Posted: Sun 04 Aug 2013, 14:00 Post subject: Polarisatiefilter
Ik kwam eergisteren iemand tegen in de kijkhut in Losser die Ijsvogels aan het fotograferen met een 500mm f4.0 van Canon en een 1.4 maar wat ik nog nooit gezien had, hij gebruikte een polafilter vertelde hij en dat is een dropinn dus bij aan de achterkant van de lens. Ik heb ervaring met polafilters bij landschaps en dat werkt goed. Maar werkt dat ook met vogelfotografie? Hij zei met dat harde licht en veel licht dat dat wel ging. Ja op het schermpje zag het er best goed uit maar ja is klein. Heb het praktijkboek vogelfotografie van Birdpix maar daar kon ik het niet in vinden. Heeft iemand daar eravring mee? Het is wel een prijzig filtertje
Dank voor de reactie.
Ja diegene deed het om het blauwe water of blauwe lucht op te vangen zoals hij het noemde.
Kostte wel wat licht maar dat gaf niet met die volle zon.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Mon 05 Aug 2013, 9:40 Post subject:
Enkele dagen geleden heb ik dit nog gepost:
Nog over dat polarisatiefilter,
Er zijn een aantal redenen waarom je zo'n filter zou kunnen toepassen. Vaak wordt het gebruikt om de lucht wat blauwer te krijgen. De bekende mooie witte schapewolkjes tegen een blauwe lucht. Zonder dit filter zou de lucht dan een stuk lichter / grijzer zijn. Ook kun je kleuren intensiveren, reflecties / glimmende plekken tegengaan, dynamisch bereik vergroten etc. In de vogelfotografie worden ze echter niet vaak gebruikt en dat heeft zijn redenen.
1 Prijs (Duur in grote diameters en als drop-in filters)
2 De filterwissel in het veld (kans op vervuiling in je systeem, traagheid, geklooi waar laat je zo'n ding zo snel etc)
3 Lichtverlies (belangrijkste criterium)
4 Kennis (Ehh, een CPL filter? Ik heb PS? Toch?)
Neemt niet weg dat je er leuke dingen mee kunt doen, mits je weet waar je mee bezig bent. Ik zal wat kort proberen toe te lichten. Alhoewel dit onoverkomelijk langer gaat worden dan misschien wenselijk is en in de praktijk door velen als lastig wordt ervaren heb ik gemerkt. Ik hou het dan ook bij een enkel voorbeeld. (Maar op internet zat meer info te vinden waar je absoluut je voordeel mee kunt doen)
Algemeen gesteld verlies je tot zo'n 2 stops licht met dit filter. En dat is vaak niet wenselijk als we vogels fotograferen. Maar, je dynamisch bereik kun je ook tot zo'n stops vergroten met dit filter. Dat kan handig zijn. Echter, als je die twee stops lichtverlies puur met je iso waarde gaat compenseren, dan wil het nog wel eens voorkomen dat je 2 stops winst in dynamisch bereik toch weer teniet gedaan worden. Dit is afhankelijk van het camera model en de toegepaste iso instellingen. Het komt er op neer dat elke camera een curve heeft, hoe hoger je iso instelling, des te kleiner je dynamisch bereik. Deze camera onafhankelijke curve kun je checken op de site van DXOmark. Ja, er is meer dan alleen toename van ruis bij het verhogen van je iso waarde.
Vraag je altijd af, WAAROM zou je dit filter willen gebruiken?
Voorbeeld uit eigen praktijk.
Ik zie een mannetje eidereend dobberen. (prachtkleed) Een heel lastig te belichten vogel. Wil je alle nuances in het wit tonen, dan heb je gevaar dat je minder detail in het zwart hebt en andersom. Meer detail in het zwart is problemen met je wit.
Ik toevallig een CPL filter bij me, dat kan me 2 stops winst in
(REDEN 1) dynamisch bereik
bezorgen. Meer speling dus tussen zwart en wit in dit geval. Echter, ik fotografeer al uit de hand met 500mm + 1,4x TC op een 160e. Veel korter belichten is geen optie en ook diafragmeren kan niet meer. Ik schiet al op F5,6. Om nu de benodigde hoeveelheid licht te verkrijgen durf ik nog tot 1/125e te gaan. De rest moet ik met mijn iso instelling regelen. Ik moet van iso 400 naar iso 1250 gaan. Eigenlijk iso 1600 - 1/3e stop omdat ik nog 1/3e stop speling in mijn sluitertijd had. (Er zijn ook nog argumenten te bedenken om op iso 1600 te schieten i.p.v 1250 maar laten we daar nu niet op ingaan) Wel nu, met iso 1250 kan ik nog leven. (ETTR, exposure to the right, dus ruis is zelfs met de 7D geen groot probleem. Het feit dat ik nog geen mannetjes eidereend zo dichtbij in dit kleed had speelt natuurlijk ook mee)
Maar nu komt het: ken je camera! Ik weet dat als ik overschakel naar dit iso bereik, ik met de 7D pakweg 2 stops dynamisch bereik verlies! (t.o.v. iso 400) Kortom, het toepassen van het filter is in dit geval vrij nutteloos. Het enige wat ik bereik is dat ik mijn iso instelling verhoog.
REDEN 2 reflectie
Nu zit deze eidereend op het water en heb ik nogal wat last van reflectie. Ik draai mijn filter zo dat ik de ergste reflectie weg haal en tevens het water qua licht wat temper. Ik heb de tijd, ik schiet wat met en zonder het CPL filter. Maar ondanks de hogere iso waarde, geniet gebruik van het filter in dit geval toch de voorkeur.
Ik ken mensen die dit hele verhaal gezever vinden. Ik ken ook mensen die altijd op iso 800 of iso 1000 schieten. Het mag allemaal. De meeste DSLR's van tegenwoordig presteren zo goed dat dit prima beelden oplevert. Maar ik vraag me dan altijd af, ben je tevreden met prima of goede beelden, of wil je het onderste uit de kan en ga je voor onderscheidende foto's? Aan ieder de keus.
Moraal: Je kunt meer met een CPL filter dan je in 1e instantie denkt. Hogere iso instellingen hebben meer gevolgen dan ruis alleen. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Polafilters zijn echt fijn - in mijn analoge tijd zat zo'n filter er altijd op, het lichtverlies treedt alleen op in een bepaalde stand, als je hem naar neutraal draait is er geen enkel verlies. Bij mijn digitale camera merk ik dat de lichtmeting zich gaat vergissen, de foto's kunnen nogal eens te licht worden, en daar moet je dan weer rekening mee houden. Duur speeltje wel, maar nu ik er hier weer over lees, gaat het weer kriebelen ....
grtz, josephine
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 05 Aug 2013, 13:38 Post subject:
josephine wrote:
... het lichtverlies treedt alleen op in een bepaalde stand, als je hem naar neutraal draait is er geen enkel verlies...
dat is onjuist, helaas.
Juist is wat Hendrik hierboven schrijft.
(licht bestaat uit trillingen loodrecht op de 'voortplantingsrichting' of 'straal': transversale golven. In onze 3-dimenionale wereld zijn er twee componenten die loodrecht op de straal staan. Een polarisatiefilter haalt een van die componenten weg, daarmee de helft van het ongepolariseerde licht overlatend: zelfs het meest ideale filter heeft zo minstens 1 stop verlies.)
(de grap is dat sommige reflecterende oppervlakten, zoals wolken of water ook polariserend werken. het licht dat er vanaf weerkaatst wordt is gepoliseerd. met het polarisatiefilter kun je het hetzij weghalen, danwel juist versterken ten opzichte van het omringende licht. het 'versterken' is alleen relatief: het omringende licht wordt gedempt, terwijl het gepolariseerde licht geheel wordt doorgelaten.)
(het mooiste is, als je het effect beheerst toepast, dat wil zeggen niet alle reflecties weghalen. daarvoor is het nodig dat je het filter in de goede stand draait.)
(er is prima informatie op internet te googlen, inclusief een leuke foto van een hand met een polafilter voor een landschap) _________________ hi lui
mooi licht
Klopt maar de meeste info over polafilters gaat over landschapfotografie. De werking was mij wel bekend maar of het op vogelfotografie kon toegepast worden niet.
Ik ben zeker wat wijzer geworden waarvoor dank.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum