Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

stofje

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 17:30    Post subject: stofje
volgens mij heb ik nu al een stofje op de spiegel canon 30d 14 dagen geleden gekocht, gekeken op de site van Foto Konijnenbelt er is veel te koop, graag advies, mijn dank is groot

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 19:20    Post subject:
Begin met een blaasbalg, heb er net ook één gekocht. Een stevig briesje kan al wonderen doen om stof van de spiegel en van de sensor weg te halen. Heb het net moeten doen voor mijn sensor en het heeft geholpen (denk ik).

Als dit niet helpt, kan je de Scotch Magic Tape methode proberen, (budgetvriendelijk, een rolletje plakband (de juiste kiezen!)), dat ga ik zelf doen indien dit nodig is.

Groetjes en veel succes

Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 21:57    Post subject:
blazen is een optie, werkt vaak wel, vooral als je zo'n supergrote blaasbal hebt, gebruik geen spuitlucht. Check waar het stof zit en houdt er rekening mee dat het punt-spiegelverkeerd op je sensor zit.

enige vorm van plakband gebruiken is een veelgenomen risico (overweeg hoe handig je bent, en wat een nieuwe sensor kost).
terug naar de winkel of bij de importeur langs is een andere optie.
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 12:58    Post subject:
peter wijn wrote:
blazen is een optie, werkt vaak wel, vooral als je zo'n supergrote blaasbal hebt, gebruik geen spuitlucht. Check waar het stof zit en houdt er rekening mee dat het punt-spiegelverkeerd op je sensor zit.

enige vorm van plakband gebruiken is een veelgenomen risico (overweeg hoe handig je bent, en wat een nieuwe sensor kost).
terug naar de winkel of bij de importeur langs is een andere optie.

Dat is waar, Peter. Maar dan ben je je toestel soms voor weken kwijt (een kennis heeft hetzelfde toestel als ik, en die was hem meer dan 6 weken kwijt). Bovendien is de plakbandmethode een beproefde manier, wordt door velen gebruikt. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar mits oefening moet dit wel lukken. De Scotch Magic Tape is blijkbaar zo slecht dat het geen kleefsporen nalaat op de sensor, ideaal dus:p, maar niet als het echt moet kleven.

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 15:19    Post subject:
(of topic: scotch magic tape is ontzettend goede tape omdat het heel constant hecht, makkelijk scheurbaar is en toch stevig en heel makkelijk weer los te halen is. ideaal spul voor het plakken van papier)

Je kunt de camera zelf naar degene brengen die hem schoon maakt (herstel- onderhoudsbedrijf). Bij inca was dat destijds een kwartiertje verlekkerd tussen de D2x-folders zitten. Wat een straf. Wel iets van 35 euro.

Ik heb nu een jaar mijn D200, ik heb hem vier keer schoongeblazen. Er zit geen hardnekkig stof op de sensor. Daarom lijkt blazen mij - voorlopig - voldoende voor deze camera. Dit is natuurlijk ervaring van maar 1 persoon.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 15:49    Post subject: regelmatig blazen
N=2 Peter, want wat jij doet doe ik ook: gewoon geregeld schoonblazen met een hand-balgje, dan blijft de zooi ook niet vastplakken zoals na verloop van tijd zonder schoonmaken gebeurt en dan helpt ook blazen niet meer ... Zuchten dan overigens ook niet meer Wink

Persoonlijk zou ik me niet wagen aan Scotch-tape, maar ieder moet doen wat-ie zelf goed acht natuurlijk. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil ook geen enkel risico op sensor-ellende lopen.

Phil

Ger M

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 11:00    Post subject:
Een nieuw bedrijf is Chipclean (www.chipclean.nl), waar je op afspraak langs kunt gaan om de sensor vakkundig te laten schoonmaken, adres: Heyendaalseweg 29, 6524 SM Nijmegen, tel. 024-3220374
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 12:47    Post subject:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=147221&highlight=Scotch+Magic+Tape

Lees eens dit forum door en klik de links over de tape eens aan. Vorm dan een oordeel over de tapemethode. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als anderen zoveel goede ervaring hebben is dit op zijn minst het overwegen waard.

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 14:12    Post subject:
bedankt etii0

Ziet er uit of een paar mensen profijt hebben van die scotch. Van mij mogen ze, aan me dood niet dat ik zelf iets met een nieuwprijs boven de 100 euro daar aan bloot stel. Hoogst persoonlijke risico-afweging.

Maar uh: TIP:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=134936&page=4&highlight=magic+scotch+tape
Tussen een paar flauwigheidjes door staat hier hoge kwaliteit geouwehoer. ik heb me hier in mijn pauze een half uur kostelijk vermaakt. Dat niveau halen wij hier op bp maar zelden, en zeker niet zo lang achter elkaar!
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 15:01    Post subject:
@etii0:
Stel dat er met de Scotch-tape methode ook maar iets van lijmresten achterblijft. Daar gaat onherroepelijk stof op zitten die ditmaal niet meer met een blaasbalgje te verwijderen is. Ik zou mijn sensor niet aan deze methode willen wagen.

@peter wijn:
Dit is echt (belgische) humor, ik heb me er ook prima mee zitten vermaken. Ik mis in deze bloemlezing overigens nog de sensor voor éénmalig gebruik. Verkrijgbaar bij de betere fotohandel, in rolletjes van 36 stuks... Laughing

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 15:40    Post subject:
JoopG wrote:
Dit is echt (belgische) humor, ik heb me er ook prima mee zitten vermaken. Ik mis in deze bloemlezing overigens nog de sensor voor éénmalig gebruik. Verkrijgbaar bij de betere fotohandel, in rolletjes van 36 stuks... Laughing

maar die ruis he, van die wegwerp sensors, hoe zit het daarmee?

Kennen jullie trouwens die pleebrilautomaten, die na elke zitting de bril wegnemen, kuisen en een ander terugplaatsen. Ik ben benieuwd of dat lukt bij 5 beelden per seconde. Moest ik toch ook even aan denken.
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 16:06    Post subject:
Kijk, ik dacht dat het hier ging over discussie over het materiaal, niet over de tegenstelling België vs Nederland. Breek me de bek niet open #evil Over Hollandse arrogantie gesproken. Verder moet je zoeken naar de nuttige bijdragen, zoals je dat hier op birdpix blijkbaar ook moet doen. Geouwehoer (of zoals jullie dat noemen), mij best, maar wat minder arrogant mag ook niet?

Ik wilde dit bespreekbaar maken, om er net discussie over te krijgen. Ik wilde de echte meningen te weten komen, ook van jullie. Voor een student is er een groot verschil tussen een rolletje plakband en een dure sensorswap set.

De mensen van BD verzamelen meer fotografen dan birdpix hoor, veel meer, waaronder professionelen. Ik zeg hierbij niet dat jullie geen gelijk hebben, maar heb daar ook wat respect voor.

Verder wilde ik met de volgende zin: lees eerst dit en oordeel dan, gewoon zeggen dat je best eerst even verder las en dan pas oordeelde. Ik wilde hun 'evangelie' niet verkondigen.

Bedankt

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 17:01    Post subject:
Zelf zou ik de tape ook nooit proberen, de goeie verhalen ten spijt.

Wekelijks uitblazen voorkomt dat stofjes gaan aankoeken en dan hoef je verder weinig capriolen uit te halen. Koekt het wel aan, dan zijn de Sensorswaps met Eclips vloeistof mijn enige keuze. De swaps zijn wel redelijk duur, maar met een doosje doe ik nu al bijna 2 jaar.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 17:10    Post subject:
Beetje humor moet toch kunnen, Robin??? Een tegenstelling tussen B en NL heb ik in elk geval niet genoemd. Overigens is de discussie waar Peter naar verwijst ook bedoeld als humor (wat je juist *niet* moet doen om je sensor te kuisen), niets meer en niets minder.

Voor wat betreft het gebruik van Scotchtape: welk type plakband je ook gebruikt, er kunnen bij het verwijderen **altijd** lijmresten achterblijven. Bij de ene soort plakband zal dit risico groter zijn dan bij de andere. Op deze lijmresten kan altijd weer stof terecht komen, en die kun je dan niet meer zelf verwijderen met een blaasbalgje o.i.d. Je bent dan veel verder van huis.

Natuurlijk is er voor een student een groot verschil tussen de prijs van een rol tape en een dure reinigingsset. Maar hoe zit het dan met het prijsverschil tussen die reinigingsset en een door Scotchtape noodzakelijk geworden professionele schoonmaakbeurt, of, nog erger, een nieuwe sensor?

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die positieve ervaringen hebben met Scotchtape. Ik zou echter met mijn camera het risico in elk geval *niet* willen lopen. Goedkoop kan uiteindelijk wel eens duurkoop blijken te zijn...

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 18:14    Post subject:
Dank je, dat is nu eens een mening die ik wilde horen. Srr, maar het kwam wel erg grof over, vandaar mijn vorige post. Ik dacht dat het over die methode in het algemeen ging:p Mijn verontschuldigingen aan jullie beiden, ik ben nogal flapuit:p

Bedankt voor je mening, ik zal aldus mijn camera wekelijks uitblazen:p

En hopelijk kan ik de swap dan nog even uitstellen:)

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 20:23    Post subject:
etii0 wrote:
Mijn verontschuldigingen aan jullie beiden, ik ben nogal flapuit

OK Robin, no hard feelings.

Illustratief vind ik overigens nog de Sticky Notes, de bekende gele memoblaadjes die je overal op kunt plakken en er weer gemakkelijk vanaf kunt halen, van -toevallig- dezelfde fabrikant als de Scotchtape (3M). Deze blaadjes zouden geen lijmresten achterlaten. Ik plakte ze regelmatig op de rand van mijn beeldscherm. Na verloop van tijd ontstond hier een vieze, zwarte, kleverige rand van stof vermengd met lijmresten. Dit wil je echt niet op de sensor van je camera hebben zitten...

Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 20:26    Post subject:
peter wijn wrote:
JoopG wrote:
Ik mis in deze bloemlezing overigens nog de sensor voor éénmalig gebruik.

maar die ruis he, van die wegwerp sensors, hoe zit het daarmee?

Ze zijn altijd in de handel geweest met verschillende gradaties ruis. In de prijs was dat overigens ook goed te merken, met meer ruis waren ze duurder... Laughing

Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 20:32    Post subject:
JoopG wrote:
etii0 wrote:
Mijn verontschuldigingen aan jullie beiden, ik ben nogal flapuit

OK Robin, no hard feelings.

Illustratief vind ik overigens nog de Sticky Notes, de bekende gele memoblaadjes die je overal op kunt plakken en er weer gemakkelijk vanaf kunt halen, van -toevallig- dezelfde fabrikant als de Scotchtape (3M). Deze blaadjes zouden geen lijmresten achterlaten. Ik plakte ze regelmatig op de rand van mijn beeldscherm. Na verloop van tijd ontstond hier een vieze, zwarte, kleverige rand van stof vermengd met lijmresten. Dit wil je echt niet op de sensor van je camera hebben zitten...

Ok je hebt me overtuigd:p. Ik kijk uit voor Sensorswaps op termijn. En nogmaals sorry Wink

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum