Ron van Elst wrote: |
Ik gebruik zelf NOOIT de optie 'opslaan voor web', maar gewoon 'opslaan als'. |
schoffie wrote: |
fantastisch progje om je JPG's te verkleinen is BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/). hiermee kun je ook meteen kadertjes om je verkleinde foto's zetten (met allerlei teksten / EXIF erin) maar ook alleen verkleinen. Na het verkleinen past hij zelf nog extra USM toe. Eenmaal ontworpen standaard kadertjes hoef je niet telkens opnieuw te maken maar kun je als template opslaan.
|
Arjen Drost wrote: |
Da's allemaal wel leuk, maar bedenk wel even dat kadertjes om en teksten in de foto's niet toegestaan zijn op Birdpix... |
...maar ook alleen verkleinen... |
fantastisch progje om je JPG's te verkleinen is BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/). hiermee kun je ook meteen kadertjes om je verkleinde foto's zetten (met allerlei teksten / EXIF erin) maar ook alleen verkleinen. Na het verkleinen past hij zelf nog extra USM toe. Eenmaal ontworpen standaard kadertjes hoef je niet telkens opnieuw te maken maar kun je als template opslaan. En ook kan hij in één keer hele directories voor je verkleinen... |
JoopG wrote: |
Het programma lijkt me qua mogelijkheden toch zeer beperkt. Het lijkt specifiek te zijn bedoeld voor het aanbrengen van kaders, watermerken etcetera. Wil je de foto verder bewerken (uitsnedes maken, niveau's aanpassen etc.) dan ontkom je toch niet aan een fotobewerkingsprogramma. En aangezien je in een dergelijk programma ook prima kunt verkleinen en verscherpen is -voor mij- Bordermaker alleen maar een programma erbij, waar ik niet op zit te wachten. Ik gebruik namelijk het liefst zo weinig mogelijk programma's. |
Jeroen Nagtegaal wrote: |
Ik heb helaas geen boekje gevonden bij die software, |
JoopG wrote: |
Op het moment dat ik een aantal foto's klaar moet maken voor web kan ik dat in één keer doen met BM. |
Maar ik moet dus een potobewerkingsprogramma kopen? en anders kan ik niks? |
Quote: |
Hallo Ron,
Waarom doe je het juist zo? Weliswaar sla je bij "opslaan als" ook de exif mee op, maar dit kost toch ruimte. Dit gaat dan ten koste van de kwaliteit wanneer je binnen een bepaalde bestandsgrootte moet/wilt blijven, zoals de 150kB-grens op Birdpix. Verder kun je bij de kwaliteit slechts kiezen op een schaal van 0 tot 12 (in stappen van 1). Dit kan tot gevolg hebben dat je -bijvoorbeeld- bij een kwaliteit van 7 net boven de grens van 150kB zit, en bij een kwaliteit van 6 ruim daaronder. Tussenliggende stappen zijn er niet. Bij "Opslaan voor web" daarentegen kun je kiezen op een schaal van 0 tot 100 (eveneens in stappen van 1). Je kunt hierdoor veel dichter onder de grens van 150kB komen. Voor mij is dit een reden om juist te kiezen voor "Opslaan voor web". |
Ron van Elst wrote: |
Hoi Joop, ik wil graag de exif tonen aan andere gebruikers. Zo kan men van elkaar leren. Tevens kom ik eigenlijk nooit onder de kwaliteit 9 binnen photoshop. Ik hanteer dan wel 750 breedte als standaard, niet 800 pixels. Dan blijf ik ook haast altijd onder de 150kb..... |
Ik heb er is naar gekeken maar kan hem zelfniet vinden, |