Ik ben natuurlijk geen canon gebruiker, ik hoop wel dat je nog wat antwoorden krijgt van de kenners hier.
In zijn algemeenheid denk ik dat extra veel scherpstelpunten als voordeel heeft dat je bewegende vogels in de lucht beter zult kunnen blijven volgen, maar verder - in de praktijk is het door jou aangehaalde puntje het nadeel van alle soorten autofocus: een computerprogramma herkent een plek waar contrast zit en past de lenzencombinatie zo aan dat dit contrast het sterkst is. Gevolg: scherpe foto.
Maar vaak vormt inderdaad een tak een sterk contrast met de omgeving, en het vogeltje, dat niet voor niks een soort camouflage heeft, wordt dan niet herkend. Mijn eigen ervaring is dat ik met 1 focuspunt, dat ik centraal heb staan, probeer het vogeltje zo goed mogelijk te vangen, en controleer of het piepje niet samenvalt met een prachtig scherpe tak. Dus in heel veel gevallen is 1 punt genoeg.
Eigenlijk.
En hoe meer punten je kunt gebruiken, kan wel nut hebben, eigenlijk alleen als de achter- of voorgrond mooi egaal is.
Je kunt natuurlijk ook niet willen croppen achteraf, en het scherpe onderwerp precies op een heel speciale plek in beeld willen hebben. Uit hoe meer punten je dan kunt kiezen hoe meer vrijheid je zult hebben in je keuze. Over het algemeen zul je echter voldoende hebben aan 9 punten.
De sigma lens heeft overigens zijn beperking ook wel waar het snelheid betreft, is mijn eigen ervaring.
Moet het vooral snel? Of loop je uberhaupt tegen die autofocus aan?
grtz, josephine