Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

camera mee op de fiets?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:23    Post subject: camera mee op de fiets?
ik vraag me af; ik mag graag fietsen EN ik mag graag fotos maken.
nu is mijn set met Canon 300D, Canon 100-400 en monopod niet echt heel groot, maar ook niet heel handzaam. Hoe kan ik die makkelijk meenemen op de fiets, zonder dat ik bij elk vogeltje een hele tas moet uitpakken en de camera in elkaar zetten? Crying or Very sad

hoe doen jullie dat bijvoorbeeld? of zijn jullie allemaal autorijders?
zijn er b.v. speciale camera-fiets-tassen? Confused

denk er nu over om de hele camera en monopod maar op zijn kop in een grote fietstas te laten zakken, maar is dat aan te raden?

ik vraag maar. Very Happy
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:59    Post subject:
Ik ken het probleem voor gebieden waar je simpelweg met de auto niet in kunt. Ik zit zelf te denken aan zo'n luxe fietskar voor de kids of voor de hond. Er zijn er een aantal met goede luchtbanden en vering dus je de meeste spullen kunnen er prima in. Helaas zijn die dingen ook al weer niet goedkoop...
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 12:13    Post subject:
Je moet er in elk geval voor oppassen dat je apparatuur niet tegen het frame van je fiets aan bonkt. Dus op zijn minst een goeie schuimrubber isolatie plaatsen.
Ik neem ook wel eens de fiets, maar dan laat ik mijn camera met tele gewoon om de nek hangen, het liefst onder een jas zodat niet alles tegen mijn fiets aanknalt als ik afstap.
Maar het blijft wel oppassen.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 12:22    Post subject:
Het gebeurt mij zelden of nooit dat ik op de fiets denk "en nu moet ik een foto maken!!". Meestal, als ik wat zie, stap ik af, en neem de tijd om het beeld zo te krijgen. Wat je kunt doen is een tas kopen waar de lens aan de body geschroefd in past (ik begrijp dat je dat nu niet zo doet?), die makkelijk open te zwaaien is. Zelf fiets ik regelmatig met een 500mm aan een body gekoppeld rond, in een grote, speciaal voor deze combi gemaakte, rugtas van Lowepro. Statief hangt aan de buitenkant van deze tas. Ik ga in ieder geval niet het risico lopen dat ik met de camera om mijn nek opeens vol op de rem moet...
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 12:25    Post subject:
Ikzelf zou toch meer de voorkeur geven aan een rugzak. Er zijn rugzakken in de handel waar body + aangekoppelde telelens in passen, en waar je ook nog je monopod in kunt opbergen (of eraan hangen).
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 16:52    Post subject:
arie ouwerkerk fotografeerde veel vanaf de fiets (meen ik me te herinneren).
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 18:54    Post subject:
Klopt, tijdens het birdpixweekend afgelopen herfst nam hij de combinatie 500 f4/D1 en monopod gewoon op de nek tijdens het fietsen... Net alsof je in het veld loopt.
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 19:40    Post subject:
En als het moet kun je ook nog vanaf je fiets wel een plaatje schieten.
Met losse handen.

zie:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=89378
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 19:48    Post subject:
Ik heb twee fietstassen aangeschaft, van een goed merk, Arafura, die hangen door de middenclip met schroefje onwrikbaar aan je bagagedrager.
Meestal gebruik ik er één, en in het midden ervan plaats ik dan de geopende, stevige hoes van mijn Sigma 50-500, en daar past de camera+lens prima in, de camerabody steekt boven de hoes uit, grijpensklaar. Naast die hoes , dus los in de tas, mijn 70-300 zoomlens en aan de andere kant mijn verrekijker, het statief of éénpoot gaat onder de snelbinders. De tassen kun je waterdicht afsluiten door de extra binnenhoes met zo'n koord en schuifsluiting.
Heb ik meer nodig, zoals een extra jas, rijstzak of iets dergelijks, dan gebruik ik twee fietstassen. Ik fotografeer ook nooit onder het fietsen, stap atijd af. Vaak gebruik ik dan de bagagedrager als statief, en bij langere sessies verschuil ik me min of meer achter mijn fiets. De rijstzak (in een plastic tas) fungeert dan als kussentje onder mijn knieeën, want e.e.a. wordt wel pijnlijk na een tijdje....

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 20:04    Post subject:
op Ameland had ik een fiets gehuurd met zo een mandje voorop, als je zo een mandje koopt en je legt er een laag schuimrubber in dan kan je daar je toestel en lens indoen, heb je hem gelijk bij de hand.

etii0

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 20:18    Post subject:
Er bestaan harnassen om statieven in te klemmen (beetje zoals een rugzak) Als je je statief dus inschuift, kan dat makkelijk mee. Ook heeft Manfrotto een schouderband bij elk statief. Dat kan ook helpen.

Hoe doe ik het? Statief loskoppelen van de camera, inschuifen en in fietszak of op bagagerek en camera op de rug (met 1 arm door de riem).

Groetjes

Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 20:20    Post subject:
Als ik bijv. 20 km verderop foto's wil gaan maken (geerweg en omgeving), dan ga ik altijd op de fiets. Ik doe dan altijd m'n camera gewoon aan m'n nek. Soms, als je voorover buigt, kletst hij weleens tegegn het frame van je fiets aan, maar dat is volgens mij erger voor de fiets dan de camera, aan de krassen te zien. Ook kun je snel foto's maken. Ik ga dan wat achterover hangen, en leg m'n camera op m'n stuur. Gaat best hoor. Zo heb ik oa deze foto gemaakt. n
http://www.pbase.com/jacoottevanger/image/71077573
gr
Jaco Very Happy

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 20:23    Post subject:
Zo'n fietsmandje voorop is erg handig. Ik heb een speciale, van Ortlieb, en daar past mijn Nikon plus 70-300 prima in; wat er vooral goed aan is is dat Ortlieb écht waterdicht is (ooit als enige echt waterdichte getest door Consumentenbond). En je hebt heus regelmatig regen hoor, zo op de fiets!
Maarrrrrrrr... voor de gemonteerde D70 plus 50-500 is er toch te weinig ruimte, en heb ik de genoemde fietstassen echt nodig.
gr
G

etii0

PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 22:34    Post subject:
Ja, Ortlieb tassen , dat is nogal eens materiaal he? Wist niet dat er daar cameratassen van waren...

Leuk om weten Razz

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 0:00    Post subject:
Omdat snel reageren toch vaak niet lukt met digiscopen, fiets ik niet met de camera gekoppeld aan telescoop omdat mijn adapter onvoldoende stevigheid biedt, hoewel er adaptersystemen zijn die dat wel toelaten. Wel draag ik regelmatig de telescoop op statief met een rugzaktuigje op de rug. Voor grotere afstanden past de telescoop in een fietstas

Zou op dezelfde manier ook moeten kunnen met een cameralens eventueel met de camera er aan vast. Methode Arie Ouwerkerk? Ik vraag mij wel af of dit allemaal wel zo goed is voor je materiaal.

Ik denk er meestal maar niet aan wat er zou gebeuren als ik met het hele goedje op mijn rug een valpartij zou krijgen.

Marcel
Reply with quote

JoCa

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 6:27    Post subject:
Ik heb een ''Agu Yamasca Rackpack''waar zelfs al een schotje net zoals in cameratas zit .Maar camera samen met groter objectief(bv Sigma 100-300mm die uik had) passen daar niet in.

Onder deze tas zitten 1 klittenbandbevestigingen voor m op je begagedrager te bevestigen.

En m,n body gaat in de stuurtas,en bij mij is t ook t geval dat ik altijd ergens stop om foto's te maken...

Wink
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 10:38    Post subject:
Een beetje Off topic misschien ....

Als je dan toch loopt of fietst met je camera aan een monopod over je schouder, zorg dan wel dat je een dubbele vergrendeling hebt!

Zo liep ik ooit ergens bij de OVP toen ik ineens het geluid van mijn camera hoorde die achter me op de grond viel. Niet leuk!
Het haakje was achter mijn kleding blijven hangen en had zichzelf ontgrendeld.

Inmiddels heb ik een niewe kop en monopod (manfrotto) ........ en een nieuwe camera Crying or Very sad
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 11:29    Post subject:
Kashmar wrote:
Een beetje Off topic misschien ....

Als je dan toch loopt of fietst met je camera aan een monopod over je schouder, zorg dan wel dat je een dubbele vergrendeling hebt!

Zo liep ik ooit ergens bij de OVP toen ik ineens het geluid van mijn camera hoorde die achter me op de grond viel. Niet leuk!
Het haakje was achter mijn kleding blijven hangen en had zichzelf ontgrendeld.

Inmiddels heb ik een niewe kop en monopod (manfrotto) ........ en een nieuwe camera Crying or Very sad

U is toch wel verzekerd???
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 11:38    Post subject:
uiteraard Wink

Maar het is nooit leuk, vandaar de waarschuwing.

Marc
Reply with quote

etii0

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 14:00    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Omdat snel reageren toch vaak niet lukt met digiscopen, fiets ik niet met de camera gekoppeld aan telescoop omdat mijn adapter onvoldoende stevigheid biedt, hoewel er adaptersystemen zijn die dat wel toelaten. Wel draag ik regelmatig de telescoop op statief met een rugzaktuigje op de rug. Voor grotere afstanden past de telescoop in een fietstas

Zou op dezelfde manier ook moeten kunnen met een cameralens eventueel met de camera er aan vast. Methode Arie Ouwerkerk? Ik vraag mij wel af of dit allemaal wel zo goed is voor je materiaal.

Ik denk er meestal maar niet aan wat er zou gebeuren als ik met het hele goedje op mijn rug een valpartij zou krijgen.

Marcel

Boa, ik ben nog twee keer op één dag tegen de vlakte gegaan (het had geijzeld) mijn televid 77 in de fietszak. Geen schrammetje...

Gr

Robin

PS: ik hoor hier spreken van dubbele vergrendeling, ik dacht dat dit eigenlijk vanzelfsprekend was bij statieven:s Mijn manfrotto had die sowieso

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

viewmasterqueen

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 15:46    Post subject:
bedankt jongens voor alle tips.

ik hoor iemand iets zeggen over verzekering?
dacht dat dit niet kon, of op zijn minst onbetaalbaar was.

waar ben je verzekerd? en wat is er dan precies verzekerd?
Back to top
Reply with quote

Martine

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 16:00    Post subject:
Ik ben ook verschillende keren met de fiets en camera met telens op stap geweest. Had het spul om mijn nek hangen. elke keer bij het afstappen klapte de lens tegen het frame. vond ik toch te riskant. ik overweeg nu een bromscooter te kopen, dit om mijn actie radius te vergroten. Heeft iemand nog handige tips om statief en camera met twee lenzen te vervoeren. Gaat er uberhaupt wel iemand met een bromscooter op pad? En wat zijn de ervaringen?
~Reacties zijn welkom
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 16:20    Post subject:
Quote:
ik hoor hier spreken van dubbele vergrendeling, ik dacht dat dit eigenlijk vanzelfsprekend was bij statieven:s Mijn manfrotto had die sowieso

Ik kan je mijn oude "enkele" niet meer laten zien want die ligt in de container Very Happy

Marc
Reply with quote

etii0

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 18:52    Post subject:
Martine wrote:
Ik ben ook verschillende keren met de fiets en camera met telens op stap geweest. Had het spul om mijn nek hangen. elke keer bij het afstappen klapte de lens tegen het frame. vond ik toch te riskant. ik overweeg nu een bromscooter te kopen, dit om mijn actie radius te vergroten. Heeft iemand nog handige tips om statief en camera met twee lenzen te vervoeren. Gaat er uberhaupt wel iemand met een bromscooter op pad? En wat zijn de ervaringen?
~Reacties zijn welkom
Mvg. Martine

Volgens mij maakt dat wat teveel lawaai.:p Je verliest de voordelen van de auto (vogels zijn op één of andere manier niet of minder bang van auto's en meer van fietsen) en je vervuilt nog eens:)

Maar heb het zelf nog nooit gedaan.

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Wed 07 Mar 2007, 20:40    Post subject:
viewmasterqueen wrote:
bedankt jongens voor alle tips.

ik hoor iemand iets zeggen over verzekering?
dacht dat dit niet kon, of op zijn minst onbetaalbaar was.

waar ben je verzekerd? en wat is er dan precies verzekerd?

Over het verzekeren van apparatuuur is al veel geschreven op het forum. Zoek even op wat termen en je komt vanzelf wat tegen. Ik ben zelf verzekerd bij Nationale Nederlanden. Helaas heb ik al een keer aanspraak moeten doen toen mijn kijker en telescoop met wat toebehoren uit de auto werd gestolen. Ik kreeg keurig alles vergoed (nieuwwaarde) terwijl de polisvoorwaarden in principe aangeven niet uit te keren bij diefstal uit de auto.
Premie is inderdaad nogal hoog maar als je alles in 1 keer moet gaan vervangen ben je veel meer geld kwijt dan de premie die je dat jaar hebt betaald.

Groeten Michel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum