Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hoe kan ik mijn sluitertijd omlaag krijgen?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 9:07    Post subject:
met een korte sluitertijd bv. 1/1000 heb je minder snel kans op bewegingsonscherpte van zowel jezelf als van het onderwerp.
dat kan gunstig zijn als je een onderwerp gewoon scherp vast wilt leggen.

voor snel bewegende onderwerpen zoals vliegende vogels kan het gunstig zijn om bv een nog kortere sluitertijd te hebben zoals bijvoorbeeld 1/3200 zodat je de snel bewegende vleugels scherp hebt (ligt er natuurlijk aan hoe snel de vleugels gaan)

een langere sluitertijd kan ook heel mooi zijn, bv. bij een biddende torenvalk, zodat de kop scherp is maar er beweging te zien is in de vleugels.

ISO-waarde, sluitertijd, diafragma, het heeft allemaal met elkaar te maken en je leert het meeste door gewoon te experimenteren maar er zijn ook leuke/goede boeken te vinden over dit onderwerp en mijn tip is: koop zo een boek en probeer de dingen die worden uitgelegd terwijl je het boek leest.

ook kan je in de exif kijken bij de foto's op deze site zodat je kan zien wat diafragma en sluitertijd met een foto doen.

voorbeeld vliegende vogel met lange sluitertijd: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=247202

voorbeeld biddende torenvalk lange sluitertijd: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=341075

voorbeeld biddende torenvalk met korte sluitertijd: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=253651

Last edited by Lesley van Loo on Wed 10 Apr 2013, 9:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Folkert Veenstra

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 9:08    Post subject:
Hallo John,

Wellicht moet je hier eens gaan kijken:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/starten-met-een-spiegelreflexcamera/

Google ook maar eens op "voordeel korte sluitertijd" etc. je vind heel veel info.
De vraag is natuurlijk, wat wil je fotograferen en hoe wil je hoe dat er uit komt te zien. Als je een vliegende vogel haarscherp wilt afbeelden moet je een zeer korte sluitertijd hebben (b.v. 1/2500) Afhankelijk van het beschikbare zonlicht zul je dus je ISO waarde hoger moeten instellen en je diafragma op een lager getal moeten zetten om deze sluitersnelheid te bereiken.

Wil je creatief aan de gang, en de vleugelbeweging onscherp willen hebben dan zul je een langere sluitertijd willen hebben en dus gaan kiezen voor 1/100 ofzo. Je kunt dan je ISO op bv 100 zetten en het F getal op 8.

Kortom, (handleiding) lezen, oefenen, kijken in de exif van de hier geplaatste foto's en die vergelijken met je eigen foto's.
Door ervaring leer je je camera kennen en wordt het vanzelf een automatisme wat betreft de diverse instellingen en de invloed die ze op elkaar hebben.

Succes.
Folkert

Twizter

PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 14:05    Post subject:
john1965 wrote:
Mijn vraag is eigenlijk: Wat is het voordeel van een lange sluitertijd? En wat is het voordeel van een korte sluitertijd? Hoe kan ik dit bereiken op mijn camera? Als ik bijv. F8.0 instel, dan is mijn sluiterijd soms erg kort. (1/1000) Is het voordelig als de sluitertijd dan minder wordt? En hoe kan ik dit dan doen?

Groetjes John

Dit doe je door de heilige drievuldigheid te kennen en begrijpen
- diafragma
- sluitersnelheid
- ISO
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 15:04    Post subject:
Twizter slaat hier de spijker op zijn kop.

De vraag is eigenlijk: wat wil jij laten zien aan je publiek? (Vrouw, buurman, birdpix, hond, whatever...) Direct daaraan gerelateerd is, hoe je dat doet. Leer je camera door en door kennen (lees het boekje) en de rest komt vanzelf. Als iemand hier het goede antwoord geeft en je doet de rest van je leven alles op die manier, schiet je er dus niks mee op.

Wil je een torenvalk in een dynamisch plaatje met veel beweging, dan neem je een lange sluitertijd. Wil je hem stil zetten, neem je een korte. Uiteraard hebben deze wijzigingen gevolgen voor het diafragma of de ISO. Doel is natuurlijk om de belichting goed te krijgen en dat is voornamelijk jouw pakkie an. Uitproberen totdat je er 's nachts van droomt.

Zelfde geldt voor de scherptediepte. Dat doe je niet met de sluitertijd, maar regel je met het diafragma. Open diafr. geeft weinig scherptediepte, en vice versa.

De ISO waarde regelt de gevoeligheid van je sensor en je kunt dus onder moeilijke lichtomstandigheden blijven schieten zonder aan sluitertijd of diafragma in te boeten. (Ik laat de ruis dan maar even links liggen)

De kunst is nu om met deze drie factoren te gaan spelen totdat je het beeld hebt wat jij aan je publiek wil laten zien. En dat kost een heleboel foto's.

Veel plezier met fotograferen.

Groet, Sikko

Folkert Veenstra

PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 16:19    Post subject:
Een bedankje van de topicstarter zou hier wel op z'n plaats zijn lijkt mij...

Twizter

PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 22:47    Post subject:
En een verontschuldiging.
Sorry, maar zo'n vraag stellen is er eentje uit luiheid. Je koopt een toestel en lenzen van vele €'s en en je wil de basis nog niet kennen en stelt tot 2x toe een vraag die ons nog steeds laat raden naar de clou van de vraag.
Back to top
Reply with quote

olivier colle

PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 23:17    Post subject:
niet moeilijk.

300mm lens = om in theorie geen trillingen te voorkomen en uw onderwerp scherp te krijgen x2 = 1/600st

Uit ondervinding ga maar gerust naar 1/800st of veel hoger.

(dit is bij fotografie uit de hand)

voordeel= onderwerp zal 7/10 keer scherp zijn.
nadeel = niet echt

tragere sluitertijd = bv. 1/100st of 15 seconden

Als er nog weinig licht aanwezig is, kan je toch nog een goed belichte foto bekomen.

Voordeel = fotografie bij slechter weer, beweging in uw onderwerp krijgen.

nadeel = veel onscherpe foto's

Een tragere sluitertijd is vooral goed geschikt bij landschapfotografie e.a.

F getal dit is enkel om een grote of kleine scherpte (dof) te verkrijgen. In uw geval F8 de vogel zal waarschijnlijk volledig van kop tot teen scherp zijn.

hoe hoger het f getal hoeveel minder licht er op uw sensor valt.
hoe kleiner het f getal hoeveel meer licht er op uw sensor valt.

U zal uw sluitersnelheid moeten aanpassen naargelang welk licht, gekozen diafragma of gekozen isowaarde.

Hou uw iso waarde zo laag mogelijk. Vooral bij slechte lichtomstandigheden. (dit geeft ruis op de foto)

Hopelijk ben je al iets wijzer.
Gewoon de vraag correct maar kort stellen.

Google mss even "belichtingsdriehoek" kan je aardig nog wat lezen daarover

mvg, Olivier

PPepping

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 0:17    Post subject:
john1965 wrote:
Mijn vraag is eigenlijk: Wat is het voordeel van een lange sluitertijd? En wat is het voordeel van een korte sluitertijd? Hoe kan ik dit bereiken op mijn camera? Als ik bijv. F8.0 instel, dan is mijn sluiterijd soms erg kort. (1/1000) Is het voordelig als de sluitertijd dan minder wordt? En hoe kan ik dit dan doen?

Groetjes John

Ten eerste ben ik het met Twizter eens over luiheid (google is o zo simpel, sneller en makkelijker dan een wazige vraag hier stellen).

Het is echt geen onwil om te helpen, maar sommige basis dingen moet je echt zelf uitzoeken. Als je deze site kunt vinden, kun je google ook vinden. Indien er iets onduidelijk is tijdens je zoektocht, is dat natuurlijk geen enkel probleem, maar stel dan een gerichte vraag omtrent je verwarring. Deze vragen zijn zo basis en zo algemeen dat ik me bijna afvraag waarom je dan een camera hebt gekocht waarbij je dit kunt instellen als je vervolgens niet zelf een beetje moeite wilt doen om óf zelf onderzoek te doen, óf (selectief!) het boekje te lezen.

Je eerste 2 vragen zijn al 100x uitgelegd. Maar wat ik nog maar een enkele keer voorbij heb zien komen is de camerastand. Uit jouw vraagstelling "Als ik bijv. F8.0 instel, dan is mijn sluiterijd soms erg kort." (en soms dus niet? -> Waarom zou dat zo zijn? Wat doet diafragma eigenlijk precies en waarom verandert de sluitertijd? -> boekje, google), "En hoe kan ik dit doen?", maak ik op dat je niet weet in welke stand je fotografeert, wat die stand doet, of dat er uberhaupt verschillende standen op je camera zitten. Je vraagt hoe dit op jouw camera ingesteld kan worden. Als je het knopje voor knopje wilt weten raad ik je aan in de handleiding te kijken en indien je die kwijt bent, je handleiding op de site van je fabrikant of via google op te zoeken.

Hoogstwaarschijnlijk fotografeer je in de diafragmavoorkeuze stand (Av of A). In deze stand kun je de sluitertijd niet veranderen.

Wil je de sluitertijd kunnen veranderen, kun je de Tv stand gebruiken, maar dan kun je je diafragma niet veranderen.

Wil je zowel de sluitertijd als het diafragma veranderen, kun je in de M stand fotograferen.

Wil je niet het diafragma en niet de sluitertijd beinvloeden, kun je in de volautomatische stand fotograferen.

Ok, hier toch nog maar een site die de verschillende standen wellicht wat helderder uitleggen...
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/creatiefgebruik/

john1965

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 7:33    Post subject:
Geachte mensen die het luiheid noemen. Ik stel gewoon een vraag om voor mezelf tot betere foto's te komen. Natuurlijk heb ik ook al wat gelezen en opgezocht via Google. Ik wil alleen weten wat jullie nog meer weten over dit onderwerp. Ik vind het jammer dat er zo gereageerd wordt op een vraag.
Natuurlijk ben ik blij met alle antwoorden en bedank jullie ook hiervoor. Ik vind het alleen jammer van het woordje luiheid dat door sommige personen gebruikt wordt.

John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 8:04    Post subject: a
Hoho! Lui?
Waarom zou je lui zijn als je je vraag op een daarvoor bedoeld forum plaatst? Dit is toch een community, waar we elkaar kunnen helpen? Wie dat niet wil, of niet goed antwoord denkt te kunnen geven, die laat het toch lekker links liggen?
Zo ingewikkeld vind ik de vraagstelling niet, en het getuigt beslist niet van luiheid om zo'n vraag te stellen.
Hoe meer antwoorden de vraagsteller krijgt, waarbij we vanuit onze eigen logica antwoord geven, hoe meer kans er is dat er iets bruikbaars bijzit. Heel simpel. Niemand hoeft daar aan mee te doen, als ie niet wil, toch?
Je ziet het hier wel vaker: iemand vraagt om fotografieplekjes, bijvoorbeeld in Oezbekistan, en krijgt als antwoord, dat ie maar moet googelen. Zo gek zal zo iemand toch niet zijn dat ie die mogelijkheid wel kent? Dus als hij het hier vraagt, hoopt ie van wat mensen en mede-hobbyisten antwoord te krijgen. Mensen met ervaring, die wat meer van de ins en outs weten. Ik heb een stukje over Extremadura geschreven en dan krijg ik wel eens een persoonlijk bericht over waar dan de preciese plekjes zijn - dat is toch prima?
Eigenlijk vind ik het best flauw als je dan zo iemand verwijt lui of wel erg makkelijk te zijn.
En wie hier werkelijk vindt dat er een verontschuldiging op zijn plaats is zou zich wellicht eens moeten afvragen waar de grens van het ontoelaatbare ligt - pas als die namelijk overschreden wordt zou excuus op zijn plaats zijn.
grtz en ik wens John veel succes met de antwoorden die inmiddels gegeven zijn.
josephine
Back to top
Reply with quote

Twizter

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 10:20    Post subject:
Wel, aanzie mij maar als een onbeschofte Belg of zo maar zie hetzelfde fenomeen op verschillende fora. Steeds opnieuw zie je vragen opduiken waar de andere leden bijkomende vragen moeten stellen. Wat is het budget, wat soort fotografie wil je doen, welke camera heb je nu, post eens een foto met EXIF erbij, ...

Als er na 2 posts nog steeds onduidelijkheid is wat de TS nu precies bedoelt dat is er iets fout. Dat iemand die wenst foto's te nemen en zich graag wil verdiepen in fotografie en vragen heeft, allemaal prima.

Maar zelfs de minimale theoretische basis niet kennen van een hobby die je wenst uit te oefenen is voor mij eenvoudigweg luiheid. Het duurt welgeteld enkele minuten uit te leggen welk effect ISO, diafragma en sluitersnelheid hebben. Dat er goede of slechte eigenschappen zijn aan een klein/groot diafragma, korte of lange sluitertijd of hoge /lage ISO waarden is iets waar je in elke basiscursus fotografie kan vinden.
Je toestel gaat heus niet kapot door aan het wieltje te draaien en het diafragma te verhogen bijvoorbeeld en eens een fotootje te maken.
Back to top
Reply with quote

john1965

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 10:37    Post subject:
Beste mijheer Twizter

Nogmaals vind ik het jammer dat je zo reageert. De een heeft nu eenmaal meer kennis dan de ander.
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 10:57    Post subject:
Het was me meteen eigenlijk redelijk duidelijk wat de bedoeling was van de vraag! Ik zou niet weten waarom je alleen maar een antwoord kunt geven als je een volledige context voor je neus hebt. Algemene vraag: algemeen antwoord! Hoe makkelijk kan dat zijn?
Inderdaad heeft niet iedereen die kennis.
En birdpix is nu juist het forum om je vragen te stellen. Wie wil antwoorden doet dat, wie dat niet wil laat zich net zo makkelijk niet horen, het gaat beslist te ver als je zo'n vraagsteller niet alleen neerzet als lui, maar dan ook nog vindt dat die zijn verontschuldigingen moet aanbieden. Veel te ver.
Ik krijg de neiging om juist aan meneer Twitzer te vragen om hier zijn verontschuldigingen aan te bieden. Voor het valselijk beschuldigen van luiheid bij iemand valselijk omdat hij die persoon helemaal niet kent, en voor het ontmoedigen van een vraagsteller om zich vrij te voelen zijn vragen te stellen.
Het is dat ik nooit het nut van verontschuldigingen zo zie ......

Zelf heb ik het geluk gehad een vader te hebben gehad waarbij ik in de doka al op driejarige leeftijd werd ingewijd in de geheimen van fotografie, die mij een dure cursus liet volgen, en al mijn vragen graag beantwoordde.
De hele overgang naar digitaal heb ik daardoor redelijk makkelijk kunnen maken, en als ik zo nu en dan eens een boek opensla bij Paagman of zo, over digitale fotografie, dan denk ik dat men zo'n boek maar niet moet kopen omdat je er eigenlijk helemaal niet echt veel van leert. Geen achtergrondinformatie krijgt.
Er zullen best boeken zijn die dat wel bieden, online cursussen, noem maar op - ik ben ze nog niet tegengekomen.

Maar ik zie birdpix als een soort gezellig café, waar we met zijn allen over onze hobby praten, onze foto's laten zien en tips geven.
Nieuwkomers zijn dan welkom, en gelukkig zijn er ook mensen die het gewoon prima vinden om die nieuwkomers in te wijden in de techniek.
Kom op zeg, het voelt toch ook best leuk om je kennis aan iemand door te geven?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

olivier colle

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 12:08    Post subject:
Een beetje aan het afwijken ? Very Happy

Wilfried Solarz

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 14:00    Post subject:
Kan me goed vindern in het betoog van Josephine.

@PPepping

Hoogstwaarschijnlijk fotografeer je in de diafragmavoorkeuze stand (Av of A). In deze stand kun je de sluitertijd niet veranderen.

Wil je de sluitertijd kunnen veranderen, kun je de Tv stand gebruiken, maar dan kun je je diafragma niet veranderen.
------------------

Hier kan ik me niet in vinden. zie eerder genoemde iso en ev plus/min opties.

urbanguard

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 16:59    Post subject:
Lieve Josephine (en John),

Heerlijk om te horen dat je de vraagstelling meteen begreep, laat niet onverlet dat je zijn vraag nog niet beantwoord hebt.

Als iemand een vraag stelt op een forum en je beantwoordt die met gezellige chitchat zonder verder informatie te verschaffen, heeft de vraagsteller daar natuurlijk weinig aan.

Grotere geesten dan mijzelf hebben hierboven al aangegeven dat ze de vraag niet snapten. Kan zijn dat ze zo ver gevorderd zijn dat ze zich niet meer in het niveau van een beginner kunnen verplaatsen. Kan ook zijn dat de vraag intrinsieke mankementen vertoont.

Ik gok op het laatste.

Quote:
john1965 schreef:

Resumerend: Je diafragmeert en je sluitertijd schiet naar 1/1000.
Waar kom je dan vandaan? f5.6 of f22? En vind je de reactie van de camera dan vreemd? Zou je liever iets anders zien? Ik vind 1/1000 niet erg kort als ik een zwaluw wil vastleggen, maar ook niet te lang voor een stilstaande roerdomp. Dat is dus al heel subjectief.
Het voor- of nadeel verhaal ontgaat mij ook een beetje, want dat is helemaal afhankelijk van wat je precies wil bereiken. (zie mijn vorige post) Zolang dat niet duidelijk is, is er geen fatsoenlijk antwoord op de vraag te geven.
Iedereen is dus maar een beetje met hagel aan het schieten, hopend dat ze iets raken. Als dat het doel is van een forum, ga dan vooral op deze voet door. Maar ik wil pleiten voor een beetje gerichter schieten.

Je kunt ook op een autoforum stellen: Wat is het voordeel van snel rijden? Als ik het gaspedaal intrap ga ik harder, maar laat ik het los, dan ga ik langzamer. Is het voordelig om het gas in te trappen? En waarom zou ik dat dan moeten doen?

Begrijp me goed, ik kan hier nog urenlang gezellig over doorbomen, maar wil uiteindelijk wel weten wat de bedoeling van de vraagsteller is. Dan ben ik – en velen met mij – te allen tijde bereid om antwoorden op te dissen. Dus John: kom to the point.

Vr. groet, Sikko

josephine

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 20:02    Post subject:
Sikko:
Quote:
laat niet onverlet dat je zijn vraag nog niet beantwoord hebt.

Ik denk dat je je daar toch even vergist. Heb een redelijk lang algemeen lesje neergepend, en veel meer heb ik daar niet over te zeggen. De vraagstelling is algemeen, dus het antwoord is ook algemeen. Bladzji 1 van dit topicje, een beetje onderaan!
Ben het met Folkert eens dat een bedankje voor de moeite op zijn plaats is (heb ik hier overigens wel zien langs komen) maar het beschuldigen van luiheid en de opmerking dat een verontschuldiging op zijn plaats zou zijn, nogmaals, gaat me veel te ver.
That's it eigenlijk.
En als de antwoorden niet duidelijk zijn, kan John gewoon nog wat extra toelichting geven.
Doet ie dat niet, dan heeft ie voldoende informatie kunnen halen of geeft het hier op birdpix op - als je hier beticht wordt van luiheid zou ik me daar nog wel wat bij voorstellen....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 21:41    Post subject:
@ Josephine,
Mijn excuses, ik had niet gezien dat we al op pagina 2 zaten en daardoor je post gemist. Helder verhaal.

Mijn quote had ik van Pepping geknipt en geplakt.

Snap nog niks van die vraag trouwens.

josephine

PostPosted: Sat 13 Apr 2013, 8:42    Post subject:
Ach ja, zo concreet is die vraag inderdaad niet gesteld. Soms is dat omdat de vraagsteller er zelf helemaal niks van snapt. Ik heb daar in mijn werk geregeld mee te maken (klantenservice) en dan begin ik maar van alles te vertellen en hoop dat daar iets van herkenning voor de vraagsteller in zit, waar op doorgeborduurd kan worden. Het is ook logisch dat je wat meer informatie wil, omdat het natuurlijk frustrerend is als je moeite wil doen om te helpen maar de vraag wat cryptisch blijft.
Wellicht dat John, uitgeslapen inmiddels, nog een poging wil doen om wat uitgebreider uiteen te zetten in welke context zijn vraag ligt en wat hij concreet voor mekaar wil krijgen.
Puntsgewijs:
a) ik wil een mus/gier fotograferen in een struik/in de lucht/op een rots
b) het is bewolkt/zonnig
c) het beest zit op grote afstand/vlakbij
d) ik wil hem van voor tot achter scherp/selectief scherp/helemaal niet scherp
e) ik wil een kopportret/statieportret/met veel omgeving
f) ik heb een camera met een knopje rechts, een wieltje rechtsvoor, en een wieltje rechtsachter, een schermpje achterop en ik snap niks van dat ding - is er iemand die verstand heeft van een nikon/olympus/sigma of zelfs maar een canon?
g)verrek! het beest is nu weg ...... Very Happy
h) help!!!! ik verzuip en ik wil zo graag!

Zoiets bijvoorbeeld

Die excuses hoeven niet hoor.
Back to top
Reply with quote

john1965

PostPosted: Mon 15 Apr 2013, 11:31    Post subject:
Mag ik jullie allemaal hartelijk danken voor de cerschillende antwoorden. Ik kan hier wel wat uit halen.

Nogmaals bedankt.

Groetjes John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum