Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

KENKO MC7 AF 2.0x DGX Sony Alpha
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 15:38    Post subject:
@ Laurents,
Dat zei ik toch Confused

Gr,
Marco

LaurentS

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 16:18    Post subject:
Marco Simonis wrote:
@ Laurents,
Dat zei ik toch Confused

Gr,
Marco

Wat bedoel je? Ik reageerde namelijk op M. Janssen?

Over de body met 'meer cropfactor' dat je hem aanraadt, wat bedoel je daar dan mee? Ik neem aan een body met een kleinere sensor, dus met een hogere cropfactor? Hij bezit nu een Sony a33, met een cropfactor van 1.5x volgens zijn sig. Voor zover ik weet zijn er geen bodies met een kleinere sensor waar zijn lens op past... Ik zou vooral investeren in ervaring en techniek ipv in materiaal. Als je echt meer bereik wilt met goede kwaliteit kost je dat een ferme duit voor Sony... Dan moet je gaan denken aan een 300mm f/2.8 + 2x TC of een vaste 500mm, wat behoorlijk duur is. Goedkoopste optie (van goede kwaltieit) is dan de Sigma 120-300 f/2.8 OS met teleconverters als ik mij niet vergis. Deze lens bezit ik zelf.

Laurent
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 6:44    Post subject:
LaurentS wrote:
Marco Simonis wrote:
@ Laurents,
Dat zei ik toch Confused

Gr,
Marco

Wat bedoel je? Ik reageerde namelijk op M. Janssen?

Over de body met 'meer cropfactor' dat je hem aanraadt, wat bedoel je daar dan mee? Ik neem aan een body met een kleinere sensor, dus met een hogere cropfactor? Hij bezit nu een Sony a33, met een cropfactor van 1.5x volgens zijn sig. Voor zover ik weet zijn er geen bodies met een kleinere sensor waar zijn lens op past... Ik zou vooral investeren in ervaring en techniek ipv in materiaal. Als je echt meer bereik wilt met goede kwaliteit kost je dat een ferme duit voor Sony... Dan moet je gaan denken aan een 300mm f/2.8 + 2x TC of een vaste 500mm, wat behoorlijk duur is. Goedkoopste optie (van goede kwaltieit) is dan de Sigma 120-300 f/2.8 OS met teleconverters als ik mij niet vergis. Deze lens bezit ik zelf.

Laurent

die body van mij heeft al een crop van 1.5 en als ik me niet vergis is bij nikon of canon de crop 1.6 maar dat maakt zo weinig verschil dat het niet loont gezien de prijs. dan zou ik ook van voor af aan moeten beginnen met lenzen en das zeker bij nikon en canon heel kostbaar gezien de stabilisatie die ik nodig heb. die zit bij sony in d body dus zijn lenzen op een paar na goedkoper. die 500 mm bv moet ik de die stabilisatie uit zetten van mijn camera omdat ie in de 500 mm ook zit dat gaat niet goed als ze alle 2 aan staan.
william

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Wed 10 Jul 2013, 14:50    Post subject:
LaurentS wrote:
M. Janssen wrote:
Inderdaad, dat is een bijkomend probleem. Lange brandpuntafstanden vereisen een korte sluitertijd. In het analoge tijdperk (zonder beeldstabilisatie) was de duimregel dat je sluitertijd grofweg 1/f moest zijn. Met 700 mm dus 1/700 seconde. Ik las elders op BP dat iemand vanaf statief 1/500 s nog haalde met die lens, maar alleen met goede lichtomstandigheden, maar dat was zonder converter natuurlijk. Ook fotografeerde die persoon niet lager dan f/8 vanwege de mindere scherpte bij groter diafragma. Als je vervolgens meeneemt dat je bij gebruik van een converter het diagrafma beter nog iets kunt knijpen dan houd je niets over wat nog werkbaar is. Tenzij je graag huilt bij het bekijken van je foto's. Wink

Groeten,

Michiel

Die vuistregel (of duimregel) is voor handheld gebruik, dus zonder statief, monopod oid. Ook hangt het af van het gewicht van de lens (traagheid van massa) en persoon tot persoon.
Overigens kan je, als je een stevig statief hebt, zo goed als alle sluitersnelheden gebruiken op statief... 1/500s op een statief is dus helemaal geen prestatie. Als ik mlu en afstandsbediening gebruik, kan ik een sluitertijd van seconden lang gebruiken op mijn Gitzo GT3542LS icm 120-300 OS en 2x teleconverter, dus op 600mm op crop, een Fov vergelijkbaar met 960mm op FF.

@TS: De Sigma 150-500 is niet geschikt om te gebruiken in combinatie met een extender voor vogelfotografie. Niet alleen verlies je autofocus en moet je dus manueel focussen op snel bewegende vogels, maar ook zal de beeldkwaliteit niet goed zijn en zal je heel veel licht nodig hebben of een hoge iso, wat een negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit.

wat ik wel heb mee gemaakt met deze lens en die converter toen ik m binnen teste buiten mocht niet is als je de sony camera terug instelde naar fabrieks instellingen dan focust ie ook op 500 mm maar op die harde vloer goed stil houden valt 1500 mm vies tegen.
gr.william dus zoals ik nu het zien kan zie ik er vanaf of, er moet een wonder gebeuren.
gr.william

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Jul 2013, 14:57    Post subject:
een mooi wonder toegewenst William
maar tot die tijd een verstandig besluit genomen denk ik.
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Wed 10 Jul 2013, 21:31    Post subject:
peter wijn wrote:

dat denk ik ook ja. maar er is me ook over fotograferen in raw een advies gegeven om de camera in te stellen als raw/jpg instellen maar, als ik dan wil bewerken vraagt het programma dan waar ik in wil bewerken of opent ie dan standaard in jpg of raw?
ik werk met paint shop pro x5
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Sat 13 Jul 2013, 22:54    Post subject:
peter wijn wrote:

de converter heb ik in de ijskast gezet en blijft daar voorlopig ik kijk voor andere dingen eerst die ook goed div dingen kunnen verbeteren zoals bv tele 2.8 lens zodra ik weet wat ze kosten voor sony.
extra geheugeen kaart en accu ook nooit verkeerd en zo nog maar, kan niet alles tegelijk.
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum