Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Compositie; essentieel aandachtspunt bij fotografie

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Nov 2006, 23:05    Post subject: Compositie; essentieel aandachtspunt bij fotografie
Wil de discussie / brainstormen / ideeënuitwisseling (geef het beessie maar een naam) over compositie een breder kader geven dan alleen maar betrekking hebbend op mijn foto (hoewel een aardig vertrekpunt, immers praten over compositie werkt beter aan de hand van een voorbeeld dan zomaar puur theoretisch met elkaar kletsen).

Daarom wil ik via dit topic verder gaan. Voor degenen die willen weten waar het allemaal begonnen is, en wat hiervoor al gezegd is, verwijs ik naar http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=78900

Ik ga dus verder met;
Peter en Peter, jullie hebben beiden natuurlijk gelijk, en tegelijkertijd ook weer niet.

Er is niks mis met het bepalen van je compositie op gevoel. Als je er maar bewust mee bezig bent. Als ik mijn leerlingen (in de leeftijd van 12 tot 17 jaar) een tekening voorschotel met een bal in het midden en een met de bal aan de zijkant met de vraag welke van de twee het meest rust uitstraalt, weet het overgrote merendeel de juiste keuze te maken. Ook ik laat in eerste instantie mijn gevoel de compositie bepalen. Hoeft dus niet te betekenen dat er een foute compositie uit ontstaat. Je eigen foto's (PetervR) getuigen hier zelf van zoals ook PeterW al opmerkt.
Vele anderen op BP laten zich (zeer waarschijnlijk) ook door hun gevoel leiden en komen tot aanvaardbare of goede composities. Maar, bij ook veel op BP gepubliceerde foto's kan ik moeilijk ontdekken dat er iets met compositie is gedaan. Zoals ik ook bij mijn leerlingen ontdek, is het (goed)herkennen (op gevoel) toch iets anders dan (goed) kunnen toepassen. En wat ik merk is dat een foto met een aardige compositie niet altijd gekozen is vanuit een bepaald idee, maar veeleer vanuit traditionele en voor de hand liggende factoren als kijkrichting van de vogel en eventueel het gulden snede principe.
Vandaar deze actie.

Wat ik na het inzetten van mijn gevoel doe (maar ook lang niet altijd, zeker niet als ik toch weer te snel iets wil plaatsen), is de uitsnede bekijken voor de zogenaamde fine-tuning. Kan er nog iets af, moet er nog iets verschoven worden, enz. Kleine ingreep kan soms een slok op een borrel schelen.

Wat ik met mijn lijnenplaat heb willen laten zien is een theoretische onderbouwing van de keuze van mijn compositie. Dat is heel iets anders dan een wiskundige aanpak van het probleem, zoals door PetervR verondersteld.
Wanneer ik zo (na een gevoelsmatige en globale aanpak) de foto bekijk, kom ik soms tot de ontdekking dat bepaalde elementen (zoals een bepaald grassprietje) een zekere rol (kunnen) spelen in de compositie die ik eerder niet had voorzien.
Proeven aan het begin van de vorige eeuw hebben aangetoond dat mensen niet zomaar naar schilderijen keken, maar dat de meeste proefpersonen eenzelfde kijkstramien erop na hielden. Dat wil zeggen dat ze op een zelfde punt begonnen, en via eenzelfde route de afbeelding bekeken, op dezelfde plekken langer stil bleven staan met hun blikken, op dezelfde plekken telkens weer terug kwamen, enz.
Neo-Classicistische schilders wisten als geen ander hoe je de beschouwer aan de hand kon nemen, en kon dwingen om ze via een bepaalde "kijkroute" door het schilderij te leiden.
Ik denk dat als je dat beseft, en er bewust mee aan de slag gaat, je je foto's op een hoger plan kunt tillen (en die van anderen beter kunt beoordelen of van commentaar voorzien), dan wanneer je je alleen maar richt op scherpte, belichting (hoewel naar mijn mening wel belangrijke voorwaarden) achtergrond of grootte van de vogel. Let wel, ik denk dat er voldoende voorbeelden van foto's en fotografen op BP zijn te vinden die zich bewust met deze zaken bezig houden, maar ook velen zijn die er niet bewust mee aan de slag gaan. Voor deze groep is dit topic voornamelijk bedoeld, in de hoop dat ze er hun voordeel mee kunnen doen.

Als laatste (speciaal voor PetervR), ik denk niet dat er veel verschil zit tussen een tekenaar/schilder en fotograaf. Als ik teken/schilder moet ik ervan uitgaan dat ik van niets iets moet maken. Ik kan me van het begin af aan met de compositie bezig houden (hoewel ik me daarbij ook voornamelijk door mijn gevoel laat leiden). Als fotograaf heb ik al iets, en met dat iets moet ik aan de slag. Ik moet rekening houden met allerlei elementen die al in het te maken beeld of op de foto aanwezig zijn. Dat betekent dat ik (eventueel) moet gaan croppen, moet gaan clonen of gewoon de hele foto (ook al is het onderwerp scherp en beeldvullend) maar in de prullenbak moet gooien.

Last edited by Karel Mauer on Sat 25 Nov 2006, 8:35; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 9:19    Post subject:
Karel,

Dank je voor de moeite die je hebt genomen om dit uitgebreid te verwoorden.

Om in te gaan op je verhaal, ik denk we ten eerste onderscheid moeten maken tussen vogelaars die ook fotograferen en fotografen die zich vooral op vogels richten. Let wel: wat ik hieronder schrijf is wat ik in grote lijnen meen te kunnen concluderen uit wat ik op BP zie. Het is niet mijn bedoeling mensen in hokjes te stoppen, en veel BP'ers bewegen zich in een grijs gebied tussen deze twee "uitersten".

Het idee dat ik krijg van de commentaren en foto's op Birdpix is dat de eerste groep een voorkeur heeft voor foto's waarop de vogel zo groot mogelijk en scherp mogelijk in beeld staat, wellicht ingegeven vanuit de determinatie en herkenning van zoveel mogelijk veldkenmerken.

De tweede groep probeert voorall een beeld te creëren dat prettig is voor het oog, waarbij het onderwerp (op BP dus de vogel) niet altijd scherp, groot en herkenbaar in beeld hoeft te staan.

Compositieleer is vooral van belang voor fotografen die een prettig ogend beeld willen creëren, voor determinatie doeleinden kun je mer minder volstaan.

Zoals je al aangeeft zullen velen automatisch de guldensnede regel toepassen, en tevens rekening houden met de kijkrichting van de vogel. Dat gebeurt denk ik meestal niet in het veld (bijvoorbeeld vanwege gebruik middelste AF punt) maar wel achteraf in Photoshop.

Wat ik zelf tevens doe is met half toegeknepen ogen naar mijn uitsnede (op monitor) kijken. Op die manier kan ik zien of een foto evenwichtig is en niet het zwaartepunt aan een kant heeft zitten. Het niet wegclonen van een takje kan bijvoorbeeld een goed tegenwicht bieden aan een onderwerp dat nogal ver tegen een zijkant staat gedrukt.

Ook donkere en lichte tonen en kleurgebruik zijn van belang voor compositie. Dat heeft alles te maken met hoe mensen naar een beeld kijken. Lichte tinten trekken meer de aandacht dan donkere, warme kleuren trekken meer de aandacht dan koude. Als je naar de commentaren op BP kijkt lijkt het er op dat velen hier al onbewust mee bezig zijn. Voorbeelden:

- "die lichte vlek rechtsboven stoort en leidt van het onderwerp af"
- "mooi contrast tussen warme en koude kleuren"

Ik denk dat het goed is aandacht aan dit onderwerp te besteden, zodat we bewuster kunnen letten op compositie, in welke vorm dan ook. Maar laten we niet vergeten dat er ook veel BP'ers zijn die graag scherpe closeups zien van bijzondere soorten. BP blijft immers een cross-forum voor vogelaars én fotografen.

Voor wie nog meer wil lezen/zien over compositie:

http://www.naturescapes.net/102004/am1004.htm
http://www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/1/

Groeten,
Marijn
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 10:13    Post subject:
@marijn
Quote:
Maar laten we niet vergeten dat er ook veel BP'ers zijn die graag scherpe closeups zien van bijzondere soorten. BP blijft immers een cross-forum voor vogelaars én fotografen.

het sterke is dat zeker karel dat niet vergeet. maar laten we het voor dit forum-item gewoon wel even vergeten. Waarschijnlijk worden alle foto's er beter van als er nog wat meer op lijnen en compositie wordt gelet.

@Karel
Ik blijf er bij dat gevoel de belangrijkste component is. Maar het is goed om de regels te kennen, te doorgronden voordat je met je gevoel aan het werk gaat. Schilders als Rembrandt van R. leerden eerst kwasten schoonmaken voordat ze hun mouwen opstroopten om aan hun meesterwerken te beginnen.

het lijkt me goed hier, - net als arthur morris deed - wat voorbeelden te verzamelen van foto's met lijnen, vlakken, ritme (oh ja), contrast, spiegelonderwerpen, lichtaccenten, en al het andere wat in de schone kunsten wordt gebruikt om de aandacht te (ver)leiden.

Hier een voorbeeld van mij - zoals morris niet noemt - van een vogel die recht op je afkomt http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=24095. Alle energie wordt naar het centrum gezogen, naar een punt in het midden (een punt dat voor de onscherpe vogel ligt Embarassed ). ik bedoel maar, met een niet zo goede foto kun je ook een hoop laten zien.
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 14:46    Post subject:
Een zeer interessante discussie/uitwisseling van meningen.
Heb de leerplaat van Karel ns bekeken en tot de conclusie gekomen dat compositie meer is dan dit: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=22610

Had nog wel een vraag: hoe voorkom je dat een foto uit balans raak, (door een naar-rechtskijkende-vogel links te plaatsen, en rechts niks)?

Groet, Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 21:08    Post subject:
Begint het op gang te komen ?
Ben blij dat Marijn, Peter en Adri links naar voorbeelden hebben ingevoegd. De foto van Peter leent zich uitstekend voor een uitwerking met lijnen (nagenoeg symmetrisch, mooi lijnperspectief naar kop van vogel, en wat te denken van de verticaal gerichte snavel met de verticale spriet boven zijn kop).
Een snelle blik in het stuk van Arthur Morris leert dat zelfs bij groot in het beeld geplaatste objecten aandacht voor compositie mogelijk (en gewenst) is. Dus ook voor de groep "vogelaars die fotograferen" zoals door Marijn omschreven valt er winst uit de foto's te halen.
Op de vraag van Adri kan ik niet een, twee, drie een bevredigend antwoord geven. Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat zich nog meer in het beeld bevindt. Wel is het over het algemeen een geijkte plek (waar overigens niks op tegen is) om het object te plaatsen.

Wil nog een beeld toevoegen. Het gaat om een Steenarend van Chris Schenk. Er is bijna alleen maar één vogel te zien, en groot in beeld. De opbouw is eenvoudig, maar twee donkere vlekken in beeld maken de foto voor mij af. Er ontstaat een soort driehoek van corvide-buik arend- corvide (langs de schuine lijnen van de vleugel) met de kop van de arend in de driehoek.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=5058

Een wat geraffineerder compositie is te vinden in een foto van Hendrik van Kampen http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=41502
De Buizerd valt op door het licht donker contrast, bevindt zich op een gulden snede, maar de palen van de afrastering leidden je blik vervolgens de verte in, om plots tegen het hek tot stilstand te komen, waar de horizontale lijnen van het hek je weer terugleiden naar de Buizerd. De cirkel is gesloten. Op die manier wordt voor mijn gevoel een weids landschap in de foto betrokken, waarbij de vogel toch "centraal" blijft staan.
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 22:11    Post subject:
Ook ik bemoei mij regelmatig met compositie en zal dus een bijdrage aan dit topic leveren.

De tegenstelling tussen de gevoelsmensen en de analytici zoals die hier een beetje naar voren komen zie ik niet zo. Ik maak mijn composities vrijwel geheel op het gevoel. Daarna ga ik ze achteraf toetsen aan de regels (of juist niet) om te zien wat er nu eigelijk precies gebeurt. Daar leer ik van, wat vervolgens weer doorwerkt bij mijn gevoel voor compositie. Hierboven wordt de opmerking gemaakt dat een compositie vaak achteraf door croppen wordt verkregen. Bij mij is dat vaak niet zo. Dit zie ik als één van de grote voordelen van het handmatig scherpstellen, ik ben niet afhankelijk van scherpstelpunten en kan tijdens het scherpstellen al met de compositie bezig zijn.

Binnen de fotografie is de vogelfotografie natuurlijk niet een tak die zich bij uitstek leent voor gewaagde composities. Als de vogel groot in beeld komt en de kenmerken en schoonheid van het beest zelf zijn het onderwerp van de foto, dan blijft er weinig meer over dan iets doen met de kijkrichting en guldensnede. Al te experimentele composities leiden vaak sterk af van het onderwerp en gaan naar mijn mening ook snel op een maniertje lijken. Meer kansen liggen er bij aktiefoto’s, foto’s met meer vogels/dieren en vogels in het landschap.

Behalve de door Karel zo duidelijk beschreven compositieleer waarbij hij veel aandacht heeft voor de wijze waarop het oog door de foto dwaalt, is het ook mogelijk om de compositie van een foto op andere wijze te beoordelen. Belangrijk is dat je wat weet hoe je een foto tot een beperkt aantal beeldelementen kunt terug brengen. Zo kan je gemakkelijk een analyse maken van welke elementen een rol kunnen spelen. Ik heb enkele voorbeelden in mijn PA gezet

Originele foto

Vlakken
Structuur
Lijnen
Herhaling
Ritme, een bijzondere vorm van herhaling

Misschien dat sommigen hier ook weer verder mee kunnen.

peter wijn

PostPosted: Wed 22 Nov 2006, 23:49    Post subject:
voorbeeld: vogel in een spotlight. (al is het soms geen spotlight).
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=78362
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=37845
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 23 Nov 2006, 16:13    Post subject:
Quote:
Had nog wel een vraag: hoe voorkom je dat een foto uit balans raak, (door een naar-rechtskijkende-vogel links te plaatsen, en rechts niks)?

nog helemaal niet behandeld adri. Eerlijk gezegd. Ik zelf heb daar geen regel voor maar probeer het gewoon uit. Misschien heeft karel iets?
Trouwens, balans is 1 ding, soms wil je juist dynamiek in een bepaalde richting, of wil je een vogeltje in een hoek sluiten om zijn nietigheid te accentueren of iets dergelijks.

(Strakjes voorbeelden toevoegen)
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 23 Nov 2006, 22:56    Post subject:
Quote:

Even een paar voorbeelden (van mijzelf want dat is het gemakkelijkste) Als anderen meer voorbeelden hebben, of het niet met mijn analyse eens zijn, onmiddellijk reageren natuurlijk.

Balans
Balans door stenen rechts
Balans doordat de worm de Goudplevier tegenhoud (ook spanning, stel je voor dat hij knapt!)
Balans door structuur in het landschap
Balans door eilandje achter de vogel
Balans door golven en hoekje land

Quote:
Trouwens, balans is 1 ding, soms wil je juist dynamiek in een bepaalde richting, of wil je een vogeltje in een hoek sluiten om zijn nietigheid te accentueren of iets dergelijks.

Gevoel van in zichzelf gekeerd zijn door afwenden, balans door schelpje
Suggestie van snelheid doordat de vogels het beeld uit lopen, schuine lijnen
Suggestie van snelheid door plaatsing en onscherpte
Spanning dankzij de stiekem loerende vogel tegen de rand van de foto
Spanning door plaatsing in combinatie met de looprichting (deze foto heeft maar één commentaar maar is wel gebruikt voor een folder voor een expositie over prehistorische vogels. De expositie is te zien geweest in Maastricht, Rotterdam en Peking. Zo zie je maar, hou vast aan je principes ook al doet een foto niet veel op Birdpix)

.

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 1:14    Post subject:
Mooi topic geopend Karel!, en mooie voorbeelden van Hendrik.
Wat betreft evenwicht, bij het ontwerpen van drukwerk is het ook heel belangrijk dat tegenover een zwaar logo ook iets moet staan, dwz dat je afdruk dan "hangt". Hier is evenwicht ook belangrijk. Kijk maar eens in dag- of weekbladen naar foto's van personen. Deze kijken allemaal naar de nietjes. Vaak wanneer er op de achtergrond tekst te zien is, merk je vaak dat de foto gespiegeld is. Bij fotografie denk ik daar anders nooit aan. Ik ga voortaan toch eens heel anders kijken.
Goede tips!

Groet, Aad Verkuijl

Peter van Rij

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 21:04    Post subject:
Ja Karel je hebt me wel aan het denken gezet met dit topic, vroeger lette ik nooit op compositie want ik fotografeerde vooral zeldzaamheden voor de Dutch Birding en daar geldt "groter is beter", tot iemand zei "zet die vogel eens uit het midden". Tegenwoordig probeer ik de compositie al te bepalen tijdens het fotograferen, net als Hendrik ook niet gehinderd door AF-punten want ook nog MF. Digitaal heeft als voordeel dat achteraf ook nog veel te sleutelen valt aan de compo.
Ik zal nog eens in oude mappen kijken naar foto's met een bijzondere compositie. Neemt niet weg dat veel Birdpixers nog steeds vallen voor de "ordinaire determinatieplaat".

Karel Mauer

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 22:10    Post subject:
Ha Aad, door jouw commentaar kwam ik op nog iets anders uit (niet zelf bedacht overigens).
In de westerse wereld wordt van links naar rechts gelezen. Dat bepaald voor een groot deel ook onze kijkrichting.
Op http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79293 is een Baardman te zien die naar rechts kijkt (origineel zo op de foto).
Ik heb de foto gespiegeld zodat de vogel tegen de leesrichting in kijkt. Vind 'm zo een stuk minder krachtig
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79294
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 22:19    Post subject:
@ Karel:
Verbazingwekkend! Vind de eerste foto vele malen mooier als de tweede.
Fijn dat veel mensen nieuwe inzichten geven over compositie ed.
Ik denk dat hendrik de spijker op zn kop heeft geslagen met zijn uitleg over de balans in de foto.
Mijn vraag was eigenlijk nal. van deze foto:http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=18921 , waar de linkerhoek gewoon te zwaar is.

Allen bedankt voor hun bijdrage aan dit topic!

Groet, Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

valentine

PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 8:07    Post subject:
Zouden jullie een reactie willen geven op de twee versies van de toendrarietganzen waarvan ik de tweede net heb geüpload? Ik heb op suggestie van Peter nog een vierkantere uitsnede geprobeerd, maar die bevalt me minder. Ik had nog wel een klein beetje ruimte aan de onderkant, maar bij een vierkante uitsnede vond ik de ganzen te veel "opgesloten". Toen ik de foto nam, zag ik dat mooie rijtje in de krioelende massa vogels en thuis zag ik de uitstekende aardkluit rechts voor de eerste gans als extraatje. Je zou verwachten dat een vierkante uitsnede de lijn in het geheel zou benadrukken en dat de compositie daardoor versterkt zou worden. Mijn gevoel weerspreekt dat, maar ik kan dat niet op de manier van Karel bewijzen met vakkundig getrokken lijnen. Toch vind ik dat in de kijkrichting van de ganzen ruimte moet zitten. (Ik denk tenminste dat het met de kijkrichting van de ganzen te maken heeft.)

Groet,
Valentine

Karel Mauer

PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 23:25    Post subject:
Heb in mijn PA nu weer twee nieuwe foto's geplaatst n.a.v. de kijk- en leesrichting bij de Baardmannen. Besef dat de richting van de rietpluim (dus de compositie) uiteraard ook van invloed is op de beleving van het geheel.
Op http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79336 staat de pluim zo geplaatst dat hij met de leesrichting meeloopt. De kijkrichting van de vogel is tegengesteld eraan. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79337 is weer een gespiegelde versie waar de kijkrichting van de vogel met de leesrichting meeloopt. Ik ben er nog niet uit waar het verschil door ontstaat, maar die waar de vogel naar links kijkt vind rustiger overkomen, terwijl die waar de vogel naar rechts kijkt dynamischer werkt.
Iemand hier een verklaring voor ?
Over het algemeen is het zo dat er voor de kop van de vogel ruimte aanwezig moet zijn in verband met de kijkrichting. In dit geval zit de kop bijna tegen de rand aan, en werkt dit eigenlijk niet zo heel erg storend. Vreemd ?

Last edited by Karel Mauer on Mon 27 Nov 2006, 23:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 23:34    Post subject:
Valentine, ik ga ook voor de foto waar rechts wat meer ruimte aanwezig is. Weet ook niet precies waarom. Denk dat ik wel snap wat je bedoelt met een mogelijke keuze voor een vierkanter formaat (en als ik het verkeerd zie moet je het zeker zeggen). Denk dat je verwacht dat de ganzen in combinatie met de donkere klont een diagonaal in je foto teweegbrengt. Maar volgens mij werkt dat niet zo. Heb geprobeerd de werking van die compositie te doorgronden, maar lukt me niet zo een, twee, drie. Enige wat ik kan bedenken (en wat mogelijk een rol speelt, maar weet niet precies hoe) is dat er geen (rechte) diagonaal valt te trekken, maar dat er een gebogen lijn te trekken valt via de schouders naar klont (misschien is het handiger om voortaan een link naar de foto erbij te doen, dat kijkt wat makkelijker).
Misschien heeft iemand anders er een antwoord op.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 8:37    Post subject:
Quote:
Over het algemeen is het zo dat er voor de kop van de vogel ruimte aanwezig moet zijn in verband met de kijkrichting. In dit geval zit de kop bijna tegen de rand aan, en werkt dit eigenlijk niet zo heel erg storend. Vreemd ?

tuurlijk niet, want het 2e onderwerp: de pluim, stoot zijn hoofd ook. De grap is dat je hier naar een beeld met spiegelbeeld kijkt. De pluim is de spiegeling van de vogel. ze hebben dezelfde lijnen. Leuk voorbeeld. erg mooie foto (misschien iets steviger afwerken).
(misschien dat het daarom is dat ik geen verschil zie tussen beide versies van de foto)
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 12:08    Post subject:
Zie

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79836&recent=1

voor nog een voorbeeld van een "tegendraadse" compositie. Geen kijkruimte voor de vogel, maar door de voetsporen wordt je blik toch naar het onderwerp geleid.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 13:02    Post subject:
ha,
was die van jou, en was het een wulp. Heb er naar gezocht, maar kon hem niet te vinden. Deze foto had ik ook in mijn hoofd als voorbeeld van goede balans ondanks onderwerp uiterst links boven, en juiste positie ondanks opgesloten in een hoek.
Back to top
Reply with quote

valentine

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 14:32    Post subject:
Wat een leuk en leerzaam onderwerp is dit toch. Mooi tegenvoorbeeld (of liever: aanvulling om de zaak weer lekker ingewikkeld te maken) van Doodles.
Ik heb net ontdekt dat ik bij een bepaalde foto de nadruk op een andere gans kan leggen door hem meer ruimte van kijken te geven. In mijn eerste versie ging de aandacht m.i. uit naar de eerste gans, in de tweede versie naar de tweede gans, alleen door de ander uitsnede. Ik heb ze in mijn PA gezet:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79843
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79844

Groet,
Valentine

valentine

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 14:41    Post subject:
Wat de baardmannen van Karel betreft: ik vind de naar links kijkende mooier. Om de een of andere reden (vraag niet welke!) stoort het me bij de naar rechtskijkende enigszins dat er geen ruimte in de kijkrichting is, bij de ander versie heb ik dat niet. Dat moet iets met onze leesrichting te maken hebben, lijkt me. Hebben we niet ergens een Israëli in het BP- ledenbestand? (Mag ie niet veel Engels lezen.)

peter wijn

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 20:36    Post subject:
oops, de wulp die ik mij hernnerde was van rudi.

valentine, eens met jouw manier van kijken naar jouw (mooi bruine) foto's.
die 2e gaat naar de 2e gans omdat die extra ruimte van kijken krijgt doordat de kop net onder het rechtsboven guldensnede punt ligt. een beeje spanning in de compositie.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum