D810 is zo ongeveer drie maal duurder dan D7100. Alleen voor de autofocus... ? Ik weet niet of dat een verantwoorde stap is.
Je ziet dat er al gesproken wordt van vervanging van die D7100. Die zal mogelijk enigszins in lijn komen met de autofocus van de D750? Koffiedik. Ga er maar van uit dat een minstens lichte verbetering geeft op een aantal punten.
De buffer van de D810 is wel een stuk beter. Dat betekent dat de camera niet stopt na een beeld of ? 5 ? om de buffer te legen, dwz de foto's naar de kaart te schrijven.
Qua convertors. Beter geen convertor en croppen. En dus liever een D7100 sensor dan een D810, tenzij regelmatig de vogels niet in beeld passen van je D7100. Autofocus zonder convertor is meestal veel sneller dan met.
Gisteren weer eens die site tegengekomen waar je een 500 F4 en een 300 F2,8 met 1,7 tc op een D3x kon vergelijken, nu al weer vergeten hoe die heette. Conclusie: de laatste geeft zeer bruikbare beelden, maar een 500 F4 is aanzienlijk mooier. Zeker bij vergelijk van een 300 F2,8 met 2x tc en een 500 F4 met 1,4 tc. Daarbij opgemerkt dat het verschil met name in de hoeken te zien is op de D3x, en dat was een full-frame camera, voor de D7100 ietsje minder relevant dus. Als je het verschil niet zou zien tussen een 600 F4 en een 300 F2,8 met 2x tc, dan zou je het zeker moeten laten bij een 150-600 mm zoom. Het zou me niet verbazen als zo'n zoom op 600mm beter is.... dan de 300 met convertor bedoel ik. Hetgeen niet betekent dat een 300 met 2x convertor niet een uitstekende keuze kan zijn, vooral dus als je meestal de convertor niet zult gebruiken.
Een D7100 met 300 F2,8 komt zowel qua beeldhoek als onscherpte ongeveer overeen met D810 met 500 F4. Dat scheelt wel aardig wat kilo's.
Zelf gebruik ik een voorganger van de D810 omdat ik die ook voor andere soorten fotografie gebruik, en om de bediening, en om de buffer, en toen toch ook om de autofocus. Als ik nu een camera met DX sensor zou kopen, zou ik ook nog de D300 overwegen. Al is er op sensorgebied sindsdien toch wel heel wat verbeterd bij Nikon.
Veel plezier met uitzoeken Gilbert.