Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Verzekering Canon 500 mm lens

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 10:42    Post subject: Verzekering Canon 500 mm lens
Mijn "oude" Canon EF-500 f4 L USM lens heb ik verzekerd met als waarde de aanschafprijs (€ 5.000) in 2008 (jaar van aanschaf - toen nieuw gekocht). Omdat de lens niet meer leverbaar is en de vervangende lens nu twee keer zo duur is dan destijds heb ik een vraag over de verzekerde waarde.

Volgens mijn verzekeringsmaatschappij is de lens verzekerd volgens een dagwaarde die is gebaseerd op een afschrijvingspercentage. Voor mijn lens van vier jaar oud betekent dit dat deze voor ongeveer de helft is afgeschreven (45%). In de huidige praktijk is de prijs van tweedehands EF-500 mm lenzen echter gelijk of hoger dan de aanschafwaarde in 2008. De dagwaarde is volgens mij dus vele malen hoger dan op grond van de berekening door de verzekering.

Wanneer ik echter de lens voor hetzelfde bedrag wil blijven verzekering moet ik de lens eerst laten taxeren. Dan kan de lens mogelijk tegen een hogere premie (uiteraard) voor het getaxeerde bedrag verzekerd blijven. Bovendien zal de taxatie niet gratis zijn. In hoeverre is dit reëel en is het in jullie ogen zinvol om de verzekering te wijzigen of helemaal maar op te zeggen? Of zijn er betere oplossingen?

Met vriendelijke groet,
Rienko van der Schuur
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 12:05    Post subject:
Hallo Rienko,

Dat is een goede vraag.

Ik heb ook een verzekering lopen en omdat je inderdaad na zoveel jaar een aanzienlijke afschrijving hebt is het in mijn ogen verstandiger om de apparatuur te laten taxeren en aan de hand van die taxatie een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ik ben benieuwd wat een ander daar over te zeggen heeft...
Back to top
Reply with quote

ErikV

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 13:13    Post subject:
Ik verzeker geen apparaten meer. Kost alleen maar geld en levert waarschijnlijk niets op. De kans dat er iets stuk gaat is relatief klein, je moet je dus afvragen of je voor die paar procent dat het fout kan gaan je moet gaan verzekeren.

Als ik zie wat ik de afgelopen 20 jaar gedeclareerd heb bij verzekeringen (voor materiële schade) dan schiet me alleen schade aan mijn auto te binnen (inbraak).

Ik heb wel een keer mijn Nikon 300s laten vallen (met 500mm lens), de lens was gelukkig nog oké, de camera heb ik laten repareren in Beverwijk voor € 200,-

Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 14:53    Post subject:
Eén en ander is heel afhankelijk van je verzekering. Bij de mijne heb ik na een mailtje de verzekerde waarde verhoogd (tweedhands gekocht voor 4700, verzekerd bedrag verhoogd naar 5200). Gaf geen enkel probleem, je betaalt ietsje meer premie maar dat vind ik logisch. En zo'n lens niet verzekeren... diefstal... in de plomp laten vallen... statief dat voorover klapt... ik heb twee jaar gespaard voor m'n lens en dat wil ik niet nog een keer doen!
GJ
Reply with quote

Edward van Altena

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 15:09    Post subject:
Gaat er mij niet om dat het stuk kan gaan, maar meer om diefstal !!

Kijk anders eens naar de kostbaarheids verzekering van Interpolis.
1 keer gebruik van gemaakt en geen centje pijn.

Met vriendelijke groet,

Edward
Back to top
Reply with quote

joppie

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 15:23    Post subject:
zoek eens naar dsv daar kun je alles tegen nieuw waarde verzekeren zonder afschrijving, alleen als de lens of wat dan ook goedkoper wordt betalen ze die prijs bij vervanging
Back to top
Reply with quote

Wilfried Solarz

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 15:43    Post subject:
ErikV wrote:
Ik verzeker geen apparaten meer. Kost alleen maar geld en levert waarschijnlijk niets op. De kans dat er iets stuk gaat is relatief klein, je moet je dus afvragen of je voor die paar procent dat het fout kan gaan je moet gaan verzekeren.

Als ik zie wat ik de afgelopen 20 jaar gedeclareerd heb bij verzekeringen (voor materiële schade) dan schiet me alleen schade aan mijn auto te binnen (inbraak).

Ik heb wel een keer mijn Nikon 300s laten vallen (met 500mm lens), de lens was gelukkig nog oké, de camera heb ik laten repareren in Beverwijk voor € 200,-

Die ene keer dat het mis gaat ben je maar wat blij dat hij wel verzekerd is, pff moet er niet aan denken dat ik het spul niet verzekerd had.

Heb super ervaringen met Unive en over het up of downgraden van de reeele waarde valt altijd te onderhandelen.

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 20:28    Post subject:
Afgelopen week kukelde mijn D3s+600mm van het statief (stomgenoeg niet goed vastgezet Embarassed )....ik ving hem gelukkig nog op met de riem en (voor mijn leeftijd Razz ) razendvlugge reflex....
Als ik me nu e.e.a. realiseer...BLIJ dat ik mijn spullen verzekerd heb. Het zal je maar gebeuren.
Rinus
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 20:40    Post subject:
goed, we zijn het er allemaal over eens (in ieder geval de meesten) dat een verzekering verstandig is.
toch vind ik de oorspronkelijke vraag van dit topic wel erg interessant.

ik weet eigenlijk niet goed hoe dit bij mijn verzekering geregeld is en ga hier zeker nog even achteraan.

Wilfried Solarz

PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 20:54    Post subject:
vaak het 1ste jaar volledig. 2e jaar min 10% en zo verder.
maar is onderhandelbaar.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum