Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Canon 300mm F4 met 1.4 converter. Die van Kenko is momenteel nergens in voorraad, dus ik heb de extender van Canon zelf gekocht.
Mijn keuze is ingegeven door het gewicht: Dit is niet te zwaar uit de hand en ik heb met die converter best een heel goed, en ook scherp bereik.
Over al de foto's, die ik tot nu toe gemaakt heb met de Sigma 70-300 F5.6 heb ik een teleurstellend gevoel. Ik kan niet zeggen dat het een slechte lens is, maar ik heb er zelden mee gezoomd. De lens stond altijd op maximale afstand, want die heb je echt nodig. Maar het resultaat is, vergeleken nu bij Canon, wel een wereld van verschil. Prijskaartje ook, trouwens.
Blijft dan toch de vraag waar je als beginnend vogelfotograaf, niet wetend of je het leuk blijft vinden, mee wilt beginnen.
Heb niet echt spijt van de Sigma toch, want ik weet nu het betere te waarderen. En zo'n Sigma is best een hele goede lens om te starten en ervan te leren. Je vraagt je immers voortdurend af: Ligt dit tegenvallende resultaat aan die lens of aan mij? En dat stimuleert je toch om je eigen techniek met de apparatuur, die je beschikbaar heb, steed meer te willen verbeteren. En daar is denk ik, niets mis mee.