Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Zichzelf respecterende natuurfotografen croppen niet.
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 10:44    Post subject: Zichzelf respecterende natuurfotografen croppen niet.
Ik zag een item voorbij komen waarin informatie over croppen wordt gevraagd. Bij mij gaan dan een beetje de nekharen overeind staan. Je begrijpt wel, ik ben geen fan van croppen.
Ik ben dan ook van mening dat elke serieuse zichzelf resprecterende natuurfotograaf niet tot amper cropt. Ik hou zelf de regel aan dat ik max 20% van het beeld af haal, maar liever niet. Nu zie ik soms fraaie beelden voorbij komen als tumb maar wanneer je ze opent is overduidelijk dat er behoorlijk is gecropt. Ik denk dat er zo een vertekend beeld ontstaat over de kwaliteit van de foto(graaf).
Bij dergelijke beelden zie je ook vaak dat de vogel er max opstaat, een gemis want de kwaliteit van de foto kan worden verhoogd door gebruik van compositie door de vogel meer in zijn omgeving te plaatsen.

Ben benieuwd wat jullie mening is. Wellicht is dit een leuk onderwerp om een poll van te maken.

Karel Mauer

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 10:53    Post subject:
Menno, bij zo'n ongenuanceerde en niet gefundeerde "mening" hoort eigenlijk een zelfde soort reactie: TOTALE ONZIN !
Reply with quote

Gert van Binsbergen

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:03    Post subject:
Menno, ik zie je hele probleem niet. Snap je het idee van croppen wel?
Misschien een leuk idee om een poll te organiseren. Krijg je 98% wel croppen, 2% niet croppen.

Last edited by Gert van Binsbergen on Fri 23 Jan 2009, 11:50; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Edwin Kats

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:13    Post subject:
Gedeeltelijk heb je gelijk. Fotografeer je met name om met (grote) wedstrijden mee te doen of lever je beelden aan een stockburo dan is minimaal croppen een vereiste. Voor plaatsing op de pixen of andere fora maakt het geen bal uit hoeveel je cropt, zolang de kwaliteit niet teveel achteruit gaat en dus zichtbaar wordt.

Op birdpix is men vooral fan van close-ups van vogels. Hoe voller in beeld des te beter. Daar hoort croppen vaak bij en is mi hier dus algemeen geaccepteerd. Ook is niet iedereen in staat om een mooie 600mm lens te kopen of de soorten naar zich toe te krijgen.

Laat het aan de fotograaf over zou ik zeggen.

gr. Edwin Kats
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:45    Post subject:
Ondanks dat ik maar een goedbedoelende amateur ben, zie ik mezelf toch ook wel als natuurfotograaf (dat is namelijk een hobby van me). Ik hebt het nodige zelfrespect. Soms maak ik een foto die ik niet crop. Vind ik leuk namelijk. Vaak komt het ook voor dat ik wel crop. Bijvoorbeeld omdat ik bij vliegende vogels een voorkeur heb voor centrale scherpstelling, maar niet direct een voorkeur voor centraal geplaatste vogeltjes. Het verhaal van niet croppen komt vaak van wat oudere zeurpieten, die dachten dat alles mooier was in de tijd dat je dia's maakte. Daarbij was croppen lastig. Nu heb ik een camera met ruim 10 Mpixel, maar daarvan laat ik slechts een fractie zien. Laat me lekker croppen, zonder mijn zelfrespect te verliezen. Overigens probeer ik pietjes niet zo groot mogelijk op de plaat te krijgen.
Kortom, ik ben het eigenlijk gewoon met Karel eens. Geen poll, want je mening mist elke nuance.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:52    Post subject:
Ook ik vind dat je slechts gedeeltelijk gelijk hebt. Natuurlijk moet je zo weinig mogelijk willen croppen en als de foto er naar is zal iedereen wel wat meer accepteren. Maak me niet wijs dat als jij echt iets bijzonders in beeld hebt jij die foto dan maar weg gooit. Wink Bovendien laten het steeds groter wordende mp's het croppen steeds een tikkeltje meer toe.
Maar voor mij persoonlijk is het belangrijkste aspect om croppen wat meer voor lief te nemen het voorkomen dat mensen steeds dichter op het onderwerp willen kruipen. Ik heb verdorie mensen bij een blauwstaart gezien die gewapend met een 500 mm nog dichter dan vijf meter op het beestje willen kruipen. Struikje in de weg? trek er maar uit!
Kortom; tis een beetje dubbel maar het op afstand van een vogel blijven vind ik zelf net iets belangrijker en de vogel zal dan ook een wat minder gespannen gedrag vertonen.
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 12:07    Post subject:
De kant van croppen die Han haalt had ik nog niet bedacht, maar is wel degelijk een belangrijke.

Zelf crop ik zo weinig mogelijk. Zoals Edwin al aangeeft hanteren de grote wedstrijden steeds striktere regels mbt gecropte inzendingen. Maximaal 20% croppen is vaak de regel. Dat betekent dat je (als je de 3:2 verhouding houdt) maar 10% van elke zijde mag afhalen, en dat is niet veel!

Ook stockbureaus vragen zo groot mogelijke bestanden en nemen grote(re) crops (eigen ervaring) niet aan, tenzij er iets enorm bijzonders opstaat.

Het hangt dus allemaal af van het doel waarvoor je je foto's maakt. Een zichzelf respecterende wedstrijdfotograaf of stockfotograaf cropt dus iid zo weinig mogelijk, iemand die voor de hobby en een website fotografeert kan zichzelf blijven respecteren, ook als ie cropt.

Laatste gedachte: jezelf opleggen weinig te croppen betekent ook dat je beter gaat nadenken over compositie in het veld en dwingt je soms ook om de vogel op een mooie manier in zijn habitat te fotograferen. Je wordt er in elk geval geen slechtere fotograaf van. In dat opzicht heeft Menno wel een punt.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 12:10    Post subject:
Quote:
Laatste gedachte: jezelf opleggen weinig te croppen betekent ook dat je beter gaat nadenken over compositie in het veld en dwingt je soms ook om de vogel op een mooie manier in zijn habitat te fotograferen. Je wordt er in elk geval geen slechtere fotograaf van. In dat opzicht heeft Menno wel een punt.

Absoluut
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 13:39    Post subject:
Het kan toch nauwelijks een principekwestie zijn of je al dan niet cropt? In de doka maakte men al uitvergrotingen, het is zo oud als het negatief.
Natuurlijk kan het een uitdaging zijn om elke foto beeldvullend te maken, en ik denk dat we dat allemaal ook proberen. Ik bedoel, je gaat er niet express ver vanaf staan omdat je nog een stuk wil croppen (Wel om je onderwerp niet af te schrikken natuurlijk). Misschien bedoel je dat een zich zelf respecterende fotograag geen gecropte foto publiekelijk laat zien. Wel, de "dommerds" die dat wel doen, krijgen vanzelf de reacties, toch? Shocked
Het lijkt me dat iemand die zichzelf respecteert zich geen wetten laat voorschrijven over het percentage dat je zou mogen croppen, maar zijn eigen gezonde verstand gebruikt.
Ik vind dit wel een leuke discussie! Laughing
Grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Willem de Wolf

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 14:37    Post subject: zichzelf respecterende fotografen croppen ook
Met alle respect, ook dat voor jezelf, bepaal je zelf wat je doet, lijkt me, zeker als we het over foto's voor BP hebben. Natuurlijk speelt kwaliteit een belangrijke rol, maar tegenwoordig met meer pixels kun je rustig tbv van de compositie een uitsnede maken. Ik neem voor mezelf de stelregel, dat ik met de huidige camera,een Canon 40 D, een crop mag maken van 50, maximaal 60 %. Alleen in uitzonderingsgevallen, om een belangrijke ervaring te delen of opvallend gedrag van een bepaalde soort inzichtelijk te maken wijk ik daar bij hoge uitzondering van af. Rolling Eyes
Ik maak liever een crop, dan dan ik met de teleconverter ertussen werk, vooral op beperkter licht momenten. Je hebt dan immers iets meer licht tot je beschikking en meer speelruimte, qua iso, diafragma en sluitertijd. De kwaliteit is dan gewoon beter. Idea
Soms crop ik ook terwijl ik toch ook de teleconverter 1,4 x ertussen had(bij voldoende licht tijdens de opname). Croppen betekent ook vaak dat je storende elementen kunt wegwerken, zodat er meer rust in een foto komt, niks mis mee lijkt me.
Kortom, ik respecteer zeker mezelf en ik crop ook!
groet, Willem
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 14:54    Post subject:
josephine wrote:
Het lijkt me dat iemand die zichzelf respecteert zich geen wetten laat voorschrijven over het percentage dat je zou mogen croppen, maar zijn eigen gezonde verstand gebruikt.

De grote wedstrijden stellen wel degelijk dergelijke eisen aan je beelden. Dat heeft met twee dingen te maken: kwaliteit en kwaliteit Very Happy

Kwaliteit omdat in de beoordeling meespeelt hoe de opname tot stand is gekomen. Kwaliteit omdat de winnende beelden vaak op 60x90 of groter worden afgedrukt. Daar heb je wel wat pixels voor nodig.

Dus als je je geen wet wil laten voorschrijven is dat prima, maar deelnemen aan BBC, GDT en dergelijke kun je dan rustig vergeten.
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 15:00    Post subject:
verder alles goed Menno?

en die haren kun je bij de serieuze zichzelf respecterende kapper laten vewijderen.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 15:13    Post subject: Belangrijke factor: TIJD
In deze discussie speelt vanuit mijn perspectief gezien 1 factor een heel belangrijke:

TIJD !

Om tot een mooie evenwichte niet of nauwelijks gecropte foto te komen moet je veel tijd steken in het leren van het gedrag van de vogel en het vertrouwen zien te 'winnen' of voor langere tijd in een schuiltent te zitten. Juist die tijd ontbreekt het mij door mijn dagelijkse werk. Een aantal fotograferen hier kunnen zich haast fulltime bezig houden met hun 'hobby' en zodoende tot fraaie resultaten komen.

Voor mij zit dat er echter niet in. Wonend in een middelgrote stad en hard werkend om die objectieven te kunnen kopen ben ik vaak aangewezen om er 'even snel' met de auto op uit te gaan. Een hele dag investeren in 1 vogel is gewoon vaak geen optie. Wat je dan aantreft bij terugkomst na een stuk toeren zijn leuke vogelfoto's, echter niet fullframe. Daarvoor zou ik minstens een 800mm lens moeten hebben.....

Om toch leuke foto's te kunnen laten zien op bijv. Birdpix is het dan helaas noodzakelijk om te croppen. Dit geldt volgens mij voor velen met mij....... Of dat de foto's nou minder mooi maakt???

Mijn stelling is dus: Croppen moet kunnen, mits kwaliteit behouden blijft.

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 16:59    Post subject:
@ doodles:
Natuurlijk, als je aan een wedstrijd wil meedoen kies je ervoor om je aan de spelregels te houden. Lijkt me vrij logisch. Maar dat is toch niet zozeer waar Menno op doelt? Het gaat toch om de beoordeling van je eigen foto's?
Misschien zie ik dat verkeerd.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 17:10    Post subject:
Ik zou wel willen om zo min mogelijk te croppen, alleen heb ik vaak de millimeters er niet voor.
Ik ben het daarom ook niet met deze stelling eens.

Met wedstrijden e.d. wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Al vind ik hier ook wel, fotobewerking moet prima zijn zolang het maar binnen de perken blijft (dus geen herten of vogels oid toevoegen/weghalen of de realiteit veranderen)
Maar zou ik zeggen, crop wat je wilt, want ben je daar té ver mee doorgeschoten, dan komt dat in de beoordeling wel terug.

hans gebuis

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 17:15    Post subject:
Croppen mag, nee sterker nog, móet in veel gevallen.Ik feliciteer degenen die een perfect beeld zo uit de camera krijgen. Mij lukt het in ieder geval zelden.Zoals hier al eerder aangehaald: het is al zo oud als de fotografie zelf en wordt alleen maar gemakkelijker en beter uitvoerbaar met het voortschrijden van de digitale techniek.
Wie hier, om wat voor redenen dan ook, niet aan mee wil doen, doet zichzelf tekort. Dit alles geldt natuurlijk voor bewegende objecten meer dan voor mooie stills van een landschap. Dan heb je tijd en rust om in het veld je compositie af te maken.

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 17:37    Post subject:
oh ja, mijn laatste upload van de Gabonpalmlijster (nieuwe soort voor BP) is een redelijke crop. Laat ik het zo zeggen, meer dan 20%. Shit, weer een deuk in mijn zelfrespect.......

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 17:39    Post subject:
wat is er nu mooier dan wat je door de zoeker ziet
precies zo vast te leggen! met de uiterste zorg voor compositie ,inkadering etc. rustig nadenken over de juiste compositie!

zonder te manipuleren met inkaderen,compo verbeteren op de PC etc!

is toch mooi om daar naar te streven als natuurfotograaf? en daar proberen moeite voor te doen?

ff los van het hele verhaal van, ik heb geen grote telelens en ik heb geen tijd....
Back to top
Reply with quote

Wiert Land

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 17:51    Post subject:
Ik crop soms ook redelijk verder als 50% ga ik niet, ik kan me goed vinden in Han zijn uitspraak afstand houden van de dieren is ook belangrijk, absoluut mee eens. tevens ben ik er nog niet erg bedreven in om dichtbij te komen.
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 18:20    Post subject:
Je dwingen tot het maken van een goede compo op moment van afdrukken,dwingt je ook om je gevoel te gebruiken voor zo'n prefecte compositie!
Soms lijkt vogelfotografie wel een ongecontroleerde sport... waar we maar snel wat schieten en dan maar hopen op een goede compositie..
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 19:53    Post subject:
Quote:
Soms lijkt vogelfotografie wel een ongecontroleerde sport... waar we maar snel wat schieten en dan maar hopen op een goede compositie..

Af en toe is dat ook een heel effectieve methode om een bijzondere aktie te pakken. Op een ander moment is het weer beter om in alle rust een afgewogen compositie te maken. Ik sluit nooit wat uit, je beperkt jezelf alleen maar.

PietB

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 19:57    Post subject:
Ben het eens met Karel Mauer: hoe kom je erop hier een principekwestie van te maken!? Maar bovendien: wat betekent croppen nou helemaal? Alsof je een detail kunt promoveren tot een heuse foto... lariekoek. Dus, waar hebben we het eigenlijk over?
Piet Blom

david ruijs

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 20:08    Post subject:
Dit soort zaken moet je in iedergeval niet opcroppen
want dan krijg je er last van Cool

Croppen vind ik totaal geen probleem mits de foto
er beter van wordt.

Groet David.
Back to top
Reply with quote

Hans van Mullekom

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 12:06    Post subject:
Alles mag, omdat niks mooi gevonden hoeft te worden.
Back to top
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 13:20    Post subject:
Tuurlijk streef je naar een perfecte ongecropte foto. Maar zoals eerder vemeld zal je dat bij landschapsfotografie veel vaker lukken dan actiefotografie. Dan heb je immers "alle tijd".
Zelf vermeld ik bij mijn foto's altijd de mate van crop.
Ook denk ik dat een hoop mensen maar een gok doen van de mate waarin zij gecropt hebben. Vaak wordt m.i. gedacht: 50% van een fotozijde is 50% crop, terwijl je de oppervlakte van de gecropte foto moet delen door de oppervlakte van het origineel. In bovengenoemd voorbeeld van 50% kom je dan zelfs uit op slechts 25%.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum