Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

beginner, wat te kopen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Fri 26 May 2006, 18:41    Post subject: beginner, wat te kopen?
Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik wandelen graag in de natuur, en zitten in de juni maand op een camping aan de kust. Nu zitten daar meeuwen die nestelen in de boom! Wij hadden dit nog nooit gezien, maar voor jullie is dat vast geen nieuws! We wilden dit echter best wel eens fotograferen, maar ja met een klein digitaal camera'tje zijn de resultaten belabbert! We overwegen nu dus de stap om eens een betere camera te kopen, en eens vaker de natuur in te trekken om met name vogels te fotograferen(we moeten flink "kwijlen"van de foto's op deze site, en willen dit ook graag). We hebben vandaag net een mooie verrekijker gekocht bij de vogelbescherming in Zeist, nu de camera nog!

Als je dan een beetje op internet snuffelt, blijkt dat de CANON EOS serie de meest gebruikte camera is, of zit ik er nu helemaal naast? We zijn eens bij een fotozaak geweest, en waren best gecharmeerd van een 350D met EF 75-300 zoomlens. Maar ja, komt nog een tasje bij en geheugenkaart, toch nog weer bijna 1100 eurie! geeft verder niet, maar is dit wat we zoeken, of is dit ruim overbemeten? Of kunnen we beter doorsparen en wat anders kopen? Graag jullie advies!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 May 2006, 20:07    Post subject:
Een heel mooie beginset. De camera geeft mooie resultaten. Met deze lens zijn hier ook vogelfoto's gemaakt.

Het nadeel is dat ie nog vrij kort is, zodat je eigenlijk zeer dicht bij de vogels moet komen. Anderzijds is beginnen met een lens van 500 mm een harde optie, omdat het leren stilhouden van zo'n set erg lastig is.
Sowieso, zoek in de forums tips over statief/bonenzak, en over vogelbenaderen. Want een lange lens helpt niet als de vogels te ver weg zitten en een 300 mm lens is ook lastig stil houden.

(Als je meteen een lens wilt kopen waar je nooit meer afscheid van hoeft te nemen dan een vaste 300 F4, deze is uit te breiden met een convertor). (Andere veelgesmaakte optie is een sigma 170-500 of 50-500.) Er zijn mensen die zeggen dat het het goedkoopste is om de set te kopen waar je uiteindelijk mee aan het werk gaat.

Veel plezier henk!
Back to top
Reply with quote

Elmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 May 2006, 21:19    Post subject:
Canon is in ieder geval een goede keuze. Nikon ook, het merk dat je kiest is een kwestie van "gevoel" naar mijn idee.
Het belangrijkste in de gehele keuze is echter de lens of de lenzen. Daarna komt eigenlijk de camera pas.
Voor het fotograferen van vogels is behalve een behoorlijke brandpuntafstand (beginnend bij 300 a 400 mm) ook een snelle scherpstelling belangrijk. En natuurlijk, hoe groter de lichtopbrengst (klein F-getal) des te beter. De zon schijnt niet altijd volop.
Zelf heb ik onlangs gekozen voor de Sigma 50-500 (en de Sigma 24-70) met een 30D body en dat bevalt uitstekend. Ook de 350D is trouwens prima!
Kijk vooral veel naar verschillende tests op het internet. Een goeie praktijk-tester van lenzen is FStopJojo
Probeer in ieder geval niet te besparen op jullie lenzen want die gaan langer mee als de body.
Succes met de keuze!

Elmar
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 May 2006, 15:36    Post subject:
Mocht je de aanschaf van een digitale spiegelreflex te duur vinden dan zijn er ook een aantal compacte digitale camera's in de handel met ruim 400 mm telebereik. Ik noem de Panasonic Lumix DMC-TZ1 (4,9 megapixel, 430mm), de Canon PowerShot S3 IS (6 megapixel, 432 mm)en de Konica Minolta DiMAGE Z6 (6 megapixel, 420 mm). Zie www.dpreview.com voor de exacte specificaties en voorbeeldfoto's.

De prijzen liggen rond de 300 á 400 euro dacht ik. Enig nadeel is dat je uiteraard geen lenzen kunt wisselen (of naderhand kan aanschaffen als je weer geld hebt Wink ) en de tragere snelheid van autofocus en beeldverwerking op de geheugenkaart t.o.v. dslr's. Ook zal de kwaliteit bij hoge ISO waardes (400 & 800) bij dit soort camera's niet zo hoog zijn als bij dslr's. Maar afgezet tegen hun prijzen zijn dit zeker goede camera's met veel mogelijkheden en daardoor een goed(koper) alternatief.

Mocht je toch naar dslr gaan dan zal de 350D zeker goed bevallen, ik spreek uit ervaring Cool .

Henk de Gans
Guest

PostPosted: Mon 29 May 2006, 17:20    Post subject:
bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik het over de camera wel eens ben.
De optie van Aves is geen slecht idee, maar ik weet nu al hoe dat afloopt!
Het beperkt je natuurlijk gelijk al flink, daar er zoals Aves al zij geen lenzen te wisselen zijn.
De 350D zal zeker aan de verwachtingen voldoen, ben ik nu inmiddels wel van overtuigt!!

Dat brengt me gelijk op de vraag welke lens ik het beste kan kopen om voorlopig leuk mee vooruit te kunnen.
Ik heb het een en ander over diverse lenzen gelezen, maar ik wordt een beetje gek van alle afkortingen!
Ook heeft Canon alleen al een enorm aantal diverse zoomlenzen. met dito voor leken onbegrijpelijke beschrijvingen;-))
Als iemand van jullie me daarin een betje op weg kan helpen, zou dat mooi zijn.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 May 2006, 20:21    Post subject:
alle leveranciers hebben een folder waarin de afkortingen en hun betekenis zijn uitgelegd. (www.incabv.nl voor nikondownloads).

Belangrijker dan dat, zijn gebruikservaringen. zoals te vinden via bijvoorbeeld dpreview, nikonians en nog een aantal andere sites.

De belangrijkste:
canon // nikon // sigma
USM // AF-S // HSM (interne motor voor snelle autofocus)
IS // VR // OS (beeldstabilisatie via de lens)
L // niks // EX (zeer goede kwaliteit lens - nikon geeft geen code voor kwaliteitsverschil)
FD, E // Ais, AF, AF-D // n.v.t. (aanduiding van het type lens. Bij Canon moet je hier heel goed op letten want de FD heeft een andere vatting die niet meer op modernere camera's past)

Belangrijke aanvulling van iemand anders:
?? / DX // DC (aanduiding dat de lens alleen voor een digitale camera met DX-formaat is bedoeld).
Back to top
Reply with quote

Luchters

PostPosted: Mon 29 May 2006, 21:41    Post subject:
Op de website van canon is een handleiding te vinden met de betekenissen van alle afkortingen. Is een hele goede hulp. Naar mijn idee zegt de prijs al een heleboel over de kwaliteit van de lens (en is de goedkoopste helaas niet de mooiste). Zelf heb ik de 100-400mm met IS (icm met de 30D), maar is een stuk groter (en robuuster) dan de 75-300mm. Ben er wel zeer tevreden mee, maar het kan altijd beter... De IS optie op de nieuwe 70-300 van Canon is misschien wel het overwegen waard.

Henk de Gans
Guest

PostPosted: Wed 31 May 2006, 17:40    Post subject:
Het is dus de canon eos 350D geworden, in een speciale set prijs!
Effe flink zitten praten met de plaatselijke leverancier die hem in de aanbieding had, en er nog wat afgepraat.
Het is de silver uitvoering geworden met EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 11 USM
net betere lens als die meestal op deze camera verkocht wordt.
Ook zit er in de set nog een battery grip BG-E3 (best wel handig als je een grote zoomlens monteerd!), een batterijlader en batterypack.
Heb er nog een extra 1 G kaartje bijgekocht en een extra batterypack en goede tas waarin hij past met opgebouwde battery grip(koste los 89 eurie). Na een beetje handjeklap, heb ik de hele handel meegenomen voor 1050 eurie. Als ik een beetje rondkijk op internet, is dit best wel een leuk prijsje. Je krijgt nu na inschrijving bij Canon er ook nog een gratis 250 mb geheugen kaartje bij! En je kan voor 25 eurie een cursusdag volgen. De extra zoomlens heb ik nog niet gekocht, maar wel een aanbieding gehad voor een tweede hands EF75-300 IS.

Wellicht was het geheel iets goedkoper te vinden op internet, maar ja, nu kan mijn vrouw zo effe naar de winkel lopen als ze wat te vragen heeft en dergelijke(is ook wel wat waard)
Back to top
Reply with quote

valentijn86

PostPosted: Sat 12 Aug 2006, 11:52    Post subject: Re: beginner, wat te kopen?
Henk de Gans

Nu zitten daar meeuwen die nestelen in de boom!
Quote:

weet je het zeker?????
ik heb nooit gehoort dat een meeuw een nest bouwt in een boom.?? Shocked
wel op de daken van huizen en bedrijven en in de duinen.
maar in een boom Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Question Question Question

valentijn86

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum