kan me voorstellen dat dit grote verstoring oplevert als op bepaalde populaire plekken (b.v. bij een zeldzaamheid) bij herhaling banden met luid zingende vogels afgespeeld worden.

Overigens zijn er vele andere vormen van zulk soort verstoring die vaak voorkomen en waar eigenlijk niemand bij stil staat. Alleen al het parkeren van een auto bij een natuurgebied kan bij voorbeeld de witte kwikstaart een hele dag bezighouden met het bevechten en proberen te verjagen van zijn spiegelbeeld in de zijspiegel van de auto. Als één geluidje verstorend is, dan is zo'n auto met spiegels de hele middag ergens parkeren zeker bijzonder verstorend voor zulke beestjes, want neem maar aan dat de hele dag vechten met iemand die maar niet wil ophoepelen dodelijk vermoeiend is.

Overigens is "er zijn ergere vormen van verstoring" natuurlijk nooit een excuus om vervolgens maar gewoon zelf ook te gaan verstoren. Ik zou dus niet buiten in het broedseizoen geluiden gaan afspelen.
Reply with quote

oktopus

PostPosted: Thu 21 May 2009, 20:28    Post subject:
Erwin2 wrote:
Overigens is dit niet meer verstorend dan al die twitchers en fotografen die zdoor ons kleine kikkerlandje banjeren om al die resterende natuur vast te leggen voor het nageslacht.

Hm, daar ben ik het toch echt niet mee eens (ook als ecoloog). Een mens met een camera is maar een mens. Veel soorten zijn wel in redelijke mate aan mensen gewend, hoewel dit natuurlijk van soort tot soort verschilt.

Echter, een luidkeels zingende rivaal (al komt die uit een luidspreker) die zit te roepen dat dit zijn territorium is en niet het jouwe is voor een vogel toch een gebeurtenis waar ze over het algemeen veel meer opgewonden van raken dan weer zo'n zoveelste mens. Vogels maken zich daar eigenlijk altijd erg druk om, terwijl ze zich om mensen lang niet altijd druk maken.
Reply with quote

Erwin2

PostPosted: Fri 22 May 2009, 16:52    Post subject:
oktopus wrote:

Hm, daar ben ik het toch echt niet mee eens (ook als ecoloog). Een mens met een camera is maar een mens. Veel soorten zijn wel in redelijke mate aan mensen gewend, hoewel dit natuurlijk van soort tot soort verschilt.

Echter, een luidkeels zingende rivaal (al komt die uit een luidspreker) die zit te roepen dat dit zijn territorium is en niet het jouwe is voor een vogel toch een gebeurtenis waar ze over het algemeen veel meer opgewonden van raken dan weer zo'n zoveelste mens. Vogels maken zich daar eigenlijk altijd erg druk om, terwijl ze zich om mensen lang niet altijd druk maken.

Beste Oktopus,

Je mag bij mij best de stapels literatuur komen doornemen die ik over dit onderwerp (met name m.b.t. vogels) heb verzameld en verwerkt in studies op dit gebied. Alles bij elkaar genomen wordt de Nederlandse natuur hoogmatig verstoord door doorsnee recreanten, fotografen, biologen, loslopende honden, scooters, zwarte kraaien, verkeer, mountainbikers, windmolens, potlootventers, kunstlicht, boten.....................the list goes on-and-on. Uiteraard zijn sommige soorten (cultuurvolgers) gewend geraakt of bestendig geraakt, vooral daar waar voedsel is te halen.

Een keertje een geluid afspelen bij een vogel is helemaal niet zo erg. In de natuurlijke situatie komen er ook rivalen regelmatig een territorium binnenvallen. Het veelvuldig en continu afspelen van een territoriumzang zal uiteindelijk wel van invloed zijn op de fysiologische conditie van de vogel; hij moet immers continu zoeken en verdedigen.

Gr.

Erwin Very Happy

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum