Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Swarovski CT-101 Carbon statief?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Dec 2006, 18:28    Post subject: Swarovski CT-101 Carbon statief?
Dag allen,

in de laatste 'Vogels' las ik een klein berichtje van het nieuwste statief dat Swarovski op de markt heeft gebracht: De CT-101 Carbon. Deze weegt 2,2 kg, volgens mij is dat redelijk licht, of niet? Er staat echter ook bij: '... staat als een huis...'. Dus volgens dat artikel gaan gewicht en stabiliteit niet samen. Is dat ook zo? Ik heb nl. altijd gedacht dat een stabiel statief ook erg zwaar is, dus dat die evenredig zijn. Als dit een erg goed statief blijkt te zijn, denk ik dat ik er maar voor ga, mede vanwege de lage prijs (€58,-!).
Ik hoop binnen enkele maanden een Bigma (50-500mm) te kopen, is dit statief daar ook goed genoeg voor?

Kortom, dit berichtje bracht me in verwarring vanwege: ik dacht dat Carbon duur was, dit statief is goedkoop en het lage gewicht en toch de goede stabiliteit.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, of mij uit de verwarring helpen.

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 09 Dec 2006, 19:09    Post subject:
Ik denk dat het om een drukfout gaat, als je in het achterhoofd houdt dat een goede statiefkop alleen al boven de 100 euro kost...
Zo niet, dan ga ik aanstaande week nog naar de winkel Laughing
Carbon is net zo stevig- zo niet - steviger als aluminium, dus deze materie kan net zoveel gewicht aan als aluminium. Gevaar bestaat echter dat je bij een stevige wind door het lage gewicht zult zien dat het carbon statief omwaait en z'n alu. broeder overeind blijft (las ik ooit in een test van Camera Magezine). Je kunt natuurlijk dan een contragewicht hangen aan de middenzuil.

Last edited by Joep Tomlow on Sat 09 Dec 2006, 19:13; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Dec 2006, 19:10    Post subject: Re: Swarovski CT-101 Carbon statief?
Niels de Vos wrote:
het nieuwste statief dat Swarovski op de markt heeft gebracht: De CT-101 Carbon. (€58,-!).
Kortom, dit berichtje bracht me in verwarring vanwege: ik dacht dat Carbon duur was, dit statief is goedkoop en het lage gewicht en toch de goede stabiliteit.

Volgens mij een typisch geval van een drukfout, er zou wel eens een '0'(nul) weggevallen kunnen zijn. Even googelen brengt je bijvoorbeeld bij de Verrekijkershop, die dit statief aanbiedt voor €565,-.

Joop
Back to top
Reply with quote

Martin Hierck

PostPosted: Sat 09 Dec 2006, 19:25    Post subject: SWAROVSKI STATIEF CT 101 !!!!!!!!
Beste Birdpixers, normaal gesproken meng ik mijzelf nooit in discussies die gaan over verrekijkers, prijzen e.d. maar vanuit mijn positie als medewerker Winkel Vogelbescherming moet ik dat nu toch even doen. De advertentie in het tijdschrift Vogels is namelijk een drukfout !!. Het statief kost bij ons EU 580,- en EU 522,- als je lid bent van Vogelbescherming. Onze excuses hiervoor zie ook : http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=1930

Met vriendelijke groet

Martin Hierck

Niels de Vos

PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 18:53    Post subject:
Bedankt voor de verklaring. Beetje jammer dat hj geen €59,- is, ik zou gelijk naar de winkel spurten. Maar zo'n nulletje erachter is wel te begrijpen voor zo'n statief! Maar in ieder geval bedankt!

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 22:17    Post subject:
carbon is idd lichter en goed stijf. dat is fijn tijdens het sjouwen en dat betekent dat het statief niet hinderlijk gaat zwabberen.

Maar hoe zwaarder een statief (en dan liefst met veel laag gewicht) hoe moeilijker het door krachten (de wind, het indrukken van de sluiter etc) van de wijs te brengen is. Dus, zet een sigma 300-800 op je statief en hang er een zak met 9 kg duivenvoer aan en je bent superstabiel (en terug bij af). (Als de zak met duivenvoer hangt te wiebelen ben je nog verder van huis.)
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum