Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Fotograferen uit een truck.. Heeft iemand technische tips?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Apr 2006, 20:13    Post subject: Fotograferen uit een truck.. Heeft iemand technische tips?
Dag ervaren fotograven,

Komende zomer ga ik met een grote Nederlandse reisorganisatie een rondreis maken door Zambia, Botswana, Namibië en Zuid-Afrika, vertrek 8 augustus. Ik wil daar proberen te fotograferen, maar mijn materiaal is helaas niet al te best: een Canon AE-1 van volgens mij minstens 25 jaar oud, met 200mm lens. (belichting is wel automatisch)
Met een vergelijkbare camera en lens zijn we in 2003 naar Kenia en Tanzania geweest, in juli. Toen bleken een hoop foto's toch wat overbelicht, terwijl de belichtingsmeter goed stond. Nu dachten wij dat dit mogelijk kon komen doordat de foto's vanuit de truck zijn gemaakt, waar het een stuk donderder is. Is dit een mogelijke verklaring en hebben jullie eventueel tips om dit nu te voorkomen?
Ik denk dat het licht in zuidelijk afrika beter is, aangezien het daar winter is, de zon staat er nu ver vandaan en dat levert mooier licht op (denk ik dan). In Kenya en Tanzania waren we toen de zon precies boven de evenaar stond (en wij rondom de evenaar zaten).
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, excuses misschien voor weinig "jargon", aangezien ik nog een echte fotografieleek ben en me nu aan het voorbereiden ben voor de zomer.

gr. Redmar
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Wed 12 Apr 2006, 9:17    Post subject: bezinnen op apparatuur
Beste Redmar,

Ik weet natuurlijk niet of je dat ziet zitten maar mij lijkt het misschien verstandig om je eens te orienteren op wellicht andere (digitale?) apparatuur. Voor een reis naar Afrika (die je wellicht niet al te vaak meemaakt) lijkt me een aardige (modernere?) camera geen overbodige luxe.

Er is zoveel op de markt, goede compactcamera's, DSLR (voor relatief gezien niet al te veel geld), wellicht toch ook de moeite waard je hierin te verdiepen. Dit lijkt me meer kans op succes te bieden, met alle respect, dan de oude camera.

Het is overigens zelfs mogelijk om erg goede camera's te huren!

Succes in ieder geval!

Groet,

Patrick Lemmens

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Apr 2006, 10:13    Post subject:
Mocht je de optie van Patrick te duur vinden dan kun je ook het volgende doen;

1. De foto's op negatieffilm maken en deze bij een beter minilab laten inscannen (kan in verschillende resoluties, de hoogste resolutie is uiteraard het meest kostbaar). Je kunt dan thuis op de PC enigzins spelen met de belichting, alhoewel bij dslr's de mogelijkheden groter zijn (vooral bij de RAW bestanden). De Canon AE1 moet volgens mij een goede lichtmeter hebben, maar een rolletje als 'test' volschieten kan dat alleen bevestigen Wink

2. Op zoek gaan naar een goede (tweedehands) negatiefscanner of lenen/gebruiken, daar kan ik persoonlijk geen advies in geven omdat ik me hier nooit in heb verdiept. Een nieuwe proffesionele scanner is echter net zo duur als een nieuwe dslr met (goedkope) telezoom als een 75-300mm.

3. Zoals Patrick aangaf een compact digi. kopen met een bereik van 200 tot 400mm, de resultaten zijn prima. Persoonlijk adviseer ik dan de Panasonic FZ7 (6 megapixel) vanwege de Leicalens (kwaliteit en bereik tot 432mm!) en de beeldstabilisatie (mega OIS). Kost ca. 300 euro:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz7/

Uiteraard zal een dslr met goede tele(zoom) altijd beter presteren dan dit soort compact digi's, maar de prijs-kwaliteitverhouding is zeker goed te noemen. Ben zelf overigens in juli 2005 van mijn trouwe EOS 30 overgestapt naar de EOS 350D en heb er geen moment spijt van gehad! Very Happy

Over het fotograferen vanuit een truck; ik neem aan dat je zo slim bent om de lens iets uit het raam te laten steken zodat het portier buiten de foto blijft. Door het raam (dus glas) heen fotograferen is een absolute "DON'T!", dat kan idd tot een verkeerde belichting zorgen en je verliest detail - scherpte.

Last edited by Joep Tomlow on Wed 12 Apr 2006, 10:23; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 12 Apr 2006, 20:57    Post subject:
de raad van duques lijkt me de beste. Je kunt, met name midden op de dag, heel erg moeilijke licht omstandigheden hebben: knetterhard licht en hele diepe schaduwen. Dan is het zowel digitaal als op film moeilijk om juist te belichten. Als het onderwerp in de schaduw is in een lichte omgeving, dan moet je overbelichten (handmatig sluitertijd en diafragma net anders instellen dan de camera aangeeft: 1 of 2 stops langere sluitertijd). Neem meerdere foto's met verschillende instellingen. Het feit dat jij in de schaduw zit maakt voor de belichting niet uit, de camera meet door de lens.

Een filmscanner kopen en zelf gaan rommelen? Je moet een behoorlijk dure hebben voordat het wat wordt. Ik heb het geprobeerd met een prime-film scanner en ik werd er zeer ongelukkig van.

Volgens mij wordt de canon AE-1 inmiddels wat minder, omdat het rubber, onder andere van de sluiter, maar een beperkte levensduur heeft. Anderzijds, mijn broer heeft nog 2 prima functionerende AE-1's en 1 dito A-1.

Mijn tip: een compact-camera met een lang tele-bereik (heb ik zelf geen verstand van, maar ik neem aan dat AVES hier iets zeer zinnigs zegt). Of een canon 350d of een nikon d50 met een 70-300 zoomlens (als meest betaalbare Dslr).
Niet vergeten dat je ook nog een geheugenkaart en een labtop (duur) of een "image-tank" als een vosonic ofzo (zoek hier op het forum) moet hebben.
(en als je een dslr koopt, dan niet op de truck een andere lens op je camera zetten: stof op je sensor).

Veel plezier daar.
Back to top
Reply with quote

redmar_woudstra

PostPosted: Thu 13 Apr 2006, 14:31    Post subject:
Dank voor alle tips!

@ Patrick Lemmens:
Helaas zit nieuwe apparatuur er voor mij niet in, van die karige studiebeurs kan ik me geen duur fototoestel veroorloven. Dat die er komt binnen nu en een paar jaar, dat is wel zeker.
Mijn moeder (ik ga met mijn ouders) heeft een digitale camera (naam kan ik even niet vinden, camera is spoorloos0 met beperte optische zoom, die gaat ook mee. Verder zijn de resultaten die te halen zijn met een 200 mm lens best redelijk en gelukkig gaan we met een groepsreis, dus ik hoop dat er iemand bij zit met een mooie digitale spiegelreflex...

@Aves
1. WE hebben inmiddels een uitstekende negatiefscanner, dus dat ga ik ook zeker doen! Ik heb gemerkt dat op die manier inderdaad een hoop te verbetern valt.

En ik zal uit de truck hangen en het raam open doen Cool (wat ik ook wel van plan was)

@DuQues
Spotmeting zegt me niet zoveel, ik ga het boekje eens even doorspitten. Wel zo is het dat de camera aangeeft of een foto "kan" ja of nee. Indien het bijvoorbeeld te donker is, dan knippert er een lampje...

@Peter Wijn:
Als ik het goed begrijp: probeer het zelf in te schatten, qua belichting? Het is echt precies zo, qua licht en schaduw (het vele zand en gele gras doet ook geen goed). Ik ga het gewoon proberen met enkele verschillende instellingen.
Wat de camera betreft, hoe oud hij ook moge zijn, hij is in al die jaren nauwelijks gebruikt (zeker de laatste 15 jaar) en nog (voor een AE-1) in goede staat.

In ieder geval bedankt voor alle goede raad, ik ga mijn best doen. Nog een vraagje tav de asa: Hebben jullie een tip voor de asa waarde die ik moet gaan gebruiken?
Alvast bedankt maar weer!

gr. Redmar
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

PostPosted: Thu 13 Apr 2006, 14:44    Post subject:
De iso waarde? Zou ik gewoon op 200 houden toch? Er zal genoeg licht zijn.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum