Ik heb wel enkele adviezen voor je.
Voor vogelfotografie is de 400/5.6 een fijne lens, hij is snel en scherp, weliwaar geen IS, maar met eenpoot en rijstzak is dat goed te ondervangen.
Met een Canon 1.4x extender op de eos20D is autofocus traag en onnauwkeurig, maar de scherpte is goed, en MF kost natuurlijk tijd, maar is niet moeilijk. Alleen als je lens op een rijstzak ligt, kun je de focusring moeilijk verdraaien, maar ook daaraan kun je wennen. Met een 1.4x extender van Soligor, Tamron of Kenko ( komen uit dezelfde fabriek) is de scherpte aan de randen matig, in het midden goed (maar minder dan met een Canon extender) , AF is daarentegen weer iets sneller dan met de Canon extender, maar nog steeds traag. Sommigen zeggen dat ze met die combinatie vliegende vogels fotograferen, maar dat zullen dan wel grote, voorspelbaar vliegende exemplaren zijn ( zwanen?), want de meeste vliegende vogels krijg ik er niet scherp mee.
Het nadeel van de 400/5.6 is, dat hij niet erg veelzijdig is, als je voor je opleiding een telelens nodig hebt, als je portretten op afstand wilt maken, en als je grotere insecten e.d. van afstand wil fotograferen, dan zou ik kiezen voor de 300/4.0 IS.
Deze lens kan van veel dichterbij scherpstellen, is voor portret en ander werk te gebruiken met f 4.0, en kan met extender toch goed gebruikt worden voor vogels.
De canon 17-85 IS heb ik ook, fijne lens, wel vrij veel vervorming op 17mm, en niet erg lichtsterk, maar ik vind hem beter dan veel tests veronderstellen.
Ik vind wel dat je met een 17-85 en een 400 een groot stuk bereik mist, maar je geeft al aan dat je je 70-200 te weinig gebruikt.
Kitlenzen zie je vaak te koop staan, zal niet meevallen om daar meer dan een paar tientjes voor te krijgen.
Met een gewone 50 mm lens kun je geen echt macro-werk doen, dan zul je een voorzetlens of een set tussenringen nodig hebben.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Bart.