Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Converters op Sigma 500mm f4.5: tests/reviews gevraagd

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 20:47    Post subject: Converters op Sigma 500mm f4.5: tests/reviews gevraagd
Hoi,

Ik ben binnenkort in het bezit van een Sigma 500mm f4.5 HSM EX DG. Very Happy
Zal daarvoor ook de nieuwe Nikon D300 (of D200) aanschaffen.
Momenteel heb ik nog de Nikon D70 met 300mm f4 AF-S, met Nikon Teleconverter 1.4 II. (die zal dan mogelijk de deur uit gaan, met of zonder converter).

Mits wat aanpaswerk, kan ik mijn Nikon 1.4 teleconverter met behoud van autofocus gebruiken op mijn nieuwe Sigma 500mm lens.

Maar ik denk eraan om eventueel toch eens een 1.7 of zelfs 2.0 teleconverter te proberen.

De prijs van de 1.7 converter van Nikon is nogal aan de dure kant.
De Nikon 2.0 converter is wat goedkoper dacht ik, maar de scherpte zal daarmee wel weer minder zijn.

Wie heeft ervaring met de Soligor 1.7 (en 2.0) teleconverters en/of
de Kenko 2.0 converters ?
Ik denk dat de autofocus op de Sigma 500mm f4.5 met de Soligor 1.7 behouden blijft.

Alle info is welkom.

Groeten,
Joris Everaert

Glenn Vermeersch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 6:18    Post subject:
Hoi Joris,

ik zu het gewoon bij de uitgedremelde 1.4 van Nikon houden. Snelheid is ok, autofocus ook. MAAR: ondanks wat er hier en daar geschreven wordt gaat de kwaliteit (té) hard achteruit. Althans, dat is wat ik ervaar en ik ben nogal kritisch. Het is een heerlijke lens, je kan er even scherpe beelden mee schieten als met de duurdere Nikons en Canons.......maar het is er geen! En dat merk je oa bij het gebruik met de converters.

Ik gebruik de combinatie zo weinig mogelijk (want nogmaals, zonder TC is de lens geweldig!) en spaar ondertussen ijverig door voor de nieuwe VR van Nikon Very Happy

Glenn

Jeroenski
Guest

PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 9:35    Post subject:
Hi Joris,

Ik heb in het verleden ook met deze lens gewerkt i.c.m een Soligor 1,7 TC en was zeer tevreden over de snelheid van de AF en de optische kwaliteit.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij op mijn 20D van canon goed werkte maar op mijn Canon 1D Mark2N en op mijn huidige Canon 1D Mark3 niet goed functioneerde dus vooraf testen, vooral omdat ik met Canon werk en dus niets kan zeggen over de combi met Nikon.
Voor de Canon 1 Serie kan je het beste de Tamron 1.4x TC gebruiken i.c.m deze lens.

Ook met mijn huidige Canon 600mm F4 lens werk ik geregeld met de Soligor 1,7 TC en ik ben ook nu erg tevreden over de resultaten.

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 12:45    Post subject:
Ik zou 's gaan kijken naar de Kenko 1.4 300 pro DG.
Deze combi gebruik ik al een tijdje en is mij nog het best bevallen.
Bij mij werkten andere combies niet, óf ik had problemen met de AF, óf hij deed helemaal niks.

Kan geen kwaad om de Kenko toch 's aan een nader onderzoek te onderwerpen, dacht ik zo.
Succes!

Groeten.

Robby Roos

www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 20:12    Post subject: Re: Converters op Sigma 500mm f4.5: tests/reviews gevraagd
everaert_joris wrote:
De prijs van de 1.7 converter van Nikon is nogal aan de dure kant.
De Nikon 2.0 converter is wat goedkoper dacht ik, maar de scherpte zal daarmee wel weer minder zijn.

Deze convertors zijn juist meestal even duur.

"sommigen" zeggen dat je op sigma lenzen het beste sigma convertors kunt gebruiken. Kenko pro-serie (soms zelfde als soligor in europa) heeft veel aanhangers onder nikon en canon gebruikers.

Zelf denk ik dat 1,4 op een 500 mm niet verkeerd is en dat je niet veel meer zou moeten willen, omdat je het ook allemaal maar stil moet zien te houden. Zonder convertor is sowieso het mooist.
Veel plezier met prachtige spullen.
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 21:36    Post subject:
Misschien hier eens lezen! Is weliswaar een canon test maar ik mag aannemen dat het een goed idee geeft over de kwaliteit van de geteste converters!

Deel 1
http://www.traumflieger.de/objektivtest/telekonverter/telekonverter_check.php

deel 2
http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2.php
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 11:35    Post subject:
Ik heb zelf drie converters en geen van allen werken tot tevredenheid tussen de D200 en de Sigma 500 mm f4.5.
De aangepaste nikon en de siligor werken wel qua af maar ik lever veel te veel in qua beeldkwaliteit. Onlangs had ik goede hoop op de oplossing met de Kenko pro300 maar helaas. De af probeert heel even zijn wert te doen maar al snel zie ik het batterij alarm en slaat de hele camera vast. Dat is erg zonde want op MF is duidelijk een helderder en scherper beeld te zien met de kenko ten opzichte van de nikon en de soligor.
Maar zoals Glenn ook al zegt; het een een geweldige lens. lekker scherp en wendbaar maar dan wel zonder converter.
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 18:03    Post subject:
Zoals Han en Glenn aangeven verlies je uiteraard wat scherpte met de 1.7 Soligor. Maar ik moet toch echt zeggen dat ik in de loop der jaren met deze combi fantastische platen heb kunnen maken die qua scherpte maar zo weinig onder doen voor de lens zonder converter.
uiteraard kan ik niet oordelen hoe de lens-converter combi werkt op een Nikon toestel omdat ik Canon schiet, maar als de converter goed werkt met je camera is het echt een aanwinst.

Daarnaast wil ik wel zeggen dat ook de Kenko Pro serie prima converters bevat waar ik in het verleden ook veel mee heb gewerkt en erg goede resultaten uit heb gehaald.

Ik heb zelf uiteindelijk toch de lens verkocht en er een Canon 600mm F4 voor terug gekocht omdat de Soligor niet werkte op mijn Canon 1D mark3 met de Sigma 500mm. Met de Canon kan ik zelfs een 2x converter gebruiken (hoewel je dan wel echt scherpte gaat inleveren..) Momenteel gebruik ik bijna uitsluitend de 600mm F4 met de Soligor 1.7 converter en je kunt mijn recente foto's hier op de site terug vinden als je wat resultaten van die combinatie of de Sigma 500 met de Soligor terug wilt zien.

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

everaert_joris

PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 20:27    Post subject:
Bedankt allemaal voor de eerste reacties met nuttige info.
Meer info is uiteraard welkom.

Ik kan hier voorlopig uit afleiden dat een Kenko of Soligor zeker potentiële mogelijkheden zijn, naast mijn 1.4 van Nikon zelf.

De resultaten van Jeroen met z'n Sigma 500mm en Soligor 1.7, zien er inderdaad niet slecht uit. Het is wel straf dat die combi niet goed werkte met de Canon 1DMark2N, maar wel met de 20D.

Van zodra ik de Nikon D300 heb, zal ik eens uittesten (bv. bij Fotokonijnenberg). Ik hou nog alle mogelijkheden open. Als de Kenko pro300 inderdaad beter is qua beeldkwaliteit, dan hoop ik dat de D300 daarmee beter werkt (AF) dan de D200... We zien wel.

Groet,
Joris Everaert

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 22:20    Post subject:
En hou ons svp even op de hoogte van je ervaringen met de d300, converter en sigma 500 mm combinatie. ben zeer benieuwd!
Reply with quote

everaert_joris

PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 0:39    Post subject:
OK, Han. Het zal wel nog even duren, want de D300 zou pas leverbaar zijn in de loop van november.
Hopelijk het wachten waard.

Groeten,
Joris

franske

PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 4:59    Post subject:
Ik wil geen nieuw topic beginnen en stel dus hier maar de vraag:

Een 500mm 4.5 sigma samen met een 1.4x converter op een canon 40D of 400D,zou ik dan nog AF hebben of niet?

MVG,
Franske
Back to top
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 11:09    Post subject: convector
Hallo Franske,

De volgende converters zullen je waarschijnlijk nog AF geven:

-Tamron 1.4x TC (oude type)
-Kenko Pro 300 1.4x TC
-Kenko 1.5x TC
-Soligor 1.7x TC (lijkt me de beste optie met het meeste bereik)

Test het wel eerst even uit bij een fotozaak aangezien elke camera er weer anders op reageert.

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 20:19    Post subject:
Gekke vraag er toch even tussendoor. De 1.4 van Soligor (PRO) is een stuk duurder dan de 1.7 (geen PRO) van hetzelfde merk. Mijn boerenverstand (met excuses aan de agrariers voor deze uitdrukking) zegt mij dat hoe meer hoe duurder moet zijn. De 1.4 is van goede kwaliteit. Is de 1.7 een stuk minder ? Beter een Kenko 1.7 PRO aanschaffen ?
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 21:38    Post subject:
Karel Mauer wrote:
Gekke vraag er toch even tussendoor. De 1.4 van Soligor (PRO) is een stuk duurder dan de 1.7 (geen PRO) van hetzelfde merk. Mijn boerenverstand (met excuses aan de agrariers voor deze uitdrukking) zegt mij dat hoe meer hoe duurder moet zijn. De 1.4 is van goede kwaliteit. Is de 1.7 een stuk minder ? Beter een Kenko 1.7 PRO aanschaffen ?

Karel. de kosten zitten niet alleen in verlenging. (Neem nou een 14 mm F2,8 van canon of nikon - heel weinig mm en toch peperduur -). De kosten voor de 3 nikon convertors 1,4x 1,7x en 2,0x zijn in principe gelijk. Zal bij canon of kenko wel vergelijkbaar zijn?
De kosten van lenzen zitten goeddeels in de kwaliteit van het glas, cq de moeilijkheid van de fabrikage van goed glas. Hier KAN dus opgaan hoe duurder hoe beter (de beeld-kwaliteit of de marketing).
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 9:23    Post subject:
Zijn er inmiddels wat ervaringen bijgekomen hier op BP met de Sigma 500 F4.5 en een 1.4 converter?
De Nikkor 500 F4 is domweg te duur voor mij, dus dit is een serieus alternatief.

Edit: overigens is dit ook nog wel een leuke toevoeging op de 2 tests die hierboven worden aangehaald: http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2.php

Rick van der Weijde

PostPosted: Wed 02 Jun 2010, 9:02    Post subject:
Deze nog maar eens omhoog halen, aangezien ik ook erg nieuwsgierig ben naar ervaring met de Sigma 500mm f/4.5 in combinatie met een TC 1,4.

Nog even doorsparen voor een Nikon 500mm is ook optie, maar merk dat mijn huidige Sigma 170-500mm toch wel heel hard achteruit holt...

Alle tips zijn welkom!

Groet,
Rick

peter wijn

PostPosted: Wed 02 Jun 2010, 9:24    Post subject:
als het een optie is: doorsparen!

alternatief - met in totaal 5,5 mille toch echt iets goedkoper - is een 300 F2,8 met die nieuwe tc2x van nikon waar 'iedereen' zo laaiend enthousiast over schijnt te zijn.

Voordeel, als waar is wat men zegt - naast een behoorlijke 600 F5,6 zeer zeker een fantastische 300 F2,8 (en 420 f4 voor nog eens zo'n 350 euro).

Geen idee of ie echt brengt wat men zegt.
(als, dan eerder met zo'n 300 dan met een langere lens).
Back to top
Reply with quote

Ferry Bantjes
Guest

PostPosted: Wed 02 Jun 2010, 22:29    Post subject:
Ik gebruik de Kenko pro 1.4 op mijn Sigma F4.5 500MM in combinatie met de Sony @ 700.
Resultaat is prima met behoud van AF.

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote

Rick van der Weijde

PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 12:50    Post subject:
Beiden, dank voor de commentaren. Ik zal later eens kijken naar wat foto's van jou Ferry.

@ Peter: Doorsparen is natuurlijk altijd een optie... het is alleen de vraag of ik tijdelijk zonder lens zou willen zitten... (En ik weet mijn eigen antwoord op die vraag).

Groet,
Rick

peter wijn

PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 13:36    Post subject:
(2e hands zijn 300 F2,8 lenzen, ook de 1e VR versie. momenteel te krijgen ivm de nieuwe VR versie. Redelijk waardevast instappen noem ik dat. 3 mille moet mogelijk zijn. de sigma's schrijven ietske harder af.)
Back to top
Reply with quote

martin

PostPosted: Wed 23 Mar 2011, 20:05    Post subject:
Ik heb al vaker gehoord dat bij een Nikon converter de AF niet meer werkt bij de combinatie Sigma 500 4.5 met de D300. nu ben ik wel benieuwt of de AF wel werkt met een Sigma Converter 1.4x EX DG APO Nikon-D A, iemand hier ervaring mee.
Back to top
Reply with quote

Simon Post

PostPosted: Thu 24 Mar 2011, 8:51    Post subject:
Ook ik beschik over de Sigma 500 in combinatie met de D300s.
Destijds heb ik een 1.4 converter van nikon gekocht welke wel werkte maar ik was niet erg tevreden over de resultaten. Met een beetje crop heb je, volgens mij, zelfs betere rusultaten.
En, aangezien de D300 geen full-frame camera is, zit je al op 750mm. Voor mij meer dan genoeg.
Gr. Simon

peter wijn

PostPosted: Thu 24 Mar 2011, 20:46    Post subject:
dat verbaast me allemaal wel een beetje, hierboven.

voor zover mij bekend passen alleen de lange nikon AF-S lenzen op de tc 1,4 EII (en de 1,7 en de 2,0 beide versies)

en moet je een nokje wegvijlen voordat je er op andere lenzen mee aan de slag kunt.
(reden dat nikon dat nokje er op zet, is om te voorkomen dat lenselementen van convertor en lens tegen elkaar stoten).

Maar misschien is er iets veranderd aan de sigma's de afgelopen 3 jaar?
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 24 Mar 2011, 21:50    Post subject:
Peter Wijn wrote:
alternatief - met in totaal 5,5 mille toch echt iets goedkoper - is een 300 F2,8 met die nieuwe tc2x van nikon waar 'iedereen' zo laaiend enthousiast over schijnt te zijn.

Ik heb 21 februari een vergelijking van deze combinatie hier op Birdpix geplaatst.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=249779 300/2.8 + 2x
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=249777 300/2.8 + 1.4x
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=249781 100% detailcrop van beide foto's

Misschien heb je er wat aan.

.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum