Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikkor AF-S 300mm f/4.0 IF ED + TC-14II

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 16:06    Post subject: Nikkor AF-S 300mm f/4.0 IF ED + TC-14II
Hallo allemaal,

Afgelopen dagen ben ik mij aan het verdiepen in de aanschaf van een nieuw objectief. Aankomende zomer ga ik voor 8 dagen naar IJsland en wil de papagaaiduikers waar ik heen ga goed kunnen vastleggen. Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heel erg veel ervaring heb met het maken van foto's van vogels, maar wil dit toch wel graag gaan proberen.

Tot nu gebruik ik mijn camera + objectieven voor mijn grootste hobbie, luchtvaartfotografie (a.k.a. vliegtuigspotten Razz). Al ruim 4 jaar maak ik gebruik van de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED en bevalt me prima. Maar ik wil meer bereik hebben. Moet eerlijk bekennen dat ik ook gekeken heb naar de Sigma 50-500 (met OS), maar toen zag ik de Nikon AF-S 300mm f/4.0 IF ED i.c.m. een tussenring.

Naar mijn idee is de kwaliteit vergeleken met de Sigma veel groter. Wat raden jullie aan? De Sigma of het 'setje' van de Nikon met converter?

Groeten,
Ruud Wink
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 16:51    Post subject:
Ruud,

Met beide lenzen kun je mooie foto's maken. Over de 300mm f4 heb ik nog nooit klachten gehoord. De Sigma schijnt op het uiterste bereik (500mm) niet altijd topscherp te zijn. Ook hoor je vaker gedoe over de mechanische kwaliteit. Maar zoals gezegd bereiken sommige fotografen daar ook mooie resultaten mee.
Overigens, voor papegaaiduikers op IJsland heb je beide lenzen niet echt nodig (ze niet daar niet echt schuw). Lukt ook met de 70-300, als zal de kwaliteit wel beter worden met de genoemde lenzen.
Bijna al mijn foto's hier zijn gemaakt met de 300 mm + 1.4 TC.

Gr,
Bendiks

Rick van der Weijde

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 17:17    Post subject:
Hoi Ruud,
Ik heb jarenlang gefotografeerd met een Sigma 170-500mm en ben sinds september 2010 in het bezit van een Nikkor 300mm f/4 in combinatie met een TC 1.4 (o.a. op aanraden van Bendiks Wink ).

Conclusie van een wat langer verhaal: ik ga niet meer terug, werkelijk een wereld van verschil.

Wat ervaringen heb ik al eens in een bericht verwoord. Zie hier:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=77885#77885

Je zult er in ieder geval geen spijt van krijgen.
Gr. Rick

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 19:11    Post subject:
Hoi Ruud, ik sluit me aan bij Rick. Wil ook niet meer terug naar de Sigma. Nikon 300F4 met/of zonder convertor bevalt me uitstekend. Er staat er trouwens hier nog 1 op het forum Marktplaats te koop voor 800 euro. Is het overwegen waard. En wat Bendiks zegt klopt ook. Ben in 1991 op IJsland bij Latrabjarg en Krisivukuberg geweest. De papegaaiduikers zaten er op enkele meters afstand. Ook veel drieteenmeeuwen en zeekoeten enz. Is al wel 20 jaar geleden ,maar neem aan dat dit nog steeds zo is. Tip voor jou Ruud. Voer eens in de menubalk bij 'zoeken' bij 'gebieden', wat van de gebieden in die je gaat bezoeken daar op IJsland. Dan kun je alvast in de stemming komen. Zal vast wel het een en ander aan papegaaiduikers enz. bij staan. Groeten Jos,
Back to top
Reply with quote

Flyboeing

PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 19:14    Post subject:
Beide bedankt voor hun antwoord op mijn vraag. Ik heb het stukje gelezen wat je zei Rick. Dat is ook wel een van de redenen waarom ik toch niet voor de Sigma wil gaan, de kleuren komen mat over. Verder hoor ik ook vaak dat er een verschil onderling is tussen de verschillende 50-500 lenzen. Je hebt de slechtere exemplaren, maar ook de goede. Ik lees eigenlijk alleen maar lovende verhalen over de Nikon 300mm f/4.

Bendiks, mooie foto's op je site, ook erg handig de toelichting die je bij je 'uitrusting' hebt gedaan. Ik zag daar ook de 80-200 van Nikon voorbij komen. Die had ik ook gezien, vindt de 70-200 toch wel erg prijzig worden (ruim 1800 euro), maar ik kan daar nooit echt goede reviews over vinden. Beviel die jou wel?

Ik zal er nog eens goed over na gaan denken, wordt dan denk ik toch pas ergens eind mei dat ik het zou aanschaffen.

@Jos
Ik had de bevestiging binnen gekregen van de boeking en heb toen gelijk gezocht naar extra informatie met betrekking tot het fotograferen ervan. Kon zo snel even niets vinden over de papagaaiduikers, maar kijk er wel enorm naar uit!
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 19:28    Post subject:
Hoi Ruud, voer dan maar gewoon hier op de webside bij 'zoeken' 'plaats' IJsland in. Dan kun je alvast zien wat voor vogels er nog meer zitten naast de al genoemde papegaaiduiker. Wil er ooit nog zeker naar terug, maar dat is bij meerdere landen het geval. Komt ooit nog wel. Veel succes in ieder geval met de aanschaf van je materiaal en je vakantie. Ben benieuwd straks naar je resultaten. Heb je nog mooi de tijd om het materiaal uit te testen. Gr. jos.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum