Dag ervaren fotograven,
Komende zomer ga ik met een grote Nederlandse reisorganisatie een rondreis maken door Zambia, Botswana, Namibië en Zuid-Afrika, vertrek 8 augustus. Ik wil daar proberen te fotograferen, maar mijn materiaal is helaas niet al te best: een Canon AE-1 van volgens mij minstens 25 jaar oud, met 200mm lens. (belichting is wel automatisch)
Met een vergelijkbare camera en lens zijn we in 2003 naar Kenia en Tanzania geweest, in juli. Toen bleken een hoop foto's toch wat overbelicht, terwijl de belichtingsmeter goed stond. Nu dachten wij dat dit mogelijk kon komen doordat de foto's vanuit de truck zijn gemaakt, waar het een stuk donderder is. Is dit een mogelijke verklaring en hebben jullie eventueel tips om dit nu te voorkomen?
Ik denk dat het licht in zuidelijk afrika beter is, aangezien het daar winter is, de zon staat er nu ver vandaan en dat levert mooier licht op (denk ik dan). In Kenya en Tanzania waren we toen de zon precies boven de evenaar stond (en wij rondom de evenaar zaten).
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, excuses misschien voor weinig "jargon", aangezien ik nog een echte fotografieleek ben en me nu aan het voorbereiden ben voor de zomer.
gr. Redmar