Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Halo's en verscherpen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Peter Jacobs


Gender: Male
Age: 71
Joined: 11 Nov 2004
Posts: 47
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Dec 2004, 17:34    Post subject: Halo's en verscherpen
Marcel (ijsduiker) plaatste bij de foto http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=9681&recent=1 de opmerking

Quote:
Ik neem aan dat de foto verscherpt is. Dat had iets subtieler gemogen


Waarop ik reageerde in de sfeer van "hoebedoelu". Marcel's reactie was zeer uitgebreid en verhelderend (dank je Marcel). Omdat ik een verdere discussie meer een punt voor het forum vond, herhaal ik de reactie van Marcel hieronder:

Quote:
Langs de handpennen, onderstaartdekveren en snavel lopen lichte randjes. Dat is het zogenaamde halo-effect. Langs lijnen die met een hoek van 45 graden lopen zie je het effect van "trappetjesvorming".

Meerdere malen kregen mijn foto's op dat punt scherpe kritiek. Vandaar dat ik er nu beter op let. Dit effect kan veroorzaakt worden door het digitale scherpstelalgorithme dat de camera zelf aan boord heeft. In dat geval zou je denk ik met de RAW afbeelding moeten werken, hoewel ik niet precies weet hoe dat voor digitale spiegelreflexen in elkaar steekt.

Ook krijg je dit effect door de combinatie van verkleinen, croppen en scherpstellen. Door verkleinen kan je behoorlijk wat scherpte verliezen en dat los je dan op door unsharp mask (dat alleen het contrast tussen de randen van donkere en lichtere delen verhoogt en daarmee de illusie van een scherpe foto creeert) toe te passen. Het probleem met unsharp mask is dat het overal op de foto op dezelfde manier werkt. In deze foto zijn de snavel en handpennen al scherp (lees veel contrast op de rand) dus is unsharp mask niet gewenst, terwijl er wel wat verscherpen op de rest van de vogel gewenst kan zijn. Er schijnt een algorithme te bestaan (dat je kunt kopen) die dit kan oplossen, alleen ik ken nog niemand die er ervaring mee heeft.

Er zijn twee manieren om hier mee om te gaan. De eerste is minder verscherpen, de tweede is de door unsharp mask ontstane randjes op de teveel verscherpte delen weg te stempelen (vaak is dat alleen de snavel en voer je eigenlijk met de hand het algorithme uit wat ik hierboven beschreef).

Variant één heeft de voorkeur boven variant twee. Variant twee pas je toe als je met variant één het gewenste resultaat echt niet kunt krijgen. Voordat men deze bewerkingen als 'niet natuurlijk' gaat bestempelen. De kwaliteit van de originele foto is het uitgangspunt. De originele foto kan goed zijn en toch sterk aan kwaliteit inboeten bij croppen en verkleinen. Wat je doet is niet meer dan proberen de originele kwaliteit terug te krijgen. Verder is er ook niets natuurlijks aan een lichtgevoelige sensor en de software die in de hardware van de camera zit opgesloten.


Marcel specificeerde nog de genoemde discussies. Dit zijn discussies over foto's van een Paapje en van een Roodborsttapuit, zie respectievelijk http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=4482 en http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=5313
En nu wil mijn lieve dochter op de PC, mijn reactie volgt nog (kan ik eerst ook nog de discussies rondom het Paapje en de Roodborsttapuit lezen ...

Peter
_________________
Canon Powershot S1 IS 3,2 megapixels, 5,8 - 58 mm (vergelijk 37 - 370 mm), één- en driepoot statief
Back to top
Reply with quote
 
Peter Jacobs


Gender: Male
Age: 71
Joined: 11 Nov 2004
Posts: 47
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Dec 2004, 9:48    Post subject: Vraag & opmerking bij eerdere inbreng
De lieve dochter ligt nog wel even in bed (zie hierboven), dus heb ik tijd om de discussies rondom het Paapje en de Roodborsttapuit lezen en te reageren op de tekst van Marcel (ijsduiker).

Quote:

... halo-effect .... Dit effect kan veroorzaakt worden door het digitale scherpstelalgorithme dat de camera zelf aan boord heeft. In dat geval zou je denk ik met de RAW afbeelding moeten werken


Als je niet met de oorspronkelijke gegevens (meestal RAW, soms TIFF) werkt dan worden de oorspronkelijke gegevens gecomprimeerd volgens internationaal afgesproken compressietechnieken (JPEG: Joint Photographic Experts Group, zie eventueel www.jpeg.org).

Bedoel je met het "scherpstelalgoritme" de vertaling van de chipgegevens naar de "oorspronkelijke gegevens" (RAW of TIFF) of bedoel je het JPEG-algoritme?

Quote:
Door verkleinen kan je behoorlijk wat scherpte verliezen en dat los je dan op door unsharp mask ....Het probleem met unsharp mask is dat het overal op de foto op dezelfde manier werkt. In deze foto zijn de snavel en handpennen al scherp (lees veel contrast op de rand) dus is unsharp mask niet gewenst, terwijl er wel wat verscherpen op de rest van de vogel gewenst kan zijn. Er schijnt een algorithme te bestaan (dat je kunt kopen) die dit kan oplossen, alleen ik ken nog niemand die er ervaring mee heeft.

Er zijn twee manieren om hier mee om te gaan. De eerste is minder verscherpen, de tweede is de door unsharp mask ontstane randjes op de teveel verscherpte delen weg te stempelen (vaak is dat alleen de snavel en voer je eigenlijk met de hand het algorithme uit wat ik hierboven beschreef).

Variant één heeft de voorkeur boven variant twee. Variant twee pas je toe als je met variant één het gewenste resultaat echt niet kunt krijgen.


Volgens mij is er nog een derde manier om selectief te verscherpen, namelijk in Photoshop een selectie maken van het deel van de vogel dat je wil verscherpen en de selectie verplaatsen naar een andere laag en op deze laag de verscherping toepassen!?

Reactie? Graag!
_________________
Canon Powershot S1 IS 3,2 megapixels, 5,8 - 58 mm (vergelijk 37 - 370 mm), één- en driepoot statief
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Dec 2004, 10:56    Post subject:
Quote:
Bedoel je met het "scherpstelalgoritme" de vertaling van de chipgegevens naar de "oorspronkelijke gegevens" (RAW of TIFF) of bedoel je het JPEG-algoritme?


In ieder geval de compact-camera's hebben een intern digitaal scherpstelsysteem aan boord, dat ongeveer functioneert als unsharp mask. Dat kan je bijvoorbeeld voor de CP4500 handmatig instellen. Ik weet niet of dit algorithme voor of na de vertaling van de chipgegevens uitgevoerd wordt. Zo ja dan dan maakt RAW of JPEG niet uit. Zo, nee dan wel.

Quote:
Volgens mij is er nog een derde manier om selectief te verscherpen, namelijk in Photoshop een selectie maken van het deel van de vogel dat je wil verscherpen en de selectie verplaatsen naar een andere laag en op deze laag de verscherping toepassen!?


Klopt. Is alleen omslachtig bij het terugzetten van de laag, want dan blijken de pixels op de grens van de bewerkte laag niet meer netjes aan te sluiten. Ben je nog steeds aan het poetsen met kloonstempel of zoiets.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Peter Jacobs


Gender: Male
Age: 71
Joined: 11 Nov 2004
Posts: 47
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Dec 2004, 13:28    Post subject: Variant op de derde manier
... en als je dan een volledige kopie maakt naar een onderliggende laag. Op de volledige onderste laag de unsharp mask uitvoert en vervolgens van de bovenste laag dat deel afhaalt dat verscherpt moest worden ....
Dan heb je geen vervelende randen, toch?!
_________________
Canon Powershot S1 IS 3,2 megapixels, 5,8 - 58 mm (vergelijk 37 - 370 mm), één- en driepoot statief
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum