Arjen Drost wrote: |
Maar volgens mij was de vraag juist welke sluitertijd vanaf een statief ![]() ![]() Ik fotografeer regelmatig mosjes vanaf statief en dan wel eens met meer dan een seconde, zonder dat het onscherp wordt... Ik denk dat, als je een goed statief hebt, het belangrijker is dat je onderwerp stil blijft staan omdat je anders last krijgt van bewegingsonscherpte. Groeten, Arjen |
urbanguard wrote: |
een camera moet met 1 sec nog wel een scherpe foto kunnen produceren.
het hangt natuurlijk van een hoop zaken af: welk diafragma gebruik je? wat zijn de iso settings? en staat de ruisreductie aan of uit. is de lens geschikt voor het soort fotografie waar je hem voor gebruikt? wat is de windfactor? enz. je zou nog kunnen proberen een zware zak op je camera te leggen. je zal geen ruimte hebben om er iets zwaars aan te hangen, als je zo dicht bij de grond werkt. zelf hou ik geen rekening met sluitertijden als ik vanaf statief werk. een foto moet goed belicht worden, als dat niet lukt, moet je een lichtere dag uitzoeken of een flits of hulplicht gebruiken. een wit schermpje (of zo'n pizzadoos met aluminium aan de binnenkant) met een omgekeerde flits werkt goed. |
Bas Breetveld wrote: |
Goede foto's maken gaat het beste als je de beperkingen van je apparatuur en jezelf goed kent ![]() |
Quote: |
Waarom zou een lens niet geschikt zijn voor een lange sluitertijd? |
urbanguard wrote: | ||
misschien is het handig dat je even een foto op 100% in je pa zet. dan zien we beter waar het om gaat.
de ongeschiktheid van een lens voor lange sluitertijden is rechtevenredig met de vermeerdering van het aantal mm. het is heel lastig om met een 800 f5.6 een scherpe foto te maken met een halve sec. terwijl dat met een 28 mm goed te doen is. ik bedoelde maar te zeggen dat je beter geen macro opnamen kunt maken met een 400mm en 1 sec. sluitert. bovendien is een 400 5.6 op f5.6 niet op z'n scherpst. ik zou zeggen, diafragmeer eerst naar f8 en vergelijk dat met een foto op 5.6 er van uitgaande dat je onderwerp stil staat of dood is met 1 sec. kun je beter een korter brandpunt kiezen en dichterbij gaan zitten. ik ben erg benieuwd naar je foto's. |
adjuh wrote: |
De set up:
Nikon D200 + AFS300f4 + 1.7TC op een Feisol CT3371 met levelingbase en stalen spikes, Markins M10 balhoofd. Met deze setup maak ik ze scherp tot 1/10 sec. Geen mirror lock up, geen draadontspanner. Het toevoegen van de levelingbase en de spikes maakt het statief een stuk minder gevoelig voor vibraties. |
adjuh wrote: |
[quote="
Ik heb altijd geleerd dat de leveling base het geheel minder stabiel maakt, ik gebruik deze dus niet. |