Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 70D samen met een Sigma 150-500mm

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Dec 2014, 19:04    Post subject: Canon 70D samen met een Sigma 150-500mm
Hallo Allemaal.
Ik ben opzoek naar een nieuwe body, en kwam uit bij een canon 70D.
Toch zou ik willen vragen of iemand een antwoord heeft op de volgende vragen.
De 19 AF punten, is dat echt een vooruitgang?
Op het moment heb ik een 450D en als ik deze functie gebruik pendelt hij continu op en neer, en stelt hij scherp op bijvoorbeeld een tak. Of kan gewoon de scherpte niet vinden.
want wat zou het verschil zijn als je gaat van 9 punten naar 19 of zelfs naar 64...
Is het een garantie op een scherpe (vogel) foto.
Ik las dat de sluiter bij de 70D wat hard in het gehoor was... Wellicht een meningsverschil?
De accu, is deze goed? Want hoe lang gaat hij zo gemiddeld mee...
En wat voor een kaartje zou je aanraden?
een canon 700D Body of een Canon 70D Body met bovengenoemde Lens... wat zou in prijs verhouding het verstandigst zijn?

Hoor gaar jullie reaties.
Bedankt!
Mr. Green
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Dec 2014, 15:24    Post subject:
Ik ben natuurlijk geen canon gebruiker, ik hoop wel dat je nog wat antwoorden krijgt van de kenners hier.
In zijn algemeenheid denk ik dat extra veel scherpstelpunten als voordeel heeft dat je bewegende vogels in de lucht beter zult kunnen blijven volgen, maar verder - in de praktijk is het door jou aangehaalde puntje het nadeel van alle soorten autofocus: een computerprogramma herkent een plek waar contrast zit en past de lenzencombinatie zo aan dat dit contrast het sterkst is. Gevolg: scherpe foto.
Maar vaak vormt inderdaad een tak een sterk contrast met de omgeving, en het vogeltje, dat niet voor niks een soort camouflage heeft, wordt dan niet herkend. Mijn eigen ervaring is dat ik met 1 focuspunt, dat ik centraal heb staan, probeer het vogeltje zo goed mogelijk te vangen, en controleer of het piepje niet samenvalt met een prachtig scherpe tak. Dus in heel veel gevallen is 1 punt genoeg.
Eigenlijk.
En hoe meer punten je kunt gebruiken, kan wel nut hebben, eigenlijk alleen als de achter- of voorgrond mooi egaal is.
Je kunt natuurlijk ook niet willen croppen achteraf, en het scherpe onderwerp precies op een heel speciale plek in beeld willen hebben. Uit hoe meer punten je dan kunt kiezen hoe meer vrijheid je zult hebben in je keuze. Over het algemeen zul je echter voldoende hebben aan 9 punten.
De sigma lens heeft overigens zijn beperking ook wel waar het snelheid betreft, is mijn eigen ervaring.
Moet het vooral snel? Of loop je uberhaupt tegen die autofocus aan?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Goudhaantje

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Dec 2014, 17:11    Post subject:
Hoi Josephine,

Bedankt voor je reactie...
Duidelijk antwoord betreft de punten. Daar zat mijn twijfel.
Kijk, de een zegt dat je weer een snelle autofucus moet hebben, de andere zegt weer meer punten.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en ervaringen.

Het is niet dat het allemaal super snel moet, het is soms wel handig. Zeker als je vogels fotografeert.
Ik maak nu ook mooie foto's met deze camera, merk alleen dat het soms lang duurt voordat hij weer bij zinnen is. De ene keer heeft hij daar helemaal geen last van. En ja, het autofucus gebeuren met scherpstellen. is een nadeel als hij iedere keer scherpe takjes de voorhand geeft...
Daarom stel ik vaak zelf scherp.
Ik was benieuwd of dat met meerdere punten minder zou zijn.

Vanmiddag deze twee camera's eens in m'n handen genomen en eens gevoeld.
En ik denk dat ik eruit ben.
Nu nog even met lens erop proberen en dan is mijn besluit vast snel genomen.
Back to top
Reply with quote

Brasil

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Dec 2014, 1:41    Post subject:
Het gaat er m.i. vooral om hoe gevoelig die AF punten zijn. Ik ben begonnen met een 450D en daarna overgestapt op een 50D en het aantal foto's in focus nam sterk toe. Het centrale focuspunt waar ik het meeste mee werk was een stuk gevoeliger en wat zeker zo belangrijk was, de 50D heeft micro adjustment om de lens te kalibreren t.o.v. van de camera. Met de 450D waren veel foto's uit focus omdat er een afwijking was tussen diverse lenzen en de camera. Veel focuspunten zijn vooral een voordeel met vluchtfoto's maar dan moeten die ook voldoende gevoelig zijn. Op mijn 50D heb ik nauwelijks voordeel van de focuspunten omdat de AF een snel vliegende vogel vaak niet bijhoudt, te ongevoelig. Vandaar dat ik 95% van de tijd de centrale AF punt gebruik. Met de 70D heb je, neem ik aan, een meer gevoelige en modernere AF en micro adjustment, dat zou veel betere resultaten moeten opleveren dan een 450D. De 450D vindt ik nog steeds een geweldige camera voor landschap foto's i.v.m. de sensor kwaliteit en hij is zo heerlijk ligt in de hand.

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum