Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

waarom past mijn lens niet?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 18:16    Post subject: waarom past mijn lens niet?
Vandaag mijn Eos 1D mark II binnen gekregen. werkte voorheen met een eos 30 d maar met de aanschaf van de canon 400 mm met extender 1.4. werkte de auto focus niet wel met het afplakken maar ja dat wilde ik niet was langzaam ook. Nu probeerde ik mijn lenzen van de eos 30 maar één past er niet? en dat is de EFs 18-55 ? Komt dit door de toevoeging s zoja waar staat dit voor
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent

Manfrotto 680B monopod B1

www.vogelsinnederland.weebly.com
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 18:25    Post subject:
Ik heb momenteel ook een Canon EOS-1D mark II. Fantastische camera. Maar heeft inderdaad 1 probleem ja. Hij werkt niet met EF-S lenzen. Ik heb namelijk ook een 18-55 (IS versie). die S staat niet echt ergens voor zo ver ik weet. Ik weet wel dat EF-S lenzen gemaakt zijn voor APS-C senonsoren. En niet voor Fulframe camera en voor APS-H sensoren. Een APS-H sensor is de naam van de sensor van "onze" Mark II.

Ik hoop dat dit duidelijk is voor u?

Gr Jeff Wink

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 18:33    Post subject:
Canon had een tijd geleden alleen EF mounts, maar toen ze digitale spiegelreflex crop-camera's gingen maken hebben ze de EF-S mount ontworpen, speciaal voor crop-camera's. Het directe voordeel weet ik zo 1,2,3 niet meer, maar is wel ergens op te zoeken.

Third party lens-producenten zoals sigma en tamron hebben alleen toestemming om EF-mounts te maken voor canon. Dat wil echter niet zeggen dat ze ook op een 1D of 5D passen. De lens moet namelijk wel de grotere sensor volledig afdekken en dat is bij de meeste lenzen niet het geval.
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 20:37    Post subject:
Canon 1D series passen alleen de EF versie lenzen op. De EFS lenzen werken allen op de ander body`s. Het heeft onder andere te maken met het verder uitsteken van de bajonet. De EF lenzen werken op alle body`s. Uitleg over de EFS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens

En de EF:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

@Freek, nieuwe thirth party lenzen werken probleemloos op de 1D en 5D. De oudere lenzen kan je problemen mee hebben, maar dan alleen omdat de autofocus niet werkt. Sommige lenzen kon je laten "re-chippen" zodat ze wel werken.

Er zijn wel grapjurken geweest die EFS lenzen werkend hebben gekregen op de 1D etc. door het te ver uitstekende gedeelte af te zagen, maar of dat slim is????

Groet,
Ruud

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 22:20    Post subject:
Ruud van Veenschoten wrote:

@Freek, nieuwe thirth party lenzen werken probleemloos op de 1D en 5D. De oudere lenzen kan je problemen mee hebben, maar dan alleen omdat de autofocus niet werkt. Sommige lenzen kon je laten "re-chippen" zodat ze wel werken.

Ik bedoelde niet het werken in de zin van AF etc, maar de afdekking van de sensor.
Je krijgt vaak zwarte hoeken in de foto omdat de lens het licht niet op zo´n grote sensor kan projecteren. Als voorbeeld heb ik laatst mijn sigma 18-50/2.8 op de 1DII van Jeffrey gezet en daar kreeg je dus ook van die zwarte hoeken in elke hoek.

Het chippen ken ik ook, mijn Sigma 400 is onder andere een lens die gechipt moest worden om te kunnen diafragmeren. (die van mij is niet gechipt, dus alleen 5.6)
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 11:27    Post subject:
freek W wrote:
Canon had een tijd geleden alleen EF mounts, maar toen ze digitale spiegelreflex crop-camera's gingen maken hebben ze de EF-S mount ontworpen, speciaal voor crop-camera's. Het directe voordeel weet ik zo 1,2,3 niet meer, maar is wel ergens op te zoeken.

Third party lens-producenten zoals sigma en tamron hebben alleen toestemming om EF-mounts te maken voor canon. Dat wil echter niet zeggen dat ze ook op een 1D of 5D passen. De lens moet namelijk wel de grotere sensor volledig afdekken en dat is bij de meeste lenzen niet het geval.

Dat is dus het directe voordeel, voor canon dan. Voordeel voor de gebruiker, de EF-S lens kan goedkoper geproduceerd worden. Hij hoeft niet geschikt te zijn voor een grote sensor en dat is puur besparing op glas. Simpel toch?
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 11:29    Post subject: Re: waarom past mijn lens niet?
Wim Bloemink wrote:
Vandaag mijn Eos 1D mark II binnen gekregen. werkte voorheen met een eos 30 d maar met de aanschaf van de canon 400 mm met extender 1.4. werkte de auto focus niet wel met het afplakken maar ja dat wilde ik niet was langzaam ook. Nu probeerde ik mijn lenzen van de eos 30 maar één past er niet? en dat is de EFs 18-55 ? Komt dit door de toevoeging s zoja waar staat dit voor

Alles met een S past dus niet. Dit zijn goedkopere lenzen waarbij het glas geen grote sensor aan kan.
Ja, op een fancy camera hoort een fancy lens.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 13:57    Post subject:
Hendrik wrote:
freek W wrote:

Dat is dus het directe voordeel, voor canon dan. Voordeel voor de gebruiker, de EF-S lens kan goedkoper geproduceerd worden. Hij hoeft niet geschikt te zijn voor een grote sensor en dat is puur besparing op glas. Simpel toch?

Je slaat de spijker op zn kop Wink
Reply with quote

robengelhard

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 17:07    Post subject: Re: waarom past mijn lens niet?
Hendrik wrote:

...... Dit zijn goedkopere lenzen ......

Ik wou dat je gelijk had, mijn EF-S 17-55 was flink duurder dan de EF 17-40 f/4L en zelfs duurder dan de EF 100 f/2.8L IS Macro Crying or Very sad
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 17:12    Post subject: Re: waarom past mijn lens niet?
robengelhard wrote:

Ik wou dat je gelijk had, mijn EF-S 17-55 was flink duurder dan de EF 17-40 f/4L en zelfs duurder dan de EF 100 f/2.8L IS Macro Crying or Very sad

Maar dan kreeg je er gratis een body bij?? Rolling Eyes Shocked
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

robengelhard

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 17:14    Post subject: Re: waarom past mijn lens niet?
Arjen Drost wrote:
robengelhard wrote:

Maar dan kreeg je er gratis een body bij?? Rolling Eyes Shocked

Deze ontgaat mij helemaal Question Exclamation
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 17:17    Post subject:
Ik neem aan dat die 17-55 lens F2,8 is. Die kost bij Nikon ook zo'n slordige 1100 euro's en zal bij Canon ook wel zo zijn. Was/is de professionele standaardlens voor de cropcamera. Bij Nikon past ie wel op de full frame camera's, alleen dan cropt de camera het beeld wel automatisch bij tot 6 mp...
Reply with quote

robengelhard

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 17:27    Post subject:
Dat klopt. Mies. Alleen is die van Canon (gelukkig) niet zo duur als die van Nikon.

Canon EF-S 17-55mm F/2.8 iS USM € 747
Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM € 582
Canon EF 100mm F/2.8 L USM iS macro € 678

Dat EF-S lenzen niet allemaal goedkoop zijn, lijkt me nu wel duidelijk.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 18:16    Post subject:
De prijs zit hem in de IS en de lichtsterkte. Daarnaast is het de beste standaard-bereik lens voor crop.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum