Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

spottingscope vs verrekijker

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 23:41    Post subject: spottingscope vs verrekijker
zoals al eerder gemeld ben ik op zoek naar een spottingscope.
Echter, nu ik wat meer informatie opgedaan heb, onder andere op dit forum heb ik toch een vraag / opmerking;
ik lees dat heel veel mensen een scope hebben, en dan nadat ze in eerste instantie vaak een 20-60 oculair hebben gebruikt toch overstappen naar vaste vergrotingen van 20 - 30 of 40.
nu is eigelijk mijn vraag, waarom in dat geval niet gebruik maken van een verrekijker?
Deze is natuurlijk groter en vooral zwaarder, maar op "kijk" momenten wel een stuk prettiger? toch?
want ik vroeg mij ook nog af, hoe kijken de meeste van jullie? met een dicht geknepen oog, of bijv. met een hand of lapje voor je oog?
Is natuurlijk de vraag van een leek, en het zal ook wel een kwestie van wennen zijn, maar vergeleken met een verrekijker lijkt het mij, en dan zeker tijdens langdurige observaties niet meer zo prettig en rustig kijken...

groetjes, Bart.
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 8:08    Post subject:
Bart,

Net als de meeste vogelaars heb ik beide, een verrekijker en een telescoop. De verrekijker is om gewoon te kijken en de telescoop om iets dat verweg zit wat dichterbij te halen of om bijvoorbeeld een plas vol eenden af te scannen. Door de telescoop kijk ik met een oog half dicht. Niet stijf dichtknijpen want dan heb je na tien minuten knallende koppijn...
Dat een verrekijker groter en zwaarder is lijkt me niet het geval. Je hebt mooie kleine lichte kijkertjes.
Hoe dat met vogelfotografen is weet ik niet, dat is helemaal afhankelijk van hoe zij bij het vogelfotograferen terecht zijn gekomen, als vogelaar die het leuk vindt om vast te leggen wat hij gezien heeft of als (natuur)fotograaf die het leuk vind om vogels te fotograferen. Dat zijn twee heel andere manieren van benaderen.

Hopelijk is het wat duidelijker zo.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Wietze Janse

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 9:52    Post subject:
Bart,
het antwoord op jouw vraag hangt heel erg af van persoonlijke voorkeuren en ook de manier van vogelen.
Loop/wandel je veel dan is een verrekijker veel gemakkelijker, kijk je vaak grote (water)vlaktes af dan is een telescoop onontbeerlijk.
Doe je beide ............

Bovenstaande is voor mij reden om 2 verrekijkers en een telescoop te hebben (weet het, heel decadent! maar wel ideaal, net zoals de fotografen met meerdere lenzen werken).
- Ga ik bosjes/bossen afzoeken (waar alles dichtbij zit) dat is een kleine kijker 8/10 x 40/50 ideaal, vanwege het feit dat je de betere modellen tegenwoordig tot binnen 2.5 meter kunnen scherpstellen.
Ook bij landtrektellen, waar veel vogels vlak over je heen vliegen en je snel moet kunnen scherpstellen, zijn dit soort kijkers het meest ideaal.
- Ga ik (water)vlaktes afkijken, zeetrek tellen o.i.d. dan is de telescoop onontbeerlijk.
20-30x standaard vergroting vind ik te weing voordelen geven ten opzichte van mijn volgende optie en daarom gebruikte ik altijd een zoom-oculair. Nu Zeiss echter met een goede 40x standaard lens in gekomen ben ik daarop overgestapt,
- Maar als ik veel moet lopen (bijvoorbeeld afstruinen Maasvlakte) dan kan de hele tijd een telescoop een last worden. Dan pak ik vaak mijn 15x60 kijker, welke (hoewel wat zwaarder) lekkerder sjouwt en de vogels tot goed dichtbij brengt.
Let op!: de kwaliteit van goedkopere merken is bij deze vergrotingen vaak slecht, durf alleen de Swarovski aan te raden, welke m.i. zeer goed resultaat geeft. Ondanks de grote vergroting toch een goede lichtsterkte, maar minimale scherpstelafstand is weer 8-9 meter.

b.jaspers

PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 10:47    Post subject:
bedankt voor jullie reacties!
beschrijven ook wel een beetje wat ik al dacht.... op dit moment heb ik al een goede 10x42 verrekijker waar ik erg veel plezier van heb! en waardoor ik dus mijn hobby uit wil breiden. Ik denk ook wel dat een scope onontbeerlijk is... Maar heb laatst op vakantie (MULL, een waar natuur paradijs op aarde) een paar keer door een Leica scope gekeken, en begrijp de voordelen ook wel, alleen echt heel relaxt kijken vond ik het nou ook weer niet.... Maar zoals ik al zei, dat zal ook wel een kwestie van gewenning zijn.
En Wietze, bij een 15x60 heb je toch ook al wel een statief nodig om relaxt te kunnen kijken?
groetjes, Bart.
Back to top
Reply with quote

Wietze Janse

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 11:13    Post subject:
Bart, je zegt/vraagt:
En Wietze, bij een 15x60 heb je toch ook al wel een statief nodig om relaxt te kunnen kijken?

Ik vind van niet, vind hem handzaam voor het gewone werk.
Is wel zwaarder, maar voor mij geen probleem.
Maar goed ik heb een dikke buik die stevig mijn armen ondersteund.
Ik weet van anderen dat zij het gewicht beslist niet prettig vinden!
Voor bijvoorbeeld langdurig zeetrekwerk isie ook voor mij te zwaar, maar dan gebruik ik mijn telescoop met statief weer.

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 16:21    Post subject:
Hoe ik door m'n scoop kijk is een beetje afhankelijk van de omstandigheden. Als het rustig weer is, kijk ik vaak gewoon met beide ogen open. Ik ben redelijk in staat om me te focussen op wat er in de scoop gebeurt en het andere beeld uit te schakelen.
Persoonlijk vind ik dit het prettigst kijken, je zit anders erg krampachtig te kijken, zeker als het voor langere tijd (bijv. met zeetrek kijken) is. Soms, bijvoorbeeld als het hard waait in je gezicht is dit niet mogelijk, en dan doe ik het oog toch maar wel dicht.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum