Ondanks het feit dat je het graag uit de praktijk wil leren, heeft een grondige kennis van de theorie een heel forse meerwaarde. En met theorie bedoel ik: hoe werkt een lens, wat doet je camera als je afdrukt, hoe verhouden zich iso, sluitertijd en diafragma met elkaar, en dat soort zaken. De truc is om die theorie in je kop te houden en die toe te passen op het moment dat je fotografeert.
Met goede spullen kom je een heel eind, maar alles gaat automatisch, je hoeft geen licht meer te meten, niet zelf meer scherp te stellen .....
Zo ben ik wel begonnen: handmatig scherpstellen, lichtmetertje mee, en bij elke nieuwe omstandigheid meten! Zo leerde je ook wat je kon of moest aanpassen, omdat er net een wolk voor kwam of als je standpunt iets veranderde. Eigenlijk vind ik dat iedereen die met fotograferen begint het eerst zo een tijdje zou moeten doen.
Scherpe foto's krijg je vooral als je goed scherpstelt, een korte, liefst superkorte sluitertijd kiest, en een optimale iso (de ene camera geeft het mooiste beeld op 100, de andere op 200 iso bijvoorbeeld).
Maar ja, dan heb je ook weer te maken met je diafragma, dat meestal wat scherper tekent als je die wat dichtknijpt, maar daar is je sluitertijd dan weer niet lang genoeg voor. Eeuwigdurende dilemma's, je begrijpt niet waar we nog zin in hebben!
Lees! Verdiep je in de allereerste basis van de fotografie, die Daguerre heeft het niet voor niks voor ons uitgevonden allemaal.
Ik denk niet dat je voor scherpe beelden echt een coach nodig hebt. Met veel oefenen en theorie toepassen gaat dat wel in je vingers zitten. Je kop zal toch echt mee moeten doen als je fotografeert.
Succes
grtz, josephine