Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Geoorde fuutjes workshop
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 10:59    Post subject: Geoorde fuutjes workshop
Vanwege de verwachte en gebruikelijke weekend drukte op de bekende lokatie voor geoorde fuutjes te Breda, 5 minuten van waar ik woon, besloot ik vanochtend voor het werk er even een kijkje te gaan nemen. Enigzins tot mijn verbazing bleek er een workshop aan de gang. Buiten het feit dat ik hiermee opnieuw wil waarschuwen om voorzichtig te zijn met het bekend maken van lokaties om dit soort situaties op je lokale plekje te voorkomen was er nog iets anders wat mij deed besluiten dit onderwerp aan te snijden. Wat mij namelijk erg stoorde was het feit dat een aantal deelnemers en de Nederlandse begeleider het nodig vondt om in waadpakken te water te gaan. De fuutjes zijn, getuige de vele foto's op Birdpix, prachtig vanaf de kant te fotograferen. Door te water te gaan stap je hun biotoop binnen en treedt er verstoring op. Ja, ik weet het, die Schenk is ook niet Roomser dan de Paus (hoewel ik dat tegenwoordig nog ter discussie durf te stellen), maar ik snij het toch aan omdat dit nu eens iets is wat ik te ver vind gaan. Extra wrang vind ik het dat de verantwoordelijke onlangs nog in Grasduinen stond met een artikel over ethiek in de natuurfotografie.

Last edited by Chris Schenk on Mon 26 Apr 2010, 7:32; edited 5 times in total
Back to top
Reply with quote

Delo

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 11:56    Post subject:
Hmm ik ben het wel met je eens. Maar als ik naar de foto's kijk van de workshop waren ze niet eens zo ver in het water. Dat ene meter maakt dan eigenlijk ook niet veel uit. Ik zou persoonlijk wel gewoon op de kant blijven want ja, die ene meter, scheelt dat echt zo veel...? Je kan altijd nog je foto's croppen. Lijkt mij juist meer moeite om een water pak aan te moeten trekken om dat kleine stukje et water in te gaan. In de tussentijd had je makkelijk vanaf de kant een paar leuke foto's kunnen maken.

Maar dieren lokken,,, dat doen veel fotografen. Zaden strooien is ook lokken, dus waarom geen uil lokken met levende muizen. Ik zie daar geen probleem in. Maar dat is mijn mening.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 12:20    Post subject:
Geoorde Fuutjes eten vooral insecten en larfjes die zich langs de oevers op en in ondiep water bevinden.

Gr,

Bas

Delo

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 12:42    Post subject:
Ja oke da was ik vergeten Razz En ja de geoorde fuut heeft wel grote verstoringsgevoeligheid. Maar in mijn reactie had ik het meer over de fotograaf dan het dier zelf. Dat ik niet echt de nut zie om dat extra meter in et water te gaan.

Maar in perspectief van het dier zou zelfs vanaf de kant foto's maken verstoring zijn. Volgens het Natura2000 profiel van de geoorde fuut is er zelfs bij 100-400m sprake van verstoring.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 12:48    Post subject:
Nature images:
Quote:
this really is a wetland Spring photograpic treat.
Trip Cost: £985

Tja ...
Back to top
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 13:18    Post subject:
Quote:
Texel is a very easy location with most locations reached by short walks. On the mainland of Holland longer walks will be involved to reach some of our destinations, with wading through reed beds required to access the Bearded Tits and Bluethroats. There will be early starts throughout to ensure we are photographing in the best light.

Tsja, om dit in groepsverband te gaan doen in de broedtijd lijkt mij strijdig met de Flora- en Faunawet:
Quote:

Artikel 9

Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.

Artikel 10

Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

Artikel 11

Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.

Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 13:33    Post subject:
De F&F wordt elke dag wel overtreden. Maar ja,,, wie doet er nou wat aan!? Eigenlijk heel verontrustend. Aan de andere kant, veel mensen zijn zich niet bewust van verstoring, en iedereen heeft ook zijn eigen interpretatie over wat verstoring is.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 13:35    Post subject:
Als ik zo het programma van Kats en kornuiten doorkijk lijkt het me tijd om in Flevoland en op Texel alle verloven van BOA's en boswachters in te trekken. Vooral de baardman-plannen roepen vragen op. Ik denk dat het goed is, het gaat merendeels om Engelsen, om als wachtwoord : 'Scheveningen' te gebruiken bij ontmoetingen in het veld.

Groet, Martijn

P.S. Klopt het dat de Nederlandse gids een moderator van een natuurfotosite is?!
Back to top
Reply with quote

Rene de Heer

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 13:44    Post subject:
Het zijn de bekende namen: Danny Green/Edwin Kats/Mark Sisson die runnen een Natuurfotografen reisburo. Op de amerikaanse website www.naturephotographers.net kom je ze regelmatig tegen.Ik geloof dat Edwin Kats hun "nederlandse gids" is.

Volgens mij is hij inderdaad een moderator, maar geen idee van welke website.

Blijkbaar zijn in Nederland de regels niet zo scherp als in de UK, dat zij engelse fotografen laten genieten van de nederlandse specialiteiten?

Rene de Heer
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 13:52    Post subject:
We kunnen nu wel thuis met droge ogen beweren dat we van het weekend 1123,02 euro hebben bespaard op onze hobby Very Happy

Last edited by Bas Breetveld on Mon 19 Apr 2010, 14:22; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 14:06    Post subject:
Das wel een beetje flauw, het is 5 dagen. Hoeveel mensen hier of op NP hebben niet meer uitgegeven aan slechts 3 dagen bruine beren in Finland? Het is een redelijk normaal tarief voor zo'n workshop.

Zonder op de eigenlijke beschuldigingen te willen ingaan: de Flevolandse baardmannen hebben niets te vrezen. Enerzijds omdat ze niet in Flevoland komen, anderzijds omdat het op fatsoenlijke manier gebeurt.

Enne @Martijn: misschien wel zo netjes je (overduidelijke) moeite met Edwin prive te houden en niet via een medium als BP te voeren?
Back to top
Reply with quote

deek el bacher

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 16:13    Post subject:
Misschien hebben de baardmannen niets te vrezen, maar ik vrees dat er hier op texel aardig wat vogels en planten weer voor hun leven moeten vrezen. Ik herhaal maar weer eens wat ik al vaker heb geschreven. Voor een mooi plaatje van een kluut o.i.d worden heel wat orchideeen platgereden bij het Wagenjot.
Zolang we wedstrijden blijven houden voor de mooiste foto, zolang mensen er geld aan kunnen verdienen, zolang mensen bereidt zijn om (te) ver te gaan voor hun hobby zal dit helaas zo blijven.

h.reulen

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 18:10    Post subject:
Weer eens een lesje om niet de opnameplekken bekend te maken. Bemerkte de laatste weken ook dat door mij opgegeven roodborsttapuiten, zogauw ik doorgaf dat ze jongen hadden, van de aardbodem verdwenen. Begreep er niets van totdat ik iemand trof die roodborsttapuiten "fokt". Een opgave van een zingende blauwborst leverde 2 dagen later op dat er meerdere fotografen stonden en dan heb je het niet meer in de hand dat er takken worden afgebroken e.d.
Met zovelen het water ingaan, is geen schoolvoorbeeld. Die geoorde futen; waarvan de laatste jaren de stand weer afneemt, zijn bepaald niet dom en zien zoiets toch (verstoring!!)
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 18:51    Post subject:
Je zou best gewoon de plek kunnen aangeven waar je ze gefotografeerd hebt, maar bij sommige soorten moet je dat gewoon beperken tot stad of provincie, en niet het gebied waar je deze gefotografeerd hebt. Maar mensen zijn ook niet echt dom, als ze persee een soort willen fotograferen dan kunnen ze makkelijk aan fotografie plekken komen door waarneming.nl en overige waarneming sites.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 22:32    Post subject:
Chris, heb je behalve hier terecht de zaak aan de kaak te stellen ook melding gemaakt van het voorval bij de aangewezen instanties? Zo ja, wat was de reactie?

In het algemeen vind ik dat als je de kans krijgt om een (ernstige) overtreding te melden en je dit niet doet, je eigenlijk ook niet moet klagen. Sommige mensen zeggen dat ze begaan zijn met het lot van dieren t.a.v. verstoring, maar als ze dan écht iets kunnen doen, doen ze niets. Daar heeft zo'n vogel dus helemaal niets aan.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Richard Diepstraten

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 23:01    Post subject:
Op deze plek is het niet nodig om natte voeten te halen voor een mooie foto, zie mijn reeks van zaterdag jl.

http://www.pbase.com/richard2051/geoorde_fuut_2

Alexander Koenders

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 23:22    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:12; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

davy

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 23:41    Post subject:
Vind het allemaal wel meevallen als ik het zo zie , waarschijnlijk gaan ze alleen maar in de oever staan voor een laag standpunt.
Verder zegt alexander het al , je plekkie komt in het geding dus ga je in de aanval zo lijkt het.
Zou gewoon nog even een muis aan een nylon lijntje vastmaken voor een uilen foto want dat is wel de normaalste zaak van de wereld.
oja kijk daarna nog even in de spiegel en denk dan nog is 2 keer na of dit wel zo verstandig was om dit aan te kaarten want met blubber gooien kunnen we allemaal heel goed.
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 0:34    Post subject:
@Alex
Het verbaast mij niet dat jouw broek hier van afzakt. De manier van redeneren heeft het niveau van de analyse van de gemiddelde consultant voor het verkrijgen van één of andere vergunning. Het effect is niet groot, er blijft genoeg ruimte over voor de vogels, vergeleken bij andere verstoringen stelt het effect niets voor en zo ken ik nog wel een paar honderd smoezen. Op één of andere manier leidt dat nooit tot minder verstoring, of meer leefgebied, maar altijd tot meer verstoring en minder leefgebied. Bovendien krijgt zo'n consultant er altijd een dikke beloning voor, die helaas maar al te vaak negatief correleert met de kwaliteit van de analyse. Het simpelweg erkennen dat bepaalde zaken eigenlijk niet kunnen is er niet bij. Het valt mij de laatste tijd iets te vaak op dat jij het belang van de fotograaf prevaleert boven het belang van het onderwerp. Eén ding is zeker, met een afgezakte broek kom je niet ver, een afgezakte waadbroek helemaal niet.

Volgens mij is dat wat Chris met ons wil delen. Is dit de toekomst voor de vogelfotografie? Gezellig met zijn allen in een waadpak een meertje onveilig maken waar een fotografeerbare soort zich bevindt? Waarom niet met 20 of 30 man tegelijk? Dat maakt toch niet uit, want er zijn al wandelaars, fietsers, honden, vissers en de openbare ruimte is toch van ons allemaal?
Of we het leuk vinden of niet, natuurfotografie en met name vogelfotografie, is niet meer een kunstje dat weggelegd is voor een enkeling. Om je in deze wereld nog te kunnen onderscheiden van je "collega's" moet je van goede huizen komen. We worden steeds inventiever en wat de één kan, kan de ander ook. We dresseren waterrallen, jagen blauwborsten over de zeik, posten met zijn allen uren bij Velduilen, Roerdompen, Steenuilen en Bruine Kiekendieven op "zorgvuldig geheim gehouden" locaties met misschien maar één doel: ooit ergens de hoofdprijs in een beste vogelfotograaf wedstrijd winnen? Dat dit uiteindelijk ontaardt in vele gigabytes nutteloos en volstrekt niet origineel fotomateriaal, vergeten we voor het gemak.
Dit kan je misschien zonder gevolgen doen met een handvol vogelfotografen in Nederland, maar tegenwoordig kan kennelijk iedereen zich tenminste een lens van tenminste 400mm veroorloven. Dit dwingt ons om kritischer te kijken naar ons eigen gedrag en de gevolgen die onze hobby kan hebben voor de natuur en medemens.
De mythe dat een vogelfotograaf een natuurmens is, die slechts af en toe ten koste van minimale verstoring een mooi plaatje uit de natuur oogst, is niet meer vol te houden wanneer er dagelijks 1000-den misschien wel 10000-den van deze types op pad zijn, waarvan het merendeel niet goed weet waar ze mee bezig is.
Laten we dit op z'n beloop dan zijn we met zijn allen geen haar beter dan de door velen verfoeide jagers in Zuid-Europese landen. We schieten op alles wat los en vast zit en geen methode is ons te dol. Ik vind het daarom uitstekend dat Chris dit aan de orde stelt. Ik houd mij broek stevig vast en denk liever na over de vraag hoe we het met zijn allen nog een beetje beheersbaar kunnen houden.
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 8:01    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 8:38    Post subject:
Ah!
Het gaat over verstoring en de sfeer begint al weer grimmig te worden.
Zal ik je vertellen dat ik eenvoudigweg niet goed weet wat ik van dit soort zaken moet vinden? Zaterdag stonden er aan de Zouwendijk toch al gauw 30 man te posten, voor het bekende *****plaatje, wij waren er ook, en doen dat wel vaker. Je staat daar ongelofelijk dicht bij de nesten, het gebiedje is maar heel klein, en ik ben er van overtuigd dat het allemaal veel fijner zou zijn voor die ******s als we daar niet met zijn allen die toeters op ze richten. klikklikklikklikklik! (verder komt die van mij niet, dan moet ie wegschrijven). En natuurlijk doet iedereen die daar weet van heeft ook nog even het paadje naar het kijkscherm, vanwege de ****** die daar zit. Over een paar weken hebben we de ******s. Je schijnt best door het riet naar een beter plekje te kunnen gaan, zodat je ze toch op redelijk op de plaat kunt krijgen, naar wat ik mensen heb zien doen dan, zelf heb ik weinig zin in natte voeten.
Ongeorganiseerd is dit, niemand verdient er aan maar iedereen doet het.
En ik doe het ook, net zoals ik in Spanje op de bekende en minder bekende plekken mijn plaatjes probeer te schieten.
Niet iedereen doet dat graag in zijn eentje, ze willen tips, een betere pakkans, de ervaring van een leider (en als ik naast zo'n groep sta dan spits ik mijn oren en luister naar wetenswaardigheden).
Of je nu met een groep of in je eentje in een waadpak staat te fotograferen, wat is het verschil? Ik weet het niet.
En wanneer verstoor ik? Ik weet het niet altijd. Word me er wel steeds beter van bewust.
De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk eigenlijk wel bij degene die zo'n reisje organiseert. En de mensen die meedoen, die mogen er van uitgaan dat zo iemand weet waar hij mee bezig is.

Tja

Ik weet het dus niet.
En dit is dus een reactie waar niemand iets aan heeft ....

grtz, josephine

ps: waar ******* staat moet je zelf maar een vogelsoort invullen!
Ik houd het geheim! Very Happy
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 9:05    Post subject:
Beste Josephine,

Dit zijn precies de reacties waar iedereen wat aan heeft. Jij schetst een aantal dilemma's. De soorten kan ik zelf ook wel invullen.
Je loopt er in ieder geval niet voor weg en denkt erover na. Je signaleert dat het allemaal ongeorganiseerd is. Je signaleert dat de één zijn grenzen verder legt dan de ander.
Goed en fout is een grijs gebied en daarom moet je erover praten en schrijven. Heb je twijfels bij wat je doet of wat anderen doen, laat het dan merken. Dat doet Chris ook.
Wat ik er aan zou willen toevoegen is dat wanneer meerdere mensen tegelijkertijd met zo'n hobby bezig zijn, de grenzen van wat toelaatbaar gevonden wordt in de praktijk verlegd wordt, naar het niveau van wie het verste durft te gaan en niet naar het niveau van de persoon die helemaal niets van vestoring wilt zien. Dus als het waadpak niet meer werkt, dan gaan we toch gewoon met dertig drijfhutten de plas op? Die effecten vallen toch wel mee, lees ik hierboven van iemand die heel mooie foto's heeft gemaakt en vast wel weet wat wel verantwoord is.
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 9:33    Post subject:
In zijn algemeenheid vind ik dit een goeie discussie waarin goeie argumenten worden aangedragen.

Wel vind ik dat deze specifieke casus schromelijk overdreven wordt. De 'waadpakmeneren' zitten een halve meter van de oever in het water. Het ondiepe deel strekt zich enkele meters van de oever uit, dus de fuutjes hebben genoeg fourageergebied over. Ze blijven ook gewoon enkele meters (soms een halve meter) van je vandaan boven komen.

Het broedseizoen is nog niet begonnen, er wordt pas een voorzichtig begin met de balts gemaakt. Wel trekken de koppels al een beetje naar 'hun' territorium toe. Dat zijn rietkraagjes langs de oever. Op die plekken zie ik op de foto's van Chris geen waadpakken zitten. Zij bevinden zich vlak voor de weinige voor fotografen begaanbare stukken. Dat is een paar% van de hele begaanbare oever.

Het valt in dit geval allemaal wel mee. Natuurlijk is het wel zo dat je er een boel andere mensen mee op ideeën brengt. Misschien liggen er volgend weekend wel 20 man in waadpak langs de oever. En volgend jaar staat er een keet waar je voor 50 euro een halve dag een drijfhut kan huren. Misschien moet ik dat idee snel vast laten leggen...
Back to top
Reply with quote

Chris Schenk

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 13:52    Post subject:
Tijd voor een reactie van mij. Om te beginnen sluit ik mij aan bij Doodles die stelt dat dit in zijn algemeenheid een goede discussie is waarin goede argumenten worden aangedragen.

Degene die stellen dat wat er op de foto's te zien is niet echt schokkend is hebben misschien wel een beetje gelijk, maar ik wil daar toch wat aan toevoegen. De personen op de middelste foto staan recht voor de plek waar je anders op de kant ligt en staan dan ook het meest "netjes". De personen op de eerste foto staan al tegen het riet aan en de personen op de laatste foto staan achter het riet waar de personen op de vorige foto (volg je het nog) tegenaan staan. Je ziet dat hier de boompjes al over het water heen hangen, en dit is dan ook een plek waar de fuutjes graag en vaak voedsel zoeken (een nest heb ik hier gelukkig nog niet gezien). Kortom, de grenzen worden al opgezocht en ik ben bang dat zij of anderen de grenzen wellicht nog verder gaan verleggen.

Overigens is het ook een beetje asociaal omdat je iemand die op dat moment ook daar wil fotograferen bijna verplicht te water te gaan, want ondanks dat de fuutjes niet schuw zijn zwemmen ze toch ook weer niet tot tussen je benen en zullen ze dus een grotere afstand tot de oever bewaren.

Een tweede punt dat aangedragen wordt is dat ik er over val dat hier ook een commericeel belang in het spel is. De reden dat ik daar over begin is omdat ik denk dat je hierdoor nog makkelijker net dat stapje verder gaat, vaak met een duwtje in de rug van de deelnemers die toch waar voor hun geld willen. En ja, ik wil best toegeven dat er een stukje frustratie meespeelt maar bij de gebruikelijke horde fotografen ben ik daar nooit over begonnen. Maar als je plekjes van sites als deze afplukt en je doet dat niet meer alleen voor jezelf maar ook uit financieel belang dan vind ik dat toch zorgelijk.

Met de redenatie van Alexander ben ik het niet helemaal eens. Het bijzondere aan deze plek is dat het er ondanks de ligging juist altijd zo rustig is. De drukste tijd van het jaar is de tijd waarin de fotografen de fuutjes komen fotograferen en daarom zouden zij, naast het feit dat zij in tegenstelling tot de hondenbezitters e.d. weten waar ze mee bezig zijn, zich zo netjes mogelijk moeten gedragen.

De opmerking van Davy over muizen moest natuurlijk komen en dat is ook niet erg, maar hou je wel bij de feiten want ondanks dat ik daarmee (te?) ver ben gegaan zaten ze niet aan een nylon lijntje. Verder vind ik dit geen modder gooien maar iets aan de kaak stellen. En hoewel dit off topic is vraag ik mij wel af wat je hier op Birdpix zoekt, ik zie geen foto's en overwegend negatieve commentaren.....

Wat ik met dit topic hoop te bereiken is dat men meer en meer gaat beseffen dat niet alles kan en dat dit soort publiciteit mensen ervan weerhoudt over de scheef te gaan. Wat ik achteraf gezien niet had moeten doen was het opnemen van de link naar de workshop, hierdoor is het te persoonlijk geworden.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 14:13    Post subject:
Nette reactie en verduidelijking Chris, dank je.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum