Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Voor de echte fotografen onder ons (en 350D-kenners)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 May 2006, 15:20    Post subject: Voor de echte fotografen onder ons (en 350D-kenners)
Hallo Bp'ers

Ik ben van plan aankomend schooljaar de fotovakschool in A'dam te doen. Dit gaat mij heel veel geld kosten omdat ik geen studiefinanciering ervoor krijg.
Met dit in mijn achterhoofd ben ik tot de ontdekking gekomen dat 1800 euro voor mijn 70-200/2.8L IS wel heel veel is in deze situatie en ik gebruik hem eigenlijk niet waarvoor hij bedoeld is (snap-shot-portretten vooral) ik gebruik hem meer met de 2x converter voor vogels dan voor mensen. Ook heb ik al een paar feesten gefotograffeerd en het is niet een ideaal ding daarvoor (qua zoom).
Wat ik dus bedacht had:
Als ik hem nou verkoop van ik nog aardig wat voor deze lens en dan verkoop mijn converter en kitlens ook gelijk. Dan zit ik al op de 2000 euro. Hiervan wilde ik de EF 400/5,6L kopen voor mijn vogel hobby en een telelens komt altijd wel handig uit (ook als ik stiekem toch snap-shot-portretten ga maken).
Daarnaast nog de EF 17-85 IS om mijn kitlens te vervangen (voor natuurfotografie) en nog de EF 50/1.4 om mijn portretten, feesten en macrofoto's mee te doen.
Voor de 400mm wilde ik ook de soligor 1,4x kopen

Ik weet dat ik mijn 70-200 ga missen, maar de mate waarmee en waarvoor ik hem gebruik is niet 1800 euro waard.

Dan nu mijn vraag: Is doet in een goede en breed te gebruiken lenzen set om alle aspecten van fotografie onder handen te nemen?

Dan nu de vraag voor de 350D-kenners: Hoe is de omgangme de 400/5,6 icm de 1,4 converter. Echt helemaal geen respons van de AF? Slome respons? en anders: is het makkelijk onder de knie te krijgen dat MF?

Alvast reuze bedankt,

Bert
Reply with quote

bart.k

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 May 2006, 23:59    Post subject:
Ik heb wel enkele adviezen voor je.
Voor vogelfotografie is de 400/5.6 een fijne lens, hij is snel en scherp, weliwaar geen IS, maar met eenpoot en rijstzak is dat goed te ondervangen.
Met een Canon 1.4x extender op de eos20D is autofocus traag en onnauwkeurig, maar de scherpte is goed, en MF kost natuurlijk tijd, maar is niet moeilijk. Alleen als je lens op een rijstzak ligt, kun je de focusring moeilijk verdraaien, maar ook daaraan kun je wennen. Met een 1.4x extender van Soligor, Tamron of Kenko ( komen uit dezelfde fabriek) is de scherpte aan de randen matig, in het midden goed (maar minder dan met een Canon extender) , AF is daarentegen weer iets sneller dan met de Canon extender, maar nog steeds traag. Sommigen zeggen dat ze met die combinatie vliegende vogels fotograferen, maar dat zullen dan wel grote, voorspelbaar vliegende exemplaren zijn ( zwanen?), want de meeste vliegende vogels krijg ik er niet scherp mee.
Het nadeel van de 400/5.6 is, dat hij niet erg veelzijdig is, als je voor je opleiding een telelens nodig hebt, als je portretten op afstand wilt maken, en als je grotere insecten e.d. van afstand wil fotograferen, dan zou ik kiezen voor de 300/4.0 IS.
Deze lens kan van veel dichterbij scherpstellen, is voor portret en ander werk te gebruiken met f 4.0, en kan met extender toch goed gebruikt worden voor vogels.
De canon 17-85 IS heb ik ook, fijne lens, wel vrij veel vervorming op 17mm, en niet erg lichtsterk, maar ik vind hem beter dan veel tests veronderstellen.
Ik vind wel dat je met een 17-85 en een 400 een groot stuk bereik mist, maar je geeft al aan dat je je 70-200 te weinig gebruikt.
Kitlenzen zie je vaak te koop staan, zal niet meevallen om daar meer dan een paar tientjes voor te krijgen.
Met een gewone 50 mm lens kun je geen echt macro-werk doen, dan zul je een voorzetlens of een set tussenringen nodig hebben.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Bart.

reneadelerhof

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 May 2006, 22:16    Post subject:
Quote:
Tip voor MF: je stelt eerst ongeveer scherp. Dan iets terug onscherp. Met een CF-II kaart kun je in ca. 4 seconden 10 a 13 foto's achter elkaar maken. Gedurende die tijd draai je de scherpte langzaam over je onderwerp heen. Ongeveer de middelste is scherp, de rest gooi je weg. Bot, maar effectief. Je hebt zo helaas minder keuze qua compositie en moment van opname. Dit werkt 1 op de 5 keer, dus je moet 50 plaatjes schieten om 1 foto over te houden

misschien is dit ook nog iets voor de digiscopers die moeite hebben met de scherpte. ik ga het is een keer proberen...

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 May 2006, 15:57    Post subject: Re: Voor de echte fotografen onder ons (en 350D-kenners)
BertBird wrote:
Hallo Bp'ers

Dan nu de vraag voor de 350D-kenners: Hoe is de omgangme de 400/5,6 icm de 1,4 converter. Echt helemaal geen respons van de AF? Slome respons? en anders: is het makkelijk onder de knie te krijgen dat MF?

Alvast reuze bedankt,

Bert

Bert, ik gebruik de 350D en de 400mm 5.6 in combinatie met de Tamron 1.4x (goedkope versie). Het voordeel van de goedkope Tamron t.ov. bv de Canon converter is dat de Autofocus gewoon blijft werken. Je hoeft dus geen contactjes af te plakken. Ik heb er hier ooit eens een heel verhaal over geschreven maar kan dat niet meer terug vinden.

Onder goede lichtomstandigheden met niet te veel storende takken of rommelige achtergrond werkt de Autofocus goed en snel. Bij wat minder licht en een onrustige achtergrond wil de lens nogal eens zoeken en soms helemaal niet scherp stellen. Of dat vaker het geval is dan bij het werken zonder converter weet ik eigenlijk niet. Ik fotografeer vrijwel nooit zonder.

groet,
Jan

BertBird

PostPosted: Mon 15 May 2006, 21:02    Post subject:
Dankje Jan, dat is ongeveer hetzelfde als met mijn 70-200 met 2,0x. Zolang er geen optie is dat gat te vullen tussen 85mm en 400mm doe ik het niet en kijk ik het aan met de set die ik nu heb aangevuld met de 50/1.4.
Ik zie vanzelf of deze spullen voldoen aan de opleiding anders regel ik met hun wat. Na twee jaar heb ik mijn diplome daar en kan ik me echt gaan richten op de proffesionele spullen.

De rest ook hartelijk dank,

Bert
Reply with quote

Durk

PostPosted: Mon 15 May 2006, 21:51    Post subject: 400/5.6 met converter
Mijn tip voor iedereen die met de 400/5.6 +1.4 combo wil fotograferen: ruil je camera in voor een 2e hands 1D, oud model. Daar kan je nog geld aan overhouden ook. Die kan 'echt' autofocussen met f8, ook met slecht licht etc en dat is echt een verademing! De focus is ook nog eens vele malen sneller dan die van mijn 10D. Wel even wennen aan wat minder megapixels, maar ik kan er goed mee leven.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum